در حال حاضر انگشت اتهام همه در زمینه آلایندگی محیطزیست به سمت خودروها دراز شده اما واقعاً میزان آلایندگی دی اکسید کربن یک خودرو چقدر است؟
در زمانهای که تغییرات آب و هوایی و گرمایش جهانی یک تهدید برای ساکنان کره زمین محسوب میشود، آلایندگی کربنی جزو مهمترین نگرانیهای مدرن هستند. جابجایی فصلها و دمای بالای فصلهای بهار و تابستان نتیجه تغییرات آب و هوایی است که دلیل آنهم به وجود دی اکسید کربن زیاد در جو مربوط میشود. به همین خاطر طبیعی است که همه نسبت به چنین وقایعی واکنش نشان دهند.
همچنین بخوانید: کاهش آلایندگی خودرو + راهکارهای پیشنهادی
به خاطر اینکه وسایل نقلیه مشهودترین و بدیهیترین اجزای تولید کننده آلایندههای کربن هستند بنابراین بسیاری از رانندگان میخواهند بدانند سهم خودروی آنها از آلودگی کره زمین چقدر است. خوشبختانه آژانس حفاظت محیطزیست آمریکا EPA دارای محاسبهگر آلایندگی کربنی خاصی است که میزان دی اکسید کربن تولیدی یک خودرو را تخمین میزند. باید دانست یک خودروی متوسط در آمریکا حدود ۴.۶ تن کربن دی اکسید در یک سال تولید میکند. این میزان آلایندگی به وسایل نقلیهای همچون سدان ها، شاسیبلند و وانت پیکاپ ها اختصاص دارد. البته بدیهی است که آلایندگی برخی خودروها از مدلهای دیگر بیشتر و یا کمتر است. برای مثال آلایندگی یک خودروی برقی بسیار کمتر از خودرویی همچون هامر بنزینی خواهد بود.
البته تکیه بر محاسبات تخمینی EPA تنها راه برای اطلاع از آلایندگی دی اکسید کربن یک خودرو نخواهد بود. EPA میگوید یک خودروی سواری متوسط در آمریکا در هر ۱.۶ کیلومتر پیمایش حدود ۴۰۰ گرم دی اکسید کربن تولید خواهد کرد اما دادههای جهانی کمی متفاوت هستند؛ مثلاً در اروپا آلایندگی سالانه خودروهای سواری کاهش یافته و به رقم احساسبرانگیز ۱۰۸.۲ گرم در هر کیلومتر رسیده که به معنی حدود ۱۷۴ گرم دی اکسید کربن تولیدی در هر ۱.۶ کیلومتر است. محاسبات EPA نشان میدهد اگر یک خودروی سواری متوسط در سال حدود ۱۸۵۰۰ کیلومتر کار کند مصرف سوخت حدود ۱۰.۵ لیتر در صد کیلومتر خواهد داشت و با مصرف هر گالن بنزین (۳.۸ لیتر) حدود ۸۸۸۷ گرم دی اکسید کربن وارد جو زمین خواهد کرد. برای محاسبه آلایندگی خودروی خود میتوانید میزان پیمایش سالانه وسیله نقلیه را بر مصرف سوخت متوسط آن تقسیم کرده و عدد به دست آمده را در میزان آلایندگی دی اکسید کربن تولیدی به ازای هر کیلومتر پیمایش خودرو ضرب کنید. به این صورت مجموع دی اکسید کربنی که خودروی شما در یک سال تولید میکند محاسبه خواهد شد.
شاید با دیدن اعداد به دست محاسبه شوکه شوید و البته که میزان آلایندگی خودروها بالاست. نکته مهم این است که ما فقط به میزان دی اکسید کربن تولیدی اشاره کردیم و از سایر گازهای گلخانهای همچون متان و اکسیدهای نیتروژن نامی نبردیم. فرایند تولید خودروها نیز آلایندگی خاص خود را دارد که از جمله این فرایندها میتوان به استخراج مواد معدنی، تولید قطعات، حملونقل و لجستیک و… اشاره کرد. شاید باور این موضوع سوخت باشد اما خودروهای هیبریدی و برقی نیز گازهای گلخانهای تولید میکنند اما میزان آلایندگی آنها کمتر از خودروهای درونسوز است. مدلهای هیبریدی اگرچه از موتور برقی نیز استفاده کردهاند اما همچنان سوختهای فسیلی را میسوزانند هرچند مقدار آن کمتر است. بزرگترین دلیل آلایندگی خودروهای تمام برقی هم به کربن آزاد شده حین فرایندهای تولید آنها مربوط میشود. استخراج مواد معدنی، حملونقل آنها و مونتاژ قطعات نیازمند انرژی است. خود الکتریسیته نیز معمولاً از نیروگاههایی که سوخت فسیلی مصرف میکنند به دست میآید. در حقیقت همه این موارد جزو زوایای پنهان آلایندگی خودروهای برقی هستند که کمتر کسی به آنها توجه دارد.
در همین زمینه بخوانید: معاینه فنی خودرو چیست ؛ شرایط، مراحل، هزینه و هر آنچه باید بدانید
با بررسی منابع گوناگون میتوان گفت یک خودروی برقی با مصرف هر کیلووات ساعت انرژی ۱۰۰ کیلوگرم دی اکسید کربن تولید میکند. همانطور که گفته شد منبع این آلایندگی به ریشه الکتریسیته تولیدی بازمیگردد و بخش اعظم آن از طریق سوختهای فسیلی به دست میآید؛ اما باید گفت میزان آلایندگی خودروهای برقی و هیبریدی کمتر از خودروهای درونسوز است هرچند با تبلیغات آلایندگی صفر خودروسازان و برخی مقامات و دولتها فاصله دارد. به منظور مقابله با آثار مخرب تغییرات آب و هوایی، بسیاری از کشورها به دنبال کاهش آلایندگی دی اکسید کربن خودروها از طریق قانونگذاری هستند.
اتحادیه اروپا قانون جنجالی منع فروش خودروهای درونسوز را تا چند سال دیگر عملیاتی میکند. هدف کشورهای عضو این اتحادیه وضع مالیات کربن روی خودروهایی است که آلایندگی بیشتر از حد مجاز دارند. البته در مقابل برای خریداران خودروهای برقی نیز مشوقهایی در نظر گرفته میشود. به نظر میرسد در آینده شاهد کاهش آلایندگی خودروهای شخصی خواهیم بود هرچند مهم است به یاد داشته باشیم که حذف خودروهای درونسوز و انتخاب مدلهای برقی ضرورتاً آلایندگی را به صفر نمیرساند. بخش اعظم الکتریسیته کشور آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر همچنان از نیروگاههایی با سوختهای فسیلی تولید میشود.
Sepehr 911
۳ مهر ۱۴۰۳اشتباه اعداد متن زیاد بود!!!
شاهین
۳ مهر ۱۴۰۳سلام وقت بخیر
ممنونم از شما جسارتا اشتباهات رو بفرمایید من اصلاح کنم
تشکر
SMS
۳ مهر ۱۴۰۳قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود .شاید اصلا بنظر نرسه ولی طی دو سه سال خب زیاده
ولی از نظر من ماشین های اسپورت و هایپرکار می توانند یکم آلایندگی داشته باشن و کسی بهشون گیر نده
پیام
۳ مهر ۱۴۰۳این متن پایین در مورد کشورهای عقب مانده ای هست که تا ابد میخوان برق رو از نیروگاه و … تامین کنن! در واقع این مسئله ربطی به خودرو الکاریکی نداره! ربط به نحوه تولید انرژی داره! این مثل اینه که بگیم داشتن لامپ الکتریکی هم آلایندگی داره زیرا برای آن از نیروگاه استفاده می نماییم! این یک حرف کاملا چرت و بی اساس هست!
در ضمن، برای استخراج از معدن و … دامپ تراک و بقیه وسایل نقلیه چرا برقی نباشن؟!
بزرگترین دلیل آلایندگی خودروهای تمام برقی هم به کربن آزاد شده حین فرایندهای تولید آنها مربوط میشود. استخراج مواد معدنی، حملونقل آنها و مونتاژ قطعات نیازمند انرژی است. خود الکتریسیته نیز معمولاً از نیروگاههایی که سوخت فسیلی مصرف میکنند به دست میآید. در حقیقت همه این موارد جزو زوایای پنهان آلایندگی خودروهای برقی هستند که کمتر کسی به آنها توجه دارد.
amir
۳ مهر ۱۴۰۳درمورد کشور های عقب مونده نیست درباره ذهن های عقب مونده است که نمیخوان زوایای پنهان خودروهای الکتریکی رو ببینن و بفهمن که در دراز مدت حتی از خودروهای بنزینی هم بیشتر آسیب میزنن تا به حال به این فکر کردی به اینکه الان برق همین سفینه های دوست داشتنی از سوختن سوخت های فسیلی در نیروگاه ها به دست میاد؟ تا به حال به این فکر کردی چندسال بعد هزاران هزار باتری لیتیومی فرسوده چقدر انرژی مصرف میکنن کربن دی اکسید آزاد میکنن تا دوباره به چرخه تولید بازگردن؟ به هرحال که نمیشه همشو توی زمین دفن کرد اینطوری بدتر داری به زمین آسیب میزنی اصلا از اسقاط و بازیافت خودروها صرف نظر میکنیم
arash
۳ مهر ۱۴۰۳با سلام. خدا برکت بیشتری دهد به ایران خودرو و سایپا … بخصوص اخیرا که این دو کمپانی بزرگ یاد گرفته اند از سیستم توربو شارژرهای چینی بهره برداری کنند ، خودروهایی می سازند 4 سیلندر فرضا با موتور 1500 سی سی که بیشتر از وانتهای 8 سیلندر فورد و شورولت با موتورهای 5000 سی سی بنزین می بلعند.
amirkhanzadeh
۳ مهر ۱۴۰۳تا نحوه مدیریت این شرکت ها و نحوه دیدگاهشون تغییر نکنه ما همین بساط رو داریم با این شرکت ها
ممد ژانگولر
۳ مهر ۱۴۰۳من یکی از دوستام خودروی برقی خریده ازش پرسیدم راضی هستی. او چنین گفت : خیلی
گفتم خوب داداش نمیخوای توضیح بیشتری بدی
او گفت : از وقتی خریدم آرامش بیشتری دارم و عمرا به خودروی موتور بنزینی برگردم . پرسیدم آرامش از چه نظر ؟!
او گفت هر روز با خیال راحت سوار ماشینم میشم و به کلاس یوگا میرم و برمیگردم
و من که کلا حوصله موصله ندارم گفتم داداش ی وقت به سولاخ مغزت فشار نیاد خسته بشی .
تبسمی زد و در افق محو شد.
new reventon
۳ مهر ۱۴۰۳مردم ایران به یه ورشونم نیست که چی بسر کشورشون بیاد بعد توقع داری نگران کره زمین باشن