آموزش

برن اوت چیست و چگونه انجام می‌شود؟

اگر می‌خواهید بدانید برن اوت چیست، چگونه انجام می‌شود و مضرات آن برای وسیله نقلیه چه خواهد بود این مقاله را از دست ندهید.
برن اوت چیست

با اینکه برن اوت کردن می‌تواند حرکتی ناپسند و حتی غیرقانونی تلقی شود اما گاهی اوقات هیجان زیادی در پی دارد چراکه هم صدای زیادی ایجاد کرده و هم دود زیادی از لاستیک‌های خودرو به هوا برمی‌خیزد. شما می‌توانید برن اوت را به سادگی در خودروهای گیربکس دستی و اتوماتیک انجام دهید هرچند برخی تفاوت‌ها وجود دارد که باید در نظر گرفت.

همچنین بخوانید:

برن اوت در حالت ساده زمانی انجام می‌شود که خودروی شما ساکن بوده اما چرخ‌های آن هرزگردی دارند. این امر اصطکاکی بین لاستیک و آسفالت ایجاد کرده و نتیجه آن نیز تولید دود زیاد خواهد بود. برن اوت اولین بار در مسابقات درگ رایج شد و حتی فرهنگ خاصی را ایجاد کرد. اگرچه در ادامه به مضرات این حرکت خواهیم پرداخت اما باید اذعان کرد برن اوت کردن هیجان زیادی دارد زیرا هم دور پیشرانه بالا رفته و هم دود زیادی در پشت خودرو مشاهده می‌شود. حال که فهمیدیم برن اوت چیست بیایید مراحل انجام آن در خودروی گیربکس دستی را مرور کنیم:

  1. خودرو را روشن کرده و در دنده یک قرار دهید. با پای چپ خود همچنان پدال کلاچ را نگه دارید.
  2. ترمز پارک، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری را خاموش نمایید.
  3. همچنان که پدال کلاچ را نگه داشته‌اید پدال گاز را با پای راست فشار داده و دور پیشرانه را به حدود ۴ تا ۵ هزار برسانید. دقت کنید که دور پیشرانه به محدوده قرمز یا ردلاین نرسد.
  4. پای خود را از روی پدال کلاچ برداشته و ترمز بگیرید و به‌صورت هم‌زمان نیز به فشردن پدال گاز ادامه دهید.
  5. اگر می‌خواهید خودرو حرکت کند پای خود را از روی ترمز بردارید.

در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، برن اوت طبق مراحل زیر انجام می‌شود:

  1. خودرو را روشن کرده و مطمئن شوید سیستم‌های کنترل کشش و پایداری خاموش هستند.
  2. با پای چپ خود پدال ترمز را کاملاً فشار دهید.
  3. از پای راست خود برای فشردن پدال گاز استفاده کرده و تا زمانی شروع به هرزگردی چرخ‌ها را حس نکرده و نشنیده‌اید پدال ترمز را رها نکنید.
  4. تا زمانی که پدال ترمز را رها نکرده‌اید، هرزگردی چرخ‌ها ادامه داشته و دود سفید آن‌ها قابل مشاهده خواهد بود.

اما حال که فهمیدیم برن اوت چیست و مراحل آن را نیز ذکر کردیم این سؤال پیش می‌آید که آیا اصلاً باید چنین حرکتی را انجام داد یا خیر. آیا برن اوت کردن برای خودرو ضرر دارد؟ باید گفت انجام این کار توصیه نمی‌شود. با اینکه انجام برن اوت هیجان‌انگیز است اما قطعاً به خاطر نقض قوانین و همچنین آسیب رساندن به خودرو عملی منطقی نخواهد بود. در کشورهایی همچون آمریکا، برن اوت کردن در معابر عمومی و یا پارکینگ‌ها غیرقانونی است و معمولاً به عنوان رانندگی خطرناک در نظر گرفته شده و جریمه‌های سنگینی دارد.

