تصور کنید در حال خروج از بزرگراه یا رمپ هستید و شروع به ترمز گرفتن میکنید. متأسفانه اتفاقی رخ نمیدهد. البته که ضربان قلب شما به شدت بالا میرود اما عصبانی و نگران نشوید! چند نفس عمیق بکشید و از پیشرانه خودرو برای کاهش سرعت آن استفاده کنید. اگر این کار جواب نداد شاید نیازمند استفاده از اصطکاک همچون گاردریل برای کاهش سرعت خودرو باشید. برای متوقف کردن خودرویی که نیروی ترمز خود را از دست داده چند روش وجود دارد که ما آنها را شرح دادهایم. با ما همراه باشید.
-
روش اول
معکوس دادن برای توقف
- چراغهای خطر را برای هشدار دادن به سایر رانندگان روشن کنید
اگرچه شاید سایر رانندگان ندانند که مشکل شما چیست اما چراغهای خطر به آنها خواهد گفت که مشکلی پیش آمده و به همین خاطر موارد ایمنی را در نظر بگیرند. دکمه فلاشر یا خطر خودروی شما روی داشبورد قرار داشته و نماد آن نیز یک مثلث نارنجی یا قرمزرنگ میباشد.
- پای خود را از روی پدال گاز برداشته و کروز کنترل را خاموشکنید
برداشتن پا از روی پدال گاز باعث کاهش سرعت خودرو میشود که دلیل آن نیز جاذبه و اصطکاک با زمین است. همچنین باید کروز کنترل را نیز خاموشکنید که این کار با گرفتن کلاچ یا ترمز صورت میگیرد اما برای اطمینان بیشتر بهتر است آن را بهصورت دستی خاموشکنید.
- دندههای پایینتر را انتخاب کنید
اگر در حال راندن خودروی گیربکس دستی هستید کلاچ را گرفته و معکوس دهید. این امر باعث کاهش سرعت خودرو خواهد شد. معکوس دادن را تا زمانی که سرعت خودرو کاهش پیدا میکند ادامه دهید. اگر خودروی شما دارای گیربکس اتوماتیک است از دستهدنده برای انتخاب دنده دو استفاده کنید. سپس دنده یک را انتخاب کنید (این دنده گاها با نشانه L یا lower هم دیده میشود).
اگرچه شما وحشتزده خواهید بود اما نیازی به معکوس دادن ناگهانی نیست. اگر در خطر نیستید اجازه دهید خودرو بهصورت طبیعی سرعت خود را کم کنید. اکثر خودروهای اتوماتیک دارای دنده یک و دو در دستهدنده هستند. نکته مهم اینکه اگر شما نمیتوانید مستقیماً سنگینترین دنده را انتخاب کنید بهتر است کاهش تدریجی دندهها را انجام دهید.
- به کناره جاده حرکت کنید
به دنبال راهی برای خروج از جاده باشید. شما میخواهید کمترین آسیب ممکن را به خود و دیگران بزنید بنابراین تا حد امکان از گذرگاه اصلی دور بمانید. اگر در بزرگراه هستید کناریترین لاین را انتخاب کنید. اگر نمیتوانید از بزرگراه خارج شوید از شانه جاده استفاده کنید.
- ترمزها را فشار داده و تلاش کنید خودرو متوقف شود
ترمزها معمولاً بهصورت موقتی از کار میافتند. شما شاید نیروی ترمز را داشته باشید و فشار دادن چندباره روی پدال ترمز شاید برای توقف کامل خودرو کفایت بکند. اگر چندین بار فشار روی پدال ترمز، پدال را تا ته فشار دهید تا ببینید آیا نیرویی باقی مانده است یا خیر.
نکته: در طول زمان هوا میتواند وارد لولههای ترمز شود. این امر خطرناک بوده و بنابراین باید ترمزها را هر ساله بررسی کنید تا از استاندارد بودن آنها اطمینان حاصل شود.
- در سرعتهای پایین ترمزدستی را امتحان کنید
اگر خودروی شما هنوز هم متوقف نشده ترمزدستی را بالا بکشید. ترمزدستی معمولاً اهرمی بزرگ است که در کنار صندلی راننده قرار داشته هرچند در برخی خودروها به شکل ترمز پدالی است. ترمزدستی حتی درصورتیکه ترمزهای دیگر کار نکنند نیز به احتمال زیاد کار خواهد کرد.
ترمزدستی را به آرامی بکشید و دکمه آزادکن آن را در صورت وجود نگه دارید. اگر ترمزدستی را خیلی سریع بکشید شاید چرخ ها قفل شوند. در صورت وجود ترمز پارک الکتریکی هم چرخ ها شاید قفل شوند.
بهتر است قبل از درگیر کردن ترمزدستی سرعت خودرو را کاهش دهید. اگر چرخ های شما قفل شوند در سرعتهای بالا خودرو شاید بچرخد.
اگر حس میکنید چرخ ها قفل میشوند کمی از فشار ترمزدستی را کاهش دهید.
