در جدیدترین مقاله بخش آموزش پدال به بررسی یکی از مهمترین سیستمهای کمکراننده یعنی رادار بین خطوط میپردازیم.
خودروهای امروزی پیشرفتهتر از هر زمان دیگری به نظر میرسند و برندهای مطرح نیز به دنبال افزایش ایمنی محصولات و کاستن از وظایف رانندگان هستند. در خودروهای مدرن تکنولوژیهای متنوعی وجود دارند که یکی از آنها در بین خریداران ایرانی با نام رادار بین خطوط شناخته میشود؛ اما این سیستم چیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟ برای دانستن پاسخ این سؤالات همراه ما باشید.
رادار بین خطوط چیست؟
این سیستم با نامهای Lane Keep Assist و همچنین Lane Departure Warning شناخته میشود و اگرچه برخی تفاوتهای جزئی بین آنها وجود دارد اما وظیفه و هدفشان یکسان است. همانطور که نام تکنولوژی نشان میدهد، رادار بین خطوط به حرکت وسیله نقلیه بین خطوط و لاین ها کمک میکند. همانطور که میدانید بسیاری از تصادفات در جادهها به خاطر خستگی رانندگان و حواسپرتی آنها که در نهایت منجر به خروج از مسیر و خطوط رانندگی خواهد شد رخ میدهند.
همچنین بخوانید: انواع سنسورهای خودرو و کاربرد آنها
رادارهای بین خطوط موقعیت خودرو در جاده را بررسی کرده و در صورت خروج خودرو از لاین خود واکنش نشان میدهند. این واکنش میتواند بهصورت پیامهای صوتی و بصری یا لرزش فعال و حتی بازگرداندن خودکار خودرو به مسیر باشد. باید دانست هر خودروسازی از نام مخصوص به خود برای رادار بین خطوط استفاده میکند. برای مثال آئودی از نام سادهتر Lane Assist استفاده کرده درحالیکه مرسدس آن را Active Lane Keeping Assist مینامد. بی ام و نیز از نام Lane Departure Warning استفاده کرده است؛ اما صرفنظر از نام انتخابی، تمامی این سیستمها کار یکسانی را انجام میدهند و آنهم بررسی جاده و حفظ خودرو بین خطوط است.
کاربرد رادار بین خطوط
این تکنولوژی از دوربینی که معمولاً در بخش بالایی شیشه جلوی خودرو نصب شده استفاده میکند تا موقعیت دقیق خودرو در مرکز لاین حرکتی را بررسی کند. اگر سیستم تشخیص دهد که شما در حال خروج از مسیر و خطوط جاده هستید با هشدارهای صوتی و لرزش فرمان به راننده هشدار میدهد. بسیاری از این سیستمها در بزرگراهها بهترین عملکرد را دارند و باید دانست آبوهوای نامساعد و دید کم روی عملکرد آنها تأثیر منفی میگذارد. همچنین کمرنگ بودن خطوط جاده، درهم بودن خطوط و… باعث کارکرد نادرست رادار خواهند شد. این سیستم با ویژگیهای خود میتواند باعث بهبود ایمنی جادهها شود.
نوع پیشرفتهتر این سیستم با پسوند فعال نیز در برخی خودروها بکار رفته که در صورت خروج وسیله نقلیه از مسیر اقدام به بازگرداندن آن بین خطوط خواهد کرد. این کار از طریق فرمان دادن به خودرو یا استفاده از ترمز انجام میشود. برخی رادارهای بین خطوط پیشرفتهتر هستند و میتوانند بهصورت موقتی و زمانی که راننده از راهنما برای تغییر لاین استفاده میکند یا رانندگی اسپرتی دارد غیرفعال شوند. تمامی سیستمهای بین خطوط فعال از راننده میخواهند که همواره دستهای خود را روی فعال قرار دهند. این کار برای اطمینان از توجه کامل راننده به جاده و مسیر انجام میشود.
