در صورتی که به دنبال تمیز کردن دریچه گاز ماشین خود بدون باز کردن آن از موتور هستید این مقاله را تا انتها دنبال کنید.
در یک خودرو قطعات و سیستمهای مکانیکی بسیار زیادی بکار رفته است. هر یک از این قطعات هدف مشخصی دارند و با یکدیگر برای عملکرد بینقص خودرو همکاری میکنند. اکثر مردم میدانند که وظیفه پیشرانه وسایل نقلیه چیست هرچند برای اینکه پیشرانه بتواند کار خود را انجام دهد به صدها و هزاران قطعه ریز و درشت متکی است. برای تولید قدرت پیشرانه، مخلوط سوخت و هوا مشتعل میشود. سیستمهای سوخترسانی و ورودی هوا با همکاری یکدیگر این مواد را به داخل سیلندرها میرسانند. البته خود سیستمهای سوخترسانی و ورودی هوا از قطعات متنوعی از جمله فیلتر هوا و انژکتورهای سوخت تشکیل شدهاند و برای عملکرد مطلوب خود نیازمند بررسی دورهای هستند.
یکی از بخشهای سیستم ورودی هوا که شاید از دید مالکان پنهان بماند دریچه گاز است. دریچه گاز از طریق کابل در خودروهای قدیمیتر و یا از طریق سیستمهای الکترونیکی در خودروهای جدیدتر به پدال گاز متصل میشود. با فشردن پدال گاز، دریچه گاز بازتر شده و باعث ورود بیشتر اکسیژن به پیشرانه میشود. همچنین برداشتن پا از روی پدال نیز باعث کاهش هوای ورودی به پیشرانه و در نتیجه کاهش قدرت آن خواهد شد. دریچه گاز دوام بالایی دارد و معمولاً نیازی به تعویض آن نیست اما با گذشت زمان این قطعه مهم کثیف میشود و در این صورت مشکلاتی برای پیشرانه رخ میدهد. خوشبختانه تمیز کردن دریچه گاز ماشین فرایندی نسبتاً راحت دارد و ما نیز این فرایند را برای شما عزیزان شرح میدهیم.
تمیز کردن دریچه گاز ماشین
پیدا کردن محل نصب دریچه گاز و انتخاب ابزار مناسب
پیش از تمیز کردن دریچه گاز ماشین باید محل نصب آن را پیدا کرده و وسایل و ابزار لازم را فراهم کنید. در اکثر خودروهای مدرن و انژکتوری، دریچه گاز بین فیلتر هوا و منیفولد ورودی قرار دارد. در خودروهای کاربراتوری قدیمی، دریچه گاز در خود کاربراتور جا گرفته و فرایند تمیزکاری آن با مدلهای جدیدتر مدنظر ما متفاوت است. دریچه گاز خودروهای مدرن معمولاً از جنس آلومینیومی است و شکلی شبیه لوله جعبهای و یا یک جعبه با دهانه گرد در هر طرف دارد. یک سمت دریچه گاز به لوله ورودی هوا و یک سمت دیگر هم به منیفولد متصل است. اکثر دریچه گازها دارای سنسور مخصوص به نام سنسور دریچه گاز هستند که به یک کانکتور برقی وصل شده و در برخی خودروها نیز سنسور جریان هوای انبوه نیز به دریچه گاز متصل است.
به منظور تمیز کردن دریچه گاز نیازمند قطع ارتباط لوله ورودی هوا از سمت جلو خواهید بود تا بتوانید به سوپاپ پروانهای داخل دریچه دسترسی پیدا کنید. در اکثر موارد، لوله ورودی با یک بست به دریچه گاز متصل است و به راحتی میتوانید آن را باز کنید. پس از یافتن محل دریچه گاز و انتخاب ابزارهای لازم، باید به سراغ تمیز کنندههای مناسب بروید. بهترین کار خرید تمیز کنندههای مخصوص دریچه گاز است که در بازار وجود دارند. همچنین بهتر است یک برس نرم را نیز تهیه کنید.