حتی اگر محلی مناسب و قانونی برای برن اوت کردن با خودرو پیدا شود، ریسک خرابی قطعات خودرو وجود خواهد داشت. با این کار امکان دارد کلاچ خودرو بسوزد و همچنین استهلاک سیستم ترمز نیز به خاطر تحت‌فشار قرار گرفتن بالا برود. همچنین با این کار لاستیک‌ها به شدت ساییده و فرسوده می‌شوند زیرا اصطکاک بی‌موردی با آسفالت دارند. اگر می‌خواهید برن اوت انجام دهید بهترین کار یافتن خودرویی مناسب مسابقات درگ است که دوام بیشتری در برابر چنین حرکاتی دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۲۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (963 ديدگاه)

    برن اوت جذابه
    اما اگه تنها هنرش باشه نه نمی‌ارزه

    موافقم 14
    مخالفم 5
  2. net

    ۲۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3471 ديدگاه)

    امریکا دنیای متفاوت هست

    موافقم 6
    مخالفم 6
  3. NAVID@@98

    ۲۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (873 ديدگاه)

    برن اوت چیه ؟ به تصاویر نگا کنید و به خدای یان شان سان ببینید !!!!!!!!!!!

    موافقم 3
    مخالفم 6
    1. Nismo

      ۲۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1563 ديدگاه)

      اروپایی ها کجانننن؟😂😂😂

      موافقم 1
      مخالفم 4
  4. (Ali(chevynova

    ۲۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (7391 ديدگاه)

    برت اوت چیست؟
    کاری که یه امریکایی دهه ۶۰ و ۷۰ به راحتی میتونه با موتور ۷/۵ لیتریش که یه کاربرات ۴ دهنه داره انجام بده و در ۳۰ ثانیه یه لاستیک نو ۲۹۵ رو مثل یه تیکه لواشک بکنه

    موافقم 7
    مخالفم 12
  5. hosen

    ۲۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (919 ديدگاه)

    اسم برن اوت میاد یاد ماسل کار های آمریکایی میوفتیم

  6. Taha Ayoobi

    ۲۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4641 ديدگاه)

    متن یک مقدار ناقص بود به نظرم،

    برن اوت برای یه ماشین به دو دوسته دیفرانسیل عقب یا جلو دسته بندی میشه.
    اگه دیفرانسیل عقب باشه، برای ثابت موندن ماشین باید پدال ترمز رو فشار بدیم که ترمز های جلو درگیر بشه(البته چون با پدال هر دو محور ترمز میگیره، یه دکمه هست که فقط جلو رو بگیره) بعد حالا اگه دستی بود، گاز میدی و پارو از رو کلاچ برمیداری سریع میذاری رو ترمز،
    اگه اتومات بود که ترمز رو میگیری و تخته میکنی.
    اینم یه جا خونده بودم که با اتومات ها، اول بذار روی خلاص، گاز بده که دور بیاد بالا، در حالی که ترمز رو گرفتی بذار رو D و ادامه‌ داستان.
    حالا اگه دیفرانسیل جلو بود، باید ترمز دستی رو تا ته بکشی، قفل قفل،
    بعد اگه دستی بود ماشین، گاز میدی دور بیاد بالا، بعد که کلاچ رو ول کردی دیگه ترمز نمیخواد.
    اگه اتومات هم بود که دیگه مثل مرحله قبل

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. Nismo

      ۲۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1563 ديدگاه)

      اقا یه سوال 10 امتیازی مخصوص المانی بازا
      تا حالا یه ماشین المانی دیدید بتونه برون اوت کنه؟😂

      موافقم 2
      مخالفم 5
  7. شهروند ایرانی

    ۲۹ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (85 ديدگاه)

    برن اوت چیست اتلاف انرژی از طریق سوزاندن لاستیک و ایجاد الودگی شیمیایی میخای هجیان تجربه کنی از کوه بپر پایین با چتر این همه تفریح سالم ماشین وسلیه هم نقل نه وسلیه سرگرمی اسباب بازی یه ماشین بگیر دو در یه موتور ۸ سلیندر ۶ لیتری بزاری که چی بش میخای تو خیابون رکورد سرعت بزنی یا چرخ های لاستیکی دود کنی انقد پوچ بی معنی

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. Taha Ayoobi

      ۲۹ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (4641 ديدگاه)

      من نمیفهمم یه آدم با این اعتقاد تو این پست چیکار میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا