بسیاری از عموم مردم و کارشناسان صنعت خودرو، نسبت به اختلاف وزن قابل توجه مدلهای الکتریکی و بنزینی، کمتوجه هستند. این شرایط، ایمنی مردم، استهلاک جادهها و قوانین مرتبط با استاندارد خودروها را تحت تاثیر قرار داده است.
باتریهای مورد نیاز برای مدلهای الکتریکی، مهمترین دلیل افزایش وزن آنها محسوب میشود. همچنین ساخت خودروهای بزرگ و راحت با امکانات گوناگون، تفاوت وزن را افزایش میدهد. به بیان بهتر، امروزه مدلهای بنزینی هم نسبت به نمونههای مشابه در سالهای قبل، سنگینتر شدهاند.
بنابر تحقیقات انجام شده، میانگین وزن خودروهای ساخت اروپا طی ۲۰ سال اخیر از ۱۳۲۸ کیلوگرم به ۱۶۰۰ کیلوگرم رسیده است. این شرایط برای تولیدات امریکایی، افزایش ۱۹۶ کیلوگرم از ۱۷۱۲ به ۱۹۰۸ کیلوگرم را نشان میدهد.
نکتهی جالبتر، اضافه وزن چشمگیر برای خودروهای کوچک برقی در مقایسه با نسخهی بنزینی است. مثلا پژو ۲۰۸ بنزینی ۱۱۵۳ کیلوگرم وزن دارد اما مدل الکتریکی، ۱۵۳۰ کیلوگرم. همچنین، فولکس واگن گلف ۱۳۸۸ کیلوگرمی در مقایسه با هاچبک برقی ID.3 حدود ۴۵۰ کیلوگرم سبکتر است. در بازار امریکا نیز، وانت پیکاپ برقی فورد F-150 لایتنینگ نسبت به F-150 بنزینی، ۲۸ درصد وزن بیشتر دارد. شاسیبلندهای برقی و بنزینی ولوو XC90 و EX90 هم با اختلاف وزن ۶۰۰ کیلوگرم تولید میشوند.
از مواردی که گفته شد میتوان نتیجه گرفت، افزایش وزن خودروهای مدرن به مرور زمان اتفاق افتاده و البته با ظهور مدلهای برقی، شدت بیشتری گرفته است. همچنین تغییر سلیقهی مردم و تقاضا برای انواع کراساور یا شاسیبلند، میانگین وزنی را بالاتر از گذشته نشان میدهد؛ چراکه این قبیل خودروها ۲۷ درصد سنگینتر از انواع سدان و ۵۴ درصد سنگینتر از هاچبکها هستند.
دیگر موضوع جالب توجه، تغییر ابعاد بدنه و ساخت خودروهای بزرگتر برای عموم مردم است. هرچند که تولید انواع شاسیبلند، بیش از گذشته رواج پیدا کرده و میانگین اندازهی وسایل نقلیهی شخصی را بالا برده است، مدلهای سواری جدید هم نسبت به نسلهای قبل، فضای بیشتری اشغال میکنند.
مثلا نسل اول فولکس واگن گلف، ۴۰۷۴ میلیمتر طول داشت اما مدل ۲۰۲۲ با طول ۴۲۴۸ میلیمتر تولید میشود. حتی فورد اکسپلورر در کلاس شاسیبلند، سال ۱۹۹۵ با تولید ۴۸۴۴ میلیمتر عرضه شد اما امروزه ۵۰۵۰ میلیمتر است.
مشکلات مخفی در افزایش وزن و ابعاد خودرو
شاید برای عامهی مردم، بزرگتر به معنی راحتتر و زیباتر باشد اما چنین شرایطی برای صنعت خودروسازی به معنی افزایش هزینه برای سازنده و خریدار است. از سویی دیگر، امکانات شهری نیز مطابق وزن و ابعاد خودروهای مدرن، نیازمند بازبینی و بهینهسازی هستند.
در مباحث ساده از تعاریف فنی خودرو میدانیم که تایرها و سیستم ترمز، متناسب با وزن وسیلهی نقلیه انتخاب میشوند. پس خودروهای سنگینتر نیازمند اضافه پرداخت برای لاستیک، چرخ و متعلقات ترمز هستند. علاوهاینها، فلز بیشتر برای بدنه، پارچه و ادوات پلاستیکی کابین نیز وجود دارند. طبیعتا خودروی بزرگتر و سنگینتر، نیازمند پیشرانهی قویتر، مصرف سوخت بیشتر و هزینهی نگهداری بالاتر نیز هست.
دیگر مورد مهم برای مدلهای بزرگ و سنگینزون، رعایت استانداردهای ایمنی برای سرنشینان است. باتوجه به قوانین فیزیک، وزن و سرعت حرکت اجسام، پارامترهای اصلی در میزان انرژی جنبشی هستند. به همین دلیل، تصادف خودروهای سنگین وزن، خسارات بیشتری ایجاد میکند. از سویی دیگر، خودروسازان ملزم به تامین ایمنی برای عابران پیاده، راکبان موتورسیکلت و دوچرخه نیز هستند. این شرایط، نیاز به تجهیزات ایمنی مدرن، برای مدلهای اندازه بزرگ را افزایش میدهد.
فراتر از خودروسازان، مهندسی شهری و جادهای نیز متناسب با وزن و ابعاد خودرو درحال تغییر است. مثلا هزینهی لازم برای احداث خیابان جدید یا ترمیم آسفالت فرسوده در معابر، با تردد شاسیبلندها یا خودروهای برقی سنگینوزن، بیشتر از گذشته خواهد بود. شاید در آینده، استاندارد لازم برای عرض خیابانها نیز تغییر پیدا کند.
Hamid3x
۲۸ آبان ۱۴۰۱مقصر اصلی ابعاد کراس اور هان که نمیدونم چه صیغه ای بودن اضافه شدن هر روزم دارند بیشتر میشن ، ماشین هایی که قابلیت افرود ندارند ولی ظاهر افرودی دارند هندلینگ ضعیف تر، شتاب کمتر و مصرف سوخت و هزینه نگهداری بالاتری دارند ،به شخصه هاچ بک اسپرت یا سدان میدسایز رو برای استفاده شخصی ترجیح میدم، اگه بودجه ای بود یه جیپ کا ام یا پیکاپ هم برای افرود و طبیعت گردی
ferimia
۲۸ آبان ۱۴۰۱شما سدانی میبینی که ردیف سوم داشته باشه و بشه باهاش ۶ ۷ نفر حمل کرد؟ نه!
سدانی میبینی که با قیمت ۳۰ کا دو دف باشه؟ خیلی کم! ولی شاسی بلند ها حتی با قیمت ۲۰ کا هم آپشن دو دیفرانسیل دارن.
قرار نیست با دو دف بودن ماشین بزنی به کوه و کمر… قراره توی زمستون و یخبندان با تایر های زمستونی صفا کنی و غمی نداشته باشی!
فضای بار و سرنشین شاسی بلند ها هم کاربردی تر و بهتره نسبت به سدان با همون قیمت.
اگرم روزی خواستن از یه چاله معمولی رد بشن کف ماشینشون گیر نکنه! قرار نیست همه با ماشینشون صخره نوردی کنن که
بیخودی نیست مردم میرن سمت این سگنمت، حتما دلیل خوبی دارن.
محمد
۲۹ آبان ۱۴۰۱استیشن واگنها یا مینی ونها برای همینه، ردیف سوم کراس اوورها برای کودکان اون هم به سختی قابل استفادهست، هر چند همون کراس اوور سه ردیفه هم زیاد تولید نمیشه.
ferimia
۲۹ آبان ۱۴۰۱کراس اوور سه ردیفه زیاد تولید نمیشه ولی استیشن واگن تولید میشه؟ دلیل جالبی نبود چون استیشن واگن منسوخ شده تقریبا
ردیف سوم آپشنه ربطی به تولید نداره!
چیزی که در حال انقراض هستن رو با جیزی که تو اوج مقایسه نمیکنن
مینی ون ها هم یه سریاشون آپشن دو دف ندارن(هوندا اودیسه) و کلا ۴ ۵ نوع هستن که تولید میشن! حق انتخاب زیادی نداری
این دسته هم به زودی منسوخ میشن
قدرت مینی ون ها هم به شاسی بلند سه ردیفه هم قیمت خودش نمیرسه
میدونی که مینی ون خیلی ارزون نیست! ۴۵ ۵۰ کا پولشه که با همین پول میتونی شاسی بلند سه ردیفه ای بخری که اتفاقا ردیف سومش فضای مناسبی داره
Hamid3x
۳۰ آبان ۱۴۰۱نمیدونم شاید شرایط بازار ایران نگاه منو به کراس اور ها بد کرده، هایما، دیگنیتی، لاماری، جک، فیدیلیتی و… که تک محور هستن،
ردیف سوم که اکثرا ندارند، فضای بار هم که تفاوت چندانی نداره مگه اینکه صندلی هارو بخوابونید، دو دف بودن هم که اکثرا فاقدش هستن،هزینه ساخت و معایب دیگه هم سر جای خودشون هست،
اما در مورد طراحی یک محصول یکی از پارمترها نیاز و سلیقه مشتریه که وزن شاخص های مهندسی رو تعیین میکنه که مطمئنا وزن بیشتری داشته که شرکت ها بسمت توسعه محصولات کراس اور رفتن
ولی برام هنوز سواله داخل شهر یا تو اتوبان چه نیازی به ابعاد بزرگ با ارتفاع بیشتر خودرو هست؟ سختی مسیر وجود داره مگه؟ یا اینکه چند روز برفی به چشم می بینیم که بخواهیم رانندگی کنیم؟ ماهی چندبار مردم میرن کویر و جنگل و کوه؟
چرا سرعت و چابکی و راندمان بیشتر فدای جثه بزرگتر شده؟
هرچی گنده تر باشه مگه پرواز میکنه🤔😅
میگن طرف سیس عقاب برش میداره اینجاس🙄🤣
NAVID۰۰۹۸
۲۸ آبان ۱۴۰۱مطمئناً با گذر زمان و تغییر قوانین شرایط به نوعی پیش میره که خودروها در اکثر قطعات و متریال بازیافتی و تجزیهپذیر شوند و این مشکل برطرف میگردد !
امروز دنیا در آشفتهترین حالت خودش میگذرد که نیاز به کمی تنفس و آسایش میره تا با مرور زمان کالاها تغییر پیدا کنند !
حسن
۲۸ آبان ۱۴۰۱مقاله ی در خور توجهی بود. بعضی خودرو ها به صورت سادیسماتیکی بزرگ شدن. انگار خیابان ها میدان جنگ هست. جالبه در مورد رنجرور نسل قبل هست. اینقدر بزرگ شده بود. که جای پارکینگ استاندارد براش خیلی کوچیک بوده. نکنه ای که هست ژاپنی ها در طراحی هاشون ابعاد رو خیلی گسترش ندادن.
DoctoR
۲۸ آبان ۱۴۰۱درسته هامر H2 با اینهمه که میگفتن سنگینه و مصرفش بالاست و این داستانا 2.9 تن بود الان هامر الکتریکی پاک به قول خودشون 4 تن وزن داره !
R@min
۲۸ آبان ۱۴۰۱الان دو تا سوال اصلی راجب این مقاله انتقادی وجود داره:
۱- کسی حاضره سواره ماشین سبک و کم امکانات و کیفیت پایین بشه ؟
۲- ایمنی سرنشین و عابر مهم تره یا وزن ماشین و هزینه های جانبی مثل تعمیر آسفالت ؟
در بحث مصرف سوخت هم که با پیشرفت های موتورهای احتراقی و هیبرید و الکتریکی معضلی وجود نداره.
الان مشکل چیه ؟؟ هر کی ناراحته سوار مترو شه 😄😄
Amir
۲۸ آبان ۱۴۰۱هیجان ماشین سبکتر بیشتر از ماشین قدرتمندتره به نظرم
و سبک ساختن ماشین بیشتر حس و حال ماشین بازی داره و ساختن خودرو های قدرتمند بیشتر حس صنعتی داره
Just toyota
۲۸ آبان ۱۴۰۱مخصوصا قضیه وزن در خودرو های الکتریکی که واقعا براشون تبدیل به یه معضل بزرگ شده ، مثلا تسلا مدل ۳ که یه سدان سایز متوسط هست حدود ۱۸۵۰ کیلو وزن داره در حالی که سدان های درونسوز هم سایز خودش حداقل ۳۰۰ کیلو ازش سبک تر هستن
برقیه جارو برقی
۲۸ آبان ۱۴۰۱ای خدا
فرید
۲۸ آبان ۱۴۰۱یک زمان پیشرفت تکنولوژی مساوی با کوچکتر و ظریفتر شدن وسایل بود ولی دو دهه اخیر هر چی جلوتر میریم ابزارها بزرگتر میشن.
جهان داره به سمت مصرف گرایی بیشتر پیش میره و این برای نسل بشر خطرناکه
genius
۲۹ آبان ۱۴۰۱فلسفه Bigger Is Better رو در دهه 70 میلادی هم داشتیم.غصه نخور رفیق تاریخ همیشه مثل یه موج سینوسی تکرارشدنی است
شاپور
۲۹ آبان ۱۴۰۱بله کاملا نکته در خور توجهیه، قراره بزودی تحویل سایبرتراک بدقواره اما شاخ هم شروع بشه و بیشتر خریداران مشکل پارکش تو پارکینگ خواهند داشت.
سهراب صفری
۲۹ آبان ۱۴۰۱من یه پراید هاچبک کره ای دارم که زیر هزار کیلو وزنش لذت دنیا رو داره و با یه جارو برقی مثل تسلا عوضش نمیکنم.
genius
۲۹ آبان ۱۴۰۱همونطور که بحران بنزین در دهه 70 میلادی کشتی های سواری امریکائی مثل کادیلاک دویل رو تبدیل کرد به سدان هایی همچون تاروس بالاخره یه روزی که شاید عمر ما هم بهش قد نده این تب کراس سواری فروکش میکنه چونکه مردم همین الآنش در شهرها با مشکل کمبود پارکینگ روبرو هستن و هر CUV لااقل بانداره دوتا هاچبک جمع و جور شهری فضا رو اشغال میکنه
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲۹ آبان ۱۴۰۱هی این به استلا طبیعت دوستا اچ 2 گیر دادن اخرش الان ما ماشین هایی رو میبینیم که وزن بیشتر و مصرف سوخت بالاتری دانرد
محمد امین
۲۰ آذر ۱۴۰۱پس شما میگید ماشین های کوچیک سوار شیم؟
شما میتونی mvm 110 سوار شی عزیزم!
بزرگ اگه به معنای جادار تر و زیبا تر نیست پس به معنای چیه؟