شاید برای شما این سؤال پیش آمده باشد که پس از روشن کردن خودرو با روش باتری به باتری، چگونه کابل اتصال باتری خودرو را جدا کنیم. در این مقاله به توضیح چنین مسئلهای میپردازیم.
باتری خودرو با اینکه اهمیت زیادی دارد اما معمولاً رانندگان توجه چندانی به آن نمیکنند. نکته مهم اینکه همه باتریها کیفیت، عملکرد و طول عمر یکسانی ندارند و بنابراین انتخاب باتری مناسب اهمیت به سزایی دارد. ما قبلا در مقاله راهنمای خرید باتری به مهمترین نکات در این باره اشاره کرده ایم. بهطور متوسط باتری خودرو بین ۳ تا ۵ سال عمر میکند و پس از آن احتمالاً باتری از کار خواهد افتاد، هرچند برای اطلاع از بهترین زمان تعویض باتری خودرو می توانید مقاله مربوط به آن را مطالعه بفرمایید. البته بسیاری از رانندگان در صندوقعقب خودروی خود کابلهای اتصال باتری را به همراه دارند که احتمالاً روزی به کار خواهد آمد. باید به این نکته اشاره کنیم که همه رانندگان طرز استفاده از کابل اتصال باتری خودرو و چگونگی قطع اتصال آن پس از استفاده را نمیدانند و اگر اشتباهی در اتصال کابلها صورت گیرد امکان ایجاد جرقه و حتی در بدترین شرایط انفجار وجود خواهد داشت. البته نیازی به ترسیدن از قطع و وصل کابلها نیست زیرا انجام صحیح این کار بسیار راحت است. مهمترین نکتهای که باید در نظر بگیرید اطمینان از صحت عملکرد کابلهاست به این معنی که خبری از خوردگی، زنگزدگی و اتصالی در آن وجود نداشته باشد.
همچنین بخوانید: جامپ استارتر خودرو چیست؟
اگر فکر میکنید دانش خودرویی شما خیلی بالا نیست ناراحت نشوید زیرا شما تنها نیستید. یک نظرسنجی جالب از بین ۲ هزار راننده آمریکایی در سال ۲۰۱۸ نشان داده تنها حدود ۴۷ درصد آنها از چگونگی اتصال باتری به باتری صحیح خودرو آگاه هستند. ما قبلاً در پدال روش باتری به باتری را آموزش دادهایم و حالا میخواهیم به چگونگی قطع کابل اتصال باتری خودرو بپردازیم. پس از شارژ شدن باتری خالی شده و درحالیکه هر دو خودرو روشن هستند باید اقدامات زیر را انجام دهید تا کابلها بهطور ایمن از هر دو خودرو جدا شوند.
- انبر مشکی خودرویی که قبلاً دارای باتری خالی بود را از روی محفظه فلزی که قبلاً انبر را به آن متصل کرده بودید بردارید. (انبر مشکی به قطب منفی باتری وصل میشود)
- در گام بعدی انبر قرمز متصل به قطب مثبت باتری خالی شده را بردارید.
- انبرهای قرمز و مشکی را از یکدیگر دور نگه دارید چراکه در غیر این صورت جرقه به وجود خواهد آمد. به آرامی آنها را دور از یکدیگر روی زمین قرار دهید.
- هماکنون انبر قرمز را از روی باتری خودرویی که از آن کمک گرفتهاید را برداشته و سپس انبر مشکی را بردارید.
پس از انجام این مراحل، اگر انبرها با یکدیگر برخورداری داشته باشند هم مشکلی وجود نخواهد داشت.
اما برای اینکه شارژ باتری خودرو حفظ شود چه اقداماتی را میتوان انجام داد؟ قبل از بررسی این موضوع بهتر است مقاله علت خرابی باتری ماشین چیست را مطالعه بفرمایید. همچنین باید دانست در برخی شرایط همچون دمای بسیار پایین یا بالای هوا، عادات رانندگی نامناسب و بیتوجهی به شرایط نگهداری، باتری تحتفشار شدیدی قرار میگیرد؛ اما با تمهیداتی میتوان طول عمر باتری را افزایش داد. اگر در منطقهای با زمستانهای سرد زندگی میکنید، دمای پایین باعث کاهش سرعت انجام واکنشهای درون باتری شده و بنابراین عملکرد آن را تحت تأثیر قرار میدهد. برای بهبود شرایط میتوان از قاب باتریهای مخصوص استفاده کرد که دمای عملیاتی باتری را در حد بهینهای نگه میدارند. نکته دیگر اینکه بهتر است برای فواصل بسیار کوتاه از خودرو استفاده نکنید چراکه باتری برای شارژ کامل نیازمند زمان مناسبی پس از روشن شدن خودروست و با سفرهای مکرر کمتر از ۱۰ دقیقه باتری هرگز به حالت شارژ کامل نمیرسد و این موضوع طول عمر باتری را کاهش میدهد.
