آموزشمقالات

آب‌وهوای محل زندگی چگونه پیشرانه خودرو را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

شاید باور این موضوع کمی سخت باشد اما آب‌وهوای محل زندگی شما می‌تواند عملکرد پیشرانه خودرو را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.


به راحتی می‌توان نتیجه‌گیری کرد که مشکلات پیشرانه خودرو فقط به خاطر وجود قطعات قدیمی یا عدم توجه به سرویس‌های دوره‌ای است اما آب‌وهوای محل زندگی نیز تأثیری واقعی روی چگونگی عملکرد وسیله نقلیه خواهد داشت. هیچ‌کسی خواهان خرابی خودروی خود نیست چراکه عواقب آن شامل هزینه‌های تعمیر زیاد، زمین‌گیر شدن خودرو و… خواهد بود. به همین خاطر است که رانندگان زیادی به سرویس و نگهداری خودروی خود اهمیت می‌دهند؛ اما تغییرات سریع دمایی می‌تواند فشار جدی به قطعات پیشرانه وارد کند. برای مثال زمانی که دمای هوا بسیار بالا باشد پیشرانه برای خنک ماندن بسیار در فشار خواهد بود. زمانی هم که دما به زیر صفر برسد، ویسکوزیته روغن بالا رفته و استارت زدن پیشرانه دشوار خواهد شد. وقتی به‌ صورت مسئله رطوبت باران و یا برف اضافه شود، فرایند زنگ‌زدگی قطعات تسریع خواهد شد.

همه این موارد به ظاهر کوچک و کم‌اهمیت می‌توانند فشار زیادی به پیشرانه وارد کنند که نتیجه آن استهلاک بیشتر قطعات است. شاید این موضوع را سریعاً متوجه نشوید اما با گذشت زمان مشکلات بزرگ‌تری به وجود خواهند آمد و هزینه سنگین‌تری برای تعمیر خودرو متحمل خواهید شد؛ بنابراین جدای از سرویس و نگهداری منظم خودرو باید شرایط آب‌وهوای محل زندگی را نیز در نظر بگیرید. با کمی آینده‌نگری می‌توانید از مشکلات دوری کنید و خودروی بهتری داشته باشید.

دمای زیاد هوا پیشرانه را تحت‌فشار قرار می‌دهد

زمانی که دمای هوا بیشتر می‌شود پیشرانه خودرو مجبور است بیشتر از حالت عادی کار کند و این امر ریسک داغ کردن پیشرانه را افزایش می‌دهد. دلیل داغ کردن پیشرانه این است که قطعاً آن با سوزاندن بنزین قدرت را تولید می‌کند و این امر نیازمند بالانس دقیق نسبت سوخت و اکسیژن است؛ اما زمانی که رطوبت زیاد باشد و دمای هوا این توازن را به هم بزند قلب تپنده خودرو مجبور خواهد شد تلاش بیشتری برای حفظ نسبت درست هوا و سوخت انجام دهد. همچنین دمای زیاد هوا دمای خود پیشرانه را نیز بالا می‌برد و فشار زیادی به قطعات اصلی وارد می‌شود. در همین حین سیستم خنک کاری و رادیاتور مجبور هستند بیش از پیش کار کنند تا مانع داغ کردن پیشرانه شوند. با گذشت زمان، مایع خنک‌کننده باعث استهلاک سریع‌تر این قطعات خواهد شد.

گرما همچنین روی روغن‌موتور تأثیر منفی دارد و به همین خاطر باید روغن مناسبی را انتخاب کنید. معمولاً زمانی که دما بیشتر از ۱۳۵ درجه سانتی‌گراد باشد، روغن‌موتور شروع به تغییر می‌کند و مولکول‌های آن می‌شکند که نتیجه آن عدم روان کاری درست خواهد بود. در نتیجه روان کاری نامناسب اصطکاک قطعات بیشتر شده و ریسک آسیب دیدن پیشرانه افزایش می‌یابد. همچنین دمای زیاد هوا موجب انبساط قطعات فلزی پیشرانه می‌شود. حتی کوچک‌ترین تغییر در ابعاد و شکل قطعات می‌تواند استهلاک آن‌ها را تسریع کند. همه این موارد پیشرانه خودرو را تحت تأثیر قرار می‌دهند. طبیعی است که پیشرانه تحت‌فشار سوخت بیشتری مصرف می‌کند.

هوای سرد پیشرانه را کند می‌کند

درست همانند دمای زیاد، هوای سرد نیز می‌تواند پیشرانه را با مشکل مواجه سازد. دماهای زیر صفر باعث کند شدن واکنش‌های شیمیایی‌ای می‌شوند که در پیشرانه برای تولید قدرت رخ می‌دهند. جالب اینکه در همین بخش یکی از بزرگ‌ترین شباهت‌های خودروهای درون‌سوز و برقی مشاهده می‌شود. با اینکه خودروهای برقی فاقد پیشرانه سنتی هستند اما باتری آن‌ها به شدت تحت تأثیر هوای سرد قرار می‌گیرد و به همین خاطر است که خودروهای برقی در فصل زمستان توان پیمایش کمتری دارند. در خودروهای درون‌سوز، کاهش سرعت انجام واکنش‌های شیمیایی باعث می‌شود باتری به سختی انرژی لازم برای استارت خوردن پیشرانه را فراهم کند. به همین خاطر است که گاهی اوقات برای روشن شدن خودرو در زمستان باید چندین بار استارت بزنید.

همچنین بخوانید: پیشرانه بنزینی یا دیزلی: کدام‌یک برای فصل زمستان بهتر است؟

دمای زیر صفر موجب افزایش ویسکوزیته روغن‌موتور می‌شود و روغن به سختی در پیشرانه جریان پیدا می‌کند. این امر استهلاک پیشرانه را بالاتر می‌برد. همچنین هوای سرد باعث می‌شود بخار شدن سوخت سخت‌تر صورت بگیرد و با وجود نسبت سوخت و هوای نامناسب پیشرانه راندمان پایین‌تری خواهد داشت. با گذشت زمان شاهد تجمع دوده و کربن درون پیشرانه خواهید بود و اینجاست که دور درجای پیشرانه خشن‌تر شده و شتاب گیری خودرو تحت تأثیر قرار می‌گیرد. نهایتاً شاید پیشرانه با ناک یا ضربه مواجه شود. همچنین اگر دمای هوا به شدت پایین باشد احتمال یخ زدن مایع خنک‌کننده وجود خواهد داشت که ریسک آسیب دیدن رادیاتور و واترپمپ را به شدت بالا می‌برد.

رطوبت و آب دشمن پیشرانه هستند

اگر رطوبت هوا بسیار بالا باشد آب وارد بخش‌های ممنوعه خواهد شد و در نتیجه اتصالات کوتاه و خرابی‌های سنسورهای گوناگون رخ خواهد داد. این امر همچنین زنگ‌زدگی و خوردگی قطعات را افزایش داده و از طول عمر پیشرانه می‌کاهد؛ بنابراین باید تا حد امکان از رانندگی در جاده‌های آب گرفته اجتناب کنید. شاید وجود اندکی آب در جاده خطری برای خودرو نداشته باشد اما اگر ارتفاع آن به حدی باشد که به ورودی هوای پیشرانه برسد امکان نفوذ به داخل سیلندرها و از کار افتادن قلب تپنده خودرو وجود خواهد داشت. حتی اگر ارتفاع آب پایین باشد هم رانندگی مداوم در جاده‌های آب گرفته باعث مشکل خواهد شد. نمک حل شده در آب می‌تواند زنگ‌زدگی قطعات آهنی را تسریع کند که این امر نه تنها چهره خودرو را زشت می‌کند بلکه روی عملکرد آن نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

برای مطالعه بیشتر: در صورت ورود آب به باک سوخت خودروی دیزلی چه اتفاقی می‌افتد؟

ورود آب به داخل پیشرانه باعث لجنی شدن روغن‌موتور می‌شود و روغن نمی‌تواند عملکرد مطلوبی داشته باشد که نتیجه آن افزایش اصطکاک و گرمای قطعات و خرابی آن‌ها خواهد بود. اگر خودرو به ویژه در بخش ورودی هوای سرد تیونینگ شده باشد آسیب‌پذیری آن در برابر آب بیشتر خواهد بود و بنابراین باید همواره به تمیزکاری محفظه پیشرانه اهمیت دهید و خودرو را در گاراژ و پارکینگ نگه دارید.

چه‌کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

شما نمی‌توانید هوا را تغییر دهید اما می‌توانید برای نکات را برای افزایش طول عمر خودرو انجام دهید. در ابتدا بهتر است محصولات مخصوص فصل‌های مختلف برای خودرو همچون روغن‌موتور با گرید زمستان را امتحان کنید. درست همانند لاستیک‌های زمستانی، این نوع روغن نیز ویسکوزیته کمتری در فصول سرد سال داشته و در دماهای پایین به بهبود عملکرد خودرو کمک می‌کند. پارک خودرو در پارکینگ‌های گرم یک روش بسیار خوب برای محافظت از خودرو و استارت زدن آن در یک صبح سرد زمستانی است. اگر به چنین مکانی دسترسی ندارید می‌توانید از هیتر بلوک پیشرانه استفاده کنید. همچنین بهتر است در این ماه‌ها به‌صورت مداوم وضعیت باتری خودرو را بررسی نمایید.

نکته دیگر حساس شدن به آمپر دمای آب پیشرانه و توجه به کوچک‌ترین تغییرات پیشرانه است. اگر پیشرانه داغ‌تر از حالت عادی کار می‌کند باید نگران شوید زیرا این موضوع می‌تواند ریسک آتش‌سوزی را در پی داشته باشد. در فصل‌های گرم و سرد سال سیستم خنک کاری هم باید بررسی شود. مایع خنک‌کننده جدید نقش مهمی در تنظیم دمای پیشرانه داشته و بنابراین باید همواره نسبت به آن حساس باشید. با استفاده از دستگاه دیاگ و یافتن مشکلات در مراحل اولیه از تحمیل هزینه‌های سنگین بعدی جلوگیری می‌کنید. نهایتاً باید گفت آب‌وهوای محل زندگی تاثیر مستقیمی روی پیشرانه خودرو دارد و شما باید به آن اهمیت داده و سرویس‌های دوره‌ای را در موعد مقرر انجام دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. علیرضا

    ۱۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (245 ديدگاه)

    قدیما میگفتن ماشینای شمال بهترین موتور رو دارن و بدترین اتاق
    رطوبت شمال برای اجزای داخلی موتور بد نیست
    ولی باعث پوسیدگی بدنه خودرو میشه

    موافقم 6
    مخالفم 1
  2. زیزیگولو

    ۱۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (6056 ديدگاه)

    چند وقت پیش یه کلیپ میدیدم که تو یکی از کشورای اسکاندیناوی در قسمتایی از مناطق مسکونی که مردم ماشیناشونو تو خیابون پارک میکردن …( اکثراً خونه ویلایی بودن) … از طرف دولت یه سری باجه های مخصوص برق در محل پارک ماشیناشون تعبیه شده بود و ماشینا هم یه قسمتی واسه وصل شدن به برق داشت و اینا اول صبح که میومدن ماشیناشون از شیشه ها بگیر تا موتورو روغن موتورو رادیاتور و ….. و یخ بسته بود و اینا یه کابل برق از اون جایگاه ها که گفتم وصل میکردن به ماشیناشون و چند دقیقه صبر میکردن تا یخ شیشه ها و موتور و آب رادیاتور آب بشه و حتی داخل کابینم تا حدودی گرم بشه تا راننده بتونه راحت استارت بزنه و سوار ماشینش بشه و بره

    موافقم 9
    مخالفم 0
    1. زیزیگولو

      ۱۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (6056 ديدگاه)

      ماشیناشون گرم کن برقی آینه بغل و شیشه‌های عقبو جلو و موتور و …… داشتن که با وصل شدن به برق این باجه‌ها گرم میشدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا