آموزش

لیست آمپر باتری خودروهای بازار ایران: بهترین انتخاب برای خودروی شما

اگر به دنبال خرید باطری جدید هستید و می‌خواهید از مشخصات و آمپر باطری مناسب خودروی خود مطلق شوید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

باطری یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو محسوب می‌شود. این قطعه مهم که توسط دینام شارژ می‌شود، برق موردنیاز قطعات مختلف خودرو را تأمین می‌کند. هر خودرو بسته به نوع سیستم برق و دینام، به باطری‌ای با ولتاژ و آمپر مشخص نیاز دارد و اگر از باطری با ولتاژ و آمپر بالاتر یا پایین‌تری استفاده شود، می‌تواند به قطعات برقی مختلف خودرو آسیب وارد کند. ازآنجایی‌که باطری خودرو عمر مشخصی بین دو تا سه سال دارد و پس‌ازآن باید تعویض شود، هنگام خرید باطری جدید حتماً باید ولتاژ و آمپر باطری مناسب خودروی خود را بدانید تا باطری درست را خریداری کنید. ازاین‌رو، در ادامه با مشخصات باطری مناسب برای خودروهای مختلف ایرانی آشنا خواهیم شد.

نکات مهم هنگام خرید باتری خودرو

باطری خودرو مستقیماً با دینام در ارتباط است که برق تولید می‌کند و به شارژ باطری می‌پردازد. اگر باطری جدیدی که می‌خرید با دینام خودرو متناسب نباشد، ابتدا خود باتری آسیب خواهد دید و در ادامه ممکن است به دینام و حتی سیم‌کشی و کل سیستم برقی ماشین هم آسیب وارد شود؛ بنابراین، هنگام خرید باطری جدید برای خودروی خود حتماً باید به دو مشخصهٔ مهم یعنی ولتاژ و آمپر توجه داشته باشید و باطری مناسب را انتخاب کنید. مورد دیگری که هنگام خرید باطری باید موردتوجه قرار گیرد، ابعاد باطری است زیرا در محفظه کاپوت هر خودرو فضای مشخصی برای باطری در نظر گرفته شده و ابعاد باطری جدیدی که خریداری می‌کنید باید متناسب با این فضای استاندارد باشد.

راهنمای انتخاب باتری مناسب خودرو

همان‌طور که گفتیم، هنگام خرید باطری جدید برای خودرو باید به دو مشخصهٔ مهم یعنی ولتاژ و آمپر توجه داشته باشید. ولتاژ باطری نشان‌دهندهٔ میزان انرژی‌ای است که باطری تولید می‌کند درحالی‌که آمپر باطری نشان‌دهندهٔ ظرفیت آن است و هرچه باطری آمپر بالاتری داشته باشد می‌تواند برق بیشتری را ذخیره کند. ولتاژ باطری تمام خودروهای ایرانی ۱۲ ولت است ولی آمپر باطری بسته به نوع خودرو متفاوت است؛ بنابراین، هنگام خرید باطری جدید باید حتماً به آمپر متناسب با خودروی خود که توسط سازنده توصیه شده توجه داشته باشید و باطری مناسب را انتخاب کنید که با نیازهای برقی خودرو مطابقت داشته باشد. باطری استانداردی که توسط سازنده توصیه می‌شود، کفاف مصارف برقی معمول خودرو را می‌دهد ولی اگر روی خودروی خود قطعاتی مثل سیستم صوتی حرفه‌ای یا چراغ‌های زنون دارید که برق بیشتری مصرف می‌کنند، باید از باطری با آمپر بالاتر استفاده کنید.

برای راهنمای بیشتر مقاله جامع راهنمای خرید باتری خودرو از پدال را مطالعه کنید.

لیست آمپر باتری خودروهای مختلف

در جدول زیر می‌توانید آمپر باطری مناسب تمام خودروهای ایرانی را ببینید. در جدول زیر، علاوه بر باطری استاندارد، برای هر خودرو باطری با آمپر بالاتر هم که امکان استفاده خواهد داشت ذکر شده است ولی توجه داشته باشید که استفاده از باطری‌هایی با آمپر بالاتر از مقادیری که در اینجا ذکر شده اصلاً توصیه نمی‌شود زیرا این کار حتماً به تقویت سیم‌کشی خودرو و استفاده از کابل‌های قوی‌تر نیاز دارد و در غیر این صورت استفاده از باطری با آمپر بیش‌ازحد مجاز می‌تواند به سیستم برق خودرو آسیب جدی وارد کند.

خودرو آمپر استاندارد حداکثر آمپر قابل‌استفاده
پراید ۵۰ ۵۵ یا ۶۰
تیبا ۵۰ ۵۵ یا ۶۰
کوییک ۵۰ ۵۵ یا ۶۰
ساینا ۵۰ ۵۵ یا ۶۰
اطلس ۵۰ ۵۵ یا ۶۰
شاهین ۵۰ ۵۵ یا ۶۰
تندر ۹۰ ۶۰ ۶۶ یا ۷۴
پژو ۲۰۶ ۵۰ ۵۵ یا ۶۰
پژو ۲۰۷ ۵۰ ۵۵ یا ۶۰
رانا ۵۰ ۵۵ یا ۶۰
پژو ۴۰۵ ۶۶ ۷۲ یا ۷۴
پژو پارس ۶۶ ۷۲ یا ۷۴
سمند ۶۶ ۷۰ یا ۷۴
سورن ۶۶ ۷۰ یا ۷۴
دنا ۶۶ ۷۰ یا ۷۴
تارا ۶۶ ۷۴
آریسان ۶۰ ۶۶ یا ۷۴
وانت نیسان ۷۰ ۷۴

تفاوت باتری اسیدی با اتمی

در بازار برای خرید باطری دو گزینه اصلی شامل باطری اسیدی و باطری اتمی وجود دارد. تفاوت این دو نوع باطری در اینجا است که باطری‌های اسیدی به نگهداری و رسیدگی نیاز دارند و هرچند ماه یک‌بار باید درهای باطری را باز کنید و به آن آب مقطر یا اسید اضافه کنید اما باطری‌های اتمی پلمپ هستند و نیاز به نگهداری خاصی ندارند. باطری‌های اتمی معمولاً طول عمر بیشتری نسبت به نمونه‌های اسیدی دارند اما از سوی دیگر، قیمت باطری‌های اتمی گران‌تر است؛ بنابراین، اگر زیاد از خودرو استفاده می‌کنید و در طول روز زیاد استارت می‌زنید، بهتر است باطری اتمی را انتخاب کنید که طول عمر بیشتری در استفاده‌های مکرر دارد ولی اگر به فکر صرفه‌جویی در هزینه‌ها هستید و به‌طور روزمره خیلی زیاد از خودرو استفاده نمی‌کنید می‌توانید سراغ باطری اسیدی بروید. البته همان‌طور که اشاره شد، باید حتماً هر چند وقت یک‌بار سطح مایع داخل این نوع باطری را چک کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. یوسف

    ۲۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1074 ديدگاه)

    همیشه باطری اسیدی بخرید. اگر آب اسید رو چک کنید عمر بیشتری خواهد کرد
    باطری اتمی بزرگترین کلاه برداری قرن هست. در واقع همون باطری اسیدیه که پلمپ شده اگر در پلمپ رو باز کنید با خانه های باطری اسیدی مواجه خواهید شد.

    موافقم 84
    مخالفم 7
    1. علی روزبهانی

      ۲۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (20 ديدگاه)

      با باطری اسیدی و اضافه کردن اسید به اون مخالفم چون مواردی دیدم که آب باطری روی شاستی ریخته و رنگ شاستی رو خراب کرده

      موافقم 27
      مخالفم 13
      1. یوسف

        ۲۲ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (1074 ديدگاه)

        بله این مشکلات رو داره…..

        موافقم 11
        مخالفم 3
    2. رسول

      ۲۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من یه خودروی پرایدمدل۸۹دارم که باطری اولیه که اسیدی هم بود دقیقا ۱۰ سال روی خودرو کارکرد ولی الان باطری های اتمی حداکثر دوسال بیشتر دوام نمی‌آورند.این کلاه گشادی است که خودرو سازان و قطعه سازان کشورمون سرمردم میگذارند تا مشتری هاشون زود به زود بهشون مراجعه کنند و منبع درآمدشون افزایش پیدا کنه .متاسفانه هیچ نظارتی نیست.سازمان حمایت شده مدافع دو خودروساز وهریلایی که دوست دارند سرمردم می‌آورند.بیکیفیتی ازیک طرف تورم بی حدوحصر ازطرف دیگه رو بروز عرصه رابر مردم تنگ کرده وچاره ای هم ندارند.واگذارشون کردیم به خدا.انشااله که خداوند نابودشان کند‌آمین یارب العالمین

      موافقم 30
      مخالفم 1
  2. محمدباقر

    ۲۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    پراید 89 داشتم با باطری اسیدی فابریک 5 سال کار کرد آخرش هم توی تصادف به فنا رفت الان باطریهای اتمی 2 سال هم دوام نمی آورند !

    موافقم 54
    مخالفم 3
  3. رضا

    ۲۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام اگر از لامپهای اضافه در خودرو استفاده میکنید که دائم روشن هستند حتما ۲تا ۴ آمپر باطری قویتر استفاده کنید

    موافقم 22
    مخالفم 0
  4. احسان سعیدی

    ۲۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (53 ديدگاه)

    به نظر من همیشه حداکثر آمپر را انتخاب کنید مخصوصا در تابستان برای کولر و در زمستان برای استارت سرد و بخاری خیلی بهتره

    موافقم 19
  5. دل پییرو

    ۲۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اتم ،کلاه گشادی که سازندگان باطری سر خریدار میگذارند،،همچین میگن اتم که مشتری فکر می‌کنه مولکولهای اتم را ریختن تو محفظه باطری ،،،اما این گونه نیست و همان باطری قبل را جوری پلمپ کردن که مصرف کننده به اشتباه فکر می‌کنه باطری اتمی واقعیه!

    موافقم 19
    مخالفم 1
  6. امیرعباس

    ۲۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ,باسلام من خودم باطری اتمی رویه ماشین دارم به دلایلی دیگه وبه موت بود من‌ اومدم درب باطری اتمی رو با سوشفار گرم کردم درب به اصطلاح کلاه بردارها پلمپ گ م شد کنده شد.تا خونه به ه کدام که خالی بود تا بالایه یه بند انگشت از صفحات اسید ۱۲۵۰ریختم اسیدشارژ بعد گذاشتم رو ماشین باطری که نمیزد آن چنانداسترات پرقدرت ی زد که می‌خواست موتور از جا بکنه منظورم خیلی قوی تر شد از اون موقع ۲سال داشتم ۲سال گذشته ۴سال داره کار میکنه اتمی خالی بندیه همه اسیدی هستن ما ایرانی ها میگیم اتمی کشورها دیگه بهش احتمالا میگن باطری

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. علی

      ۲۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      مواظب باش اسید روی بدنه ماشین نریزه و خیلی قوی رنگ ماشینت ببره ارزانترین قطعه اتومبیل باطری هست و باطری عمر مفید داره وقتی یه بار توران موندی دیگه از دست پختن تعریف نمیکنی

  7. روح اله خسروی

    ۲۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگر خودروی شما انژکتور نیست و سیستم سوخت رسانی آن کاربراتور می باشد بهتره از باطری های اسیدی استفاده کنید ولی در خودروهای انژکتوری استفاده از باطری های اتمی بهتره ،در ضمن باطری های اتمی هم داخلش ماننده باطری های اسیدی ،اسید وجود داره و طوری طراحی شده که اسیدی که داخل باطری هست رو در صورتی که بخار بشه دوباره بوسیله یک صفحه مخصوص به اسید تبدیل کرده و به اسید داخل باطری اضافه می‌کنه و بنابراین نیازی به نگهداریه خاصی ندارع ،به طور کلی اگه ماشین شما برای روشن شدن استارت زیادی میخوره مثل ماشین های کاربراتی که اکثرا این مشکل رو داره توصیه میشه از باطری اسیدی استفاده کنید و در غیر این صورت قطعا باطری اتمی بهتره ،این رو ب عنوان کسی که چندین ساله تجربه این کار رو داره خدمتتون عرض کردم .موفق باشید

  8. محمد خوانساری

    ۲۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام و احترام
    باطری اتومبیل من حدود 7سال است که کار می کند.
    هیچ مشکلی هم نداردوبا نیش استارت روشن می شود.به نظر شما عوض کنم ویا با همین ادامه دهم.
    در ضمن این باطری اربیتال سپاهان می باشد که از صفر دست خودم بوده است.« اتومبیل صفر کارخانه »

    1. نباتی

      ۲۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      حالا که استارت خوب میزنه چه لزومی داره که عوضش کنی ، یک نوع باطری ژله ای داریم که در تولید برق خورشیدی استفاده میکنن ، شاید مال شما از اونا باشه البته قیمتشون گرونتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا