آموزشمقالات

نحوه کارشناسی خودرو چگونه است؟

خرید خودروی کارکرده یکی از پر ریسک ترین کارها به حساب می‌آید و اینجاست که ضرورت کارشناسی خودرو و نحوه انجام آن خودش را نشان می‌دهد. در جدیدترین مقاله بخش آموزش پدال می‌خواهیم نحوه کارشناسی خودرو را خدمت شما عزیزان شرح دهیم.

چرا کارشناسی خودرو مهم است؟

در زمان فعلی که قیمت خودروها افزایش یافته است و اکثر افراد به دنبال خرید مدل‌های دست‌دوم و کار کرده هستند می‌بایست کارشناسی خودرو جدی‌تر گرفته شود. واقعیت این است که اکثر فروشندگان خودرو حداقل یک یا چند عیب خودروی خود را در زمان خرید پنهان خواهند کرد و اگر خریداری با نحوه کارشناسی خودرو و چگونگی انجام آن آشنایی نداشته باشد شاید پس از خرید متحمل خسارت و ضررهای مالی و حتی جانبی شود. به همین علت است که کارشناسی خودرو قبل از خرید را حتی برای خودروهای صفرکیلومتر خریداری شده از بازار توصیه می‌کنیم.

نحوه کارشناسی خودرو چگونه است؟

اگر تصمیم گرفته‌اید خودرویی صفرکیلومتر یا کارکرده را از بازار تهیه کنید بهتر است قبل از نوشتن قولنامه، خودرو توسط متخصص این امر کارشناسی شود؛ اما نحوه کارشناسی خودرو چگونه است و شامل چه بخش‌هایی از آن می‌شود؟ در حال حاضر شرکت‌های معتبری وجود دارند که شما با یک تماس می‌توانید از آن‌ها در امر بررسی خودروی انتخاب شده کمک بگیرید. متخصصان این امر با استفاده از دانش و مهارت خود و همچنین دستگاه‌های مخصوص اصالت خودرو را بررسی می‌کنند و گزارش کاملی از بخش‌های گوناگون آن را در اختیار شما می‌گذارند. به‌طورکلی کارشناسی یک خودرو شامل بخش‌های زیر خواهد بود:

  • کارشناسی اصالت اسناد خودرو شامل سند، برگ سبز و…
  • کارشناسی بدنه اعم از تشخیص رنگ‌شدگی، تعویض پانل‌های بدنه و…
  • کارشناسی شاسی، سقف و ستون
  • کارشناسی بخش فنی، موتور و گیربکس خودرو
  • کارشناسی سیستم تعلیق، فرمان، ترمز و…
  • کارشناسی سیستم‌های برقی، ایمنی و رفاهی خودرو

کارشناسی بررسی اسناد خودرو

در مرحله اول کارشناس خودرو اقدام به بررسی اسناد آن از جمله سند کمپانی، برگ سبز، کارت ماشین و… خواهد کرد. او این اسناد را با شماره شاسی، موتور و… خودرو تطبیق خواهد داد تا از اصالت خودرو آگاه شود و مشکلات بعدی پیش نیاید.

کارشناسی بدنه شامل رنگ‌شدگی، تعویض و…

پس از تائید اصالت اسناد خودرو، کارشناس به بررسی وضعیت ظاهری آن خواهد پرداخت. بهتر است در این زمینه حتماً از افراد آگاه و متخصص کمک بگیرید و به حس ششم خود اعتماد نکنید چراکه اغلب اوقات رنگ‌شدگی بدنه با چشم غیرمسلح قابل‌تشخیص نخواهد بود. نحوه کارشناسی خودرو در بخش رنگ‌شدگی به این صورت است که کارشناس با استفاده از دستگاه‌های مخصوص به دنبال یافتن بخش‌های تصادفی خودرو خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید در بازار خودروی ما یک خودروی رنگ شده افت قیمت زیادی خواهد داشت و همین امر اهمیت کارشناسی بدنه خودرو را دو چندان می‌کند. برای آگاهی بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله “تشخیص رنگ‌شدگی خودرو” را مطالعه فرمایید.

کارشناسی شاسی، سقف و ستون

اگر خودرویی تصادف سنگینی را تجربه کرده باشد در بخش‌های مهمی همچون شاسی، سقف و ستون آسیب خواهد دید. این بخش‌ها در واقع جزو مهم‌ترین اجزای ساختار خودرو به شمار می‌روند و هرگونه آسیب‌دیدگی آن‌ها می‌تواند منجر به افت شدید قیمت خودرو شود و درعین‌حال از نظر ایمنی نیز جان مالک و سرنشینان را به خط بیندازد. کارشناس خودرو با بررسی شاسی، سقف و ستون می‌تواند هرگونه آسیب‌دیدگی احتمالی را تشخیص دهد.

کارشناسی بخش فنی، موتور و گیربکس

پس از بررسی بخش‌های ظاهری و اساسی خودرو نوبت به یکی دیگر از مهم‌ترین اجزای آن یعنی موتور و گیربکس می‌رسد. بی‌شک در بازار امروز که هزینه‌های خرید قطعات یدکی بسیار بالاست خرید خودرویی که از نظر فنی مشکل داشته باشد ضررهای زیادی را به مالک تحمیل خواهد کرد. به همین خاطر می‌بایست از یک کارشناس خبره در این زمینه کمک گرفت. کارشناس خودرو می‌تواند هرگونه ایراد در موتور از جمله لرزش، روغن‌سوزی، نشتی و… را تشخیص دهد و مانع تحمیل هزینه‌های زیاد به خریدار شود. کارشناس همچنین به بررسی عملکرد گیربکس خواهد پرداخت تا از نظر نرمی تعویض دنده‌ها، نشتی روغن و… آن را تائید کند. یکی دیگر از بخش‌های مهم کارشناسی خودرو تست دیاگ آن است که با این کار می‌توان کارکرد واقعی خودرو، وضعیت سلامت موتور، آسیب‌دیدگی‌های قبلی، عمل کردن کیسه‌های هوا و… را به دست آورد. کارشناس خودرو با دستگاه دیاگ خود اطلاعات نسبتاً کاملی را در این زمینه‌ها ارائه خواهد کرد.

کارشناسی سیستم تعلیق، فرمان و ترمز

کارشناس خودرو با راندن آن می‌تواند هرگونه ایراد در سیستم تعلیق، فرمان و ترمز را تشخیص دهد. بدیهی است که وجود ایراد در این بخش‌ها علاوه بر اینکه هزینه‌های تعمیراتی بالایی خواهد داشت می‌تواند ایمنی سرنشینان را نیز به خط بیندازد.

کارشناسی سیستم‌های برقی، ایمنی و رفاهی خودرو

پس از بررسی‌های بخش‌های مختلف نوبت به کابین و بررسی ادوات برقی و تجهیزات الکترونیکی خودرو می‌رسد که اهمیت زیادی دارد چراکه هرگونه مشکل در سیستم‌های برقی و رفاهی می‌تواند هزینه زیادی را روی دست خریدار بگذارد. برای مثال اگر کمپرسور کولر خودرو خراب باشد و شما هنگام خرید توجهی به آن نکنید می‌بایست مبلغی حدود ۵ تا ۸ میلیون تومان را برای تهیه آن کنار بگذارید. بدیهی است که کارشناس خودرو با بررسی تک‌تک ادوات داخل کابین از صحت کارکرد آن‌ها اطمینان حاصل خواهد کرد.

هزینه کارشناسی خودرو

هزینه کارشناسی خودرو به عوامل متعددی از جمله نوع خودرو، سال تولید، میزان تجهیزات و سیستم های الکترونیکی و… بستگی دارد و هرچه خودرو مدرن‌تر و لوکس‌تر باشد هزینه کارشناسی بالاتری خواهد داشت چراکه کارشناس وقت و دقت بیشتری را می‌بایست صرف بررسی چنین محصولاتی بکند. به‌طورکلی هزینه کارشناسی خودروهای پرطرفداری همچون پژو ۲۰۶ و ۲۰۷، پارس، تیبا، کوییک، پراید، دنا و… حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود.

اعتبار برگه کارشناسی خودرو

اعتبار برگه‌ای که کارشناس خودرو برای خریدار ارائه می‌کند به موسسه کارشناسی خودرو بستگی دارد اما معمولاً زمان اعتبار برگه کارشناسی خودرو بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت خواهد بود و پس از گذشت این زمان موسسه یاد شده مسئولیتی را قبول نخواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا