با بالا رفتن قیمت خودرو و از دسترس خارج شدن خودروهای صفرکیلومتر برای خیل عظیم خریداران و مصرفکنندگان طبیعی است که این دسته افراد به سمت خودروهای کارکرده بروند. همانطور که میدانید خودروهای کارکرده دردسرهای خاص خودشان را دارند چراکه نمیدانیم مالک قبلی چه رفتاری با خودرو داشته است، آیا روغن آن را سر موقع تعویض کرده است؟ از دستاندازها چگونه رد شده است؟ به بدنه خودرو اهمیت داده است؟ اینها بخشی از سؤالاتی است که یک خریدار باید در زمان خرید خودرویی کارکرده مدنظر قرار دهد.
متأسفانه یا خوشبختانه رنگشدگی بدنه یک خودرو اهمیت زیادی برای خریداران ایرانی دارد. زمانی که خودرو تصادف میکند مالک میتواند به منظور حفظ ظاهر خودرو اقدام به بازسازی و رنگ کردن بخشهایی از آن بکند و از آنجایی که چنین چیزی روی قیمت خودرو تأثیر قابلتوجهی میگذارد به همین خاطر در زمان خرید خودروی کارکرده باید به این موردتوجه ویژهای داشت. در این مقاله میخواهیم روشهای تشخیص رنگشدگی قسمتهای مختلف خودرو را برای شما عزیزان شرح دهیم پس حتماً همراه ما باشید.
در این نوشتار مطالب زیر را از نظر خواهید گذراند:
- تشخیص رنگ خودرو یعنی چه؟
- آیا کارشناسی رنگ واقعاً ضروری است؟
- روشهای تشخیص رنگشدگی خودرو
- افت قیمت خودرو به خاطر رنگشدگی
- هزینه تشخیص رنگ خودرو
تشخیص رنگ خودرو یعنی چه؟
یکی از مراحل خرید خودروی دستدوم (و حتی صفرکیلومتر!) کارشناسی رنگ آن است. در این مرحله یک کارشناس خبره خودرو را از نظر سالم یا تصادفی بودن و رنگ داشتن بررسی میکند. در زمانهای قدیم ابزارهای صافکاری و تعمیر پانلهای بدنه به اندازه امروز پیشرفته نبودند و به همین خاطر اکثر افراد حتی آنهایی که مبتدی بودند هم میتوانستند رنگشدگی بدنه را تشخیص دهند اما حالا با وجود صنعتکاران خبره و ابزارهای پیشرفته تشخیص این مهم نیازمند تجربه و تخصص ویژهای است. قطعاً مراجعه به یک کارشناس باتجربه و کاربلد در زمان خرید خودروی کارکرده خالی از لطف نخواهد بود و شما خواهید توانست با آرامش خاطر بیشتری خرید خود را انجام دهید.
آیا کارشناسی رنگ واقعاً ضروری است؟
این موضوع بستگی به نوع خودرو و قیمت آن دارد. شاید خودروهایی با مدل بسیار پایین و قیمت نازل از این بابت مشکل خاصی نداشته باشند اما درباره خودروهای گرانتر اوضاع فرق میکند. وقتی یک خودروی مدل پایین انتخاب میکنید طبیعی است که مواردی همچون خط و خش روی بدنه وجود داشته باشند هرچند فروشندگان سعی میکنند چنین چیزهایی را با مواردی همچون پولیش و… رفع کنند. ولی بحث تصادف و رنگشدگی بدنه فرق میکند و در صورتی که بدون اطلاع از این موارد اقدام به خرید کنید شاید بعداً با ضرر هنگفتی روبرو شوید.
به همین خاطر است که کارشناسی رنگ خودرو میتواند مانع بسیاری از مشکلات آتی برای شما شود.
روشهای تشخیص رنگشدگی خودرو
برای این کار چندین روش وجود دارد که ما نیز آنها را شرح میدهیم:
-
تشخیص رنگ خودرو با چشم
یکی از اولین و سادهترین راههای تشخیص رنگشدگی یک خودرو استفاده از چشم است. در این روش با دقت به پانلهای بدنه نگاه میکنید و دنبال نشانههایی از رنگشدگی میگردید. واضح است که این کاری دشوار و غیردقیق است و زمانی که یک صافکار و نقاش کاربلد اقدام به بازسازی خودرو کرده باشند تشخیص رنگشدگی نیز دشوار خواهد بود.
اما در صورتی که با چشم به دنبال رنگشدگی هستید چندین چیز را باید در نظر بگیرید که شامل موارد زیر است:
الف. تفاوت رنگ بین پانلهای بدنه
باید با دقت بالا بخشهای مختلف به ویژه پانلهای در معرض آسیب همچون گلگیرها، دربها و سپرها را بررسی کنید تا ببینید آیا از نظر تفاوت رنگ مشکلی وجود دارد یا خیر. رنگ اصلی کارخانه دارای ویژگیهای مخصوص خود است و کدهایی دارد و حتی ماهرترین صنعتکاران نیز بدون داشتن کد نخواهند توانست رنگ فابریک خودرو را تأمین کنند. به همین خاطر در صورت دقت بالا میتوان تا حدی رنگشدگی خودرو را پیدا کرد.
ب. عکس گرفتن از خودرو
گاهی اوقات نمیشود چنین تفاوت رنگی را به ویژه در نور زیاد تشخیص داد. از طرفی شاید کل پانلهای بدنه رنگ شده باشند و به همین خاطر نتوان دقت بالایی داشت. در این صورت میتوان از خودرو کنی فاصله و عکس گرفت. در تصویر میتوانید ناهماهنگیهای رنگ شده بدنه را با دوربین باکیفیت تشخیص داد.
ج. وجود نشانههای رنگ در جاهای غیرعادی
گاهی اوقات نقاش رنگ را به جایی میپاشد که نباید باشد. همچنین احتمال دارد در زمان خشک شدن رنگ خودرو چیزهایی همچون گردوغبار و اشیای ریز به آن بچسبند که این موضوع حاکی از رنگشدگی خواهد بود.
د. پریدگی رنگ، رد سنباده
رنگ فابریک کارخانه کیفیت خود را به سادگی از دست نمیدهد اما در صورتی که شاهد رنگپریدگی و تکهتکه شدن آن بودید بدانید که خودرو رنگ دارد. همچنین در برخی جاهای بدنه رد سنباده باقی خواهد ماند که با کمی دقت میتوان آن را پیدا کرد.
-
تشخیص رنگ با کشیدن دست
این مورد نیز دقت بالایی ندارد و برای تشخیص رنگ با استفاده از حس لامسه باید تجربه بالایی داشته باشید. اگر روی بدنه دست بکشید و برآمدگی، ناهمواری و یا احساس غیرعادیای داشتید احتمالاً آن قسمت رنگ شده است. زبری بیشتر بدنه نیز میتواند یکی از علائم مشکوک باشد.
-
تشخیص رنگ با استفاده از آهنربا
در خودروهایی که بدنهای از آهن و فولاد دارند استفاده از آهنربای ضعیف راهگشا خواهد بود. وقتی آهنربا را روی بدنه قرار میدهید تفاوتهای جذب آن را میتوانید درک کنید. در صورتی که بخشی از بدنه رنگ شده باشد آهنربا را ضعیفتر جذب کرده یا اصلاً جذب نمیکند و به این ترتیب میتوانید رنگشدگی را تشخیص دهید.
-
تشخیص رنگ خودرو با استفاده از ابزارهای ویژه
برای خرید یک خودروی گرانقیمت خیلی نمیتوان به روشهای سنتی تکیه کرد و در این زمان است که استفاده از ابزارهای جدید مهم جلوه میکند. دستگاههای تشخیص رنگ دیجیتالیای وجود دارند که با توجه به ضخامت رنگ روی بدنه میتوانند رنگشدگی آن را تشخیص دهند. زمانی که یک لایه رنگ روی لایه اصلی اضافه شود ضخامت آن بخش بیشتر خواهد شد و دستگاه میتواند چنین تفاوتی را اعلام کند. حتی اگر کل خودرو نیز رنگ شده باشد دستگاههای جدید توانایی تشخیص ضخامت آن نسبت به رنگ فابریک را دارند.
افت قیمت خودرو به خاطر رنگشدگی
یکی از نکاتی که دراینباره باید ذکر کرد تفاوت رنگشدگی بخشهای مختلف خودرو است. برای مثال رنگشدگی سقف، کاپوت یا صندوقعقب و بدتر از آن رنگشدگی شاسیها باعث افت شدید قیمت خودرو خواهند شد و هرچه مدل خودرو بالاتر باشد این افت قیمت بیشتر خواهد بود. معمولاً فروش خودروهایی که دارای رنگشدگی در کاپوتها و سقف هستند بسیار سختتر از خودروهای بدون رنگ یا دارای رنگ در بخشهایی همچون درب و گلگیر خواهد بود؛ بنابراین در زمان خرید یک خودرو باید به این نکته نیز توجه کنید چراکه اگر بخواهید در آینده خودروی خود را بفروشید مجبور به فروش آن با قیمت نازل خواهید شد.
هزینه تشخیص رنگ خودرو
هماکنون شرکتها و سرویسهای مختلفی برای ارائه این خدمت وجود دارند که در زمان خرید خودرو میتوانید از آنها استفاده کنید. هزینه این کار نیز به نوع خودرو بستگی دارد و هرچه قیمت خودرو بالاتر باشد هزینه کارشناسی آن نیز بالاتر خواهد بود. این هزینه میتواند از چند ده هزار تومان تا چند صد هزار تومان و چند میلیون تومان نیز باشد.
علاوه بر کارشناسی رنگ خودرو کارشناسی بخشهای فنی نیز انجام میشود که طی آن تعمیرکاران خبره میتوانند وضعیت کلی پیشرانه، گیربکس و بخشهای مختلف را به خریدار اعلام کنند. با توجه به افزایش قیمت خودروها و به دنبال آن افزایش هزینههای تعمیرات حتماً توصیه میشود در زمان خرید خودروی کارکرده با مراجعه به کارشناسان خبره اقدام به کارشناسی خودرو بکنید تا از تحمیل ضررهای آتی جلوگیری نمایید.
Jdm باز
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱سلام
پدال من از موقعی که کامنت میدم تا کامنت۶۰۰ وخورده ای میرفت صف تایید بعد از اون دیگه نمیرفت صف تایید
اما دوباره یه چند روزی هست که میره صف تایید کامنتام و خیلی دیرتر منتشر میشه
میشه بگید دلیلیش چیه؟؟
Clean energy (صیانت!)
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱آیا سخن حق گفتی؟
اگه بله دلیلش همونه
Jdm باز
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱اره دقیقا
یه کامنتی دادم که توش این بود: ( سیاست های پدال عوض شده؟؟
توجهتون بهخودرو های ایرانی زیاد شده)
شهاب
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱خندم میگره طرف میاد برای خریدن ماشین دسته دوم با بدنه تمام فابریک و بدون رنگ چند ماه میگرده و هزاران جور ایراد میگیره و وسواس به خرج میده ! اما به محض اینکه ماشین مورد نظرش گیرش میاد و قولنامه میکنه ، میشینه پشتش و میره دوتا چهار راه بالاتر تصادف میکنه و ماشین رو به باد میده !!! دیدم که میگم !!
aria50
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱چند نکته دیگه اینکه اگر میتونید پشت صندلی های عقب یا کاور و روکش های ستون یا نمد سقف رو یه مقدار باز کنید و ببینید جای جوش نداره
دور درب ها ، روی شاسی کنار کمک ها و … باید موم کشی داشته باشه نداشته باشه احتمالا تعویض یا تعمیر شده(البته بعضی ماشینا موم بعضی جاهارو فابریک ندارن بدترینش هم اگر اشتباه نکنم آردی بود (یا روا) که موم در نداره)
از توی محفظه موتور هم خیلی چیزها رو میشه فهمید
مثلا به شاسیا نگاه کنید ، اگر تیز بین باشید میتونید متوجه ناهماهنگی و تعمیرات بشید ؛ سینی فن اگر برچسب های تایید و خیلی اوقات کنترل کیفیت روشون نباشه یعنی تصادف از جلو داشته و سینی فن عوض شده
آرم شیشه ها رو هم میتونید چک کنید ؛ اگر فابریک نبود (مثلا آرم ایرانخودرو یا سایپا نبود و یه چیز دیگه بود) اون شیشه شکسته و عوض شده
خیلی جاها که نمیشه صافکاری کرد رو (مثل جاهایی که ورق دوبلن که مثلا توی 206 رکاب و کاپوت و صندوق و ایناس) اینور اونورش رو حسابی بگردید و دست بکشید تا جای جوش نباشه
این دستگاه ها هم که عرض رنگ رو اندازه میگیرن هم خیلی خوبن اما بعضی جاها از اینا دارن و جوری درست میکنن که شبیه فابریک نشون بده و خیلی هفت خطن
رنگ شدگی و کیلومتر کم کردن و اینا رو هم خیلی حواستون باشه و دست کم نگیرید چون اگر ماشین رنگ شدگی داشته باشه مشکلات زیادی براتون پیش میاد اعم از زدن فرمون تو سرعت و تنظیم نشدن ، بهم خوردن جای پیچ و سوراخا که باعث میشه تعمیر سخت بشه و حتی نیاز به سوراخکاری دوباره باشه و … واما از همه مهم تر اینکه توی (خدای نکرده) تصادف چون ماشین از قبل یه ضربه ای رو تحمل کرده خیلی زودتر جمع میشه و سرنشین ها رو از بین میبره
چه متنی نوشتم اندازه یه مقاله اس تازه کامل هم نیست ، باید بیام نویسنده بشم 😁 ، اگر شد بعدا کامنتایی در مورد مشکلات موتوری و برقی ماشین که تخصصم هستن رو هم میزارم
پویا
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ایول
Jdm باز
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱کمبود ادم های مفید و با اطلاعاتی مثل شما واقعا در سایت حس میشه
خیلی ممنون از اطلاعاتی که دادید 🙏
aliakbarkhoei
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱خیلی منتظرم.
شهاب
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱برچسبهای سینی فن و روپوش سرسیلندر و بقیه قطعات برای همه مدل ماشینهای سایپا و ایرانخودرو در لوازم یدکی فروشیها هست که میشه خرید و روی قطعات تعویض شده بعد از تصادف چسبوند ! از مغازه ها و فروشگاه های لوازم یدکی بپرسی حتماً گیرت میاد
SadjadArt
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱با عرض پوزش از پدال
چجوری میتونم با شما در تماس باشم؟ تقریبا میشه گفت همکاریم
من توی کار بازسازی خودرو هستم
aliakbarkhoei
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱خیلی ممنونم بابت این مقالۀ مفید.
aliakbarkhoei
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ببخشید ربطی به رنگ خودرو داشت؟