-
روش دوم
کاهش سرعت خودرو به روشهای دیگر
- پنجرهها را برای ایجاد مقاومت هوا در خودرو باز کنید
این امر باعث توقف خودرو نمیشود اما شاید به کاهش اندک سرعت خودرو کمک کند. همچنین با باز کردن پنجرهها میتوانید از دیگر رانندگان هم کمک بخواهید.
- برای کاهش سرعت خودرو به دنبال سربالایی باشید
در صورت امکان به دنبال جادهای سربالا باشید. اگر خودروی شما ترمز نمیگیرد حرکت در سربالایی به کاهش سرعت آن کمک زیادی خواهد کرد. بهعنوان نمونه حتی ورود به یک رمپ خروجی نیز شاید باعث کاهش سرعت شود اما از وجود فاصله ایمن با سایر خودروها اطمینان حاصل کنید.
- اگر نمیتوانید توقف کنید سوئیچ را در موقعیت off قرار دهید
اگر سایر روشها جواب نداد پیشرانه را در حالت off قرار دهید تا سرعت شما کاهش یابد. برای امتحان این روش تا کاهش حداکثری سرعت خودرو منتظر بمانید زیرا خاموش کردن ناگهانی پیشرانه امری خطرناک میباشد. این امر همچنین میتواند باعث آسیب زدن به خود پیشرانه شود.
البته سوئیچ را در حالت لاک قرار ندهید زیرا چرخ ها هم قفل خواهند کرد. شما باید به خودرو فرمان بدهید.
- به عنوان آخرین راه ممکن خودرو را با اصطکاک متوقف کنید
اگر هیچ راه دیگری برای متوقف کردن خودرو وجود ندارد تلاش کنید خودرو را به چیزی بسایید تا متوقف شود. برای مثال خودرو را به آرامی با موانع و گاردیل ها سایش دهید تا متوقف شود.
- چشمتان به جاده باشد و همچنان به فرمان دادن ادامه دهید
به آنچه جلوی شماست توجه کنید و برای پیشگیری از روبرو شدن با ترافیک، عابران و موانع خطرناک به خودرو فرمان دهید. شاید به توقف کامل خودرو نزدیک شده باشید اما اگر به اطراف توجه نکنید هنوز هم میتوانید به خود و دیگران آسیب بزنید.
NAVID۰۰۹۸
۵ بهمن ۱۴۰۰با اَشهَد گفتن متوقفش کنید !
جمشید
۵ بهمن ۱۴۰۰اگر تریلی با بار سنگین تو سرازیری ترمز برید چی؟؟؟😂😂
Amard
۶ بهمن ۱۴۰۰چتر نجات همراه داشته باشید مستقیم برید تو دره
sam
۵ بهمن ۱۴۰۰خودرو های الکتریکی رو چطور متوقف کنیم ??
مخصوصا اون هایی که لنت ترمز ندارن
و یا با قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار دیسک و کالیپر ترمزشون از هاچبک های ۳۰۰ اسبی کوچیک تره
شاعر
۵ بهمن ۱۴۰۰شما نگران این مورد نباشید
تکنولوژیش تا وقتی نسل ما در قید حیاته به ایران نمیرسه
AMIR / ARMI
۵ بهمن ۱۴۰۰بکوبینش به زباله های در حال تردد در جاده ( مثل ت***ا پیرزنی ها و جلو پنجره های متحرک شش سیلندر )
مخصوصا اون شش سیلندر ها چون با هر کیلومتر رانندگی باهاشون هزار دلار از قیمتشون میوفته
کاربرا خودشون ببخشن ولی سوال اینجوری جواب اینجوری هم داره
جواد
۵ بهمن ۱۴۰۰اگ BMW جلو پنجره متحرک هست لابد تسلا هم جاروبرقی جاده ایه😁
MƛӇƳƛƦ (Ninja سابق)
۶ بهمن ۱۴۰۰کل اعتبار تو یه جلوپنجره بی ام و و کل پولت خود بی ام و نمیشه
ارش
۵ بهمن ۱۴۰۰🤣🤣🤣
NAVID۰۰۹۸
۵ بهمن ۱۴۰۰هر سه سال یکبار کل سیستم ترمزم را چِک میکنم و روغنش را خالی و با نو عوض میکنم !
همین کار را با آب رادیاتور هم انجام میدهم و البته هر دو سال یکبار !
روغن و ضد یخ هم از یک برند تحت لیسانس کانادایی هست که اشتباه نکنم مارک لوبریفون هست که بسیار هم راضی هستم و کیفیتش نسبت با نمونههای ایرانی کاملاً مشخصه !
