همزمان با آغاز ثبت سفارش خودروهای برقی شاید برخی افراد به دنبال اطلاع از چگونگی شارژ خودروی برقی در خانه باشند و ما میخواهیم این موضوع را بیشتر شرح دهیم.
با جدیتر شدن فرایند واردات خودروهای برقی و آزاد شدن قیمتگذاری آنها، سؤالات فراوانی پیرامون عملکرد و چگونگی شارژ این وسایل نقلیه به وجود میآید. مطالعات نشان میدهد حداقل ۶۰ درصد افرادی که به دنبال خرید خودروهای برقی در کشورهای غربی هستند مسافتهای بزرگراهی را طی میکنند و بنابراین شارژ خودروی برقی در خانه اهمیت زیادی دارد. شارژ باتری در خانه گزینهای محبوب برای چنین مالکانی است چراکه فرایندی سادهتر و راحتتر است. یکی دیگر از جنبههای جذاب شارژ خودروی برقی در خانه آن است که بهای کمتری نسبت به جایگاههای شارژ خواهد داشت. بسته به شرکت تأمینکننده انرژی، احتمالاً بهای شارژ در شب و زمانی که نیازی به خودرو ندارید کمتر خواهد بود. به این ترتیب زمان بیدار شدن از خواب خودروی برقی کاملاً شارژ خواهد شد و نیاز کمتری به صرف وقت جهت شارژ در خیابان خواهد بود.
همچنین بخوانید: آیا خرید خودروی برقی در ایران منطقی است؟
همهچیز سرراست و ساده به نظر میرسد اما زمانی که بحث شارژ خودروی برقی در خانه مطرح میشود باید فاکتورهای زیادی از جمله شارژ مناسب و مسائل مالی را در نظر گرفت. در ادامه میخواهیم شما را با فرایند شارژ این دسته از وسایل نقلیه در منزل آشنا کنیم. البته دقت داشته باشید که مطلب پیش رو بر اساس استانداردهای خودروهای برقی و شارژرهای خارجی تهیه شده هرچند خودروهای برقی عرضه شده در کشورمان نیز از نوع وارداتی خواهند بود و اکثر آنها استانداردهای یکسانی را برای شارژرها در نظر گرفتهاند.
چگونه خودروی برقی را در خانه شارژ کنیم؟
در زمینه شارژ خانگی خودروهای برقی چندین گزینه وجود دارد. اکثر رانندگان از وال باکس استفاده میکنند اما برخی هم دوشاخه را مستقیماً به سوکت وصل کردهاند. البته این نوع روش شارژ بسیار کند است و بسیاری از خودروسازان جریان برق مستقیم به سوکت را به ۲.۳ کیلووات محدود نمودهاند و بر همین اساس اگر یک خودروی برقی همچون کیا نیرو از باتری ۶۴ کیلووات ساعت استفاده کرده باشد، شارژ باتری آن بیش از ۲۴ ساعت طول خواهد کشید. زمان شارژ باتریهای لیتیوم یون بزرگتر در خودروهایی همچون تسلا مدل S و مرسدس EQS با این روش به چند روز خواهد رسید. به همین خاطر است که تعداد بسیار کمی از خریداران مستقیماً دوشاخه خودروی برقی را به پریز وصل میکنند. در اکثر موارد یک واحد وال باکس وجود دارد که راهحل بهتری به شمار میرود. سرعت شارژ این دستگاه بیش از سه برابر پریزهای معمولی است و به راحتی روی دیوار خانه نصب میشود. نیازی هم نیست که کابلهای وال باکس از در و دیوار و پنجره خانهها رد شوند.
هر چند وقت یکبار باید خودروی خود را در خانه شارژ کنیم؟
این موضوع به مدتزمان رانندگی، ظرفیت باتری خودرو و چگونگی شارژ آن و حتی دمای محیط بستگی دارد. بر اساس مطالعات انجام شده، خودروهای برقی در روز بهطور متوسط ۴۲ کیلومتر رانده میشوند. برخی نسخههای اولیه از این خودروها همچون نسل اول نیسان لیف دارای باتری کوچک و شعاع حرکتی واقعی ۱۳۰ کیلومتری هستند و اگرچه این رقم در مقایسه با خودروهای امروزی بسیار کم به نظر میرسد اما درصورتیکه مسافت طی شده روزانه کم باشد لیف برقی میتواند تا سه یا چهار روز شارژ کافی برای تردد داشته باشد. البته این محاسبات در حالی انجام میشود که شارژ باتری ۱۰۰ درصد باشد درحالیکه بسیاری از منابع توصیه میکنند به منظور حفظ سلامت باتری در درازمدت شارژ آن در ۸۰ درصد پایان یابد.
برای طی مسافتهای بیشتر و زمان شارژ کمتر باید خودرویی برقی با باتری بزرگتر را انتخاب کرد. متوسط سایز باتریها به حدود ۴۰ کیلووات ساعت میرسد اما باتری ۶۲ کیلووات ساعتی بکار رفته در فولکسواگن ID.3 میتواند شعاع حرکتی حدود ۴۰۰ کیلومتری را فراهم سازد که با در نظر گرفتن متوسط رانندگی ۴۰ کیلومتری در روز، حدود ۹ روز بدون نیاز به شارژ کار خواهد کرد. یکی دیگر از فاکتورهای مهم در این زمینه دمای محیط است. باتری خودروهای برقی در هوای سرد عملکرد پایینتری دارند و شعاع حرکتی آنها بین ۱۰ تا ۳۰ درصد کاهش مییابد بنابراین در فصل زمستان باید انتظار دفعات شارژ بیشتری را داشته باشید.
شارژر وال باکس چیست؟
شارژ وال باکس یک دستگاه مستقل است که بهصورت مستقیم به شبکه برقرسانی منزل متصل میشود. این دستگاه در دیوار خانه نصب شده و باعث میشود با سرعت بیشتری خودروی برقی خود را شارژ کنید. البته مالکان میتوانند شارژرهای سریع را نیز خریداری کنند که زمان شارژ باتری را کاهش میدهند. سیستمهای هوشمندی نیز وجود دارند که با امکان برنامهریزی از راه دور میتوان تعیین کرد خودرو فقط در زمانهای مشخصی شارژ شود. از دیگر شارژهای موجود میتوان به نمونههای متصل به پانلهای خورشیدی اشاره کرد که هزینههای مالک را کاهش داده و تأثیر مثبتی روی محیطزیست دارند. سرعت شارژ اکثر وال باکسها به ۷ کیلووات میرسد هرچند نمونههای سادهتر و ارزانتر با سرعت شارژ حدود ۳ کیلووات نیز وجود دارند. بزرگترین مشکل وال باکسها این است که خریدار باید پارکینگ یا گاراژی شخصی داشته باشد زیرا نمیتوان کابلهای شارژ را از خیابان یا معابر عمومی رد کرد.
هزینه خرید شارژر وال باکس چقدر است؟
قیمت شارژرهای خانگی به سرعت شارژ و ویژگیهای هوشمند آنها بستگی دارد. در کشور بریتانیا قیمت وال باکس ساده ۳ کیلوواتی از حدود ۱۰۰ پوند (حدود ۷.۵ میلیون تومان) شروع میشود درحالیکه برای شارژرهای سریعتر ۷ کیلوواتی باید حدود ۳۰۰ پوند (حدود ۲۲ میلیون تومان) پرداخت کرد. شارژرهای هوشمند با کنترل بیسیم از طریق گوشی هوشمند نیز قیمتی بین ۴۵۰ تا ۱۰۰۰ پوند (حدود ۳۳ تا ۷۴ میلیون تومان) دارند. بهطورکلی ارقام یاد شده قیمت کلی وال باکس به همراه سایر هزینهها را شامل میشوند اما شاید اعمال تغییرات در سیمکشی ساختمان نیز الزامی باشد که به هزینههای نصب وال باکس افزوده خواهد شد.
