شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که اگر به لاستیک دارای گاز نیتروژن هوا بیفزاییم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا این کار ایمن است؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات همراه ما باشید.
در برخی کشورها برای نشان دادن اینکه لاستیکهای یک خودرو با گاز نیتروژن پر شدهاند از درپوش والو سبز رنگ استفاده میکنند. استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودرو مزایایی دارد اما یافتن پنچرگیریهایی که دارای این گاز باشند ساده نیست و همچنین هزینه بیشتری هم باید برای آن پرداخت شود. برخی خودروسازان نیز بهطور استاندارد لاستیک خودروهای خود را با گاز یاد شده پر میکنند و شاید مالکان با این پرسش مواجه شوند که آیا افزودن هوا به این لاستیکها ایمن خواهد بود یا خیر.
همچنین بخوانید:
پاسخ این سؤال مثبت است و استفاده از هوا در لاستیکهای دارای گاز نیتروژن کاملاً ایمن خواهد بود. هیچ تفاوت فیزیکی بین لاستیکهای پر شده با گاز نیتروژن و لاستیکهای حاوی هوای معمولی وجود ندارد و در واقع ما با یک محصول روبرو هستیم که فقط با دو نوع گاز مختلف پر شدهاند؛ بنابراین اگر رانندگان بخواهند در لاستیکهای عادی هم از گاز نیتروژن استفاده کنند هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. البته همانطور که گفتیم پر کردن لاستیکها با گاز نیتروژن کمی هزینه بیشتری در بر دارد؛ اما چرا استفاده از نیتروژن برای پر کردن لاستیک خودرو هزینهبر است؟ برای پاسخ به این پرسش باید کمی علمی صحبت کنیم. مولکولهایی که هوای عادیای که ما نفس میکشیم را تشکیل میدهند کاملاً کوچک هستند. مولکولهای نیتروژن اما اندکی بزرگتر از مولکولهای هوا بوده و شاید با خود فکر کنید تفاوت ابعاد بین مولکولهای هوا و نیتروژن نمیتواند تفاوت خاصی ایجاد کند و البته اینطور هم هست اما این موضوع در بحث لاستیک خودرو اندکی تفاوت ایجاد میکند.
تایر خودرو از لاستیکهای بسیار مقاوم و بادوام ساخته میشود اما در هر صورت لاستیک است و ساختاری متخلخل دارد؛ بنابراین با گذشت زمان اندکی از باد لاستیکها کاسته خواهد شد. این میزان کم شدن باد لاستیک نسبتاً کم است و خیلی به چشم نمیآید اما در زمانهایی که دمای هوا تغییر مییابد، همانند ابتدا وانتهای فصل زمستان، فشار باد لاستیک خودرو میتواند زودتر تغییر یابد. به خاطر اینکه مولکولهای نیتروژن بزرگتر هستند بنابراین خروج آنها از سوراخهای بسیار ریز لاستیکها سختتر انجام خواهد شد. برخی افراد به همین خاطر گاز نیتروژن را انتخاب میکنند زیرا در روی کاغذ باعث میشود فشار باد لاستیک آهستهتر کاهش یابد. البته همانطور که گفتیم تفاوتها در این زمینه بسیار ناچیز بوده و خیلی به چشم نمیآید.
نیتروژن همچنین خشکتر از هوای عادی است و به دلیل اینکه رطوبت کمتری دارد شاید استفاده از این گاز به افزایش عمر سنسورهای سیستم پایش فشار باد لاستیکهای خودرو کمک کرده و مانع زنگزدگی رینگها شود. با این تفاسیر، آیا پر کردن لاستیک با گاز نیتروژن بهصرفه خواهد بود؟ همانطور که گفتیم مزیتهای این گاز در مقایسه با هوای عادی کمی بیشتر است و لاستیکها میتوانند فشار خود را بیشتر حفظ کنند. شاید این موضوع خیلی مهم نباشد اما حفظ مداوم فشار باد لاستیک به معنی هندلینگ نرمتر و بهبود مصرف سوخت خواهد بود و حتی به افزایش طول عمر لاستیکها نیز کمک خواهد کرد. وقتی هزینه خرید لاستیک نو و قیمت بنزین را در نظر بگیرید، این فاکتورها اهمیت بالایی خواهند داشت.
البته به یاد داشته باشید که تفاوت از دست دادن فشار باد لاستیک دارای هوا و گاز نیتروژن بسیار کم است و از طرفی برای پر کردن لاستیک با این گاز باید هزینه بیشتری بپردازید. نکته بعدی اینکه نیتروژن در روی کاغذ مانع زنگزدگی سنسورهای سیستم پایش فشار باد لاستیکها و خود رینگها میشود اما بازهم تفاوتها حداقلی است و در اکثر موارد سنسورها قبل از زنگزدگی نیز از کار میافتند. نیتروژن عنصری حیاتی برای حفاظت از لاستیک خودرو نیست و داشتن عادات مطلوب رانندگی بهترین روش برای افزایش طول عمر لاستیک خواهد بود. نهایتاً این انتخاب شماست که از گاز نیتروژن برای پر کردن لاستیک استفاده کنید یا از هوا. نیتروژن نمیتواند تأثیر چشمگیری روی سواری خودرو و طول عمر لاستیک ایجاد کند اما اگر به کوچکترین مزایای این گاز نیز اهمیت میدهید و هزینه پرداختی خیلی مهم نیست بنابراین لاستیک را با این گاز پر کنید.
احسان سعیدی
۱۴ آبان ۱۴۰۳نیتروژن از گازهای نجییب است و گرما جذب نمی کتد در نتیجه لاستیک داغ نمی شود و استهلاک لاستیک پایین میاد در ضمن دارای حالت فنریت هست و ماشین نرم تر میشه
شاهین
۱۴ آبان ۱۴۰۳سلام نیتروژن گاز نجیب نیست چون لایه آخرش هشت الکترون نداره.
انالیز
۱۴ آبان ۱۴۰۳وقتی شیمی و فیزیک دبیرستان هم پاس نکردی…..
amirkhanzadeh
۱۴ آبان ۱۴۰۳نیتروژن گاز نجیب نیست که 😑
Cehx
۱۴ آبان ۱۴۰۳نیتروژن گاز نجیب نیست ولی خب گازش واکنش پذیری بسیار پایینی ولی ربطی به گرما نداره اصلا اگه گاز توی لاستیک گرما رو جذب نکنه چی جذب کنه باید یه چیزی گرما رو جذب کنه بشین مقاله رو کامل بخون عزیز
رضا
۱۴ آبان ۱۴۰۳نیتروژن گاز نجیبی نیست خیلی هم بی ادب تشریف داره 🙃
H. A
۱۴ آبان ۱۴۰۳درود، من شغلم تقریبا بیست ساله که بالاستیک ماشینها اعم از سنگین و سبک مستقیما در ارتباط هست،نیتروژن در کل گاز خوبیه و سرهم رفته برای لاستیک و بقیه اجزای خودرو مفیدتر از باد معمولی هست، در پاسخ به دوست عزیزمون که گفتن گرما جذب نمیکنه اتفاقا هم گرما جذب میکنه هم سرما ولی بخاطر نداشتن رطوبت نسبت به گرمای شدید و سرمای شدید کمتر واکنش نشون میده و لاستیک خودرو طول عمر بیشتری دارن.
RAM1500TRX
۱۴ آبان ۱۴۰۳خلاصه و مفید
دمت گرم
حسن
۱۴ آبان ۱۴۰۳من تفاوت نیتروژن و هوای معمولی رو در سواری دیدم و تجربه کردم
میشه گفت نسبت به هزینه کردن ارزش دارد
چون واقعاً ماشین نرمتر میشود
amirboss
۱۴ آبان ۱۴۰۳در کل نیتروژن بخاطر مولکولهای بزرگ تر در طول زمان دیرتر فرار میشه و همچنین چگالی کمتر که باعث میشه شرایط محیطی بخصوص گرما کمتر روی این گاز تاثیر گذار باشه و فواصل بیشتر مولکولها که باعث میشه لاستیک نرم تر حس بشه گزینه عالی برای لاستیک خودرو هست.
تنها ایرادش قیمت بالاست.
Morteza
۱۴ آبان ۱۴۰۳هوای معمولی دارای رطوبت است و این رطوبت در لاستیک خودرو در فصل گرما مانند ذره بین و اشعه ی خورشید عمل میکند و باعث خوردگی و فرسودگی داخل لاستیک میشود.اما گاز نیتروژن فاقد رطوبت است.و بدلیل اینکه مولکول های گاز نیتروژن بزرگتر از مولکول های هوای معمولی هستند دیر به دیر نیاز به تنظیم باد دارد.در مجموع گاز مفیدی برای لاستیک خودرو است و ارزش هزینه کردن را دارد.
Mehdi
۱۵ آبان ۱۴۰۳میدونید چند درصد از حجم هوا رو نیتروژن تشکیل میده؟
مهدی
۱۵ آبان ۱۴۰۳در اصل وقتی هوای معمولی هم به لاستیک ها میزنیم دارای ۷۸ در صد نیتروژن هست.
کوروش بزرگ
۱۵ آبان ۱۴۰۳ای ترسو این رو ننویس اونرو ننویس چیه بذار هرکی هرچی خواست بنویسه مثل پیام من تایید نکن
جعفری منفرد
۱۵ آبان ۱۴۰۳درود بر شما
کامل نیست
کاتب این متن پاراگرافی در این خصوص نوشته و ما هم بیکار🤭😄🤦
البته در همه زمینهها حتی تحلیل های سیاسی بسیار صاحب نظرهستیم 🤗🤔😝
اول موضوع اصلی رطوبت هست، البته همون ۲۲ درصد باقی مانده با ساختار مولکولی متفاوت ،تاثیری بر کم کردن کیفیت دارد و به هر جهت حتما با یک طرح تحقیقاتی به این نتیجه رسیده اند و بهبودی داشته.
زنده باشید و تندرست 🌷
حسن
۱۵ آبان ۱۴۰۳لاستیک پراید را روز اول با لاستیک بریجستون تعویض کردم با هوای معمولی ۱۵ سال روی خودرو کار کرد البته توی شهر نه جاده نیتروژن و غیر تبلیغات الکی هست خود هوا ۷۸ درصد نیتروژن است برای خنک کردن لاستیک روشهای دیگری وجود دارد که تخصصی هستند و مخصوص مثل دستگاههای حمل مواد مذاب و …. پولتون الکی هدر ندهید البته برای کلاس و اینها خوب است ولی واقعیت همین است که گفتم البته نیتروژن خالص کاربردهای بخصوصی دارد که هوا نمی تواند انجام دهد اما این کاربرد در بحث باد لاستیک خودروها تبلیغات و الکی است
هومن توسکی
۱۷ آبان ۱۴۰۳۱ _ از همه حدود ۴ قسمت از ۵ قسمت هوای طبیعی نیتروژن هست
۲_ رطوبت باعث پوسیدگی لاستیک و تیوب نمیشود
۳ _ رینگ های آلومینیومی در مجاورت رطوبت دچار پوسیدگی و خوردگی نمی شوند
۴ – رینگ های فلزی هم از بیرون با هوا و آب در ارتباط هستند و اگر خراش بردارند از بیرون سریع تر دچار پوسیدگی میشوند
۵ _ کمپرسور های هوا داری رطوبت گیر هستن تا خودشان آسیب نبینند
تاری
۱۸ آبان ۱۴۰۳بیشتر در مناطق شمالی خوب عمل می کند چون هوای شمال شرجی است