در این مطلب بهطور کامل به بررسی مزیتها، معایب و تفاوتهای بین خودروهای هیبریدی، پلاگینهیبریدی و تمام الکتریکی خواهیم پرداخت.
زمانی که همهٔ خودروها فقط از پیشرانههای درونسوز استفاده میکردند، خرید خودرو آسانتر بود و صرفاً باید گزینهٔ موردنظر را بسته به نوع گیربکس یا سبک بدنه انتخاب میکردیم اما امروز همهچیز بسیار پیچیدهتر شده است. سختترین تصمیمی که خریداران خودروهای جدید با آن روبرو هستند، انتخاب نوع قوای محرکه است زیرا هماکنون علاوه بر خودروهای درونسوز بنزینی یا دیزلی، سه نوع قوای محرکهٔ دیگر شامل هیبریدی، پلاگینهیبریدی و الکتریکی هم بهوفور در بازار عرضه میشود. از بین این مدلها کدامیک مناسبتر خواهد بود؟ با آزمایش کامل هر سه نوع قوای محرکهٔ مذکور قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم.
تفاوت هیبریدی، پلاگینهیبریدی و الکتریکی
خودروی هیبریدی از یک پیشرانهٔ بنزینی به همراه یک یا چند موتور الکتریکی استفاده میکند که این دو پیشرانه با یکدیگر کار میکنند تا حداکثر راندمان را ارائه کنند. این خودروها معمولاً همیشه به پیشرانهٔ بنزینی وابسته هستند و نمیتوانند صرفاً با استفاده از موتور الکتریکی حرکت کنند. خودروهای پلاگینهیبریدی اما بهعنوان پلی بین خودروهای بنزینی و الکتریکی در نظر گرفته میشوند زیرا بهترین ویژگیهای هردو سمت را ارائه میکنند. پلاگینهیبریدیها در مقایسه با هیبریدیهای معمولی، موتورهای الکتریکی قویتر و باطری بزرگتری دارند که امکان شارژ این باطری از طریق منبع برق بیرونی هم وجود دارد. به همین دلیل، این خودروها میتوانند تا ۷۰ کیلومتر با بیشتر را صرفاً بهصورت الکتریکی و بدون نیاز به پیشرانهٔ بنزینی طی کنند. در این خودروها زمانی که شارژ باطری تمام شود نیازی به توقف نخواهد بود زیرا پیشرانهٔ بنزینی به کار میافتد و میتوان به حرکت ادامه داد. خودروی الکتریکی اما صرفاً به انرژی باطری متکی است و هیچ پیشرانهٔ درونسوزی ندارد. این خودروها از باطریهای بسیار بزرگتری استفاده میکنند و حداقل ۳۰۰ کیلومتر برد دارند.
خودروی آزمایشی: کیا نیرو
برای اینکه همهچیز یکسان و منصفانه باشد، تصمیم گرفتیم خودرویی را برای این آزمایش انتخاب کنیم که با هر سه نوع قوای محرکه عرضه میشود. خوشبختانه کیا چنین خودرویی را تولید میکند. کراساوور کامپکت کیا نیرو تنها خودروی بازار است که در نسخههای هیبریدی، پلاگینهیبریدی و الکتریکی ارائه میشود. مدل پایه در این خانواده، نیرو هیبریدی با قیمت پایهٔ ۲۷,۹۱۵ دلار است. قوای محرکهٔ این مدل از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر ۱۰۴ اسب بخاری به همراه دو موتور الکتریکی تشکیل شده است. یکی از این موتورها، درواقع استارت ژنراتور ۱۱ اسب بخاری برای روشن کردن پیشرانهٔ بنزینی و شارژ کردن باطری ۱.۳ کیلووات ساعتی خودرو است و دیگری یک واحد ۴۳ اسب بخاری است که به چرخها نیرو میدهد. مجموع خروجی این سیستم ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۲۶۴ نیوتن متر گشتاور است. مصرف سوخت ترکیبی نیرو هیبریدی ۴.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است و با یک باک پر بنزین تا ۸۷۵ کیلومتر را طی میکند.
خودروی بعدی، نیرو پلاگینهیبریدی با قیمت پایهٔ ۳۵,۱۶۵ دلار است. این مدل هم مثل نسخهٔ هیبریدی از همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ۱۰۴ اسب بخاری و استارت ژنراتور ۱۱ اسب بخاری استفاده میکند اما موتور الکتریکی دوم آن یک نمونهٔ قویتر با ۸۳ اسب بخار قدرت است که مجموع خروجی را به ۱۸۰ اسب بخار میرساند. نیرو پلاگینهیبریدی همچنین به باطری بزرگتر ۱۱.۱ کیلووات ساعتی مجهز است که امکان شارژ از طریق پریز برق را دارد و میتواند تا ۵۵ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند. برد کلی در این نسخه ۸۲۰ کیلومتر است و مصرف سوخت ترکیبی آن تفاوت چندانی با نسخهٔ هیبریدی ندارد.
در آخر هم به نیرو الکتریکی با قیمت پایهٔ ۴۰,۸۷۵ دلار میرسیم که بک موتور الکتریکی قدرتمند با ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۵ نیوتن متر گشتاور مجهز است. این موتور توسط یک پکیج باطری ۶۴.۸ کیلووات ساعتی تغذیه میشود که زیر کف خودرو نصب شده و تأثیری جزئی روی فضای سر و پای داخل کابین دارد. برخلاف نیرو پلاگینهیبریدی که فقط از طریق شارژرهای سطح یک یا دو شارژ میشود، نسخهٔ الکتریکی امکان شارژ سریع DC با حداکثر ظرفیت ۸۳ کیلووات را دارد و شعاع حرکتی آن ۴۱۰ کیلومتر اعلام شده است.
رانندگی با کیا نیرو هیبریدی
این آزمایش را در مسیری ۳۲۰ کیلومتری انجام دادیم که ترکیبی از خیابانهای شهری، مسیرهای حاشیهٔ شهر و بزرگراههای بین ایالتی بود. در شهر، نیرو مثل بسیاری از خودروهای هیبریدی از موتور الکتریکی خود استفاده میکند تا هنگام شتاب گیری از حالت سکون، عملکرد خوبی را فراهم کند. البته این خودروی سریعی نیست و کندترین شتاب را در بین سه مدل دارد اما از قدرت کافی برای هماهنگی با ترافیک شهری و برونشهری برخوردار است. هنگام حرکت با سرعت معمولی، پیشرانهٔ بنزینی اغلب خاموش میشود و موتور الکتریکی قدرت کافی برای حفظ سرعت را تولید میکند.
زمانی که شارژ باطری به پایان میرسد، پیشرانهٔ بنزینی روشن میشود، باطری را پر میکند و دوباره خاموش میشود. بااینحال، در سرعتهای بیش از ۹۰ کیلومتر بر ساعت، پیشرانهٔ بنزینی خیلی بیشتر روشن میماند و قوای محرکه برای ارائهٔ قدرت کافی تلاش میکند. البته این موضوع نباید برای خریداران چنین خودرویی چندان مهم باشد اما تجربهای کاملاً متفاوت با پلاگینهیبریدی و الکتریکی را ارائه میکند.
رانندگی با کیا نیرو پلاگینهیبریدی
نیرو پلاگینهیبریدی در حالت تمام الکتریکی بسیار شبیه یک خودروی برقی رفتار میکند. موتور الکتریکی خودرو گشتاور مناسبی دارد و برای رانندگیهای شهری بهاندازهٔ کافی قدرتمند خواهد بود که نیازی به روشن شدن پیشرانهٔ بنزینی نباشد. در این خودرو تا زمانی که فشردن پدال گاز از نیمه عبور نکند، پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری همچنان خاموش میماند. صرفاً با استفاده از نیروی برق میتوان به سرعتهای بزرگراهی رسید اما دریافتیم که اگر اجازهٔ روشن شدن موتور بنزینی را بدهیم، نیرو پلاگینهیبریدی هم سریعتر و هم کارآمدتر خواهد شد.
البته هنگام رانندگی با این خودرو، سیستم ترجیح میدهد بیشتر از موتور الکتریکی استفاده کند و پیشرانهٔ بنزینی به ندرت روشن میشود. هرچند در این نسخهٔ نیرو پس از اتمام شارژ باطری همچنان میتوان بهراحتی به رانندگی ادامه داد اما ۱۳۵ کیلوگرم وزن اضافی نسخهٔ پلاگینهیبریدی نسبت به نیرو هیبریدی بهوضوح خود را نشان خواهد داد زیرا خودرو بهطور قابلتوجهی کندتر احساس میشود و پیشرانه باید سختتر از زمانی که باطری شارژ دارد کار کند.
رانندگی با کیا نیرو الکتریکی
خودروهای الکتریکی قوای محرکهٔ بسیار سادهتری نسبت به نمونههای هیبریدی و پلاگینهیبریدی دارند و به همین دلیل، بهسادگی میتوانید پای خود را روی پدال گاز بگذارید و از گشتاور فوری لذت ببرید. این یعنی رانندهٔ خودروی برقی چه هنگام حرکت در ترافیک شهری و چه تردد در بزرگراه، تمام قدرت را در اختیار خواهد داشت. نیرو الکتریکی همچنین بسیار اسپرتتر، نرمتر و لوکستر از همتایان هیبریدی خود احساس میشود. پاسخگویی فوری موتور همراه با مرکز ثقل پایین، رانندگی در جادههای پرپیچوخم را آسان و جذاب میکند.
در همین حال، فقدان گیربکس و پیشرانهٔ بنزینی بدین معنا است که نیرو الکتریکی هم ساکتتر است و هم بدون افزایش دندههای تکاندهنده شتاب میگیرد زیرا سیستمهای هیبریدی پیچیده گاهی اوقات هنگام تصمیمگیری برای انتخاب موتور دچار سردرگمی میشوند. یکی دیگر از مزیتهای خودروهای الکتریکی این است که معمولاً از تکنولوژیهای پیشرفتهتری نسبت به خودروهای بنزینی با هیبریدی همان کلاس برخوردار هستند. بهعنوانمثال، نیرو الکتریکی به قابلیت تغییر لاین خودرو مجهز است که در نسخههای هیبریدی وجود ندارد.
خودروی الکتریکی برای کسانی مناسب است که…
برای کسانی که عاشق رانندگی و تکنولوژیهای جدید هستند، در نزدیکی جایگاه شارژ سریع زندگی میکنند و میخواهند در کوتاهمدت بیشتر هزینه کنند تا در درازمدت صرفهجویی بیشتری داشته باشند، خودروهای الکتریکی مناسب خواهند بود. چیزی را که در مورد خودروهای الکتریکی بیش از همه دوست داریم، رانندگی بسیار جذاب است. این خودروها قدرتمند و اسپرت هستند و جدیدترین تکنولوژیهای جهان خودرو را ارائه میکنند. از شارژ باطریها بهعنوان مانع بزرگی بر سر راه خرید خودروهای الکتریکی یاد مشود اما کسانی که صاحبخانه باشند، میتوانند با نصب شارژر سطح دو، در طول شب خودرو را به برق وصل و صبح از باطری پر استفاده کنند. البته خریداران خودروهای الکتریکی باید سفرهای جادهای را کمی متفاوت انجام دهند و برای شارژ خودرو، توقفهایی را از پیش برنامهریزی کنند.
خودروی پلاگینهیبریدی برای کسانی مناسب است که…
برای کسانی که به خودروهای الکتریکی علاقه دارند اما هنوز از آمادگی برای خرید چنین خودرویی مطمئن نیستند، پلاگینهیبریدی گزینهٔ مناسبی خواهد بود. این خودروها بهاندازهٔ نمونههای الکتریکی قدرتمند نیستند اما قدرت بیشتری نسبت به ماشینهای هیبریدی ارائه میکنند و از برد الکتریکی کافی برای رانندگیهای روزمره برخوردار هستند. بااینحال، کسانی که به پریز شارژ دسترسی منظم و طولانیمدت ندارند، بهتر است سراغ خودروهای هیبریدی یا الکتریکی بروند زیرا اکثر خودروهای پلاگینهیبریدی قابلیت شارژ سریع ندارند.
خودروی هیبریدی برای کسانی مناسب است که…
کسانی که در آپارتمان اجارهای زندگی میکنند، رفتوآمدهای طولانیتر از حد متوسط دارند و میخواهند بدون اینکه هیچکدام از عادتهای روزمرهٔ خود را تغییر دهند تأثیرات زیستمحیطی را کمتر کنند، باید سراغ خودروهای هیبریدی بروند. در این خودروها نیازی به تغییر هیچ عادت قدیمی و نصب هیچ تجهیزاتی در خانه نیست. همچنین خودروهای هیبریدی در اکثر موارد، به میزان قابلتوجهی ارزانتر از نمونههای الکتریکی و پلاگینهیبریدی هستند. در این خودروها آزادی عمل مدلهای بنزینی سنتی را با مصرف سوخت کمتر خواهید داشت.
مشخصات فنی
کیا نیرو الکتریکی | کیا نیرو هیبریدی | کیا نیرو پلاگینهیبریدی | |
پیشرانه | الکتریکی | ۱.۶ لیتری هیبریدی | ۱.۶ لیتری پلاگینهیبریدی |
قدرت | ۲۰۱ اسب بخار | ۱۳۹ اسب بخار | ۱۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۵ نیوتن متر | ۲۶۴ نیوتن متر | ۲۶۴ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | ۶ سرعته دوکلاچه | ۶ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو | جلو | جلو |
وزن خالص | ۱۷۳۵ کیلوگرم | ۱۴۵۴ کیلوگرم | ۱۵۷۷ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۶۴۵ لیتر | ۶۴۵ لیتر | ۵۵۰ لیتر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۶.۷ ثانیه | ۸.۸ ثانیه | ۷.۲ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۵.۲ ثانیه | ۱۶.۸ ثانیه | ۱۵.۵ ثانیه |
توقف از ۹۶ | ۳۷.۵ متر | ۳۷.۸ متر | ۳۵.۹ متر |
ظرفیت باطری/باک | ۶۴.۸ کیلووات ساعت | ۴۲ لیتر+۱.۳۲ کیلووات | ۳۷ لیتر+۱۱.۱ کیلووات |
مصرف انرژی/سوخت | ۱۸.۵ کیلووات | ۴.۸ لیتر ترکیبی | ۴.۹ لیتر ترکیبی |
برد | ۴۱۰ کیلومتر | ۸۷۵ کیلومتر | ۸۲۰ کیلومتر |
قیمت پایه | ۴۵,۸۷۵ دلار | ۳۶,۲۱۵ دلار | ۴۰,۹۱۵ دلار |
قیمت تستشده | ۴۷,۹۴۰ دلار | ۳۶,۵۸۵ دلار | ۴۱,۷۸۵ دلار |
AMIR / ARMI
۲۶ اسفند ۱۴۰۰خودرو های هیبریدی بزرگ ترین مشکلشون اینه که هزینه تعمیر و نگهداری بیشتر از خودرو های درون سوز دارن در حالی که موتور های کوچیک و معمولا کم قدرتی دارن
خودو های پلاگین هیبریدی علاوه بر اینکه هزینه تعمیر و نگهداری بالایی مل خودرو های هیبریدی دارن که طیعی هم هست چون دو قوای محرکه دارن یه عیب دیگه هم دارن
برد الکتریکی محدودی دارن که وقتی باتری خالی بشه بعد از 30 الی 40
کیلومتر وقتی رو حالت بنزنی رانندگی بکنید مصرفتون به اندازه یه خودوی دون سوز هستش و فقط دارید یه سیستم الکتریکی با باتری خالی و با خودتون این ور اون و میکشید و این وزن اضافی خودش باعث افزایش مصرف بنزین میشه
اگه نظر خودم بگم پلاگین هیبریدی ها هیچ تاثیر مثبت واقعی روی مصرف بنزین ندارن تو تجربه واقعی هم همین حس کردم
JDM_Japan
۲۶ مهر ۱۴۰۲مخالفم اتفاقا بنظرم پلاگین هیبریدی ها از هیبریدی ها و صد البته از جارو برقی ها!!! نه ببخشید از برقی ها بهتر هستن!
پیام
۲۶ مهر ۱۴۰۲همه جای دنیا به خودروی الکتریکی به عنوان یکی از راههای نجات بشر و طبیعت نگاه میکنن بعد ما بهش میگیم جاروبرقی! کلا مردم خاصی هستیم! البته این بخشی از فرهنگمون هست و جای تعجب نداره.
حسین
۲ آبان ۱۴۰۲بحث فرهنگ نیست، از روی ناآگاهی این نظرات رو میدن. تعجبی هم ندارها وقتی دسترسی به اطلاعات آزاد سخت میشه مردم هم دیر با تغییرات دنیا هماهنگ میشن.
Kh
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳نجات بشر و طبیعت؟
بنظرت برای تولید برقی که قراره باهاش ماشین برقیتو شارژ کنی از چه روشی استفاده میکنن؟سوزوندن زغال سنگ و سوخت های فسیلی در نیروگاه ها پس فقط با تولید خودروی برقی قراره سوزوندنشون سازماندهی بشه
عال
۲۶ اسفند ۱۴۰۰واردات کنید .. ازین هیبریدا بیارین .
Farimanico
۲۶ اسفند ۱۴۰۰عرض ادب و احترام
خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید دارای مهندسی پیچیده و گرانی هستند که هزینه نگهداری بسیار بالایی دارند . عملا توجیه اقتصادی ندارند، اما خودروهای برقی میتونند فوق العاده باشند و میشه رسما گفت:
آینده از آن خودروهای الکتریکی هست،
اما نه با باطری ،
فقط مدل فریمانی .
در اینستا نمونه ش هست
Farhaad_imani
میثم
۲۶ اسفند ۱۴۰۰هیبریدی برای شهرها عالیه
اکثر مواقع سرعت زیر 60 است که باتری خیلی بکار میاد
Jdm باز
۲۶ اسفند ۱۴۰۰بنظرم ناوگان حمل رو نقل رو کاملا الکتریکی کنن
شاسی و بلند ها و کراس اور هارو پلاگین هیبریدی بکنن
سدان هارو هیبرید یا پلاگین هیبرید بکنن
ولی خودور های اسپرت وکوپه درونسوز باقی بمونن
اینطوری هم به محیط زیست کمک میشه و هم میشه از غرش انجین درونسوز لذت برد
پویان
۱۰ فروردین ۱۴۰۱Jdm. الان در چین پلاگین هیبریدی ها رشد فروش بالایی داشتن. مخصوصا بی وای دی.
bardiya
۷ خرداد ۱۴۰۱به نظرم خودروی برقی وارد کنید چون سیاره زمین در حال نابودی هست هوا گرم تر میشه و برف ها آب شدند و کسی که باعث شد خودروسازان جهانی به خودشان بیایند خودروسازی تسلا بود که اولین رکورد گینس رو زد که بقیه خودروسازان رو بلند کرد که بروند سراغ برقی که حتی بنز و بامو و کادیلاک و سایر محصولات قدیمی قبلا نتوانستد اینکار رو بکنند چون فقط اسم برند نیست اونا که ماشین حساب نمیاد فقط دنبال پول و برند و تولید هستند اصلا فکر زمین نبودند این تسلا بود که زمین رو داره نجات میده تازه تاسیس هم هست که زیاد قدمت زیادی نسبت به پورشه و پونتیاک نداره کاری به سن برند ندارم ولی حتی بنز و بی ام و حاضر نبودند برای جایی که هستند و زندگی میکنند و نفس میکشند هزینه کنند فقط دنبال اعتبار بودند و باز مرام ایلان ماسک که بخوام یک روزی خودروی برقی بخرم حتما تسلا میخرم چون به داد زمین رسید که اوضاع بدتر از این نشه و بعد بقیه شرکت های جهانی آمدند از روی تسلا کپی کردند و یاد گرفتند برقی بسازند چون تازه تویوتا هم با اون سرمایه عظیم نتوانست کاری انجام بده که این هم برندهای آسیایی رو با برندهای آمریکایی و سایر محصولات جهانی مقایسه کنید و ایلان ماسک جز تنها کسی بود که توانست دنیا رو در صنعت خودروسازی نجات بده که باعث شد به زیست محیطی آسیب کمتری وارد کند که بیشتر از این بحران ایجاد نشه حالا حالا هم کسی رکورد تسلا رو نخواهند شکست که توانست از طریق برقی یک هوای پاک هم در سیاره داشته باشیم در کل جهان و ایشالا زندگی لحظه نو که تجربه با خودروهای برقی داشته باشیم تسلا هم از کسی کپی برداری نکرده با تشکر یا علی حق
رضا
۱۵ مرداد ۱۴۰۲یکبار برای همیشه
خودروهای برقی برقشون رو از پیریز میگیرن
پیریز از نیروگاه
نیروگاه از سوزوندن سوخت. یعنی👇
گرمایش زمین رو متوقف نمیکنن (کمتر گرمتر میکنن)
درواقع ساخت هر ماشین یعنی بیرون کشیدن منابع از دل زمین و مصرف انرژی برای ساخت چیزی ک قراره انرژی مصرف کنه.
یا حق.
Enzo Ferrari 2008
۲۶ مهر ۱۴۰۲شایدم از صفحه خورشیدی
پیام
۲۶ مهر ۱۴۰۲دیگه الان مثل ۵۰ سال پیش نیست که فقط از نیروگاه برق بگیرن!!! پس انرژی بادی. خورشیدی و … کشکه؟! اگه یک روز انرژی خورشید که به زمبن میتابه رو گرفت برابر هست با کلییییییی انرژی. حجم عظیمی از انرژی که برای هیچ کس قابل درک نیست.
احمد ژاپنی
۱۱ خرداد ۱۴۰۱سلام زمانی عرضه خودرو با موتورهای الکتریکی در این جا خوب هست که حداقل های برای آن باشه قرار نیست 100 درصد خدمات ارائه بشه فقط اضطراب خراب شدن ماشین رو به هر دلیلی نداشته باشی و از سواری ماشین لذت ببری و به گفته دوستم تو سوار ماشین باشی نه ماشین سوار تو.
کاظم
۲۳ خرداد ۱۴۰۱تغییرات تکنولوژیک خودرو با سرعت کم وارد ایران میشه بنا بر دلایل مافیای خودرو. اما دوست داشته باشیم یا نه، با پیشرفت تکنولوژی باطری ها و همه گیر شدن اون دنیا داره به سمت الکتریکی کردن کامل خودروها میره، الان توی موتور سیکلت تا حدی توی ایران این رو میبینیم. به جوون ها توصیه میکنم به سمت بازار خودرو و موتورهای الکتریکی برند که بازار آینده مال این صنف هست
آرمین
۲۵ مرداد ۱۴۰۲این خودروها برای کشورهای پیشرفته خوب است که بعد از ۵ سال بیشترشان اسقاط شده و مصرف کنده مشکل چندانی ندارد نه در ایران که یک خودرو بالای ۳۰ سال کار میکند و بعضا با اینکه تولید داخل هم هست باز برای پیدا کردن قطعه مشکل داریم حالا فکر کنید این نوع خودروها نیاز به تعمیرات داشته باشد آیا همه اقشار جامعه از پس هزینه های تعمیر بر می آیند یقینا نه و از هزینه ها گذشته نبودن افراد متخصص و قطعه میتواند اذیت کننده باشد.
امیر
۲۶ مهر ۱۴۰۲بستگی داره محل زندگیت کجاست !! مثلا من اگه تو آمریکا زندگی میکردم ( یا هر جهان اول دیگه ای ) بدون شک سمت تمام الکتریکی میرفتم چون اونجا تو هر ۵ کیلومتر یه ایستگاه شارژ سریع گذاشتن و بزرگ سازندگان خودروسازان مطرح دنیا در آمریکا خط تولید محصولات الکتریکی دارن یا در آینده نزدیک آن را افتتاح خواهند کرد ، برای کسی که توی کشور معمولی مثل ترکیه ، گرجستان ، مالزی ( در کل ۸۰ درصد کشور های دنیا ) بهتره که پلاگین هیبریدی بخره چون هنوز تو این کشور ها زیر ساخت های کافی برای پیشتیبانی از میلیون ها وسایل نقلیه الکتریکی ساخته نشده یا هنوز تعمیرکاران و مهندسان حرفه ای این نوع وسایل نقلیه رو ندارند تا با خیال راحت خرید کنند ، اما گروه کشور های عقب مانده مثل ایران ، افغانستان ( و خیلی جا های دیگه که شما هم میشناسید) هستند که به هیچ وجه نگهداری و خرید خودرو های هیبریدی در اونها عقلانی نیست دیگه چه برسه به فول الکتریک !! اینجا حتی هنوز بنزین با کیفیت و معقولی هم برای درونسوز ها وجود نداره و متاسفانه مسئولین خودشون رو دشمن تمام دنیا میدونند و به خاطر همین هر روز داریم منزوی تر میشیم و به اصطلاح عقب گرد میکنیم ( از وقتی واردات ممنوع شده ، نمایندگی های هیوندا و تویوتا مخصوصا هیوندا ، پر شده از هیبریدی هایی که باتری هاشون به مشکل خورده و چون باتری و قطعات یدکی هم دیگه نیست ، مجبور میشن با هزینه هنگفتی از دبی سفارش بدن تا براشون بیارن ) 😒😒
Anti BTS
۲۶ مهر ۱۴۰۲یه لحظه کاور خبر رو دیدم فکر کردم باز فراخوان زدن اینا
Taha Ayoobi
۲۳ بهمن ۱۴۰۲به به
محمد
۱۱ خرداد ۱۴۰۳سلام
البته در حال حاضر در هیچ جای دنیا نمی توان با خودروهایی با موتور سوخت انرژی اتمی یا سوخت هیدروژنی و آب رانندگی کرد ولی با برق تولیدی نیروگاه انرژی اتمی یا مزارع تولید انرژی برق خورشیدی، بادی و آبهای روان می توان انرژی برق پاک و ارزان تولید کرد که به محیط زیست آسیبی نمی رسانند و با استفاده از آن مانند کشورهای پیشرفته با خودروهای الکتریکی قوی که آلودگی صوتی و گرمایش کمتر دارند تردد و رانندگی کرد و نفت، بنزین، گاز و ذغال تولیدی را به مصارف دیگر رساند. به امید اینکه مانند کشورهای پیشرفته آن روز را در ایران زودتر ببینیم که در هر ۳ کیلومتر در داخل و خارج شهر ایستگاه شارژ برقی زده باشند. یه لحظه تصور کنید که در تهران و شهرهای شلوغ و پرترافیک ماشینها برقی شدند و سر و صدا چقدر کم شده…..