چراغهای جلوی خودرو نیز همانند هر قطعه دیگری طول عمر مشخصی دارند اما ما میخواهیم راهکارهایی را برای افزایش عمر آنها ارائه کنیم.
طول عمر چراغ خودرو به مواردی همچون نوع سیستم روشنایی و خود چراغ بستگی دارد. چراغهای هالوژن سنتی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت کار میکنند و اگرچه به نظر میرسد این چراغها طول عمر مناسبی دارند اما سریعتر از چراغهای مدرنتر مستهلک و خراب میشوند. به همین خاطر است که اکثر افراد با خرید خودروی صفرکیلومتر یا دستدوم به سراغ تعویض چراغهای جلو با نمونههای بهتر میروند.
در همین زمینه بخوانید:
برخی رانندگان چراغهای استاندارد خودرو را با انواع زنون یا HID و LED تعویض میکنند. واضح است که این چراغها روشنایی بهتری را در شب ایجاد خواهند کرد. خودروهای مجهز به چراغهای زنون دارای میدان روشنایی بیشتر و چراغهای سفید رنگ هستند. طول عمر این نوع چراغها بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ ساعت است هرچند به نوع استفاده و جنس چراغ نیز بستگی دارد. همچنین چراغهای جلوی LED نیز مصرف انرژی کمتری داشته و گرمای کمتری ایجاد میکنند. مزیت دیگر این چراغها در مقایسه با انواع هالوژنی به توان روشنایی بالاتر در شب مربوط میشود.
چراغهای LED طول عمر بیشتری دارند و بهطور متوسط ۵۰ هزار ساعت دوام میآورند که شاید به اندازه طول عمر خود خودرو باشد. البته در صورتی که چراغ LED را در کاسه چراغ استاندارد هالوژنی قرار دهید عمر آن کاسته شده و به حدود ۸۰۰۰ ساعت خواهد رسید؛ اما سؤالی که پیش میآید این است که چگونه از چراغهای خودرو مراقبت کنیم؟ متأسفانه رانندگان نمیتوانند کار زیادی برای افزایش طول عمر چراغها انجام دهند. چراغهای خودرو نیز همانند دیگر قطعات مصرفی خودرو از جمله روغنموتور، مایع خنککننده، روغن گیربکس، لنتهای ترمز و… باید بهصورت دورهای تعویض شوند. برای مثال امکان سوختن چراغهای هالوژنی با گذشت زمان وجود دارد و همچنین کاسه چراغ نیز میتواند تیرهوتار شود. نتیجه چنین تغییراتی ضعیف شدن قدرت روشنایی خودرو، عدم توزیع یکنواخت نور و کاهش میدان دید در شب خواهد بود که تأثیر مستقیم روی ایمنی دارد.
فاکتورهایی همچون نوع خودرو و سال ساخت، نوع چراغ و کاسه چراغ، کیفیت ساخت، عادات رانندگی و شرایط استفاده هم میتوانند روی طول عمر چراغهای جلوی خودرو تأثیر بگذارند. افرادی که مکرراً در شب و یا خارج از جاده رانندگی میکنند شاید زودتر از سایرین مجبور به تعویض چراغهای خودروی خود شوند. به همین خاطر است که بررسی مداوم تمامی چراغهای خودرو ضروری است. به یاد داشته باشید که نوردهی چراغهای هالوژن قبل از سوختن کامل میتواند بسیار کمتر شود. اگر متوجه شدید که نور چراغها ضعیف شده باید آنها را قبل از سوختن تعویض کنید و اگر بودجه کافی را دارید چراغهای زنون یا LED استاندارد را نصب نمایید.
اما چگونه میتوان چراغهای جلوی خودرو را تعویض کرد؟ خبر خوب اینکه تعویض چراغ هالوژن سوخته کار خیلی سختی نیست و مراحل آن شامل یافتن هوزینگ چراغ، جدا کردن کاور لاستیکی، آزاد کردن فنر نگهدارنده و نهایتاً خارج کردن خود چراغ است. زمانی که چراغها را تعویض خارج کردید بخش شیشهای آنها را لمس نکنید و اجازه تماس روغن و رطوبت با آنها را ندهید چراکه چراغ داغ و سوخته شاید در دستان شما بترکد. همانطور که میدانید چراغ خودروها در انواع و شکلهای متفاوتی ساخته میشود و نوع چراغی که احتیاج دارید به نوع چراغ هالوژنی یا زنون بستگی دارد.
همچنین بخوانید:
از جمله چراغهای موجود در بازار میتوان به انواع H4، H3، H1، H7، H10 و H11 برای چراغهای هالوژنی و انواع D2S، D1R، D3R و D4R برای چراغهای زنون اشاره کرد. با بررسی دفترچه راهنمای خودرو باید از انتخاب گزینه درست اطمینان حاصل کرد چراکه هم برخی چراغها امکان نصب در همه خودروها را ندارند و هم شاید باعث آسیب دیدن سیستم برقی خودرو شوند. در کنار خود چراغها باید کاسه چراغ را نیز بررسی کرد تا تیره و کدر نشده باشند. روشهای متنوعی برای احیای کاسه چراغها وجود دارد هرچند در مواردی که امکان احیا وجود ندارد بهتر است کل کاسه چراغ را نیز تعویض کنید.
datsun
۸ مهر ۱۴۰۳مناسب ترین چراغ LED یا هدلایته کمی گرونن ولی اگه از برند معتبر باشه خراب نمیشن حتی اگه در معرض مستقیم آب هم قرار بگیرن کم مصرفن و دمای کمی تولید میکنن در نتیجه آسیبی هم به کاسه چراغ نمیزنن و نوردهی خوبی هم دارن
حسین دهمرد
۸ مهر ۱۴۰۳گرما که زیاد تولید میکنن پس چرا واسش فن گذاشتن واسه همین گرماشه اگه فنش بسوزه به لامپ آسیب میرسه
car lover
۸ مهر ۱۴۰۳زنون و هالوژن گرما زیاد تولید میکنن
البته LED هم گرما تولید میکنه اما از اونا کمتره
حسین دهمرد
۸ مهر ۱۴۰۳led مگه همین هدلایتهایی که پشتش فن داره رو نمیگن؟
علیرضا
۸ مهر ۱۴۰۳والا من ۱۷ ساله چراغای جلوم رو از صفری عوض نکردم
البته توی این ۱۷ سال ماشینم ۲۴۰ هزار کیلومتر انداخته