آموزشمقالات

بررسی میزان عمق آج لاستیک؛ ترفندها و روش‌هایی که باید دانست

اگر به دنبال بررسی میزان عمق آج لاستیک خودروی خود هستید این مقاله را از دست ندهید.


حفظ و نگهداری وسیله نقلیه چیزی بیشتر از شستن بدنه و تمیز نگه داشتن کابین است. از آنجایی که لاستیک‌ها تنها نقاط تماس خودرو با سطح زمین هستند بنابراین توجه به آن‌ها ضرورت دارد. جدای از بررسی مداوم فشار باد لاستیک‌ها، باید میزان سایش آن‌ها و همچنین عمق آج لاستیک نیز بررسی شود. وجود هرگونه مشکل در لاستیک می‌تواند مشکلاتی نظیر لرزش فرمان، کشیده شدن خودرو به یک سمت، دشواری در کنترل وسیله نقلیه و… داشته باشد و همچنین از نظر ایمنی نیز بسیار خطرناک باشد.

یکی دیگر از فاکتورهای کلیدی در زمینه بررسی لاستیک خودرو توجه به عمق آج است. آج لاستیک الگویی مخصوص است که برای بهبود چسبندگی در مسیر بکار می‌رود اما از کجا بدانیم که آج لاستیک در چه وضعیتی قرار دارد؟ در این مقاله به بررسی چنین موضوعی می‌پردازیم. عمق آج لاستیک با اندازه‌گیری عمق یا فاصله بین شیارهای آن صورت می‌گیرد. در لاستیک‌های جدید عمق آج لاستیک معمولاً بین ۸ تا ۹ میلی‌متر است و واضح است که با گذشت زمان و سایش لاستیک با سطح زمین از عمق آج کاسته می‌شود. البته مشکلاتی همچون فشار باد لاستیک کم و زیاد، ناترازی لاستیک‌ها، شتاب گیری و ترمزهای سنگین و… می‌توانند باعث سایش زودتر از موعد لاستیک و آج شوند.

زمانی که از عمق آج لاستیک کاسته شود عملکرد آن تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. در این حالت کارایی لاستیک در عبور آب از بین شیارها و چسبندگی و پایداری خودرو کاهش خواهد یافت و بنابراین ریسک‌های زیادی به وجود خواهد آمد. قدرت توقف خودرو نیز در این حالت کاهش می‌یابد. همچنین در برخی کشورها رانندگی با لاستیکی که عمق آج کمتر از ۲ میلی‌متر دارد ممنوع است و جریمه‌هایی را در پی دارد. همه این موارد باعث می‌شوند اطلاع از عمق آج لاستیک خودرو ضروری باشد. به همه رانندگان توصیه می‌شود عمق شیارها را هر ۵ هزار کیلومتر یک‌بار اندازه‌گیری کنند. همچنین بهتر است این کار را زمانی که عمق آج به حدود ۴ میلی‌متر می‌رسد نیز انجام دهید و زمانی که عمق آن به کمتر از ۳ یا ۲ میلی‌متر رسید باید لاستیک تعویض شود؛ اما چگونه عمق آج لاستیک را در خانه اندازه بگیریم؟

روش اول: توجه به نشانگرهای ویژه

یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای این کار توجه به نشانگرهای استهلاک لاستیک است. این نشانگرها به‌صورت میله‌های پلاستیکی بین شیارهای لاستیک قرار گرفته‌اند و با گذشت زمان و سایش لاستیک‌ها پدیدار می‌شوند. معمولاً اکثر لاستیک سازان این نشانگرها را حدود ۲ میلی‌متر بالاتر از کف شیارها قرار داده‌اند و بنابراین زمانی که سطح بالای آج لاستیک به این میله‌ها برسد شما باید لاستیک را تعویض کنید. اگر آج لاستیک بالاتر از این نشانگرها باشد هنوز وضعیت استهلاک لاستیک خود است. برای یافتن نشانگرهای موردبحث می‌توان به‌صورت چشمی و یا لمس دست آن‌ها را تشخیص داد. همچنین برخی شرکت‌ها در دیواره لاستیک به محل وجود این نشانگرها اشاره کرده‌اند. برای مثال، لوگوی مشهور میشلن در دیواره لاستیک به محل وجود نشانگرها اشاره می‌کند. کانتیننتال نیز از حروف TWI در دیواره به همراه یک علامت پیکان استفاده کرده است.

