آموزش

رانندگان فرمول یک چگونه از خودروی حادثه دیده خارج می‌شوند؟

وقوع حادثه برای رانندگان فرمول یک امری اجتناب‌ناپذیر است و مکرراً شاهد حوادث دل‌خراشی برای آن‌ها بوده‌ایم. البته با توجه به سرعت بسیار بالای خودروها و پتانسیل وقوع حادثه در این رشته ورزشی پرطرفدار تمهیداتی در نظر گرفته شده تا رانندگان سریعاً بتوانند از خودروها خارج شده و به مکان امنی منتقل شوند. در ویدئوی جدیدی که توسط مت آمیس منتشر شده می‌توانیم روش خارج کردن راننده حادثه دیده فرمول یک از کاکپیت یک خودروی آزمایشی را ببینیم. این ویدئوی آموزشی در کاکپیت شبیه‌سازی یک خودروی مسابقه‌ای فرمول یک و در پیست سیلورستون ضبط شده است.

در این تمرین مهم آمیس با تجهیزات کامل رانندگان فرمول یک شامل لباس ویژه، دستگاه HANS و کلاه ایمنی درون صندلی نشسته است. اولین قدم بررسی این موضوع خواهد بود که آیا راننده هوشیار است یا خیر. در صورتی که راننده هوشیار باشد فهمیدن اینکه در کدام ناحیه بدن احساس درد دارد قدم بعدی خواهد بود. پس از این مرحله کادر درمان از راننده می‌پرسند که آیا راننده می‌تواند کلاه ایمنی و دستکش‌های خود را دربیاورد یا خیر. مارتین هانت که یکی از اعضای تیم ایمنی TOCA است می‌گوید:

اگر راننده بتواند این کار را انجام دهد پس قطعاً نفس می‌کشد؛ بنابراین ما از راننده می‌خواهیم تا کلاه ایمنی را به عنوان اولین روش دربیاورد زیرا واضح است که انجام این کار توسط راننده بهتر از دخالت ما خواهد بود.

قدم بعدی این است که رانندگان به صندلی خود بسته می‌شود. شاید به نظر برسد که آن‌ها قبلاً از کمربند ایمنی مخصوص استفاده کرده‌اند و البته این‌طور هم هست اما کل صندلی به عنوان یک برانکارد موقت به منظور خروج او از خودرو استفاده می‌شود. به منظور حفظ وضعیت ایمن راننده در زمان خروج از کاکپیت، تمامی صندلی‌های تائید شده توسط فیا دارای تسمه‌های مخفی هستند که در چندین بخش اطراف راننده پیچیده شده‌اند. تیم نجات سپس از تسمه‌های دیگری برای بالا بردن صندلی و خروج رانندگان فرمول یک از خودرو استفاده می‌کنند. هانت می‌افزاید:

چهار نقطه بلند کردن وجود دارد و شما باید از چهار نفر برای این کار استفاده کنید. حالا که همه خودروها از پوشش محافظتی هالو استفاده می‌کنند انجام این فرایند کمی سخت‌تر از قبل شده و باید صندلی را کمی بیشتر بلند کنیم.

در زمان خروج راننده از خودرو تیم نجات یک تخته را زیر راننده قرار می‌دهند تا به این ترتیب بتوانند صندلی را روی ماشین قرار دهند. در این حالت اعضای تیم امداد به یک‌طرف می‌روند و راننده را به‌صورت کامل از خودرو خارج می‌کنند. پس از این مرحله راننده به مرکز درمانی منتقل می‌شود تا بررسی‌های بیشتر روی او صورت گیرد. اگرچه تصادفات شدید رانندگان فرمول یک و عملیات خروج امن آنها از خودرو به‌صورت مکرر رخ نمی‌دهد اما اهمیت بسیار بالایی دارد و به همین خاطر تیم امداد همواره تمرین‌هایی را انجام می‌دهد تا از آمادگی کامل اعضا اطمینان حاصل شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. Radmehr

    ۲۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (541 ديدگاه)

    لطیفی: دیگه خودم یاد گرفتم 🗿

    موافقم 30
    مخالفم 1
    1. ۹۱۱

      ۲۱ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (600 ديدگاه)

      😂😂

      موافقم 12
  2. Hitman

    ۲۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (501 ديدگاه)

    اینا مهم نیست اینا چجوری ماشینو تعمیر میکنن ؟مخصوصاً عکس توی تیتر مقاله

    1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

      ۲۲ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (715 ديدگاه)

      تعمیر نمیشه چون فیبر کربن، میره برای بازیافت

    2. Payfast

      ۲۲ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (808 ديدگاه)

      یه پولیش میزنن صاف شه بعد با چسب رازی میچسبونن

      موافقم 13
    3. Carbonado Aventador

      ۲۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (4514 ديدگاه)

      قطعات اضافه با خودشون حمل میکنن..
      دوباره ماشین رو سرهم میکنن..
      ولی اگه اسیب از یه حدی بالاتر بره قطعا یه روزه نمیشه ماشین جدیدی سرهم کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا