اگر تازه به جامعهٔ آفرودسوارها پیوستهاید و تجربهٔ کافی برای رانندگیهای خارج از جاده ندارید، این مطلب پدال را از دست ندهید.
طی چند سال اخیر، خودروهای آفرودی و سفرهای خارج جادهای هم در ایران و هم در کشورهای دیگری مثل آمریکا بسیار محبوب شدهاند. این باعث افزایش فروش خودروهای آفرود در سراسر جهان شده درحالیکه در کشورمان هم خیلیها اقدام به اصلاح و تقویت خودروهای قدیمی مثل پاترول و رونیز میکنند تا به دل طبیعت بزنند. این یعنی آفرودرهای تازهکار زیادی وجود خواهند داشت که اشتباه میکنند و میتوانند حتی جان خود و دیگران را به خطر بیندازند. ازاینرو، برای کسانی که خواهان آشنایی با اصول اولیهٔ آفرود هستند، یک راهنمای خارج جاده آماده کردهایم. در این مطلب، شما را با ۱۰ اشتباه رایجی که خیلیها در آفرود مرتکب میشوند آشنا خواهیم کرد.
رانندگی با سرعت بالا
یکی از قوانین مهمی که در آفرود باید به خاطر بسپارید این است که تا حد امکان آهسته حرکت کنید و صرفاً جایی که لازم است سرعت را افزایش دهید. این یعنی آفرود باید با سرعتهایی در حد خزیدن انجام شود مگر اینکه برای عبور از مانعی به کمی شتاب نیاز داشته باشید. حتی در این صورت هم مقدار فشاری که به پدال گاز وارد میکنید باید کنترلشده و دقیق باشد. این موضوع تا حد زیادی به خودرویی که با آن رانندگی میکنید بستگی دارد. بهعنوانمثال، تویوتا لندکروزر شش سیلندر حداکثر گشتاور ۳۸۵ نیوتن متری خود را از دورهای پایینی ارائه میکند و این یعنی در اکثر موارد میتواند بهسادگی صرفاً با چند صد rpm بالاتر از دور درجا از روی یک مانع عبور کند. اگر با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت از روی تلماسهها حرکت کنید، خودرو متوقف میشود و هرچه گاز بدهید خودرو آنقدر فرو خواهد رفت که به نفت خواهد رسید.
رانندگی در آب
بله میدانیم که رانندگی در دل آب هیجانانگیز است اما اگر مسیر جایگزینی وجود دارد که خشک است، از آن استفاده کنید. هیچ راهی برای ضدآب کردن کامل پیشرانه وجود ندارد و حتی اگر خودروی شما به اسنورکل هم مجهز باشد، آب غیرقابلپیشبینی است و ممکن است همهچیز طبق برنامه پیش نرود. برای تشخیص عمق آب میتوانید از چوب استفاده کنید ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که عمق کل طول مسیر همینقدر باشد. همچنین ممکن است سنگهای تیزی زیر آب پنهان شده باشد و شما نمیدانید جریان آب چقدر قوی است. از اینکه بدانید چقدر آب میتواند یک شاسیبلند سنگین را حرکت دهد تعجب خواهید کرد و به همین دلیل است که عدد اعلامی خودروسازان برای حداکثر حرکت در عمق آب برای خودروهای خود بسیار محافظهکارانه است. هنگامیکه خودروی شما از آب پر شود، دیگر امکان بازگشت وجود نخواهد داشت. در دوران قبل از ECU، میتوانستید سوراخی در کف خودرو ایجاد کنید تا آب تخلیه شود و موتور را دوباره روشن کنید اما خودروهای مدرن امروزی مملو از قطعات الکترونیکی هستند و اگر خیس شوند، خودرویی مثل تویوتا FJ کروزر به دو تن فلز بیخاصیت تبدیل خواهد شد.
رانندگی در گلولای
همان موضوعاتی که در مورد آب گفتیم، برای گلولای هم صدق میکند. تا حد امکان باید از چنین مسیرهایی اجتناب کنید مگر اینکه خودرویی داشته باشید که بهطور خاص برای حرکت در گلولای ساخته شده باشد. برای اجتناب از مسیرهای گلی دو دلیل اصلی وجود دارد. اگر وارد چنین مسیرهایی شوید، گلولای به داخل محفظهٔ موتور وارد میشود و به قطعات مهمی مثل دینام نفوذ خواهد کرد. گل همچنین وارد سیستم تعلیق خواهد شد و پس از سفت شدن، بیرون کشیدن آن تقریباً غیرممکن خواهد بود. علاوه بر این، گلولای لاستیکها را به حالت اسلیک تبدیل خواهد کرد. زمانی که آجهای لاستیک با گل پر شود، شما اساساً با لاستیکهای صاف روی مسیری لغزنده رانندگی خواهید کرد. این موضوع اگر در شیب قرار داشته باشید ترسناکتر خواهد بود زیرا جاذبه شما را به پایین خواهد کشید و هیچچیز از ترمز گرفته تا سیستم کمکی پایین رفتن از شیبها به خودرویی که هیچ چسبندگی ندارد کمکی نخواهد کرد.
تنها رفتن به آفرود
هرچند فاصله گرفتن از تمدن و حرکت به سمت طبیعت وحشی بهتنهایی به امید فرار از دنیای دیجیتال و زندگی در خلوت برای چند روز خیلی جذاب به نظر میرسد ولی اگر چیزی خراب شد چه خواهید کرد؟ اگر خودرو در مسیر گیر کرد و نتوانستید آن را بیرون بکشید چه؟ پنچر شدن دو لاستیک زاپاس هرگز موضوع دور از ذهنی نیست و خرابیهای فنی مثل شکستن میلگاردان هم همیشه در کمین هستند. بنابراین، هرگز تنها راهی سفرهای آفرود نشوید. در این سفرها حداقل به یک خودروی دیگر نیاز خواهید داشت.
فقدان تجهیزات اورژانسی و بازیابی خودرو
هر خودروی آفرود به جعبهٔ کمکهای اولیه با مواردی مثل باند، آتل، پانسمان، اسپری ضدعفونیکننده، قرص آنتیهیستامین، قرض مسکن، دستمال مرطوب ضدعفونیکننده، آب مقطر، دستکش یکبارمصرف و قیچی نیاز دارد. علاوه بر این، برای نجات خودرو زمانی که در مسیر گیر میکند هم به کیت ریکاوری یا بازیابی نیاز است که شامل مواردی مثل طناب، قلاب، بیلچه، وینچ و صفحات زیر تایر میشود. همچنین باید شیوهٔ صحیح بیرون کشیدن خودرو را هم بدانید. در اولین قدم، باید فشار باد تایرها را تا حد امکان کاهش دهید تا حداکثر سطح تماس با مسیر را فراهم کنید؛ بنابراین، داشتن یک کمپرسور کوچک هم ضروری است تا دوباره بتوانید لاستیکها را باد کنید. همچنین با استفاده از صفحات زیر تایر، باید اقدام به ساخت یک مسیر موقت کنید تا چسبندگی بیشتر شود. اگر صفحات مذکور را در اختیار نداشتید، برای این کار میتوانید از سنگهای کوچک استفاده کنید.
لجبازی و کلکل بیهوده
در جامعهٔ آفرودرها، مشکل بزرگی وجود دارد که میتوان به آن منیت گفت. البته همهٔ آفرودرها این ویژگی شخصیتی را ندارند اما خیلیها هستند که نمیخواهند قبول کنند خودروی آفرودی آنها بهخوبی ماشین طرف مقابل نیست و به همین دلیل، سعی دارند در هر مسیری با دیگران رقابت کنند. تاکنون بارها دیدهایم که در آفرود فقط به دلیل همین کلکلهای بیهوده، پولوس خودرو شکسته است و این با قانون شماره یک آفرود یعنی آسیب نرساندن به خود، خودرو یا طبیعت مغایرت دارد. قبل از اینکه با لجبازی باعث حفر چالهای بزرگ در مسیر آفرود شوید، به تأثیری که این کار روی کسانی که بعداً از همین مسیر عبور خواهند کرد فکر کنید زیرا با این کار، مانعی که قبلاً بهراحتی امکان عبور داشت میتواند به چالشی بزرگ تبدیل شود.
ندانستن آداب اولیهٔ آفرود
آفرودرهای حرفهای چند نکته را همیشه مدنظر دارند. اینها موضوعات سادهای مثل حفظ فاصلهٔ مناسب با خودروی جلویی، ماندن در مسیر و نریختن زباله در طبیعت است. علاوه بر این، قوانینی هم وجود دارد که کمتر شناختهشده هستند. بهعنوانمثال، خودروهایی که در حال حرکت در سربالایی هستند، همیشه حق تقدم دارند و این وظیفهٔ شما است که فضای کافی را برای عبور آنها فراهم کنید. درنهایت، به محیطزیست احترام بگذارید. یک دشت باز ممکن است مکانی سرگرمکننده برای دونات زدن به نظر برسد اما به یاد داشته باشید که اینجا ملک شما نیست.
عدم انتخاب لاستیک مناسب
بهترین و ابتداییترین ارتقاءهایی که میتوان روی یک خودروی آفرودی انجام داد، افزایش ارتفاع و استفاده از لاستیکهای آفرود است ولی این کار هم خوبیها و هم بدیهایی دارد. افزایش ارتفاع فاصلهٔ خودرو از زمین را بیشتر میکند اما مرکز ثقل خودرو را هم افزایش میدهد و میتواند فشار بیشتری به قطعات تعلیق وارد کند. علاوه بر این، انتخاب لاستیکهای مناسب هم بسیار مهم است. خیلیها بهاشتباه لاستیکهای مناسب گلولای را روی خودرو میاندازند زیرا این لاستیکها ظاهر جذابی دارند اما لاستیکهای مذکور روی آسفالت خیس هیچ چسبندگی نخواهند داشت و این موضوع، خودروی آفرودی شما را برای استفادههای روزمره غیرقابل استفاده خواهد کرد؛ بنابراین، قبل از خرید لاستیک باید بدانید قرار است با خودرو به چه مسیرهایی بروید. همچنین میتوانید یک دست رینگ جدا با لاستیکهای آفرود بخرید و تا زمانی که قصد خروج از جاده ندارید، از همان لاستیکهای استاندارد استفاده کنید.
خرید خودروی اشتباه
خیلیها را دیدهایم که شاسیبلندی آفرودی خریدهاند اما لاستیکهای این خودرو هیچگاه رنگ خاک را ندیده است. این خودروها معمولاً توسط کسانی خریداری میشوند که فقط به دنبال جلبتوجه و ارتفاع بالا هستند اما آیا ارزشش را دارد؟ برای استفادههای روزمره، قطعاً یک هاچبک کوچک مثل پژو ۲۰۷ بسیار بهتر از خودرویی مثل کیامسی T8 خواهد بود ولی خودرو نشاندهندهٔ شخصیت ما است و با خرید خودروهای آفرودی میخواهیم به دنیا نشان دهیم که آدم ماجراجویی هستیم حتی اگر نزدیکترین ارتباطمان با طبیعت، دیدن مستندهای حیاتوحش باشد. از سوی دیگر، کراساوورهایی که اکثراً دیفرانسیل جلو هستند، با اینکه شاید در ظاهر خودروهای توانمندی به نظر برسند اما هرگز برای آفرودهای جدی مناسب نخواهند بود و بیراهه نوردی با یک کراساوور نهتنها به خودرو آسیب خواهد زد بلکه با گیر کردن در میانهٔ راه، میتواند باعث نیمهتمام ماندن سفر شود.
مازیار
۴ شهریور ۱۴۰۳برای عبور از رودخانه جایی که سرعت آب بیشتر هست رو انتخاب کنید چون در نقاط کم سرعت رسوبات بیشتری کف رودخونه هست که ممکنه باعث واموندگی خودرو بشه
و اون منم منم از همه بدتره و علت اصلی دردسرها تو آفرود هست
amirkhanzadeh
۴ شهریور ۱۴۰۳فاز اونایی که با خودروی چینی و کره ای میرن آفرود رو درک نمی کنم
SMS
۴ شهریور ۱۴۰۳اون تیکه ای که گفت به نفت برسد خیلی خوب بود ، البته بنز هم یه آپشنی داره که با بالا و پایین رفتن از تو ماسه در میاد و البته با تیگو فاز لندکروز گرفتن هم خیلی مهمه چون هم خودت و هم ماشین رو به فنا می دی
🇰🇷
۴ شهریور ۱۴۰۳من اگه قدرتی داشتم اول از همه آفرود رو تا زمان تدوین آیین نامه و قوانین بازدارنده حفاظت از محیط زیست ، ممنوع میکردم و جریمه سنگین میبستم حداقل از صد میلیون تا مصادره ماشین . هرکی هم بخاد افرود بره باید ساعتها اموزش اجباری در مراکز مربوطه ببینه اولا از اموزش رانندگی افرود تا کمکهای اولیه و از همه مهمتر حفاظت محیط زیست
اوضاع در ایران وحشتناکه . کاروان آفرود راه میفته میزنه دل جنگل و کویر و غیره اما نمیدونن همین خاکی که زیر چرخاشون داره کوبیده میشه تا چندین سال هیچی دیگه ازش درنمیاد . حتی همون بوته های کویر که خیلیا میگن تیغه !!! ارزش زیادی داره و تو این محیط خشن همینم دیگه در نمیاد . این بوته به ظاهر بی مصرف برای جونورای اونجا نعمت خدادادیه .حالا بیا بگو اون بیابون و کویر هم ارزش زیست محیطی داره میگه نه داش اینکه درخت مرخت نداره بیابونه دیگه . ارزش کجا بود !
