میدانیم که الکتریسیته یا برق با آب رابطه خوبی ندارد و هرگز نباید این دو در کنار یکدیگر باشند. حتماً پیامهای هشدار روی وسایل برقی را دیدهاید که سازنده در آنها تأکید میکند از نفوذ آب جلوگیری شود. افرادی که برای اولین بار یک خودروی الکتریکی میخرند شاید در زمان مراجعه به کارواش یا رانندگی در آب و هوای بارانی با یک تناقض مواجه شوند. اگر نگران این موضوع هستید که راندن خودروی الکتریکی در آب میتواند موجب اتصال کوتاه و حوادث ناگوار شود باید بدانید چنین چیزی وجود ندارد.
آیا خودروی الکتریکی میتواند خیس شود؟
پاسخ کوتاه بله است؛ اما از این پاسخ به عنوان بهانهای برای رانندگی در مسیرهای آب گرفته و سیل استفاده نکنید. یکی از مدیران ارشد نیسان به نام بن وارن میگوید:
اگر با یک خودروی بنزینی در چنین مسیرهای رانندگی نمیکنید پس نباید با یک خودروی الکتریکی نیز این کار را انجام دهید
توصیه رسمی یکی از مراکز اضطراری استرالیا عبارت “۱۵ به شناور” خواهد بود. در واقع منظور این عبارت جمله مقابل است:
یک خودروی کوچک تنها در ۱۵ سانتیمتر از آب میتواند غوطهور شود.
حالا که تاحدی با این ماجرا آشنا شدیم به اظهارات آقای وارن میرسیم که میگوید خیال مالکان خودروهای الکتریکی میتواند از بابت قطعات بکار رفته در خودروهایشان راحت باشد زیرا این قطعات کاملاً ضد آب هستند. او اظهار میدارد:
معمولاً یکی از اولین نگرانیهای مالکان خودروهای الکتریکی به باتری مربوط میشود که در پایینترین نقطه از خودرو نصب شده است. باتری کاملاً مهروموم شده و این ایزوله بودن امری حیاتی است زیرا باید از گردوغبار و آب دور نگه داشته شود. نکته اصلی این است که باتری هرگز نباید باز شود
مدیر نیسان میافزاید سایر بخشها همچون محلهای شارژ و کابلهای ولتاژ بالا نیز کاملاً مهروموم شدهاند و اگر خود خودرو وقوع آسیب را تشخیص دهد توانایی خاموش شدن خودکار را خواهد داشت. او میگوید:
باتری خودروهای الکتریکی بسیار هوشمندانه طراحی شده و در زمان تصادف یا آسیب میتواند در کسری از ثانیه خودش را ایزوله کند
در واقع میزان حفاظت از خودروهای الکتریکی در آب و هوای بارانی بیشتر از خودروهای درونسوز است. وارن خاطرنشان میسازد:
بزرگترین مشکل خودروهای درونسوز در آب و هوای بارانی ورود آب به سیستم اگزوز یا فیلترهاست. زمانی که در این خودروها صحبت از آسیب شود معمولاً متوجه فیلتر هوا یا خروجی اگزوز خواهیم شد. خودروهای الکتریکی فاقد چنین بخشهایی هستند زیرا نیازی به اکسیژن ندارند و در آنها خروجی اگزوز نیز دیده نمیشود
آیا خودروهای الکتریکی عمق غوطهوری متفاوتی دارند؟
به گزارش پدال و به نقل از درایو، این موضوع به نوع خودرو بستگی دارد اما معمولاً شما میتوانید عمق غوطهوری خودروهای الکتریکی را مشابه نمونههای درونسوز در نظر بگیرید. ولوو میگوید عمق غوطهوری XC40 ریشارژ برابر با ۴۵۰ میلیمتر است. البته رانندگی در این شرایط باید با احتیاط کامل و سرعت بسیار پایین (در حد راه رفتن) انجام گیرد. این رقم برابر با عمق غوطهوری ولوو XC40 معمولی است.
قطعاً خودروهایی که برای آفرود طراحی نشدهاند نیز تستهای زیادی را پشت سر میگذارند. مدیر نیسان دراینباره میگوید:
واضح است که ما برای نیسان لیف عمق غوطهوری رسمی نداریم چراکه لیف یک شاسیبلند نیست اما زمانی که نسل اول این خودرو را حدود ۱۰ سال پیش معرفی کردیم تستهای زیادی را روی آن انجام دادیم و در عمقهای مختلفی از آب راندیم تا مطمئن شویم مشکلی وجود ندارد
او میافزاید:
نسل اول لیف را حتی در آبی به عمق ۷۰۰ میلیمتر راندیم. در این شرایط نیز خودرو مشکلی نداشت
آیا میتوان خودروی الکتریکی را در هوای بارانی شارژ کرد؟
بله شارژ خودروی الکتریکی در آب و هوای بارانی مشکلی ندارد. تیم واشنگتن مدیرعامل شرکت جت شارژ که پیشتاز تأمین سختافزار شارژ خودروهای الکتریکی در استرالیاست میگوید:
با استفاده از شارژ AC و DC به ویژه شارژ DC که قدرت بالایی دارد الکتریسیته به محض وصل کردن دوشاخه وارد خودرو نمیشود. زمانی که دوشاخه را وصل میکنید برخی بررسیهای ایمنی قبل از انتقال الکتریسیته صورت میگیرد که یکی از آنها بررسی عیبهای احتمالی است
او اظهار میدارد:
سیستم از شما میپرسد حداکثر ظرفیت شارژ خودرو چقدر است و آیا فرایند شارژ با ایمنی کامل میتواند انجام شود؟ زمانی که سیستم ایرادی را در کابلها یا سایر بخشها تشخیص دهد شارژ را انجام نخواهد داد
همچنین کشور استرالیا یکی از سختگیرانهترین قوانین را درباره سیستمهای الکتریکی دارد و مقامات میخواهند مطمئن شوند اگر اشکالی در فرایند شارژ خودروی الکتریکی وجود داشته باشد سیستمهای حفاظتی سریعاً وارد عمل میشوند تا خطری ایجاد نشود. واشنگتن تصریح میکند:
تنها چیزی که در زمان شارژ خودروی الکتریکی در هوای بارانی باید مدنظر قرار داد بررسی کابلهاست تا شکاف و بریدگی نداشته باشند و اگر اتصالات داخل کابل در معرض دید باشد شاید کمی خطرناک شود. هرچه باشد با تجهیزات الکتریکی طرف هستیم که میتواند مشکلاتی ایجاد کند
چطور در هوای بارانی رانندگی ایمنی داشته باشیم؟
توصیه رسمی ولوو برای افرادی که با خودروهای الکتریکی در چنین شرایطی تردد میکنند رفتاری مشابه خودروهای درونسوز است. به این ترتیب باید سرعت خودرو پایین بوده و فاصله ایمن از خودروهای دیگر وجود داشته باشد. سخنگوی ولوو میگوید:
اگر جاده ای سیلابی است رانندگی را فراموش کنید زیرا نمیتوانید ببینید زیر آب چه خبر است و شاید یک چاله ۶۰ سانتیمتری وجود داشته باشد
ولوو میگوید اگر به خاطر شرایطی اضطراری مجبور به راندن خودروی الکتریکی در سیلاب یا رودخانه هستید حداکثر احتیاط را داشته باشد. همانطور که گفتیم حداکثر عمق غوطهوری ولوو XC40 ریشارژ در آب ۴۵۰ میلیمتر است. ولوو توصیه میکند:
زمانی که از آب عبور کردید پدال ترمز را به آرامی فشار داده و از عملکرد درست آن مطمئن شوید. آب و گلولای میتواند باعث خیس شدن لنتهای ترمز شوند که این موضوع به معنی اختلال در عملکرد ترمز است.
miladzm
۳۰ مهر ۱۴۰۱https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/10/5fed6ac647ab0855141be8cfeedef7d14cead9ee-1440×536-1-767×403.jpg بی تردید زیباترین و جذاب ترین طراحی الکتریک که تا به حال از یه محصول دیدم همین عکسه . فقط یه محصول به جذابیت این ماشین توی هم کلاس های خودش بگید . محشره . یکی از بهترین برد ها و شعاع حرکتی ها رو به نسبت ظرفیت باتری ش داره و اگه یه نگاه به تست و بررسی مجلات و نشریات معتبر بندازیم میبینیم در مقایسه با رقباش همیشه برنده بوده . اینده این صنعت الکتریکیه و هیوندای یکی از سردمدارانش خواهد بود قطع به یقین . در مورد تیتر مقاله هم باس بگم چند سال پیش یه سیل وحشتناک توی ایالات پرشکوه متحده اومده بود همه ماشین ها عین خ.ر توی گل گیر کرده بودن فقط تسلا مدل x بود که توی اون وضعیت مثل اسب میتازید و راه میرفت .
miladzm
۳۰ مهر ۱۴۰۱ممنونم دوست عزیز . درس پس میدیم . انجام وظیفه هست .
Payfast
۱ آبان ۱۴۰۱تایکان: منه بدبختو دور ننداز
شاهرخ
۳۰ مهر ۱۴۰۱جالب بود
خیلی وقت بود ذهنمو درگیر کرده بود
فورد
۳۰ مهر ۱۴۰۱یه بدی دیگه ای که دارین اینه که اگه وسط جاده به هر دلیلی شارژ خودرو تموم شه چیکار باید کرد باید زنگ بزنید براتون ژنراتور بیارن یا با جرثقیل حملش کنن خوبی بنزینی ها اینه که با یه گالن میشه حلش کرد
heshmat021
۱ آبان ۱۴۰۱در روز چند نفر میبیننین که توی راه مونده باشن و بنزین تموم کرده باشن؟
فقط اونایی که امپر بنزینشون خراب باشه
برقی ها صد جور هشدار میدن، نزدیک ترین شارژر رو نشون میدن
محمدهادی
۳۰ مهر ۱۴۰۱بحث عمیقی بود
اصلا حواسم نبود که قسمت باتری ها در خودروهای الکتریکی تا این حد مهم و خطرناکن و بشدت ازشون محافظت میشه
اقا دمتون گرم
بازم ازین مقاله ها بذارید
AMANTE
۳۰ مهر ۱۴۰۱باران و سیل و طوفان برای راننده های ایرانی تعریف نشده است، توی هوای بارانی که دید نهایت پنج متر بود و جاده دو بانده یک پراید جوری با سرعت میرفت که انگار نه انگار.
شرکت های سازنده ماشین های الکتریکی مطمعن به بحث برق گرفتگی در هوای بارانی یا رانندگی در مقداری آب فکر کردن و احتمالا اگه به باتری ها آب بخوره قبل اینکه راننده رو برق بگیره باتری ها خراب میشن.
مگر اینکه اینکار باعث اتصالی بشه که اونم منجر به آتش سوزی میشه.
زیزیگولو
۳۰ مهر ۱۴۰۱همه چیز برقیو الکتریکی شده از گوش تو دستمون بگیر تا لوازم خونگی و ………. ماشینی که سوار میشیم فکر کنم یه چند وقت دیگه اگه کسی برق خونش قطع بشه قابلمه برداره بره در خونه همسایش بگه یکم برق به من قرض میدی!!!؟؟؟
mahdi-es17
۳۰ مهر ۱۴۰۱ببخشید اینجا جاش نیست ولی چرا روی ماشین های برقی برای انتقال قدرت گیربکس نمیزارن
مگه ضریب انتقال قدرت موتور الکتریکی 1به1 نیست یه گیر گیربکس بزارن ضریبش مثلا بشه 1به 0.5 که سرعتش بیشتر بشه هم شتابش در سرعت های بالا تر
محمد مهدی
۱ آبان ۱۴۰۱دوست عزیز روزی که اولین گیربکس روی خودروی دیگ بخار و یا درون سوز نصب شده یقینا به گیربکس نیاز بوده ، در این مرحله از تولید خودرو ها به دلیل گشتاور بالای موتورهای الکتریکی مخصوصا موتور های الکتریکی DC تا حد بالایی به گیربکس نیاز نیست و تنها با افزایش دور موتور الکتریکی سرعت های بالا تر حاصل میشه ، البته این موضوع شاید در مورد کشنده های برقی فرق داشته باشه
شامپو
۳۰ مهر ۱۴۰۱همسایه هم شیر برق رو باز میکنه توی قابلمه😂
Royal Driver UK 70
۳۰ مهر ۱۴۰۱خیلی جالب بود ممنون. ولی همین الکتریکی سازی کاملی که بعضی برندا دارن انجام میدن واقعا ناراحت کنندست
amir1400
۳۰ مهر ۱۴۰۱دنیا خودرو های الکتریکی به سرعت داره پیشرفت میکنه ، همین چند وقت پیش بود که ایلان ماسک اعلام سایبرتراک میتونه تا عمق ۱ متری آب فرو بره و برای مدتی به عنوان یه قایق عمل کنه
Mustang shelby gt 350
۳۰ مهر ۱۴۰۱ماشینای آفرودیت الکتریکی باید توانایی رونده شدن تو آب رو صدرصد پیدا کنن
amir1400
۱ آبان ۱۴۰۱هامر برقی ، ریویان r1t , فورد f150 lighting
, تسلا سایبرتراک و مرسدس EQG ( که این دو تا آخر در آینده راهی بازار میشن ) دنیا خودرو های آفرود رو متحول میکنن و قطعا تو هر شرایطی از درونسوز ها بهتر عمل خواهند کرد
وحید اسماعیل نسب
۵ آبان ۱۴۰۱به نظرم نباید ماشین های بنزینی رو از رده خارج کنن
علی
۱۱ آبان ۱۴۰۱دقیقاً