شما هرچند وقت یکبار لنت و روتور ترمز خودروی خود را عوض میکنید؟ نوع خودرو، نحوهٔ رانندگی و جنس و مواد استفاده شده در لنت و روتور به زمان تعویض لنت بستگی دارد. جالب است بدانید که رانندههای خودروهای مسابقهای در هر مسابقه یک لنت و روتور کامل را مصرف میکنند و برای مسابقه بعدی مجبور به تعویض آن هستند.
در برخی خودروها وقتی که زمان تعویض لنتها میرسد یک نشانگر هشدار دهنده در صفحه کیلو متر روشن میشود اما در بیشتر خودروهای ایرانی این موضوع را باید از توان و صدای جیغ ترمزها متوجه شوید.
به جای اینکه برای تعویض لنت و روتور ترمز خودرویتان به تعمیرگاه بروید میتوانید آن را در منزل تعویض کنید و در یک سفر به تعمیرگاه و چند صد هزار تومان صرفه جویی کنید.
دست به کار شوید؛ برای انجام این کار نیاز به لنت ترمز، روتور (دیسک ترمز)، گیره نگهدارنده لنت، مجموعه سوکت، تمیز کننده ترمز وگریس دارید.
در مرحله اول باید فرمان را کامل بچرخانید تا راحتتر به جلو و عقب ترمزها دسترسی داشته باشید. چرخها را باز کنید، سپس پینهای لغزنده که باعث میشود کولیس (قطعه نگهدارنده پیستون روی لنت ترمز) روی پیستون بماند را جدا کنید.
ممکن است در خودروی شما برای جدا کردن این پینها نیاز به آچار آلن یا سوکت های خاص نیاز باشد اما در اکثر خودروها، کولیس دارای گیره نگهدارنده فنری است که با پیچ گوشتی بهراحتی باز میشود. پس از آزاد کردن کولیس، امکان جدا کردن لنت از کالیپر وجود دارد.
بعد از جدا کردن لنت سراغ روتور بروید. برای جدا کردن روتور ابتدا باید نگهدارنده کولیس را با استفاده از دو پیچ پشت آن کاملاً جدا کنید؛ حالا که کولیس از روتور فاصله گرفته، پیچهای توپی را باز کنید و روتور را از هاب (پایه نگهدارنده روتور) جدا کنید. در برخی خودروها علاوه بر پیچ، یک پین پشت روتور وجود دارد که مانع جدا شدن آن از هاب میشود. اگر مدت زمان زیادی از آخرین زمان تعویض لنت ترمز خودروتان گذشته، ممکن است روتور، هاب و پینها پین دچار رسوب گرفتگی شده باشد و بهسختی از روتور جدا شود، برای حل این مشکل میتوانید بهآرامی با یک چکش به آن ضربه بزنید تا روتور جدا شود. بعد از جدا شدن روتور، پین و هاب را حتماً با اسکاچ بشویید تا دوباره هنگام جدا کردن آنها با مشکل مواجه نشوید.
در مرحله بعدی باید روتور جدید را جا بزنید. برای این کار مقداری گریس با دمای بالا روی هاب که از قبل شسته شده بزنید تا هم بهعنوان یک لایه محافظ عمل کند و هم از چسبیدن روتور به هاب جلوگیری کند.
برای نگه داشتن روتور در جای خود، پیچها را با دست خود ببندید، سپس نگهدارنده کولیس را تمیز کنید و کمی گریس به قسمتهایی که لنگههای بیرونی فلزی با کالیپر و پیستون برخورد میکنند بزنید. این کار برای کمک به حداقل رساندن صدای جیرجیر و رسوبگذاری احتمالی در آینده انجام میشود.
روی پینهای لغزنده گریس یا سیلیکون با دمای بالا بمالید تا به آنها کمک کنید، با فشرده شدن و رها شدن ترمزها بهآرامی به سمت داخل و خارج بروند. پینهای آغشته به گریس داغ را نزدیک خود قرار دهید تا پس از جا زدن لنت، آنها را وارد کولیس کنید. حالا باید لنت ترمزهای جدید را در کالیپر قرار دهید. از آنجا که لنتهای جدید ضخیمتر از قدیمیها هستند باید پیستون هیدرولیک را باز و به داخل کولیس فشرده کنیم تا بهراحتی جا بیفتد. برای انجام این کار باید آچار را قرار دهید و دستهاش را بفشارید تا پیستون فشرده شود و در محفظه قرار گیرد. قبل از نصب لنت ترمزهای جدید و در کالیپر، مقداری روغن را در پشت هر لنت اضافه کنید تا حرکت نرمتر و بدون جیرجیر انجام شود.
