برخی از افراد گمان میکنند دنیای ماشین بازی فقط به دانستن مشخصات فنی و مزایا و معایب خودروها خلاصه میشود. در صورتی که دنیای ماشین و ماشین بازان بسیار فراتر از تصور و باور عموم است. اجرای حرکات نمایشی با خودروها از اواخر قرن ۲۰ بین مردم رواج یافت و طی سالیان متمادی حرکتهای زیبا و جدیدی خلق شدند. در این سری از مقالات آموزش قصد داریم شما را با ۵ تا از زیباترین حرکات نمایشی در خودروها اشنا کنیم. با پدال همراه باشید.
برن آوت
برن آوت یکی از متداول ترین حرکات نمایشی است که میتوان با خودرو انجام داد. فرقی هم نمیکند خودروی شما دیفرانسیل عقب یا جلو باشد فقط کافیست خودروی مورد نظر قدرت موتور مناسب و ترمزهای قوی داشته باشد. در خودروهای دیفرانسیل عقب برای انجام حرکت نمایشی راننده پدال گاز را تا انتها فشرده و سپس آرام آرام ترمز میگیرد. در این حالت به دلیل اینکه ترمزهای جلو قویتر از ترمزهای عقب هستند؛ تایرهای جلو خودرو را ساکن نگه میدارند و تایرهای عقب به صورت درجا میچرخند. البته در برخی از خودروهای عضلانی آمریکایی سیستمی برای این حرکت تعبیه شده تا هنگام ترمز فقط ترمزهای جلو درگیر شوند. در این حالت هم فشار کمتری به موتور خودرو وارد میشود و هم استهلاک لنت ترمزهای عقب کاهش مییابد.
انجام این حرکت باعث ایجاد دود بسیار غلیظی میشود. بسیاری از رانندگان قبل از شروع درگ برای چند ثانیه برن آوت را انجام میدهند تا لاستیکهای خودرو گرم شوند و کشش بیشتر و بهتری داشته باشند. البه واضح است که اگر این حرکت را برای چند دقیقه به طور مداوم انجام دهید لاستیکهای خودرو آتش میگیرند!
هرچند این حرکت بیشتر با خودروهای دیفرانسیل عقب انجام میشود اما ممکن است برای برخی سوال پیش بیاید که: برن آوت زدن با خودروهای دیفرانسیل جلو چگونه انجام میشود؟ پاسخ این سوال بسیار ساده است. در خودروهای دیفرانسیل جلو به جای استفاده از ترمزهای اصلی باید از ترمز دستی خودرو استفاده کرد. البته باید توجه داشت انجام این حرکت با یک خودروی دیفرانسیل جلو، نیازمند ترمز دستی بسیار قوی میباشد.
همچنین بخوانید: گرانترین برن اوت دنیا را تماشا کنید!
همچنین بخوانید: تکنولوژی جدید فورد برای برن اوت کردن خودروهای برقی!
دریفت
دریفت، زیباترین و محبوبترین حرکات نمایشی است که میتوان با یک خودرو انجام داد. این حرکت که ناشی از بیش فرمانی خودروست برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ در کوهستان و گردنههای ژاپن متولد شد. برای اجرای درست این حرکت حتما نیاز به یک خودرو دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل است. کمتر کسی هست که نداند دریفت زدن چگونه انجام میشود. در این حرکت راننده قبل از رسیدن به پیچ با بازی با پدال گاز و کلاچ یا ترمز دستی قسمت انتهایی خودرو رو از مسیر اصلی حرکت خارج میکند و آن را به پهلو میچرخاند. راننده تا زمانی که لاستیکهای خودرو منفجر نشوند میتواند با این حرکت آسفالت پیست را خط خطی کند!
پاور اسلاید
ممکن است بسیاری از افراد پاور اسلاید یا پیچیدن قدرتی را با دریفت یکی بدانند یا اشتباه بگیرند در صورتی که این دو حرکت کاملا یکدیگر متفاوت هستند. همانطور که بالاتر گفته شد برای دریفت زدن نیاز به مهارت همزمان کنترل کردن پدال گاز و کلاچ است در صورتی که برای پاور اسلاید (Power Slide) زدن فقط یک خودرو با گشتاور بالا کافیست. در این حرکت محور عقب خودرو در میانههای پیچ بر اثر گشتاور زیاد از مسیر خود به سمت خارج پیچ منحرف میشود و با رها کردن پدال گاز دوباره همه چیز به حالت عادی خود با میگردد. واضح است که برای اجرای این حرکت نیز نیاز به یک خودروی دیفرانسیل عقب هست.
دونات
دونات نیز یکی از حرکاتیست که ممکن است با دریفت کشیدن اشتباه گرفته شود. در این حرکت راننده یک نقطه فرضی مقابل خود تصور میکند و سپس خودرو را به دور آن نقطه میچرخاند. پس از چند دور، حول این نقطه فرضی بر روی آسفالت یک دایره به شکل دونات ظاهر میشود و به همین دلیل هم اسم این حرکت را دونات گذاشتهاند. البته به این حرکت دور درجا هم گفته میشود. برای دونات زدن نه تنها نیاز به یک خودرو دیفرانسیل عقب پرقدرت هست بلکه برای اجرای بهتر آن باید اجزای سیستم فرمان خودرو تیونینگ شوند تا چرخهای جلو بتوانند بیشتر از حد معمول به طرفین بچرخند.
همچنین بخوانید: رازهای یک دونات عالی از زبان بامو!
راکفورد
یکی از ناشناختهترین حرکات نمایشی با خودرو راکفورد یا همان دور پلیسی نام دارد. برای انجام این حرکت لازم است راننده با سرعت خودرو را در دنده عقب براند و سپس با نیم دور چرخاندن فرمان، مسیر حرکت خودرو را ۱۸۰ درجه تغییر داده و به جلو حرکت کند. البته انجام این حرکت جزئیات بیشتری نیز دارد که پرداختن به آن از اهداف ما در این مقاله نیست. جالب است بدانید برخلاف تمام حرکتهای نمایشی بالا برای اجرای این حرکت نیاز به خودروی دیفرانسیل جلو دارید.
به نظر شما مخاطبین عزیز پدال زیباترین حرکت نمایشی که میتوان با خودرو انجام داد چیست؟
۲ دی ۱۴۰۲کنکورمو خوب شدم ولی بابام بزام مزدا ۳ نخرید=(
Navid A J
۳ دی ۱۴۰۲همین موبایل هم از صدقه سر پدر گرامیه.
۳ دی ۱۴۰۲اره 😂
۲ دی ۱۴۰۲رتبه کنکورمو خوب شدم ولی بابام برام مزدا ۳ نخرید=(
ممد ژانگولر
۲ دی ۱۴۰۲من حساب کردم تو ایران برای ی دونات ساختن حداقل ۲۰۰میلیون تومن برات آب میخوره . اولش چهار حلقه لاستیک به فنا میره دومش کلی باید خرج اصطلاک ماشینت کنی ( ماشینتم اون ماشین سابق نمیشه )سومش پلیس ی اس ام اس تبریک و دعوت برات میفرسته چهرمش بابات سوئیچو پس میگیره تمام بعد تو میمونی انگشت به سولاخ چیکار کنی
عجب
۲ دی ۱۴۰۲در این اوضاع نابسامان جهانسومی مردم به جای انگلیسی و آلمانی و فرانسوی بروند زبان آدم زبان نفهم یاد بگیرین و حالا درست است که سخت تر است ولی مثل اینکه این روزها کاربردی تر است !!!!
جمشید
۲ دی ۱۴۰۲دقیقاً
𝐀𝐥𝐢
۲ دی ۱۴۰۲به زیباترین حرکت دریفت
Dan
۲ دی ۱۴۰۲یادمه تو gta vice city با ماشین های پلیس راحت میشد راکفورد زد
Absurd Hero
۲ دی ۱۴۰۲دریفت 🤤
نشناسی بهتره
۲ دی ۱۴۰۲برون اوت مثل این میمونه که موتور ماشین رو تو گرم ترین جای زمین تخته گاز برونی:)))
Oxygen
۲ دی ۱۴۰۲تو ایران به خاطر خیابان های غیر استاندارد ، هزینه بالا قطعات و گرونی لاستیک همچین کار هایی واقعا ارزش نداره
محمد رضا
۴ دی ۱۴۰۲ارزش داره ما هستیم ک پولمون ارزش ندارن
محمد رضا
۴ دی ۱۴۰۲میگیری چی میگم
ارزش داره ما هستیم ک پولمون ارزش ندارن
داک هادسون
۲ دی ۱۴۰۲تو اهواز از این حرکات زیاد دیده میشه . البته بیشترین چیزی که دیده میشه لایی کشی با آخرین حد سرعت هست .
BMW
۲ دی ۱۴۰۲دریفت👍😁
amirboss
۲ دی ۱۴۰۲یه نوا داشتم دنده دستی با چهار سرنشین دونات زدم
باشو
۳ دی ۱۴۰۲یه اسپرو داشتم زمان جوانی و جهل لاستیک ارزون بود اون موقع لایی زدن و دستی کشیدن با اون دوو یاد گرفتم، البته زیربندی ماشین داغون شد، الان با این اوضاع اصلا بصرفه نیس این کارا، یادش بخیر
boost10
۴ دی ۱۴۰۲تنها ماشینای دیفرانسیل عقب که میتونم بخرم فقط پیکان و آردی و روآ هست که هیچکدومشونم قدرت ندارن
ماشینای خارجی هم که بماند
911
۷ دی ۱۴۰۲ایرانی هاکه با پارس راکفورد میزنن
با اردی دریفت
با پیکان برن اوت
ریویرا
۹ دی ۱۴۰۲یه حرکت نمایشی جا افتاد : پرش از دست انداز که در ایران حدود ۵۰ سال پیش متولد شد . وقتی یه دست انداز تابلو نداره شما میتونی از رو دست انداز بپری و لذتشو ببری !
این حرکت هم با دف عقب هم جلو هم دو دف ، هم موتور سیکلت و حتی با وانت بار و کامیون هم انجام میشه و در آخر اگر دف جلو باشه خود به خود تبدیل به دف عقب میشه و اگر دف عقب باشه دف میمونه و شما میرید .
شاسی ترک خورده ، رینگ تبدیل به مربع میشه که خیلی شیکه ، جلوبندی میره عقب ، مهره های کمر و گردن ۱۸۰ درجه میچرخن ، روی سقف یه کاسه که جای سر هست ۳۶۰ میشه و دست آخر باعث میشه جای عمه و ن.نه مسؤول مربوطه با کمربند ایمنی عوض بشه!