تمیز کردن دریچه گاز ماشین بدون جدا کردن آن از پیشرانه
حال که دریچه گاز را پیدا کرده و اتصالات آن را باز کردید نوبت به شروع تمیزکاری میرسد. شما باید بخش جلوی دریچه گاز را از لوله ورودی هوا جدا کنید. در مرحله بعد به آرامی لوله را از دریچه گاز جدا کرده و با اینکه انجام چنین کاری ضروری نیست اما بهتر است باتری خودرو را نیز قطع کنید تا با خیال راحت کار خود را پیش ببرید. با نمایان شدن سوپاپ پروانهای دریچه گاز، اسپری تمیز کننده مخصوص را به داخل محفظه و سوپاپ بپاشید و چند دقیقه اجازه دهید کار خود را انجام دهد. در همین حال یک جفت دستکش پلاستیکی را به منظور جلوگیری از برخورد مواد شیمیایی با دستان خود بپوشید. سپس به آرامی سطوح داخلی دریچه گاز را با برس تمیز کنید. اگر دریچه گاز از نوع برقی است باید پدال گاز را در زمان تمیزکاری فشار دهید تا سوپاپ دریچه گاز حرکت کند. البته در دریچه گازهای سیمی میتوانید بهصورت دستی سوپاپ را حرکت دهید. اگر دریچه گاز خیلی کثیف است شما میتوانید از برس های سفتتر استفاده کنید تا جرم و دودهها را پاک کنید.
البته باید دقت کنید که در زمان تمیز کردن این قطعه هیچگونه آلودگی وارد بخش داخلی دریچه گاز نشود و همچنین نباید از برس های سیمی و سفت استفاده کنید. زمانی که دریچه گاز تمیز شد مراحل یاد شده را بهصورت معکوس طی کنید و تمامی اتصالات را مجدداً ببندید. در مرحله آخر هم قطب باتری را وصل کرده و از عملکرد صحیح تمامی بخشها اطمینان حاصل کنید.
چرا تمیز کردن دریچه گاز ماشین مهم است؟
حالا که با چگونگی تمیزکاری این قطعه مهم آشنا شدید شاید به دنبال اطلاع از پاسخ این سؤال باشید که اصلاً چرا باید بهصورت دورهای چنین کاری را انجام دهید؟ دریچه گاز مسئول ارسال مقدار مشخصی اکسیژن به پیشرانه بر اساس میزان فشاری است که راننده به پدال گاز وارد میکند. برخلاف دیگر قطعات خودرو همچون لاستیک، روغن موتور و تسمه تایم، دریچه گاز جزو قطعاتی نیست که بهصورت منظم تعویض شود مگر اینکه به شدت آسیب ببیند یا خراب شود. البته با گذشت زمان شاهد تجمع دوده و گردوغبار در این قطعه خواهید بود و در این حالت عملکرد پیشرانه تحت تأثیر قرار گرفته و احتمالاً مصرف سوخت خودرو افزایش یافته و یا حتی پیشرانه تک کار خواهد کرد. این مشکلات به دلیل کاهش جریان هوای ورودی رخ میدهد که دلیل آن تجمع دودهها و آلودگیهای درون دریچه گاز است. این دودهها حرکت سوپاپ پروانهای را مختل میکنند و بنابراین سنسور دریچه گاز دادههای نادرستی را به ECU ارسال میکند.
تمیز کردن دریچه گاز ماشین به رفع چنین مشکلاتی کمک خواهد کرد. این فرایند نسبتاً راحت است و حتی اگر دانش زیادی درباره خودرو نداشته باشید نیز خواهید توانست دریچه گاز را تمیز کنید. با توجه به مزایایی که این کار دارد، دلیلی برای اهمیت ندادن به این فرایند دورهای وجود نخواهد داشت.
نشانههای نیاز دریچه گاز به تمیزکاری چیست؟
خودروسازان معمولاً تمیز کردن این قطعه را جزو سرویسهای دورهای مندرج در دفترچه راهنمای خودرو نمیدانند اما اکثر مکانیکها و کارشناسان توصیه میکنند دریچه گاز را هر ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر یکبار تمیز کنید. اگر تا پیش از این هرگز چنین کاری را انجام ندادهاید و کارکرد خودرو نیز به ارقام یاد شده نزدیک است بنابراین بهتر است آن را انجام دهید؛ اما یافتن نشانههای قطعی نیاز خودرو به تمیزکاری دریچه گاز کمی دشوار است. با اینکه برخی نشانهها برای این کار وجود دارند اما اکثر همین نشانهها به مشکلات دیگر خودرو نیز اشاره میکنند.
بیشتر بدانید: علت خفگی و گاز نخوردن ماشین در شرایط مختلف
معمولاً دریچه گاز کثیف باعث افت توان و شتاب خودرو شده و مشکلاتی همچون دور درجای خشن و نوسانی را پدید میآورد. تک کار کردن خودرو و حتی خاموش شدن پیشرانه نیز از جمله نشانههای نیاز به تمیزکاری دریچه گاز هستند. البته همانطور که گفته شد مشکلات دیگر هم میتوانند چنین نشانههایی داشته باشند. البته از آنجایی که تمیز کردن دریچه گاز ماشین فرایندی کمهزینه و نسبتاً ساده است بنابراین توصیه میشود ابتدا این کار را انجام دهید و اگر مشکلات یاد شده رفع نشد به یک مکانیک متخصص و با تجربه مراجعه نمایید.
amirboss
۳ فروردین ۱۴۰۴اولا برای تمیز کردن بهتر دریچه گاز باید از پیشرانه باز بشه و تمیز کردن دریچه گاز بخصوص با اسپری منجر به ورود دوده و گردوغبار به منیفولد هوا و آسیب زدن به مجموعه رینگ و پیستون هست.
ثانیا کی گفته تمیز کردن دریچه گاز رو همه میتونن انجام بدن؟
این خودش یه کار تخصصی هست چون همون پیچ های متصل کننده دریچه گاز به موتور باید با گشتاور مشخصی به موتور متصل بشه و قبلش حتما باید واشر چک بشه تا از آب بندی این قطعه خیالمون راحت بشه.
درضمن یه سری خودرو ها که استپر موتور و سنسور پتانسیومتر یا سنسور دریچه گاز روی دریچه هوا قرار داره، تمیز کردن هرکدوم از این قطعات خودش یه راه و روشی داره که افراد عادی نمیتونن انجام بدن یا باعث برهم خوردن تنظیمات موتور میشن.
رضا
۳ فروردین ۱۴۰۴کاملا درسته کار مکانیکه
amir
۳ فروردین ۱۴۰۴کاملا با حرفهات مخالفت دارم مکانیکی ماشین اونجوری که فک میکنی سخت و پیچیده نیست یه دریچه گازه با چند تا پیچ و… حالا به نظرم نباید تا مشکلی برای ماشین پیش میاد بری پیش مکانیک خدا تومان پول ازت بگیره مخصوصا این ماشین های داخلی ساخت ایران چون زیاد پیچیده نیست حالا بحث ماشین های خارجی جداست! بعد مکانیک های که ما میریم پیشش والا اصلا از این تورک متر واسه اینجور پیچ های استفاده نمیکنن واقعا کسی ندیدم واسه پیج های دریچه گاز اینجور کاری رو بکنه 😂 اگه اینجوریه باید واسه یه باتری به باتری کردن ماشین رو ببریم پیش برق کش 😂😂 از این افکار بکشین بیرون همه مکانیک ها رو پولدار کردین
amirboss
۴ فروردین ۱۴۰۴داداش عزیز خیلی خوبه که مردم یه مقدار دانش فنی در مورد خودرو داشته باشند و کارهایی به قول شما ساده رو خودشون انجام بدن.
اما هر کاری یه اصول و یه تخصص میخاد.
از لحاظ فنی تمامی پیچ های قرارگرفته در یک خودرو بخصوص اونایی که در مکانهایی با ارتعاش بالا هستن از واشرهای مخصوص و
در گشتاور خاصی بسته میشن.
حتی ترتیب بستن پیچ ها بسته به نوع جنس قطعه هم راه و روش فنی خودش رو میخاد که ۹۹درصد مکانیک های بیرون نمیدونن.
اما قطعه ای مثل دریچه گاز که تو برخی خودرو ها استپر موتور هم روش نصبه،خودم دیدم طرف بازش کرده و با دستمال داره سوزن استپر رو تمیز میکنه که این خودش تنظیم موتور رو بخصوص تو دور پایین به هم میزنه.
برای اطلاع همه استپر یه موتور پله ای هست که در چهارصد موقعیت مختلف و دویست حالت متفاوت تعریف شده تا دور موتور خودرو رو تنظیم کنه و کوچکترین تغییر تو سوزن این قطعه موتور رو از تایم درمیاره.
درضمن همون باطری به باطری کردن هم اصول خودش رو میخاد که خیلیا نمیدونن.
احمد
۳ فروردین ۱۴۰۴اگر دست به آچار باشی توی خونه هم میشه تمیزش کرد
بی وطن
۳ فروردین ۱۴۰۴یکم فنی باشی خودتم میتونی انجام بدی من که باز کردم کلا با بنزین شستم…
amir
۳ فروردین ۱۴۰۴با اسپری تمیز میکردی بهتر بود ولی باز دمت گرم پول مفت به مکانیک ها ندادی واسه یه دریچه گاز بازو بسته کردن و شستشو ۶۰۰ هزار میگیرن و رو کار شستشو بدن ۳۰۰ میگیرن و شستشوی رو کار خیلی آسیب به موتور میزنه
Faral
۳ فروردین ۱۴۰۴اتفاقا خیلی هم کار راحتی هست..منتها کار هرکسی نیست ..باید دست به آچار باشی اصطلاحا..و نکته مهمتر اینه که از بس دستمزدها گرون شده،بهتر اینه که تعویض لنت جلو،تعویض شمع و وایر و سرویس کردن سوزن انژکتور و سنسور های دیگه رو هم یاد بگیرید چون اکثرا کاری نداره انجام دادنش..
