در روزهای گرم تابستان گاهی داغ کردن موتور خودرو رخ میدهد اما مدتزمان لازم برای خنک شدن آن چقدر خواهد بود؟
زمانی که منتظر خنک شدن موتور خودرو میمانید زمان به کندی میگذرد. فرقی نمیکند که علت انتظار شما تعویض یک قطعه ساده در موتور باشد یا مشکلات مکانیکی جدیتری در آن وجود داشته باشد چراکه در این هوای گرم، کاهش دمای موتور کمی زمانبر خواهد بود؛ اما همانند منتظر ماندن برای خنک شدن کیکی از تازه از فر بیرون آمده است، بهترین کار صبوری برای خنک شدن موتور خواهد بود زیرا در غیر این صورت احتمال سوختن اعضای بدن وجود دارد.
همچنین بخوانید: مهمترین دلایل روشن شدن چراغ هشدار دمای موتور خودرو
دمای متوسط موتور خودرو در زمان کارکرد بین ۹۰ تا ۱۰۵ درجه سانتیگراد خواهد بود اما رانندگان زیادی میخواهند بدانند چقدر طول میکشد تا این دما کاهش یابد؟ باید دانست زمان لازم برای خنک شدن موتور در خودروها متفاوت است و دمای هوا نیز روی این موضوع تأثیر دارد. حتی در شرایط نرمالی که سیستم خنک کاری خودرو کار خود را به خوبی انجام میدهد، بهتر است حداقل ۳۰ تا ۴۵ دقیقه منتظر خنک شدن موتور بمانید و در همین مدت کاپوت را نیز بالا بزنید.
برخی افراد میپرسند چرا دمای موتورها اینقدر بالاست و چرا باید دما را پایین آورد. رسیدن دمای یک موتور درونسوز به چنین ارقامی طبیعی خواهد بود چراکه سوخت سریعاً در سیلندرها با هوا ترکیب شده و میسوزد. همین سوختن به معنی ایجاد انفجارهای کوچکی است که قدرت موتور را به همراه گرما و گازهای خروجی تولید میکند. در شرایط ایده آل، گرمای یاد شده در سطح پایداری قرار دارد و به عملکرد عادی قطعات نیز کمک میکند اما زمانی که گرما از حد متوسط بالاتر برود وضعیت بدی حکمفرما خواهد شد.
سیستم خنک کاری خودرو برای جلوگیری از داغ کردن موتور خودرو طراحی شده و با گردش مایع خنک کننده در اطراف موتور، گرما جذب شده و به رادیاتور منتقل میشود تا از آنجا به بیرون انتقال یابد. این فرایند بارها و بارها تکرار میشود تا دمای موتور در حالت بهینه قرار داشته باشد. زمانی که یکی از اجزای سیستم خنک کاری با اشکال مواجه شود دمای موتور افزایش خواهد یافت و راننده این موضوع را از طریق چراغ هشدار پشت آمپر و دمای آب متوجه میشود. شاید مشکل خودرو از نشتی مایع خنک کننده یا خرابی فنها باشد. همچنین داغ کردن موتور میتواند نتیجه از کار افتادن ترموستات، واترپمپ معیوب و یا خرابی خود رادیاتور نیز باشد. درصورتیکه مشغول رانندگی در هوای گرم تابستان هستید و متوجه بالا رفتن دمای موتور شدید در سریعترین زمان ممکن خودرو را محل امنی پارک کرده و آن را خاموش کنید تا از آسیبهای بیشتر جلوگیری شود.