هر سال انبوهی از گونههای مختلف جانوری زیر چرخ ماشینا میمونه که اصلا اهمیت نمیدن مثل مارمولک و مار و اینا . طرف فکر میکنه مثل حشره و موشی که تو بیابونه همونیه که تو فاضلاب تهران رشد کرده !! با خودش نمیگه این تو زنجیره غذایی جا داره و غذای ۴ تا حیوونه که بالای زنجیره ن. یا مثلا اون وینچی که دوستان میبندن به درخت و ماشین از گل درمیاد دقیقا مثل حلقه طناب دار دور گردن آدمه و زخمش و فشاری که به ریشه درخت میاد تا ابد درختو درگیر میکنه . یه نمونه اسف انگیز که از دوستان شنیدم هم بگم . هر سال تو آفرود یه عده مثلا طبیعت دوست!!! ، انبوهی از نوزاد حیوانات مثل کل و بزوحشی و جوجه پرندگان وحشی و اینا میان تحویل میدن بعد با فاز طبیعت شناس خاصی میگن اینا گم شدن ما اومدیم تحویل بدیم!!!
داش اونا گم نشدن . شما تو قلمرو مادر بودی . اون سر و صدایی که لگنای شما ایجاد کرده ، مادر بدبخت رو فراری داده اما بچه مونده . شما هم زحمت کشیدی بچهه رو هم گرفتی !!
خدایی افرود در ایران باید ممنوع بشه و تا اموزش ، فرهنگ سازی و قانون درست حسابی نیومده هیچکس از جاده بیرون نزنه
مهدی
۴ شهریور ۱۴۰۳درود بر شرف و شعور شما
متن کامل و کاملا درست و منطقی
آفرود یعنی به فنا دادن طبیعت ولاغیر
amir
۴ شهریور ۱۴۰۳چشم داداش بعد اینم تو شهرم از ماشین استفاده نمیکنیم با نوار بهداشتی بالدار پرواز میکنیم
🇰🇷
۴ شهریور ۱۴۰۳اون وقت میگن چرا وضع ایران اینه . چارتا مثل همین آقا کلاغه فاز برمیدارن ، گند میزنن به طبیعت انگار ارث آبا اجدادشونه . رانندگی جاده و خیابونشونم که بماند ...
car lover
۴ شهریور ۱۴۰۳خودروی برقی بخریم گیاهخوارم بشیم
محمد
۴ شهریور ۱۴۰۳این بنده خدا یه متن کامل از بلاهایی که این قشر ادایی و مفتخور سر طبیعت و منابع ایران میارن نوشت یه نمکدون مثل همین اکانت موسوم به امیر اومد بگه ما هم هستیم و این وسط به جنس مخالف هم تیکه انداخت ، بیخود نیست هم آفرود سوار ها منفورن ، هم مغازه ها اون جنسی که اسمشو برد رو توی پلاستیک مشکی میذارن به خاطر وجود امثال این آدم هاست ، مجبور نیستی وقتی حرفی نداری تو هر پست یه چیزی بیرونی ۳۲۰۰ تا کامنت گذاشتی یکی از یکی بی محتوا تر
MehdiTurbo
۴ شهریور ۱۴۰۳داداش الان تو ایران کمترین چیزی که به طبیعت اسیب میزنه در درجه اخر میشه افرود اولا درصد کمی میرند افرود های اون شکلی درصد بیشتری شما تو همین جنگل های شمال و … هر جا میری پر اشغال خود شهرداری هر ساله کلی درخت قطع میکنه تو راه شمال تمام دشت کوه پر جنگل بود این سری همه را با اره برقی قطع کرده بودند از صد درصد دو درصد اسیب افرودی
تو اشغال رسختن و … ول کردی چسبیدی به اون دو درصد
تو اون فیلتر سیگارا رو جمع کن افرود درست کردن پیش کش
باور کن همه اینایی که این جملات قشنگ قشنگ میگند تواناییش دلشتند خودشان تو صف اول افرود بودند فقط چون ندارند کلی چیز مهمتر ول کردند چسبیدند به این داستان
افرود تهش یه دو درصد به گیاه میاه با ماشین رد شدن اسیب برسونه
کسی که بره افرود ته سیگار نندازه همه اشغالا را جمع کنه و … خیلی کمتر اسیب میرسونه نسبت به اونی که با پراید میره جنگل اشغالاش میزاره همونجا ته سیگارشم از شیشه پرت میکنه بیرون تو قسمت دومش درست کن قسمت اولش پیش کش
سیاه
۵ شهریور ۱۴۰۳کاملا درسته . هرجا که بشر پا گذاشت امنیت طبیعت فنا شد . تولید مثل حیوانات مختل شد . فرسایش خاک بیشتر شد . گونه های گیاهی اسیب دیدند . فقط به بهای هیجان و جیق چهار تا ادم بی مسئولیت . بخدا کارهایی که زیر مهتاب کویر میکنید را میشه توی اپارتمان هم انجام دهد .
عاشق بیابان و طبیعت
۵ مهر ۱۴۰۳وقتی میبینم هنوز کسانی هستند که طبیعت از بزرگترین دغدغه های زندگیشونه، واقعا خوشحال میشم. بخدا از طبیعت چیزی باقی نمونده، حتی از بیابان هم نگذشتند و اونو ویرانه کردند. حیوانان زبان بسته را تا دونه ی آخر نابود خواهند کرد.
🇰🇷
۴ شهریور ۱۴۰۳من یه کامنت طولانی که خون دل طبیعت دوستان بود نوشتم اما غیب شد . عیب نداره خلاصهشو میگم
تا زمانیکه قوانین سنگین و بازدارنده ، فرهنگسازی ، آموزش مناسب در حوزه افرود اجباری نشده افرود باید ممنوع بشه
مخصوصا جایی که پای محیط زیست درمیونه توجه اکید باید بشه چون سرمایه ایه که متعلق به همگان و ایندگانه
Taha Ayoobi
۴ شهریور ۱۴۰۳اینکه گفتی به زنجیره غذایی اونجا آسیب میزنه،من همیشه برام سوال بود که مثلا وقتی بیابان زدایی میکنن مگه اکو.سیستم به هم نمیخوره؟
amir
۴ شهریور ۱۴۰۳t8سواران این رو با دقت بخونن که به عاقبت زنگ زدن به عمو پاتروله گرفتار نشن بعدا با همون سرعتی که تاختن تو ادعا مجبور شن برگردن پشت همون بوته
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۴ شهریور ۱۴۰۳دوستان تجربه خودم از پاترول.وقتی میآید پایین لوک جلو رو باز کنید وقتی نشستید پشت ماشین قبل راه افتادن یکم به جلو برید یکم به عقب تا چراغ روشن بشه موقع قطع کردن هم همین کار رو بکنید تا چراغ خاموش بشه چون بعضی اوقات خوب درگیر نمیشه.موقع عقب اومدن از شیب به هیچ عنوان فرمون ندید بزارید صاف بیاد عقب.کلا آفرود رفتن نیاز داره کلی تمرین بکنید و از تجربه دیگران بهره ببرید.
amir
۴ شهریور ۱۴۰۳فک کنم موقع عقب اومدن از شیب فرمون بدیم چپ میکنیم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۴ شهریور ۱۴۰۳بله موافقم و دیدم که این طوری چپ کردن
مازیار
۴ شهریور ۱۴۰۳تو شیب دنده عقب فرمون بدی خیلی راحت تر از اونچه تصور میشه چپ میکنی
همینطور دنده عقب تو شیب خاکی مسافت ترمز بسیار بیشتر میشه بخاطر جابجا شدن محورها در جهت مسیر در خودروهای قدیمی تر (محور ترمز دیسک عقب میشه و چرخها براحتی قفل و کشیده میشه)
البته موردی مثل رنجروور کلاسیک این مشکل رو نداره بدلیل دیسک در چهار چرخ😁
محمد کیان شهسوار
۸ شهریور ۱۴۰۳دمت گرم
توی این موقیت بهترین کار اینه که آرامش ات رو حفظ کنی و پدال ترمز رو آروم آروم فشار بدی تا بایسته
اگه گاز بدی،احتمال این وجود داره که بخاطر اصطکاک زیاد چپ کنی
اگه دستی بکشی یا جلوی ماشین میره هوا یا ماشین کنترلش رو از دست میده و مثل موضوع فرمون گرفتن میشه
من میگم آفرود با موتور کراس خیلی خوبه چون کوچولوئه و تو میتونی از کنار آب و گل رد شی اما خب اونم بدی های خودشو داره
Kiarash
۴ شهریور ۱۴۰۳قشنگ این عکس آخر هست که ام وی ام ایکس ۳۳ هستش دقیقا منظورش به کسایی هست که چینی سوار هستن.
! i M α η δ υ α R
۴ شهریور ۱۴۰۳آفرود ، مثل زندگیه ، ته نداره …
هر دفعه اول غرورت رو میشکنه و بعد یه چیز جدید یادت میده …
آفرود صبورت میکنه و شاخت رو میشکنه …
توی هر فصلی که هستیم ، باید ملزومات آب و هوایی و جغرافیایی محلی که انتخاب کردیم رو به همراه داشته باشیم ، که دیگه بدیهی هست …
آفرود ، هنر یکی شدن با ماشینه …
رابطه احساسی با ماشینت ، برقرار کردن …
این اولین اصله …
بعد رد شدن صحیح و سالم و درست و بی خطر ، از مسیری که جز با تکیه بر تجربه و صبر ، برای مبتدی ها ، محاله …
روحیه تعاون و همکاری و گذشت ، پیدا کردن …
در نقطه مقابلش ، بعضیا روی بی تجربگی و غرور و … پدر خودشون و ماشین و انجین و گیربوکس و زیر بندی و طبیعت و بقیه رو در میارن و همه چیزو سر راه لت و پار و پاره پوره میکنن و با کلی تلفات گیر میکنن و آخرش هم به غلط کردن میفتن ، اما باز هم هی مد مد میکنن …
🤣🤣🤣
حاضر هم نیستن ، اشتباهشون رو قبول کنن و از یه بزرگتر یاد بگیرن …
هنر رانندگی آفرود فشار بیخود ، نیاوردن به ماشین هست …
دونستن این که ماشین یه موجود زنده است ، که آسیب پذیره و زبون بسته ، دست ما امانت هست ، درست مثل طبیعت مهربان اما قدار …
از اینا که گذشت در باب فنی :
آفرود هنر به اندازه گاز دادنه …
به اندازه فرمون دادن …
لذت بردن از ضرایب دنده …
دونستن قدر گشتاور …
انتخاب کوتاه ترین و امن ترین مسیر …
اگه به هر دلیلی جایی گیر کردیم که خیلی شایع هست ، حفظ خونسردی و ثابت قدم بودن ، به جای لجبازی با مسیر یا طبیعت یا دوستان راهنما …
جای درستش ، جسارت به خرج دادن و نترسیدن و پیروز شدن و رد شدن از مسیر و شادی و شعف فتح کردن رو تجربه کردن …
احترام به طبیعت گذاشتن …
حفظ محیط زیست مال ماست اما میراث آیندگانه …
و در نهایت ترسیدن از قهر طبیعت و متواضع و خاکی بودن و جلوی خواست طبیعت ، سر خم کردن …
یه جمله ای هست که میگه همه سالم به آفرود میرن ، اما همه سالم بر نمی گردن …
یه نکته مهم ، نحوه درست گرفتن فرمان در دسته …
انگشت شصت نباید باز و جدا از 4 انگشت دیگه به دور فرمان حلقه شده باشه ، چرا که در این صورت حین رانندگی ، با اولین ضربه شدیدی که ماشین در چاله ای بیفته یا به سنگی برخورد کنه ، انگشت دست ، در میره …
در رفتگی انگشت دست یکی از اتفاقات دردناک و رایج در آفرود هست و باید دوستان بسیار مواظب باشن …
هر چند که به نظرم پیچ زدن بسیار خطرناک و تخصصی و گاهی اوقات قرین خودکشی هست اما بگم که ، کم شدن سرعت خودرو ، حین پیچ زدن ( روی تاج پیچ ) ، بخصوص توی رمل های سمت مرنجاب ، باعث گیرکردن ماشین و غلطیدن ماشین و چپ کردن و مرگ میشه …
تحت هیچ شرایطی نباید ماشین دورش بیفته …
بخصوص با ماشین هایی مثل fj یا پرادو و … که نسبت فاصله محوری به عرض متناسب نیست و زیاده و مرکز ثقل رفته بالا و ماشین راحت چپ میکنه …
با همون دوری که وارد تاج شدی با همون دور ، چه بسا حتی بیشتر باید از پیچ ، بیرون بیای تا یه بار دیگه دیدار خانواده نصیبت بشه …
😥😥😥
😭😭😭
🤣🤣🤣
آها راستی یادم رفت ، هیچ کسی از همراه داشتن فیوز یدک ضرر نکرده …
انشاءالله همه عزیزان ، همیشه سالم و شاد و بی نیاز باشند …
PARSA
۴ شهریور ۱۴۰۳نمونش این پیکاپ های جدید چینی که فقط هیکل دارن فنی صفر
🇰🇷
۴ شهریور ۱۴۰۳اگه دقت کنید یه نکته هم در متن پنهان بود
آفرود یه تفریح ( حتی ورزش ) بسیار حرفه ای و گرون قیمته گول ظاهرش رو نخورید . این که چندین دهه پشت فرمون میشینی هیچ دلیلی نمیشه تو افرود هم موفق باشی کلا دنیای خودشو داره
اون نکته هم اینه که در اکثر کشورای دنیا ، خودروهای کارکرده که قیمتش اومده پایین رو میخرن و بصورت حرفهای و اصولی تجهیز میکنن از سیستم تعلیق و تنظیم ارتفاع ، تایر مخصوص ، صفحه محافظ زیر ماشین و ... . چون همه مردم نمیتونن ده ها و صدها هزار دلار پول برانکو یا رنگلر صفر بدن و برن افرود معمولا هم همچین کاری نمیکنند مگر اینکه خیلی پولدار باشه یا اصلا تبلیغاتی کار کنه . اکثرا همین کارکردههاست
اگر میبینی طرف دل شیر داره و ماشینو تا گردن برده تو گل و آب و اینا ، اول این نکته رو در نظر بگیر . چون اون ماشین بعد گل بازی دیگه ماشین سابق نیست . طرف اون ماشینو فقط برا عشق و حال گرفته و ارتقا داده و اینکارو میکنه . با خودت مقایسه نکن که یه هایلوکس خسته کل داراییته اونم تو مملکت ما که الکی چند میلیارد پولشه و جوگیر میشی خودتو و ماشینو فنا میدی
محمد کیان شهسوار
۸ شهریور ۱۴۰۳از آسمون حق میباره🤲😁
کسرا
۴ شهریور ۱۴۰۳چرا باید آفرود رفت؟
Taha Ayoobi
۴ شهریور ۱۴۰۳بحث آفرود شد، یاد پروفایلم افتادم.
JaMsHiD_R1988
۴ شهریور ۱۴۰۳بیاد ایران بخاطر قیمتش ته کاری که انجام بدن رد شدن از روی بلوار باشه
Taha Ayoobi
۴ شهریور ۱۴۰۳طرف کی ام سی هم سوار نشده، اینو میاره گیر میکنه باهاش…
محمد کیان شهسوار
۸ شهریور ۱۴۰۳آقا آفرود رو معنی کنی یعنی جاده خاموش اما دلیل نمیشه بری توی بیراهه خودت و ماشینت رو واسه عیش و نوش خودت نابود کنی این برای طبیعت هم صدق میکنه شمایی که میگی اصن آسیبی نمیرسونه باید بگم ماشین آفرود ماشین باگی نیست که چند تیکه آهن مگس وزن باشه، کلی وزن داره
تازه همون باگی هم وزن داره روی آدم راه بره اون بدبخت له میشه چه برسه به گل گیاه و حیوونیای ریز جنگل که از ما ظریف ترن
یکم فکر کن بعد حرف بزن درسته آفرود حال میده اما همونش میتونه توی یه جاده ی خاکی باشه که هیچ گیاهی توش نباشه