مشوق و تخفیف وال باکس چیست؟
به منظور تشویق رانندگان در کشورهای غربی برای انتخاب خودروهای بدون آلایندگی، برخی دولتها مشوقهای مالی را ارائه میکنند. در کشور بریتانیا اگر خودروی برقی صفرکیلومتری خریداری شود خریدار مشمول تخفیف ۷۵ درصدی هزینههای خرید و نصب وال باکس تا حداکثر ۳۵۰ پوند خواهد شد. در حال حاضر هر فرد میتواند تا سقف ۲ خودروی برقی از این مشوق استفاده کند.
شارژر هوشمند چیست؟
شارژر هوشمند یک وال باکس است که از وای فای برای اتصال با برنامههای مختلف در گوشی هوشمند مالک استفاده میکند. با این کار میتوان از راه دور وضعیت شارژ خودرو را بررسی کرد و زمان شارژ و میزان برق ورودی به باتری را تعیین نمود. به همین خاطر مالک مطمئن خواهد شد فرایند شارژ خودرو در زمانی انجام میشود که قیمت برق به کمترین میزان رسیده است. همچنین مالک میتواند حداکثر شارژ باتری را به ۸۰ درصد محدود کند تا هم طول عمر باتری بیشتر شده و از داغ شدن آن نیز جلوگیری گردد. هزینه خرید این شارژرها بیشتر است هرچند برای خرید آن باید به بودجه خود نگاه کنید. شکی وجود ندارد که با انتخاب شارژر هوشمند میتوان در درازمدت هزینههای خرید را جبران کرد.
شارژر خانگی با چه ولتاژی خریداری کنیم؟
جریان برقی که شارژر میتواند پشتیبانی کند به سیمکشی ساختمان و آداپتور شارژ خودرو بستگی خواهد داشت. کمترین جریان موجود از نوع شارژر ۳ کیلوواتی است که باعث میشود شارژ باتری کوچک ۴۰ کیلووات ساعتی نیسان لیف ۱۲ ساعت طول بکشد. این زمان برای خودروهایی همچون آئودی E-tron به بیش از ۲۴ ساعت خواهد رسید. اکثر وال باکسها از شارژ سریع ۷ کیلوواتی برخوردار هستند و زمان شارژ را تقریباً نصف میکنند. تقریباً تمامی خودروهای برقی را میتوان با این سرعت شارژ کرد و بنابراین وال باکسها گزینهای ایده آل برای شارژ خودروی برقی در خانه هستند. شارژهای ۱۱ و ۲۲ کیلوواتی نیز وجود دارند که البته نیازمند برق سه فاز خواهند بود. همانطور که میدانید برق سه فاز بهندرت در خانهها بکار میرود و معمولاً صنایع و کسبوکارهای بزرگ از آن استفاده میکنند.
آیا میتوان خودروی برقی را مستقیماً به پریز خانه وصل کرد؟
اکثر خودروهای برقی دارای شارژر کند پرتابل هستند که به پریز برق خانگی متصل میشوند. این شارژرها با سرعت حدود ۳ کیلووات باتری را شارژ میکنند و کندترین نوع شارژ باتری هستند. اکثر خودروسازان توصیه میکنند بجای این روش از وال باکس استفاده شود و روش اتصال مستقیم به پریز تنها در موارد اضطراری بکار گرفته شود. همچنین در زمان خرید خودروی برقی باید دقت کرد که آیا کابل نیز بهصورت استاندارد عرضه شده یا خیر زیرا برخی شرکتها کابل جدید را به دلیل افزایش ابعاد باتریها و عدم کاربردی بودن شارژ مستقیم از طریق پریز حذف کردهاند.
سرعت شارژ خودروی برقی در خانه چقدر است؟
در اکثر موارد، وال باکسهای ۷ کیلوواتی سریعترین روش شارژ در خانه هستند. با این روش میتوان انتظار داشت خودرویی همچون مینی الکتریک با باتری ۳۲.۶ کیلووات ساعتی در ۳.۵ ساعت شارژ شود. این رقم برای نیسان لیف با باتری ۴۰ کیلووات ساعتی به حدود ۶ ساعت میرسد. اگر خواهان شارژ سریعتر باشید باید برق سه فاز برای خانه تهیه کرده و از شارژ ۲۲ کیلوواتی استفاده کنید. در این حالت باتری لیف در ۲ ساعت شارژ خواهد شد.
تکنولوژی وسیله نقلیه به شبکه V2G چیست؟
این تکنولوژی هماکنون به برخی کسبوکارها و مشتریان خاص محدود است و باعث یکپارچه شدن خودروی برقی با شبکه برق میشود. زمانی که برخی از وسایل نقلیه به مدت طولانی به شارژرهای V2G متصل باشند، تأمینکنندگان برق میتوانند از ظرفیت مجموع باتری این خودروها برای ذخیره انرژی استفاده کرده یا از برق آنها برای تأمین روشنایی منازل در زمانهای پیک مصرف سود ببرند. این تکنولوژی برای مالکان خودروهای برقی مزیتهای مالی خواهد داشت و شرکتهای تأمینکننده برق هزینههای مصوب استفاده از ظرفیت باتری خودروها را به مالکان پرداخت خواهند کرد.
تکنولوژی بعدی هم وسیله نقلیه به خانه V2H یا وسیله نقلیه به همهچیز V2X نام دارد که باعث میشود خودروی برقی بخشی از شبکه تأمین برق باشد و بتونید با آن برق خانه را تأمین کنید. این روش بهطور خاص با انرژی های تجدید پذیر هماهنگی خوبی خواهد داشت و شما خواهید توانست برق تولیدی با پانل خورشیدی یا توربین بادی را ذخیره کنید. تکنولوژی V2X مزیتهای جالبی دارد و با آن میتوانید برق باتری را مبادله کنید. برای مثال زمانی که خودروی خود را در پارکینگ فرودگاه قرار دهید، در صورت استفاده فرودگاه از انرژی موجود در باتری شما در هزینههای پارکینگ تخفیف خواهید گرفت. تنها نقطهضعف این تکنولوژی به محدود بودن آن بازمیگردد. در واقع فقط برخی خودروهای دارای کانکتور شارژ خاص همچون نیسان لیف و ون e-NV200 میتوانند از V2X استفاده کنند. البته شرکتهای دیگری در حال کار روی ارائه تکنولوژی مشابه برای سیستمهای شارژ محبوبتر CCS هستند.
زیزیگولو
۵ خرداد ۱۴۰۳تو شهرای بزرگ ایران زدین همه خونه ها رو نابود کردن و بجاشون آپارتمان ساختن ………… حالا فرض کنین بخوان دستگاه شارژ خونگی تو پارکینگ هر آپارتمان نصب کنن!!!!! چه اختلافایی بخاطر برق مشاع بین ساکنین بوجود میاد؟؟
پیام
۵ خرداد ۱۴۰۳این چیزا برای کشور ایران کنونی نیست! برای آمریکا و اروپاست که سال به سال می تونن از طریق تکنولوژی روز، برق زیادتری تولید کنن
زیزیگولو
۵ خرداد ۱۴۰۳حالا این هیچی!!!!!!! ……….. فقط چندتا ایستگاه شارژ تو تهران و یکی هم تو مشهد افتتاح کردن بعد ماشین برقی وارد کردن و گذاشتن تو سامانه یکپارچه واسه فروش و به مردم کُل کشور میگن بیاین بخرین 🤦🤦
زیزیگولو
۵ خرداد ۱۴۰۳حالا این هیچی!!!!!!! ……….. فقط چندتا ایستگاه شارژ تو تهران و یکی هم تو مشهد افتتاح کردن بعد ماشین برقی وارد کردن و گذاشتن تو سامانه یکپارچه واسه فروش و به مردم کُل کشور میگن بیاین بخرین 🤦🤦
Mercedes
۵ خرداد ۱۴۰۳اون به کنار
وسیله جدید فخر فروشی پولدارها تو ایران شروع شد🥲
از فردا دخترا با وال باکس تو آینه اسانسور عکس میندازن 😂
حسین حیدرپور
۶ خرداد ۱۴۰۳از کنتور خودتون باید یک پریز رو کار تعبیه کنید
زیزیگولو
۶ خرداد ۱۴۰۳اینجوریم میشه که سازنده ساختمان برای هر واحد یک پریز شارژوجداگونه در قسمت پارکینگ اون واحد تعبیه کنه
زیزیگولو
۶ خرداد ۱۴۰۳برق هر واحدم از کونتور برق همون واحد باشه
فرزادمصطفوی
۱۳ تیر ۱۴۰۳سلام اشتباه نکنید هر واحد برای خودش مستقلا کنتور برق دارد.نگران این موضوع نباشید.به امیدانکه همه اتومبیلهای ایران ،برقی ساخت ایران استانداردباشند.