Dark Knight
۲۷ مرداد ۱۴۰۳کلا داغ کردن موتور بستگی به عوامل مختلفی مثل آلیاژ موتور ، عملکرد سیستم فن و خیلی چیز ها دیگه مثل راندمان موتور ( که هر چی بالاتر باشه دما موتور هم معمولا زود تر به نقطه جوش میرسه ) داره مثلا یه ایرادی که ماشین های فرانسوی از جمله مدل های مونتاژی مثل ۲۰۶ یا پرشیا دارن اینه که موتور همیشه تو دما بالایی کار میکنه و اگه به ماشین یکم فشار بیاد مثلا تو روز تابستانی کولر تو سربالایی روشن باشه خیلی راحت چراغ هشدار آمپر روشن میشه و این چیزیه که متاسفانه بار ها تجربه کردم ولی از اون طرف بعضی ماشین ها هستن که اگه از نظر فنی سالم باشن واقعا دما موتور بالا براشون معنی نداره مثل ماشین های تویوتا که اصلا یه آلیاژی خاصی دارن که هنوز هیچ شرکتی به رازش پی نبرده ولی هر چی که هست تو بد ترین شرایط هم با بیش ترین فشار آمپر هیچوقت به نصف هم نمیرسه ، اما در کل اگه یک روز تو راه ماشینتون خیلی داغ کرد بهترین کار اینه که کولر یا بخاری رو تا آخر روشن کنید و خیلی زود دما موتور از حالت بحرانی پایین میاد ( بار ها اینکار و کردیم و جواب داده )
الف.ی
۲۷ مرداد ۱۴۰۳کولر هم باعث خنکی موتور میشه؟
علیرضا
۲۷ مرداد ۱۴۰۳در صورتی که فن های جلو سالم باشه و ماشین مشکل برقی نداشته باشه بله
ولی در کل سوختن رله فن توی خودروهای داخلی خیلی شایعه که به دلیل کشیدن آمپر بالا هست و در این مواقع جرقه سر شمع خیلی ضعیفه و خود این جرقه ضعیف باعث بالارفتن دمای موتور میشه
توصیه بنده اینه که همیشه چندتا رله فن اضافی همراه خودتون داشته باشید تا در موقع لزوم سریعا با رله خراب تعویض کنید
در کل گرفتن بخاری بدون AC در مواقع بالارفتن دمای موتور به دلیل درگیر نبودن کمپرسور کولر و نبود فشار روی سیمکشی و در نتیجه داشتن جرقه بهتر به شکل حساب شده تری دمای موتور رو پایین میاره
SS
۲۷ مرداد ۱۴۰۳نه کولر خودش منبع گرما هست و گرمای نسبتا زیادی رو از کابین وارد سیستم خنک کننده میکنه
دوستان اشتباه نکنین روشن شدن فن در هنگام استفاده از کولر فقط بخاطر فشار کمپرسور روی موتور نیست. در واقع در موتورهای حجم بالا هیچ فشار خاصی به موتور نمیاد اما همچنان فن با دور تند روشن میشه
دلیلش اضافه شدن گرمای کندانسور (رادیاتور کولر) به سیستم خنک کننده هست که باعث میشه هوا با دمای بسیار بالاتری به رادیاتور اصلی برسه و نیاز باشه فن دائما کار کنه و جریان تازه هوا رو به رادیاتور برسونه
اگر مشکل رله یا چیزی شبیه اون باشه و فن روشن نشه یا دور تند نره و رله کولر جدا باشه ممکنه روشن کردن کولر باعث پایین آمدن دما بشه (برای تست فن هم خوب هست)
اما در شرایطی که فن مشکل نداره و عملکرد عادی داره و دما همچنان بالا میره مشکل از جای دیگه هست و روشن کردن کولر وضعیت رو بدتر میکنه
NAVID@@98
۲۷ مرداد ۱۴۰۳👑🥇کلا بعضی ماشین ها هستن که اگه از نظر فنی سالم هستن همیشه و واقعا دما موتور بالا براشون معنینداره مثل بعضی ماشین های مرسدس بنز و فورد و جنرال موتورز شورلت اروپایی و آمریکایی که هر چیز هم اول و رکورد دار هستن تو این موردم همینطور کلا یه آلیاژی خاصی دارن که هیچشرکتی به رازشون پی نبرده 🇺🇸🇮🇹🇷🇺🇩🇪🇬🇷🇺🇲🇪🇺 کلا فقط بعضی ماشین های مرسدس بنز و فورد و جنرال موتورز شورلت اروپایی و آمریکایی که هر چیز هم اول و رکورد دار هستن اینطورن تو این موردم همینطور کلا یه آلیاژی خاصی دارن که هیچشرکتی به رازشون پی نبرده 🥇👑 ولی اکه میخواهید هر چی که هست تو سخت ترین شرایط هم با بیش ترین فشار آمپر هیچوقت به نصف هم نرسه اینو من با تجربه دیدم کلا سیستم خنک کننده هاتون رو تمیز نگه دارید و آب رادیاتور و مجراهای آب موتور و شیلنگ ها رو تمیز نگه دارید اگه همش درست شد بازم بالا رفت از توان موتوره وای متغیر های زیاد دیگه هم هست !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
دفتر حفظ و نشر آثار ایمان ۱۱۹۹
۲۷ مرداد ۱۴۰۳پرچم یونان رو هم زده 😂
NAVID@@98
۲۷ مرداد ۱۴۰۳🇸🇪 اینم از قلم افتاد خواستم بزنم به جمعشان اضافه شود
نقاط رو به هم وصل کنید اینها مختصات جغرافیایی هستند که سرزمین های مورد نظر را نشان میدهد !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
hosen
۲۷ مرداد ۱۴۰۳من نمیدونم تو چه مشکلی با ژاپنی ها داری؟
اسم علی نوا بد در رفته تو از اونم بدتری
NAVID@@98
۲۷ مرداد ۱۴۰۳خوبم من خوبم مشکلی ندارم اصلا اسمشونم نیوردم
اتفاقا من خودم هرچی از ساعت تا ماشینم ژاپنیه
ولی میدونم چیزای بهترم هست
مثلا پورشه فراری و و شورلت کوروت هست
برتر هم هستن خیلی خوبن !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
ولی من همون مزدا میاتا که به گرد پاشون نمیرسه رو انتخاب میکنم راضیم هستم از انتخابم !!!!!!
