بالا بردن دور موتور در خودروی گیربکس اتوماتیک تا حدودی با وسایل نقلیه دنده دستی تفاوت دارد و در مقاله پیش رو میخواهیم این کار را آموزش دهیم.
برای بسیاری از رانندگان بالا بردن دور موتور ضرورتاً چیز خوبی نیست زیرا میتواند به دیگران این پیغام را دهد که شما به دنبال رانندگی خشن و نادرست هستید و یا اینکه بدتر از آن یک مشکل جدی در موتور یا گیربکس خودرو وجود دارد. البته بالا بردن دور موتور موضوعی غیرعادی برای خودروهای مسابقهای نیست. همچنین این کار میتواند از برخی جنبهها مثبت نیز باشد که یکی از آنها کمک به بالا رفتن دمای موتور برای بررسی روغن یا دیگر مایعات مهم آن است. همچنین در روزهای سرد زمستان نیز این کار به گرم شدن موتور کمک خواهد کرد هرچند بسیاری از کارشناسان انجام چنین کاری را توصیه نمیکنند.
همچنین بخوانید:
اگر نمیدانید بالا بردن دور موتور خودرو چیست باید گفت این عبارت کاملاً گویاست و شامل استفاده از پدال گاز برای افزایش دور موتور RPM است. دور موتور RPM را میتوان از طریق پشت آمپرها و دورشمار بررسی کرد و همانطور که میدانید هرچقدر دور موتور خودرویی بالاتر برود قدرت و سرعت موتور نیز افزایش خواهد یافت. بهطورکلی، افزایش دور موتور در فواصل زمانی طولانیمدت شاید یک رفتار مطلوب برای وسیله نقلیه باشد اما اگر به مدت طولانی و مداوم این کار انجام شده و راننده همواره به دنبال رسیدن به ردلاین باشد آسیبهای زیادی به موتور خودرو وارد خواهد شد.
البته باید دانست روشهای ایمنی برای بالا بردن دور موتور خودرو وجود دارد و این کار را میتوان با خودروهای گیربکس دستی و اتوماتیک انجام داد. در خودروهای گیربکس دستی فرایند کار بسیار راحت است و برای این منظور فقط کافی است پدال گاز را اندکی فشار دهید تا دور موتور بیشتر شود؛ اما در این مقاله میخواهیم بالا بردن دور موتور خودروی گیربکس اتوماتیک را شرح دهیم. باید دانست دلایل دیگری هم برای افزایش دور موتور خودرو وجود دارد و این فرایند در خودروهای اتوماتیک نیز نسبتاً راحت خواهد بود. فرقی نمیکند که میخواهید موتور و مایعات داخل آن را گرم کنید یا اینکه دلیل صداهای عجیب آن را پیدا کنید چراکه برای بالا بردن دور موتور خودروی گیربکس اتوماتیک کافی است این کارها را انجام دهید:
- زمانی که خودرو در حالت پارک قرار دارد موتور را روشن کرده و اجازه دهید چند دقیقهای در حالت درجا کار کند تا به خوبی گرم شود.
- نکته بسیار مهم این است که باید اجازه دهید روغنموتور گرم شود تا به خوبی عمل روان کاری قطعات را انجام دهد.
- با گرم شدن موتور و روغن داخل آن، گیربکس اتوماتیک را در حالت خلاص N قرار دهید.
- به آرامی پدال گاز را فشار دهید و به بالا رفتن دور موتور در پشت آمپرها دقت کنید.
- همچنین به آرامی میزان فشار روی پدال گاز را کمتر کنید.
- تا زمانی که میخواهید افزایش و کاهش فشار تدریجی روی پدال گاز را ادامه دهید تا علت مشکل موتور را پیدا کرده و یا اینکه دمای آن به نقطه ایده آل برسد.