دکتر فرشاد فطرس
۵ خرداد ۱۴۰۳لطفا مقاومت نکنید در مقابل تکنولوژی
به زودی همه دنبال خرید خودرو برقی راه میفتم
تکنولوژی روز دنیا
ارسلان
۵ خرداد ۱۴۰۳یه یخچال و تلویزیون تو برقه ، روی قبض میزنه بالاتر از الگوی مصرف ، همین مونده تو تابستون بخوای کولر ام روشن کنی ، ماشین ام بزنی برا شارژ…ماهی ۱۰ میلیون پول قبضت میاد !! والا لوازم خونه ام نفتی بود نصف مردم میرفتند سراغ اون ، پول قبض برق فوق العاده مسخره و بی حساب کتاب میاد!!
الگو مصرف اینا تو تابستون نهایت یه پنکه است و یه یخچال ، بخوای یه لامپ ام روشن کنی باید پنکه رو خاموش کنی!!! کلا مصیبته برق تو مملکتی که رو گاز خوابیده…اینا هر قدمی برداشتند برا بدبخت کردن مردم و دزدی خودشون بوده!! ماشین برقی ام بنداز دور تو ایران
فندق
۵ خرداد ۱۴۰۳ایران کشور زندگی لاکچری واسه پولداراست
هنوز نفهمیدی؟
امثال من و شما اینجا نقش هویج رو داریم
شایدم سیب زمینی
یا بادمجون
یا بلال
مهرشاد
۱۹ آبان ۱۴۰۳اشتباه میکنی. اینجا هر چی هم پول داشته باشی هیچ کاری نمیتونی بکنی. باید یه ماشین ده سال پیش را 4 برابر مدل 2024 بخری و خونه هم بیست میلیارد نقد پول میخواد برعکس کشورهای درست حسابی که بیشترش وامه .توی ایران فقط باید اقازاده یا سلبریتی باشی و هزار میلیارد به بالا سرمایت باشه تا بتونی لوکس زندگی کنی.
پیام
۵ خرداد ۱۴۰۳این یکی از همون دلایلی بود که گفتم در چند سال ماشین برقی به سرعت رشد میکنه! سرعت رشد خودرو الکتریکی یه چیز دیگه هست. اینقدر دلایلش زیاده که حد نداره! اتفاقا قبلا یه لینک هم در مورد شارژ خانگی گذاشتم. دیگه یارو بیکار نمیشه نیم ساعت تو صف پمپ بنزین صبر کنه!
داود
۵ خرداد ۱۴۰۳کسی خبر داره تو راه مونده باشی با موتور برق میشه شارژش کرد یا نه.
Alireza
۵ خرداد ۱۴۰۳تو اون وضعیت موتور برق میخوای از کجا پیدا کنی
Alireza
۵ خرداد ۱۴۰۳ماشینای هیبریدی هم اینجوری شارژ میشن ؟ یا میشه باتریشو در بیاری بعد تو خونه شارژش کنی ؟
Taha Ayoobi
۵ خرداد ۱۴۰۳نمیدونم میشه در آورد یا نه ولی قاعدتا نمیشه در آورد.
دو نو ع هیبرید داریم، یکی هیبرید، یکی پلاگین هیبرید.
هیبرید نیاز نیست شارژ بشه، یعنی اصلا جای شارژ نداره. اون تو خودش خودشو اوکی میکنه.
پلاگین هیبرید ولی درگاه شارژ داره و باید شارژ بشه.
BMW
۵ خرداد ۱۴۰۳این بیاد ایران جنگ میشه فکر کن تو یه ساختمان 20 طبقه از اینا باشه و ….
amir-lga775
۵ خرداد ۱۴۰۳همینجوری یه سیستم با پاور ۱۰۰۰ وات به بالا میزنی به برق کل ساختمون به فنا میره وای به حال اینکه بخوای ماشین به برق بزنی مثلا فکرشو بکن از تهران می خوای بری شیراز وسط راه یه دوست یا رفیق باید داشته بشی بری ماشینتو تو خونش شارژ کنی و احتمالا دو روز تو راه هستی!
Ali
۶ خرداد ۱۴۰۳7 کیلووات 😂یزید اگه راندمان شارژ A+++هم باشه و ولتاژ شهر۲۳۰ نزدیک ۳۲آمپر برق میکشه کلا فیوز خونه ۲۵امپر بعد میدونی پول برقش از پول بنزین بیشتر میشه.😂
رضا
۲۶ تیر ۱۴۰۳احتیاج همیشه مادر اختراع است شیپور از ته باد نکنید مدیر ساختمان درخواست وال شارژر میده اداره برق نصب میکند تو پارکینگ که نصب بشه هرکس نیاز داره کارت شارژر داره درجا پولش هم پرداخت میشه الان ساعتها تو صف پمپ بنزین صرف میکنید آن موقع تو خونه خودت استراحت میکنید انشالله
محمد
۹ مرداد ۱۴۰۳این مطالب که تو همه سایت ها کپی پیست شده ، شما بفرمایین حساب کنید ، با کنتور ۲۲۰ ولت ۲۵ آمپر ، حتی ساعت ۱۲ شب آیا وال باکس جواب میده ؟
یا باید از شرکت برق به نحوی آمپر بیشتر گرفت ؟
اگه کنتور ۳ فازگرفت باید چیکار کرد ؟
اگر مطلب میخواین بگذارین اینجوری بگذارین ، وگرنه به ما چه کنتور ۲۲۰ ولت ۱۰۰ آمپر خانگی تو انگلیستان چجور جواب میده . ها ؟
وحید
۳ شهریور ۱۴۰۳با این اوصاف و ریزکاری ها ملت با چه منطقی میخوان از ایران خودرو لونا برقی ثبت نام کنن.
خودرو برقی با زیرساخت های فعلی، در بهترین حالت فقط به درد استفاده درون شهری میخوره
موسوی
۸ مهر ۱۴۰۳سلام من خودرو لونا گرفتم و شرایط با این چیزها که نوشته شده کاملا متفاوته
از صفر تا ۱۰۰ حدودو ۸ ساعت با پریز عادی خونه شارژ میشه.
که البته هیچ وقت به صفر نرسوندم و از ۲۰درصد شارژ کردم و حدود ۹۰ درصد در میارم ، که اونم نهایت پنج و نیم یا ۶ ساعته شارژ میشه، و این رو باید در نظر داشته باشید که نهایت خیلی زود شارژ بزنی هفته ای ، یک بار هستش و در ماه میشه چهار بار، و در نهایت شما درماه حدود ۲۴ ساعت شارژر تو پریز دارین و داره برق مصرف میکنه.
پس با کولر و پاور کامپیوتر و یخچال و غیره نمیشه مقایسه کرد،چون لوازم خانگی مدام در حال استفاده هستن،مثلا یه کولر گازی اینورتر ۳۲ هزار ۸ کیلو وات مصرف داره و عموما در فصل تابستان در حال کار هست
ولی شارژر خودرو ۳ کیلو وات هست و مدام در حال استفاده نیست.
نتیجه
برای من که تغییر محسوسی در هزینه برق مشاهده نشده،و اگر هم تغییری بوده چون ناچیز بوده ، من روی قبض احساس نکردم
محسن بای
۹ مهر ۱۴۰۳آفرین موافقم باهات
حسام روانفر
۱ آذر ۱۴۰۳به این میگن یک تفکر درست و منطقی . ممنون که این تجربه رو به اشتراک گذاشتید . افرادی مثل شما باید بیاند با بیان تجربه واقعی افکار نادرستی که مردم نسبت به خودروهای برقی و شارژ اون دارند را آگاه کنند . واقعا شهر های بزرگ هر چه سریع تر باید رو بیارند به خودروهای برقی وگرنه آینده خیلی تاریکی در انتظار ما خواهد بود. هرچند همین الان هم خیلی دیر شده