لنت با گیرهٔ فلزی در پشت، به پیستون متصل به کولیس میچسبد و ممکن است گاهی اوقات گیر دادن آن (گیرههای لنت) کمی سخت باشد. سعی کنید از دست زدن به لنتها با دستهای چرب پرهیز کنید. در حالی که لنتها در جای خود قرار دارند، زیپ کالیپر را جدا کنید و وزنه را از کشیدن روی خط ترمز نگه دارید. کولیس را با دقت روی روتور و پد دیگر قرار دهید. هنگامیکه کولیس در جای خود قرار گرفت پینهای لغزندهای را که قبلاً روغنکاری کردهاید را نصب کنید و آنها را مطابق با مشخصات درج شده در کاتالوگ خودرویتان سفت کنید. این مرحله بسیار مهم است؛ چون شما نمیخواهید پیچها خیلی شل و یا خیلی سفت باشند. برخی از کولیسها دارای یک گیرهٔ فلزی اضافی برای محکم کردن لنت و کولیسها در جای خود هستند. فراموش نکنید که پیچهای روتور را با دست سفت کرده بودید پس نیاز است یکبار هم با آچار سفت شود. در پایان اگر خودروی شما دارای سنسور الکتریکی لنت ترمز است، حسگرها را نصب کنید و کارتان را تمام کنید.
برای اینکه از صحیح انجام دادن کار خودتان مطمئن شوید، پس از اینکه یکبار مراحل کار خود را بررسی کردید، خودرو را روشن کنید و شروع به حرکت کنید، وقتی سرعتتان را به ۶۰ کیلومتر در ساعت رسید، بهآرامی پدال ترمز را بفشارید و سرعت را به ۲۰ کیلومتر در ساعت برسانید و این کار را چندین بار تکرار کنید تا خیالتان از درست کار کردن سیستم ترمز راحت شود.
توصیه میکنیم برای اینکه لنتها و روتور لعابدار نشوند، در چند ساعت ابتدایی رانندگی با لنتها جدید، از ترمز گرفتن شدید خودداری کنید.
ترمز مهمترین ویژگی هر خودرو است و باید برای اطمینان از ایمنی مسافران در جاده حتماً مراقب آن باشید.
mahdi-es17
۲۰ تیر ۱۴۰۱من که هیچ وقت این کار نمیکنم
تعویض ترمز اگه کوچک ترین اشتباه درونش انجام شه آخرین اشتباهیه که انجام دادی
دکتر استاپ
۲۰ تیر ۱۴۰۱جالبی تعویض لنت جلو اینه که اکثر مواقع هرچی ماشین گرونتر باشه عوض کردنش راحت تره مثلا تویوتا از پراید آسون تره
NAVID۰۰۹۸
۲۰ تیر ۱۴۰۱بهترین مرجع اگر میخواهید کارهای خودرویتان را از هر مدل به جز آلمانی انجام دهید ، آموزشهای یوتیوب هست !
من که خودم هرکاری دارم از یوتیوب آموزش میبینم چه برای خودرو و چه برای لوازم خانگی و صوتی تصویری ، غذا ، نوشیدنی و … !
meysam
۲۰ تیر ۱۴۰۱این سری مقالات آموزشی خیلی کاربردی هستند
من چند وقت پیش تو اینترنت روش تعویض لنت عقب و تنظیم ترمز دستی رو دانلود کردم و خودم این کارو انجام دادم.
یک بار هم روش شستشوی انژکتورها رو با اسپری از اینترنت دیدم و خودم انجام دادم. هرچند مثل شستشوی با دستگاه نشد ولی نفس موتور باز شد و مصرفم کمتر شد. الان هزینه شستشوی انژکتور پراید 200 تومنه
سینا
۲۰ تیر ۱۴۰۱عالی بود
سینا
۲۰ تیر ۱۴۰۱ممنون از پدال بابت این مقاله
سینا
۲۰ تیر ۱۴۰۱باز هم از این مقاله بنویسید
نیما
۲۰ تیر ۱۴۰۱وصل کردن حسگر ها خیلی سخته
Reza
۲۰ تیر ۱۴۰۱من ۱۰۰ تومن میدم و خ دم را به این فلاکت نمی اندازم
Ariom
۲۱ تیر ۱۴۰۱معلومه طرف فقط ترجمه کرده و اینکاره نبوده چون از مراحل مختلف باید عکس بزاری
seyedjavad.mercedesbenz
۲۱ تیر ۱۴۰۱من خودم اینکارو انجام دادم تا حالا ولی فقط اگر دوست دارین خودتون انجام بدینش ، برین سراغش چون از نظر مالی به زحمتش نمیارزه
سهراب
۲۲ تیر ۱۴۰۱حداقل زیرنویس فارسی برای ویدیو قرار میدادید.
فرهاد
۱۶ مرداد ۱۴۰۲دوستان در هر ماشینی شکل کالیپر فرق داره مثلا عکس های اول بیشتر شبیه لنت پرایده اما در ویدیو بیشتر شبیه برلیانس هست ( شکل کالیپر)