منم
۲۸ مرداد ۱۴۰۳فقط ژاپن .ژاپنیها نه تنها در خودرو که در موتور و کلا همه چیزهای خاص اولن .بعضیها مثل مهندسین ایران اسلامی فکر میکنن هرچیزی رو شبیه سازی کردند دیگه مثل اورجینال کار میده !یکیش همین سیلندر و الیاژهایی که فقط جاپونیا ازش خبر دارن والسلام!اینکه هر قطعه ی فلزی رو برای هر دستگاهی بکار ببری بدون ازمایش و الیاژ مخصوص خودش میشه تفاوت جنس چاپونی و ایرانی و چینی .البته همون ماهیهایی که اونا حتی بعنوان صبحانه هم میخورن و ما ایرانیها هر چند ده سال یبار میتونیم بخریم تفاوت رو رقم میزنه .😃😃😃
Abbas eldo
۲۸ مرداد ۱۴۰۳میشه بفرمایید چه رازی توی آلیاژش هست؟
یعنی فقط تویوتا راز آلیاژ خاص رو بلده؟!!!!!!
محمدهادی
۲۸ مرداد ۱۴۰۳راااااز😄😄😄😄😄
چه رازی عزیز من!
یاد چه گااری آخه
علی ملک محمدی
۲۸ مرداد ۱۴۰۳رو بخاری با فن دور ۴ کمی پایین میاد و یه چهار لیتری رفت و برگشتی روی قاب بالای رادیاتور در حال روشن بودن ماشین آب بریزید دما تا حد نرمال میاد پایین. بدترین کار باز کردن در رادیاتور هست.
بی وطن
۲۷ مرداد ۱۴۰۳من پراید ۹۳ دارم تو گرمای۴۲-۴۳ درجه از تهران تا اصفهان با کولر روشن میرم و میام امپر از نصف تا حالا بالاتر نرفته…
البته از نظنز تا اصفهان گردنه هست و سر بالایی خداییش خیلی ماشینا رو دیدم جوش اوردن و زدن بغل.
نمیخوام فاز پراید بدم و بگم خوبه و این حرفا ولی واقعا تا حالا امپرش بالاتر نرفته از وسط…
Abbas eldo
۲۸ مرداد ۱۴۰۳موتور پراید درسته کم زوره ولی واقعا فدق العاده ست
و البته بی آزار
محمدهادی
۲۸ مرداد ۱۴۰۳سگگ جونه
بنده خدا
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ماشین بنده پراید کاربرات مدال81 است.تابستانها با گرمایی هوا مشکل دارم وزمستانها با سرما. همش خرابه.حقیقتش خرید مدل بالارا ندارم .وبیکار و بهزیستی هستم یعنی بنده هم یه روزی مثل همه ماشین مدل بالاتر و انژکتور هم میتونم داشته باشم.والله چندین ساله توی کف موندم.وحسرت میخورم
اگه خیری را میشناسید میتونید با تحقیق کمکی کنید تا بتونم حد اقل این ماشین را عوض کنم ومدل بالاتری بگیرم.
علی
۱۶ مهر ۱۴۰۳به نام خدا
برو مهارت یاد بگیر خیلی کار ها هستن که نیازی به جسم سالم ندارن از ادمینی و سئو گرفته تا تولید محتوا و در سطح های بالاتر برنامه نویسی.