Moso
۴ فروردین ۱۴۰۴دقیقاً فقط کافیه یکی دوبار از روی دست مکانیک یا کسی که وارده نگاه کنی و سرویس همه این موارد رو به خوبی میتونی خودت انجام بدی و از هزینه های زیاد کم کنی ، دمت گرم بابت راهنمایی 👌🏻
ماجد
۳ فروردین ۱۴۰۴با سلام به عزیزان هر شخصی که راننده است و قراره با ماشین از خانه خارج شود بقول عزیزان دست به آچار باشد دریچه گاز دو نمونه داریم یکی سیمی که قدیمی است یکی برقی.دریچه سیمی که بسیار راحت است تمیز کاریش ولی برقی رو با محلول انژکتورشور قوی
مثل کاسپین تمیز کنیم قطب باتری رو جدا میکنیم
بخصوص در هوای گرم استپر دوتا پیچ داره جدا کنیم
وبا یک دستمال که پورز ندهد با اسپری و دستمال تمیز کنیم بسیار نرم و ملایم اصلا احتیاج ب فشار زیاد نداره و دریچه گاز هم میتوانیم درونش رو ببینید بازهم با تمیز کننده خاص خودش ب هیچ وجه از اسپری دبلیو فورتی استفاده نکنید بازهم از پارچه تمیز درون دریچه رو نظافت میکنیم.ولی بازهم بنظرم دریچه برقی رو به مکانیک تنظیم موتوری بدهیم بهتره چون خیلی حساس است و بعدا از بستن تمام قطعات با دستگاه دیاگ یه تنظیم هم میکنه اونوقت تغییر کارکرد ماشین رو متوجه میشوید.
اربابت
۳ فروردین ۱۴۰۴گوگل تمام مراحل شستشوی دریچه هوا .گاز .غیره. رو داره نگاه کنید.پول الکی ندید…..یاحق
Khorram221
۴ فروردین ۱۴۰۴منخودم همه نوع آچار خریدم و جک هم خریدم و ترکمترهم خریدم یکبارخریدم و90درصدکارهای ماشین روازقبیل تعویض تسمه تایم، تعویض کاسه نمدسرمیلنگ، تعویض لنتها، نعویض دیسک وصفحه روخودم انجام میدم حتی تعویض روغن، چون یکباررفتم ماشین روگذاشتم نیم ساعت بعدرفتم بیترم گفت لنت ترمزهاروعوض کردم اومدم شک کردم وبتزکردم دیدم اصلادست نزده ودردادگاه تنبیهش کردم ولی متوجه شدم دراین قشرزحمتکش دزدهم هست حالاپول به درک اماجان خودم را ازسرراه نیاوردم واگرهم برم میکانیکی یکثانیه ازکنارماشین تکان نمیخورم، ضمنا کارسختی هم نیست فقط دست به آچاربودن ودقت میخواد، الان همه میکانیکهامیسپارنددست شاگردهای یکماه کارکرده،
محسن
۴ فروردین ۱۴۰۴سلام عیدتان مبارک 🌺🌺
هرکسی را بهر کاری ساختند….
داداش های گلم به مکانیک ندهید و غیره من کاری ندارم. ولی در تولید خودرو هم دست به آچارها جمع شدن به ایرانخودرو و سایپا بلایی بسر خودرو ها آوردن که نگو شده پراید و غیره یک متخصص درست حسابی اگه سرکشی می کرد . محصولات کارخانه های فوق الان مثل محصولات کره لااقل می شد نه لگن. الان خود دانید دریچه گاز را به مکانیک بدهید یا خود دست به آچارها درست کنند.. موفق مانا باشید.
علی راستی
۴ فروردین ۱۴۰۴تمیز کردنش کاری نداره اگه دست به آچار باشی پول مفت به این مکانیکا ندین خودتون تمیزش کنین اسپری هم نمیخواد من سالی یه بار خودم بازش میکنم با بنزین تمیزش میکنم همش سه تا پیچه کاری نداره
علی صفدری
۴ فروردین ۱۴۰۴باسلام بنده بخاطر گرانی دستمزدها خودم دست به اچار شده ام به غیر از تعمیر اساسی موتور تمامی مکانیکی ازجلوبندی تا سنسورها شستشوهاش کلیه کارهای مکانیکی را انجام میدم وپول اضافی ندارم به مکانیک ها بی رحم بدهم