آیا رادار بین خطوط در همه خودروها وجود دارد؟
اولین رادارهای بین خطوط بکار رفته در وسایل نقلیه اواخر دهه ۹۰ میلادی و توسط مرسدس بنز و روی کامیون آکتروس معرفی شد. چندین سال بعد نیز شرکتهایی همچون نیسان، تویوتا و هوندا این سیستمها را روی محصولات سواری خود نصب کردند اما خودروهای یاد شده فقط در بازار ژاپن عرضه میشدند. سیتروئن اولین برندی بود که رادار بین خطوط را در اروپا و روی مدلهای C4 سال ۲۰۰۵ عرضه کرد.
در حال حاضر تقریباً تمامی برندهای شناخته شده جهانی چنین رادارهایی را روی محصولات خود ارائه میکنند. بسیاری از محصولات گرانقیمت برندهایی همچون فولکسواگن، هیوندای، فورد، مرسدس و بی ام و دارای نسخههای پیشرفتهتر از رادارهای بین خطوط هستند. برای فهمیدن اینکه خودروی شما دارای این سیستم هست یا خیر میتوانید به وبسایت خودروساز مراجعه کرده و یا اینکه دفترچه راهنمای خودروی خود را مطالعه بفرمایید. البته باید دانست خودروهای ارزانقیمتی همچون رنو/داچیا ساندرو فاقد چنین تکنولوژیای هستند.
آیا رادار بین خطوط صد درصد قابلاطمینان است؟
از آنجایی که سیستمهای موردبحث به دادههای دوربین و سایر سنسورها تکیه میکنند بنابراین احتمال کارکرد نادرست آنها در مواجهه با طراحی غیرعادی جاده یا خطوط کمرنگ مسیر وجود دارد. به همین علت رادار بین خطوط میتواند به اشتباه راننده را متوجه خروج از مسیر کند. در برخی موارد خطرناک، رادارهای بین خطوط میتوانند باعث خروج خودرو از مسیر شوند که علت آن بررسی نادرست خطوط جاده خواهد بود. بارش سنگین برف و باران و همچنین کثیفی لنز دوربین تأثیر منفی روی کارایی این تکنولوژی دارند. در چنین مواردی بسیاری از رادارهای بین خطوط به رانندگان هشدار خواهند داد و تا زمانی که دوربین پاک یا هوا مساعد نشده عمل نخواهند کرد. همچنین اکثر این سیستمها در سرعتهای زیر ۶۰ کیلومتر در ساعت کار نمیکنند و بنابراین رانندگان نمیتوانند در شهر آن را فعال سازند.
آیا رادار بین خطوط ارزش سفارش دادن را دارد؟
این سیستم معمولاً به عنوان بخشی از یک پکیج ایمنی توسط خودروسازان عرضه میشود و بنابراین با دیگر آپشن ها همراه است که باعث افزایش قیمت خودرو خواهد شد. البته اگر ایمنی مهمترین نگرانی شماست بنابراین وجود رادار بین خطوط به کاهش ریسک تصادفات کمک خواهد کرد. اگر اکثر ترددهای شما در شهر و با سرعتهای کم انجام میشود این سیستم ارزش اضافه پرداخت را نخواهد داشت اما احتمال دارد خودروی خریداری شده بهصورت استاندارد از آن سود ببرد. چنانچه اکثراً در جادهها تردد میکنید بنابراین وجود این تکنولوژی سفر کمخطری را برای شما به ارمغان خواهد آورد.
آیا میتوان رادار بین خطوط را خاموش کرد؟
بله تمامی خودروهای مجهز به این رادار دارای دکمهای روی داشبورد یا فرمان برای خاموش کردن هستند. در برخی مدلها نیز تنظیمات ایمنی در نمایشگر مرکزی قرار دارد و با استفاده از آن میتوان رادار بین خطوط را غیرفعال کرد. برخی سیستمها سطوح گوناگونی از دخالت در امر رانندگی را نیز ارائه میکنند هرچند زمانی که خودرو را خاموش و روشن کنید اکثر سیستمها به حالت پیشفرض بر خواهند گشت.
آیا کروز کنترل شامل رادار بین خطوط است؟
این دو سیستم بهصورت مستقل در خودروها نصب میشوند اما اکثر خودروسازان آنها را در یک پکیج ارائه کردهاند. برای مثال هوندا سیستم ایمنی موسوم به Sensing و سوبارو بسته ایمنی EyeSight را دارد که در این دو پکیج ایمنی هر دو سیستم یاد شده وجود دارند. کروز کنترل تطبیقی و رادار بین خطوط باعث میشوند خودرو در لاین صحیح و با سرعت محدود شده حرکت کند و درعینحال فاصله ایمن با خودروی جلویی حفظ گردد.
ممد ژانگولر
۲۶ آذر ۱۴۰۲اگر اطلاعات سنسورهای اطراف ماشینو با اطلاعاتی که از ماهواره ها مثل ماهواره های ایلان ماسک ادقام بشه و خروجیش بشه کنترل ماشین خیلی عالی میشه. ولی اکتفا فقط به رادارهای دوربینی ماشین میتون ضریب خطا داشته باشه و خطرناک طبق مقاله بالا. بیشتر جنگولک بازیه تا آپشن مهم.
Dark Knight
۲۶ آذر ۱۴۰۲از سال ۲۰۱۶ سازمان امنیت بزرگراههای آمریکا iihs قانون گذاشته که همه خودرو های brand new ( مدل های جدید از ۲۰۱۵ به بعد ) باید حتما به آپشن های امنیتی کروز کنترل ساده یا تطبیقی ، رادار بین خطوط و رادار هشدار تصادف از جلو مجهز باشن و در غیر این صورت اجازه فروش در بازار آمریکا رو ندارن ، هر چند این آپشن ها تو سال ۲۰۲۳ ساده به نظر میان اما تو کشور ۹۸ درصد ماشین ها این آپشن های پایه رو ندارن حالا اینا به کنار هنوز ۹۵ درصد یا بیشتر ماشین های تو ایران ایربگ پرده ای ندارن !! مردم ایران رانندگی خیلی خوبی ندارن اینو همه ما میدونیم ولی اصلی ترین عاملی که باعث میشه ایران بیش ترین آمار مرگ و میر تو دنیا بر اساس تصادفات رو داشته باشه ( به نسبت جمعیت ) ماشین های آشغالی هستن که تحویل ملت میدن ما وقتی میگیم ایران ۱۰۰ سال از دنیا عقب برای این چیزا هست که مثلا امنیت ماشین های تولید امسال ویرانخودرو اندازه ماشین های ۶۰ یا ۷۰ سال پیش آمریکا و اروپا هست یا شاید هم کم تر ( این رادار بین خطوط ، نقطه کور ، ترمز اضطراری چیز هایی هستن که باید رو همه ماشین ها باشه )
۲۶ آذر ۱۴۰۲واسه محله ما که جاده هاش خطوطش پاک شده چیز خاصی نیست و یه آپشن الکی حساب میشه
Sina_carshow
۲۶ آذر ۱۴۰۲به نظرم درستش رادار خط نگه دار هستش یا رادار کمکی خط نگه دار که خوب به اشتباه رادار بین خطوط جا افتاده بین ما ایرانیا
یکی از بهترین و کاربردی ترین رادار ها که با کروز کنتر تطبیقی ترکیب میشه بهترین استفادش تو ترافیکا هستش البته ایرانو نمیگم چون کلا خط نداره و عملن کارایی نداره ولی در کشورای دیگه واقعا مفید هستش و کمک به آرامشمون میکنه تو جاده های شلوغ
سهیل
۲۷ آذر ۱۴۰۲ما ک قرار نیس این چیزا رو تجربه کنیم تا ایرانخودرو و سایپا نور چشمی دولتن