Philipp
۵ بهمن ۱۴۰۰اگه ترول بودم میگفتم “رانندگان تسلا بخوانند”
حیف که ترول نیستم
ولی فکر کنم بشه با قراردادن دنده روی دنده عقب هم به کم شدن سرعت کمک کرد
هرچند گیربکس بشدت آسیب میبینه ولی خب جون افراد مهم تره
اگر دستی باشه با نگه داشتن کلاچ بمدت طولانی هم میشه یکارایی کرد
حمیدرضا
۷ بهمن ۱۴۰۰جا نمیره داداش
Aboalfazl demon
۵ بهمن ۱۴۰۰شیشه های راننده و شاگرد رو باز کنید
اما شیشه های عقب رو بزارید بالا بمونه
اینطوری مقاومت هوا بیشتری ایجاد میشه
Khosrow
۵ بهمن ۱۴۰۰کلا بی خیالی طی کنید و موسیقی ارام گوش جان کنید 😑 ..
GMA
۵ بهمن ۱۴۰۰اگر در پراید چنین مشکلی پیش اومد اصلا به این موارد توجه نکنین، کاملا با آرامش جان به جان آفرین تسلیم کنید چون کاری ازتون ساخته نیست😂
Farzad
۵ بهمن ۱۴۰۰اگر دیدید دارید به چیزی برخورد میکنید و کاری هم از دستتون بر نمیاد ، با نهایت خونسردی درب رو باز کنید و خودتون رو پرت کنید بیرون ( ماشین ایرانی ایمنی و ایربگ نداره کتلت میشید ) ، فقط مراقب سر و صورت باشید که با آسفالت برخورد نکنه .
AMIR / ARMI
۵ بهمن ۱۴۰۰جدیدا هم گفتن مهندسین نخبه کشور که ظاهراً زاویه تصادف خوب نبوده ایربگ ها باز نشدن
آدم چه چیز ها که نمیشنوه 😂
Farzad
۵ بهمن ۱۴۰۰بله معاون کیفیت ایرانخودرو گفته بود ، خودش باید به جای آدمک تست تصادف بشینه توی خودرو و با همون زاویه ای که دوس داره بکوبنش به دیوار تا ببینن عمل میکنه یا نه .
M.Kkarimi
۵ بهمن ۱۴۰۰سنگین بود 😂
MƛӇƳƛƦ (Ninja سابق)
۶ بهمن ۱۴۰۰بله تو پراید بهترین کار از مرگ جلو گیری میکنه
به نظر فان میاد ولی واقعیته
AMIR / ARMI
۵ بهمن ۱۴۰۰توصیه میکنم دوستان جهت طنز این رو ببینن
وقتی ۱۵ هزار دلار خودروی لوکس دسته دوم میگیری
در اولین بارش باران این اتفاق برات میوفته
instagram.com/supercarblondie/reel/CZHqwNtlWea/?utm_medium=copy_link
AMIR / ARMI
۵ بهمن ۱۴۰۰یه چیز جالب متوجه شدم اضافه کنم به این ویدئو
این ماشین ائودی هستش نسخه طولانی تر این فیلم من دیدم دوربین برمیگرده و لوگوی ائودی روی فرمون نشون میده
اتفاقی که افتاده سوپر کار بلوندی اون تیکه آخر که دوربین برمیگرده رو حذف کرده و به اشتراک گذاشته
( بعد میگن چرا به امثال مت واتسون و این خانوم امثالش اعتماد نداری )
اینم لینک فیلم اصلی
instagram.com/reel/CZID4BLsWfl/?utm_medium=copy_link
سامورایی | 武士 | قاتل تسلا
۵ بهمن ۱۴۰۰این برای تسلا خوبه
میدم دایرکت ایلان ماسک
B.A.E Systems
۵ بهمن ۱۴۰۰در مهندسی ایرانی هیچ وقت این اتفاق نمی افته 😎😎😎😎
ابوصالح زمانی
۵ بهمن ۱۴۰۰یک راه دیگر این هست که خودرو وقتی در دنده قرار داره مخصوصا سه به پایین خاموش کنیم و کلاچ نگیریم یک مقدار آسیب میزنه ولی خودرو متوقف میشه!
کوبیده
۵ بهمن ۱۴۰۰واقعا شرایط خطرناکی هست و با این کیفیتی که خودرو های داخلی دارند بنظرم حتی الامکان جاده و مسافرت نروید
ALIREZA
۵ بهمن ۱۴۰۰بهترین راه کوبیدن به دیوار یا پرت شدن تو صخره هست البته قبلش باید کمربندو ببندیم
تا اکتشافات بعدی بدرود😂😂😂😂😂😂
علی جردن دبی
۶ بهمن ۱۴۰۰امروز موقع رانندگی یاد حرف افسری افتادم گه گفته بود موقع رانندگی احتمال داره چرخ خودرو باز بشه گفتم تو دلم بهش می گفتم عجب حرف حقی گفته
مهدی شیراز
۶ بهمن ۱۴۰۰خودروهای ایرانی نیازی به از کار افتادن ترمز ندارد چون به طور معمول خودشان کارشان را انجام میدهند
حالا ترمز از کار بیفته یا نه فرقی نمیکنه
لبروکس
۷ بهمن ۱۴۰۰نظر مهندسین و مشاورین گرام در مورد قرار دادن در وضعیت دنده عقب چیه خخ🤔