خودروهای کنونی با سه نوع طراحی دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب و چهار چرخ محرک تولید میشوند. خودروهای دیفرانسیل جلو معمولاً کوچکتر بوده و فرمان پذیری بهتری دارند و از نظر حرکت در برف یا گل کشش بهتری ایجاد میکنند. خودروهای دیفرانسیل عقب در نقطه مقابل قرار داشته و معمولاً ابعاد کوچکی داشته و از شتاب بهتری سود میبرند و در کل سواری نرمتری را ارائه میکنند. اگر میخواهید بدانید خودروی شما از نوع دیفرانسیل جلو است یا عقب نکات زیر را دنبال کنید.
محل قرارگیری پیشرانه
اکثر خودروها دارای پیشرانه در بخش جلو هستند و البته میتوانند از نوع دیفرانسیل جلو یا عقب باشند. خودروهایی با پیشرانه در عقب همچون فولکسواگن بیتل همیشه از نوع دیفرانسیل عقب خواهند بود.
چگونگی نصب پیشرانه
اگر پیشرانه بهصورت عرضی نصب شده باشد و تسمههای آن در یکطرف خودرو باشند، خودروی شما به احتمال زیاد از نوع دیفرانسیل جلو خواهد بود. اگر پیشرانه بهصورت طولی نصب شده و تسمهها به سمت جلوپنجره باشند خودروی شما احتمالاً دیفرانسیل عقب است (البته این قاعده بهصورت کلی بیان شده و نمیتواند مبنای قطعی تشخیص دیفرانسیل جلو یا عقب بودن خودرو باشد).
نگاه کردن به دیفرانسیل
دیفرانسیل یک قطعه بزرگ و گرد است که نیروی تولیدی را از میللنگ به چرخ ها میرساند. اگر چنین قطعهای در اکسل عقب خودرو دیده شود آن خودرو از نوع دیفرانسیل عقب خواهد بود. در خودروهای دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل بهصورت یکپارچه با گیربکس درآمده و در پشت پیشرانه ترنس اکسل را تشکیل داده است. در این حالت چرخ ها با واحدهای CV به میللنگ مرتبط شدهاند.
چگونه بفهمیم شاسیبلند ما دارای سیستم چهار چرخ محرک است؟
آسانترین راه بررسی کردن اطلاعات خودروی مدنظر در موتورهای جستوجو است. شما همچنین میتوانید با خواندن دفترچه راهنمای خودروی خود اطلاعات کاملی را به دست آورید.
ممد ژانگولر
۲۴ آذر ۱۴۰۰پدال مطلب فوق العاده کامل بود
خدا قوت 😎
امیر.عارف
۲۴ آذر ۱۴۰۰چقدر کامل و جامع توضیح داده شده بود . مطلبی که سالهاست فکر رانندگان را به خود مشغول کرده بود
مرتضی
۲۴ آذر ۱۴۰۰یک روش دیگه که میتونه کمک کنه ، فاصله چرخ جلو از در جلو هست ، البته خیلی ماشینا ممکنه شامل این مورد نشن مث بعضی شاسی بلندهای دیف عقب بزرگتر
شاپور
۲۴ آذر ۱۴۰۰داشتم میخوندم که یهو رسیدم به جایی که گفته شده بود دفترچه راهنمای خودرو را بخوانید بهتر می فهمید خودرو شما دف جلو یا عقب یا ۴چرخه. بعله چشم😂
mm-yarlou
۲۴ آذر ۱۴۰۰مطلب کوتاه اما آموزنده
M.Kazem.K
۲۴ آذر ۱۴۰۰کاش مطالب آموزشی افژایش پیدا کنه خیلی وقته کم شده
Ali_x76
۲۴ آذر ۱۴۰۰خودروهای استثنا : فولکس گل
موتورش طولیه (مثل ماشینای دف عقب) اما دف جلوئه
کراس اورهای مرسوم بازار هم موتور عرضی و معماری دف جلو دارن که به کمک یه خروجی از گیرباکس، دو دف شدن (اما بازم دف اصلی، جلوییه)
F
۲۴ آذر ۱۴۰۰نمیدونم مطلبم به دست دوستان میرسه یا نه. اما خب من هم چند روش میدونم که میشه تشخیص داد که محرک جلو هست یا عقب، ببینید اولی بحث شتاب گیری هست ، اونم در حالت خاصی، اینجوری که شما فرمون رو باید تا انتها به یک جهت بچرخونی و نسبتا سریع همراه با گاز کلاج رو رها کنی، بعدش باید اینو حس کنی که آیا جلوی خودرو به زور داره میچرخه یا داره به سمت فرمان جهش میزنه، که اگر جهش زد یعنی محرک جلو هست. مطلب بعدی رو میشه با ترمز دستی امتحان کرد. ترمز دستی رو تا انتها درگیر میکنیم و با مقداری گاز تا جایی که ماشین خواموش نشه کلاج رو رها میکنیم. اگر که انتهای ماشین به سمت پایین رفت یا به اصطلاح کمک های عقب جمع شد یعنی محرک جلو است و اگر اینگونه نبود و تنها سرعت خودرو در شروع حرکت کاسته شد یعنی خودرو محرک عقب هست، یه مورد نسبتاً قابل اعتماد هم همون بحث گاردون هست که از جای پای صندلی عقب اون وسط رد میشه که خب البته خیلی دقیق نیست ولی معمولا خودرو های محرک عقب اونو دارن، یه راه ساده تر هم هست اونم لانچ روی سطح کم اصطکاک هست که خیلی راحته😂، درمورد خودرو های محرک جلو هم لازمه که بگم از نظر چابکی توانایی های خوبی دارن، البته به سیستم تعلیق هم خیلی بستگی داره اما درکل خودرو های محرک جلو چون به گونه ای دارن کشیده میشن فرمانپذیر تر هستند از محرک عقب هایی که دارن حول داده میشن. از طرفی اما به دلیل توضیع وزن نسبتاً نا عادلانه بین دو محور معمولا انتهای خودرو در فرمان دادن های سریع درمیره ولی چون محور محرک همان محور فرمانده است با کمی چرخاندن فرمون هم جهت لغزش انتهای خودرو به راحتی خودرو به خط راست حرکت برمیگرده. در سرعت های بالا من یک خودرو محرک عقب رو برای پیست ترجیح میدم اما برای رشته هایی مثل اسلالوم یا پیچ های پیاپی هیچی رو با یک محرک جلوی نیرومند عوض نمیکنم.
ممنونم که خوندید. با تشکر
Roham
۲۵ آذر ۱۴۰۰ته ماشین با دستی خوابیدن، به خاطر سیستم تعلیق مکفرسونه
شاعر
۲۴ آذر ۱۴۰۰یه راه دیگه هم اینه تیک آف بکشی ببینی محرک عقبه یا جلو
viper
۲۵ آذر ۱۴۰۰بهترین راهش همینه 😂
حمیدرضا
۲۵ آذر ۱۴۰۰البته استثناهایی هم وجود داره مثل میتسوبیشی لنسر evo و پژو ۴۰۵ t۱۶ و …. که موتور بصورت عرضی هست اما انتقال نیرو به چهارچرخ انجام میشه
MƛӇƳƛƦ (Ninja سابق)
۲۵ آذر ۱۴۰۰نگاه به دیفرانسیل بهترین راهه
بچه بودم اینکارو میکردم
بفهمم کدوما دیفرانسیل عقب کدوما جلو
یحیا
۲۶ آذر ۱۴۰۰یه راه فهمیدن هم اینه که اگر خودرو شما دیفرانسیل جلو باشه پس این خودرو محور محرک جلو هست و اگر دیفرانسیل عقب باشه محور محرک عقب هست، البته من برای شناختن چهارچرخ محرک هنوز راهی پیدانکردم😁
مهردادکمال
۲ مهر ۱۴۰۱ممنون از نگرانی رهایی یافتم
کوروش
۱۸ آذر ۱۴۰۱گاز بدی تا درجا بزنه