با اینکه فراموش کردن بررسی منظم باتری راحت است اما حتماً باید صورت گیرد تا مشکلات آن کشف شده و چارهای اندیشیده شود. برای مثال خوردگی و زنگزدگی قطبهای باتری میتواند روی فرایند شارژ تأثیر بگذارد. برای رفع این مشکل میتوان از کیت تمیز کننده قطبهای باتری استفاده کرد.
بیژن
۴ اسفند ۱۴۰۳تو کاتالوگ فنی ماشین من نوشته بهیچ عنوان کابل منفی رو به قطب منفی باطری خالی شده وصل نکنید. کابل مثبت به قطب مثبت و کابل منفی به بدنه خودر(فاقد رنگ و پوشش) وصل شود.
اخطار هم داده که اتصال کابل های هر دو قطب از باتری سالم به باطری تخلیه شده میتواند منجر به انفجار شود.
شاهین
۵ اسفند ۱۴۰۳سلام بله همینطوره. در متن هم به این موضوع اشاره شده.
علی
۵ اسفند ۱۴۰۳من امتیاز ۳ دادم اما بازم نوشته امتیاز ۵از۵! جالبه قضیه آینده والا یک نفر به راننده یک بده کلی امتیازش بعد از دو ساعت میاد پایین و ۱۰نفر ۵بدن اصلا حساب نمی کنن. علتش اونجا اینه نمی خوان جوایز لیگ ماهانه رو بدن ولی علت شما چیه؟! راستی کاربر قبلی درست گفت قطب های منفی رو به باتری وصل نکنید به بدنه وصل کنید چون ۱.باتریها موازی می شن و آمپراژ وقتی روشن باشن شدید میله بالا و مثلاً دوتا ۶۰امپر می شن ۱۲۰ آمپر انگار باتری تریلی وصل شده و باعث خرابی سیستم کنترل و حتی سیم کشی می شن و ۲. دوتا الترناتور موازی می شن مثلاً دوتا ۷۴امپر موازی شروع به کار می کنن ۳.وقتی هم بخواهی قطب را جدا کنی جرقه می زنند خود این جرقه به سیم کشی ضعیف و ای س یو فشار میاره
THE M
۶ اسفند ۱۴۰۳آمپر بالا هیچ مساله ای نیست ولی ولتاژ بالا خیلی مساله است ، و فکر کنم دلیل اینکه کابل منفی رو به بدنه وصل میکنن اینه که منبع جرقه رو از باتری دور کنن چون واکنش های شیمیایی باتری باعث ایجاد گاز هیدروژن میشه که به شدت قابل انفجار و اشتعاله و با جرقه حاصله از برداشتن کابل باتری به باتری ، این گاز منفجر میشه ،
از لحاظ الکتریسیته و نحوه اتصال کابل ها ، اول منفی باتری خالی که همون بدنه هست بعد مثبت باتری خالی ، دو تای آخر مهم نیستن چون مدار قابلیت تکمیل نداره و فرقی نداره کدوم رو از باتری پر اول جدا میکنید
سهراب حجتی
۵ اسفند ۱۴۰۳بالا رفتن آمپر ایرادی ندارد .ولتاژ اگه بالا بره مشکل ساز هستش .بعدشم درنهایت بدنه به قطب منفی وصل میشه دراین حالت نیاز هستش استارت ماشین برق رسانی بشه پس همون قطب منفی واسه ماشین های ایرانی که اکترا اتصالات کابلی بدنه اشون ضعیفه بنظرم منطقی تره.
احمد
۶ اسفند ۱۴۰۳من همیشه یه کابل با گیره متصل تو ماشین دارم ، و همیشه هم کابل منفی رو به باطری نصب کردم تازه هیچ اتفاق خاصی هم نیفتاده و اول هم کابل منفی رو جدا میکردم بعد کابل مثبت ، در ضمن گاها گاهی وقتها هم میزاشتم برای چند 30ثانیه در حال اتصال و هر دو ماشین روشن با باطری جون بگیره