علی
۲۸ مرداد ۱۴۰۳واشر سرسیلندر هم میتونه علت بالا رفتن دمای موتور بشه
ضعیف بودن اتصالات منفی و اتصال بدنه
موقع تعویض واشر سرسیلندر. حتما دقت کنید. سیلندر بیشتر از دوبار به تراش نرفته باشه. چون هر بار به تراش رفتن سرسیلندر بمعنی کوچیک تر شدن اتاقک احتراق و بالا رفتن تراکم هست وقتی هم تراکم بالا باشه با بنزین بی کیفیت ایران نتیجه گرم کردن بی دلیل موتور خواهد بود
B2
۲۸ مرداد ۱۴۰۳دوستانی که علاقمند هستند ، عکس کاور اون ماشینی که کاپوتش رو زده بالا ، کدیلاک الدورادو نسل نهم مدل ۷۳ یا ۷۴ هستش . در این نسل کدیلاک از موتورهای ۴۲۵ و ۵۰۰ استفاده میکرد ( ۷ و ۸.۲ لیتری ) و گیربکس هم ۳ سرعته اتومات بود
https://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2022/02/1974_cadillac_eldorado_1974_cadillac_eldorado_eeb044e9-0c06-4acb-a09a-85bb4c8ee7ca-gpXHfv-38149-38150-scaled.jpg?fit=940,627
در همین سالها کدیلاک رکورد فروش الدورادو در دهه ۷۰ رو زده بود و از مرز ۵۰ هزار دستگاه ( مجموع کوپه و کانورتیبل ) عبور کرده بود . در سال ۷۶ یک مدل خاص از الدورادو برای بزرگداشت ۲۰۰ سالگی تاسیس امریکا در مقیاس ۲۰۰ عدد ارائه شد که بسیار زیبا و یکدست بودند . همگی رنگ سفید با نوارهای قرمز و آبی داشتند . داخل هم چرم سفید و کفپوش های قرمز تزیین شده بود . البته جنرال موتورز آخریش رو برای خودش نگه داشت و با تبلیغ شدیدی که برای الدو شده بود ، اکثر این سری از فلیت وود ها سر از کلکسیون ها دراوردند . در همهی این ۲۰۰ دستگاه یک پلاک مشترک بود که یاداوردی میکرد این نسخه برای گرامیداشت امریکا تولید شده :
This 1976 Fleetwood Eldorado is one of the last 200 identical U.S. production convertibles
علی
۲۸ مرداد ۱۴۰۳اگر تمام اجزای خنک کننده موتور سالم باشه و قطعه مناسب بندازید مثلا ترموستات استاندارد و غیره دما نباید تو تابستان و در جاده از خط اول بالاتر بیاد ولی در شهر تا نزدیک وسط هم میرسه که با روشن شدن فن ها دوباره دما برمیگرده بایین ولی اگر از خط وسط رد بشه یا همیشه روی خط وسط باشه ماشین مشکل داره که از نظر کمبودن اب و روغن و یا خرابی رادیات و فن ها و تمام موارد باید چک بشه تو همین کشور خودمون هم موتورهای ای اف سون و تی یو با دمای بالاتر سازگاری دارند و مشکلی هم ندارند ولی موتور پژو سرطان هست منظور ایکس یو هفت که تو دمای بالا به سرعت خراب میشه و واشر میزنه و شیم سفت میکنه و مشکلات دیگه ای اف سون حتی خنک کن روغن داره که کمک بسیاری در جوش نیاوردن روغن ماشین میکنه و مشکلی در گرما نداره
حمید مرادی
۲۸ مرداد ۱۴۰۳سلام بچهها ببخشید بنده یک ماه 207ارتقاع یافته گرفتم تاروشن میکنم به ار5دقیقه آمپرش میرتانصف البته فن میزنه یه خط میاد پایین ایامشکل داره لطفاً راهنمای کنیدممنون میشم
Reza
۲۸ مرداد ۱۴۰۳بخاطر اینکه یورو پنج باشه موتور اینکارو کردن در دراز مدت خیلی اسیب میزنه به موتور حتی در سوپاپ اب میشه با ریمپ تعویض فشنگی و ترموستات دمای پایین تر میشه درستش کرد ولی از دمای ایده ئال پایین تر نیار دمای ایده ئال برای tu5 ۹۰ درجس
امیر
۲ شهریور ۱۴۰۳سلام،من یک دستگاه سمند موتور پژو xu7 دارم.
تا حالا ۲۰۰.۰۰۰ تا کارکرده و از اول دست خودم بوده.تا حالا یک بار هم از وسط رد نشده ، تو سربالایی های زیادی تو ۵۰ درجه به ماشین فشار آوردم،ولی فوق فوقش یک خط از وسط رد شده.اینا رو گفتم تا به این نکته برسم که نگهداری از خودرو خیلی مهمه و خیلی چیزا به نوع رسیدن به خودروتون بستگی داره.مثلا من هر ۴۵۰۰ کیلومتر روغن و تمامی فیلتر هارو عوض میکنم و ماشین با وجود اینکه ۲۰۰۰۰۰ تا کارکرده با روز اولش هیچ فرقی نداره و سالمه،در عوض اینکه یک فامیلی دارم که سمند با همین موتور رو داره،به ماشین نمیرسه و روغن و مصرفی های ماشین رو هر ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ کیلومتر عوض میکنه،ماشین اون ۸۰۰۰۰ کلیومتر کارکرده ولی زود زود داغ میکنه و حتی ماشین من نسبت به ماشین اون،خیلی سرحالتره. پس به نوع رسیدگیکننده خیلی بستگی داره.