این مراحل را میتوان در حالتی که گیربکس در حالت پارک قرار دارد نیز انجام داد. البته باید به این نکته دقت کرد که برای بالا بردن دور موتور خودروی گیربکس اتوماتیک حتماً باید گیربکس در حالت پارک یا خلاص قرار داشته باشد چراکه از حرکت ناگهانی و ناخواسته خودرو جلوگیری خواهد شد. همچنین پس از چند دقیقه باید این فرایند را خاتمه داد زیرا بالا بردن طولانیمدت دور موتور میتواند به قطعات داخلی آن آسیبزده و مصرف سوخت و آلایندگی را نیز افزایش دهد.
R
۲۳ مرداد ۱۴۰۳میگه برای بالابردن دور موتر پدال گاز رو فشار بدید
مرسی پدال مطلب خیلی مهمی بود
تو مقاله بعدی نحوه باز کردن در خودرو رو بذار
ونید
۲۴ مرداد ۱۴۰۳من ترمز میزدم خوب شد گفتن
علی
۲۳ مرداد ۱۴۰۳یعنی چی این مقاله؟ کل مطلبش این بود که برای بالا بردن دور موتور در حالت خلاص باید گاز بدیم
Amir.🇺🇸
۲۳ مرداد ۱۴۰۳چه کار سختی
ارمیا
۲۴ مرداد ۱۴۰۳سرکاری بود احیانا
شاهین
۲۳ مرداد ۱۴۰۳شاید خیلی از دوستان این نکات بدیهی رو بلد باشن اما افراد زیادی هم هستن که تا حالا با ماشین اتوماتیک رانندگی نکردن بنابراین همین پست های ساده برای اونها مفید خواهد بود.
البته این نکته رو هم بگم که خیلی از شوماخرهای داخلی هم که ادعاشون زیاده در رعایت ساده ترین مسائل هم عاجزن که نتیجه اش رو هر روز تو جاده ها و خیابون ها میبینیم.
Taha Ayoobi
۲۴ مرداد ۱۴۰۳موافقم واقعا، حروف روی گیربکس اتومات و کارهای هرکدوم برای خیلی ها گنگ و مبهمه.
امیرمسعود
۲۳ مرداد ۱۴۰۳یعنی چه الکی پدالل گازرو فشاربدی تاگرم کنه مگه پنجاه سال پییشه ؟؟
911
۲۳ مرداد ۱۴۰۳فقط کوییک اتوماتیک،دور موتورش هر کاری کنی از ۲۵۰۰ بالا تر نمیاد.
مومنی
۲۴ مرداد ۱۴۰۳این مقاله آدمو یاد پدال چرخ خیاطی میندازه.
فکر کنم نویسنده خیاط بوده.
فکر کنم در حالت خلاص بشه گاز و ترمز رو هم تا ته فشار داد .حتی با موتور خاموش.
شاپور
۲۴ مرداد ۱۴۰۳استاد بسیار بسیار عالی و پر محتوا بود.
ترجمه این متن چقدر زمان برد؟ و چقدر آب خورد واسه سایت؟
مرتضی ایراهیمی
۲۴ مرداد ۱۴۰۳من برای گرم کردن ماشین دنده اتومان در زمستان گیربکسرو در حالت دندای میزارم و با دند ۱ چند دقیقه پرگاز تر راه میرم تا همزمان با گرم شدن متور گیربکسم گرم بشه و گیربکسو در دنده دو وباز هم چند دقیق ای پرگاز تر راه میرم تازمانی که امپر اب بیاد بالا و دیگر هم متور هم گیربکس گرم شده دندرو به حالت دندای برمیگردونم
محمود رجبی
۲۴ مرداد ۱۴۰۳میشه بفرمایید برای ایستادن خودرو چه کار باید کرد ؟؟
من همچنان در حال حرکت هستم!!!
نصفه ده
۲۴ مرداد ۱۴۰۳بایددرحالت اس بزنی منفی تا موتورت صفاکنه
اگه ظرفیت نداری چرا اتومات سوار میشی مثل ما پراید سوار شو