البته برخی شرکت‌ها نیز روش‌های جایگزینی را برای بررسی وضعیت عمق آج لاستیک حتی قبل از رسیدن آن به سطح ۲ میلی‌متر در نظر گرفته‌اند؛ مثلاً در لاستیک‌های کوپر مربع استهلاک وجود دارد که در میانه یا بخش بیرونی آج‌ها وجود دارد و زمانی که استهلاک آج ۲۵ درصد باشد سمت بالای این نشانگر دیده نمی‌شود. با استهلاک ۵۰ درصدی لاستیک این مربع به شکل حرف L درمی‌آید و با استهلاک ۷۵ درصد هم به شکل خط مستقیم ساده دیده می‌شود. در صورت استهلاک کامل لاستیک، نشانگر کوپر به‌صورت علامت تعجب دیده می‌شود. میشلن نیز از سه دایره با عمق‌های مختلف استفاده کرده است که دایره بیرونی به معنی استهلاک ۲۵ درصدی لاستیک بوده درحالی‌که دو دایره بعدی استهلاک ۵۰ و ۷۵ درصدی را نشان می‌دهند. گودیر نیز از میله‌های استهلاک شبیه به پله‌های خانه استفاده کرده و هریک از آن‌ها عمق ۶ تا ۲ میلی‌متر آج را به نمایش می‌گذارند.

روش دوم: تست سکه

اگر نتوانستید نشانگرهای استهلاک لاستیک را پیدا کنید روش دیگری وجود دارد که با استفاده از سکه صورت می‌گیرد. به همین منظور ابتدا خودرو را در سطحی صاف پارک کرده و فرمان را به سمت بیرون بچرخانید تا لاستیک به راحتی در دسترس شما باشد. در این حالت سکه را بین شیارها قرار دهید. اگر تاریخ ضرب سکه دیده شود لاستیک کاملاً مستهلک شده و باید تعویض شود. درصورتی‌که آج لاستیک به‌صورت کامل بخش‌های دیگر سکه را پوشانده باشد وضعیت لاستیک خوب است و می‌توان از آن استفاده کرد.

روش سوم: استفاده از دستگاه عمق سنج

دو روش قبلی به‌طور دقیق نمی‌توانند عمق واقعی لاستیک را تخمین بزنند و اگر می‌خواهید درک بهتری از آن داشته باشید می‌توانید از دستگاه عمق سنج استفاده کنید. با این روش به راحتی می‌توان زمان خرید لاستیک جدید را دانست. این نوع دستگاه‌ها معمولاً در انواع مدادی، آنالوگ و دیجیتالی تولید می‌شوند و برخی از آن‌ها عمق آج لاستیک را به‌صورت میلی‌متر و اینچ بیان می‌کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. amirboss

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (893 ديدگاه)

    مهمترین وظیفه عاج لاستیک سالم کمک به چسبندگی بهتر در سطوح مختلف و کمک به خنک کنندگی لاستیک هست.
    یکی دیگه از وظایف عاج لاستیک برمیگرده به پمپاژ آب!
    وقتی با سرعت از محل های تجمیع آب در خیابون ها عبورمیکنید عاج لاستیک وظیفه داره آب زیر لاستیک رو به اطراف هدایت کنه تا تماس بین لاستیک و سطح خیابون حفظ بشه.

    موافقم 16
    مخالفم 2
  2. غلامرضا جمالي

    ۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام کاشکی این ترجمه مقاله رو با لاستیکهای ایرانی ادغام میکردین و برای لاستیکهای بارز،کویر و یزدکه در ایران خیلی رایج هستن هم راه حل میدادین.در روش سکه در ایران ،نوع سکه ایرانی رو میگفتین.

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. شاهین

      ۱ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (4762 ديدگاه)

      سلام برای لاستیک ایرانی گفتیم دیگه. سال ضرب سکه تو سکه های کشورمون هست

      موافقم 2
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا