طبیعتگردی با خودرو و راندن آن در مسیرهای ناهموار جنگل، دشت، کویر و… لذتی است که کمتر کسی موفق به تجربه آن میشود. قیمت نسبتاً بالای خودروهای مناسب برای این کار و نداشتن اطلاعات کافی در مورد راندن این نوع خودروها باعث شده تا بسیاری از مردم نتوانند لذت طبیعتگردی با خودرو را تجربه کنند.
در این مقاله از سری مقالات آموزش مجله پدال سعی داریم شما را با چند نکته مهم در مورد راندن خودروهای آفرود در مسیرهای صعبالعبور آشنا کنیم تا اگر روزی موفق به تهیه یک خودروی آفرود و راندن آن در مسیرهای خارج از جاده شدید بتوانید در آنجا گلیم خود را از آب بیرون بکشید! با پدال همراه باشید.
همچنین بخوانید: بهترین خودروهای آفرود ایران ؛ از هایلوکس و لندکروزر تا پاژن و آمیکو
همچنین بخوانید: چه تفاوتی بین کمک سبکوسنگین وجود دارد؟
اصول و مبانی اولیه و پایه آفرود
خودروی خود را کامل بشناسید
بهتر است قبل از راندن خودرویتان در مسیرهای خارج از جاده آن را به طور کامل بشناسید؛ با تمام امکانات آفرودی خودرویتان آشنا شوید و چند بار آنها در مسیرهای صاف و خلوت تست کنید تا کار کردن با آنها را درست یاد بگیرید.
همچنین به زاویه ورود، خروج و ارتفاع خودرویتان دقت کنید تا بتوانید هنگام رانندگی در خارج از جاده، توانایی انتخاب مسیر درست را داشته باشید.
مسیر را از قبل بررسی کنید
سعی کنید قبل از عبور با خودرو از تپه، صخره و…، خودتان با پای پیاده محل را بررسی کنید تا بتوانید بهترین مسیر را برای عبور پیدا کنید.
تجهیزات جانبی لازم را همراه داشته باشید
شاید بیشتر تجهیزاتی که امروزه بهصورت افتر مارکت بر روی خودروهای آفرود نصب میشود جهت زیباتر نشان دادن خودرو باشد؛ اما لوازمی مانند وینچ ماشینی، پروژکتور، پمپ باد الکتریکی، لاستیک مناسب، تسمه بکسل، بنزین اضافه و… حتی برای یک آفرود کوتاه هم لازم و ضروری است.
هرگز بهتنهایی آفرود نروید
خراب شدن و یا گیرکردن خودرو بهخصوص در مسیرهای گلی و مرطوب یا شنی پدیدهای کاملاً طبیعی است پس لازم است قبل از ورود به مسیرهای آفرودی یک یا چند خودروی دیگر را با خود همراه کنید تا بتوانید در مواقع نیاز از آنها کمک بگیرید.
وجود یک همراه میتواند هنگام بروز حوادث غیرمترقبه مانند زخمی یا مصدوم شدن یکی از افراد گروه بسیار مؤثر باشد. همچنین او میتواند در مواقع لازم از خودرو پیاده شود و از بیرون به راننده مسیر درست حرکت را نشان دهد.
آماده بودن برای شرایط اضطراری
بهتر است قبل از شروع آفرود لوازمی مانند جعبه کمکهای اولیه، لباس گرم، کفش مناسب، چراغقوه، ابزار، نقشه، غذا و آب اضافی همراهتان باشد تا هنگام مواجهشدن با مشکلات آماده باشید.
آفرود در مسیرهای صخرهای، جنگلی و مرطوب:
فشار باید لاستیکها را کم کنید تا لاستیکها بتوانند تا حد ممکن شکل ناهمواریها را به خود بگیرند و کشش و چسبندگی را افزایش دهند.
تا حد ممکن آهسته برانید. این کار باعث میشود خودرویتان حداقل آسیب را ببیند و احتمال گیرکردن خودرو در موانع کمتر شود؛ زیرا راننده میتواند هنگام مواجهشدن با مانع، بهترین راه عبور از آن را تشخیص دهد.
به منظورافزایش کشش در مسیرهای مرطوب و صخرهای قفل دیفرانسیل را فعال کنید.
در هنگام مواجه شدن با سرپایینی بهتر است در صورت وجود سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، آن را فعال کنید و بگذارید سیستمهای الکترونیکی خودرو را کنترل کنند. (البته برای ایمنی بیشتر، بهتر است یک پای خود را آماده بر روی پدال ترمز قرار دهید تا در صورت نیاز سریع اقدام به ترمزگیری کنید.). در صورت عدم وجود این سیستم استفاده کمک سنگین پیشنهاد میکنیم.
حتماً قبل از عبور از رودخانه، خودتان عمق و سرعت جریان آب را بررسی کنید؛ زیرا اگر بیگدار به آب بزنید ممکن است خودرو با جریان آب شروع به حرکت کند و یا در آب فرو رود.
آفرود در مسیرهای شنی و ماسهای:
هنگام گیر کردن بههیچوجه بیش از حد گاز ندهید؛ چون این کار باعث بیشتر فرورفتن خودرو در ماسه و شن میشود. در این مواقع بهتر است از خودروی همراهتان کمک بخواهید یا سعی کنید وزن را بر روی چرخی که هرزگردی میکند، افزایش دهید.
سیستم کنترل کشش را خاموش کنید تا از ایجاد وقفه در فرایند انتقال قدرت در حین هرزگردی چرخها جلوگیری شود.
سعی کنید دور موتور را همواره بالا نگه دارید تا هنگام مواجه شدن با تپههای بلند، قدرت و گشتاور مناسب را در اختیار داشته باشید.
فشار باد لاستیکها را کم کنید تا چرخها کمتر در شن فرو روند .
سعی کنید در سرپایینی پارک کنید تا هنگام شروع به حرکت با مشکل مواجه نشوید.
قبل از واردشدن به یک شیب زوایای صحیح عبور را بررسی کنید و حتیالامکان چرخهای جلو را صاف نگه دارید تا احتمال فرورفتن خودرو در شن کمتر شود.
به زودی در پدال، آموزشهای حرفهای آفرود را به صورت برنامههای ویدئویی منظمی تقدیم شما مخاطبین عزیز خواهیم کرد.
Type R
۲۷ بهمن ۱۴۰۱ما که وسیله شو نداریم . شمایی ک دارین حالشو ببرین
ممنون از مجموعه پدال .
سری مقالات آموزش رو حتما ادامه بدین واقعا کاربردیه .
خدا قوت .
حسن
۲۷ بهمن ۱۴۰۱دنیا کشش درازه میخری
RENAULT5
۲۷ بهمن ۱۴۰۱چه انسان هایی که بخاطر افرود در مناطق کویری گم شدن یا ماشینشون گیر کرد
واز تشنگی وگرسنگی مردن!!
خداروشکر الان امکانات بیشتر شده کمتر چنین چیزایی میبینیم
زیزیگولو
۲۷ بهمن ۱۴۰۱کسایی که واسه آفرود میرن به نقاط دور دست کویر یا جنگل باید حتماً موبایل ماهواره ای با خودشون ببرن
Roham
۲۸ بهمن ۱۴۰۱و حتما باید بیش از سه ماشین باشید
زیزیگولو
۲۸ بهمن ۱۴۰۱نهایتاً با کمتر از دوتا ماشین به اینجور آفرودا رفتن دیوانگی محض هستش
سجادی
۲۸ بهمن ۱۴۰۱جی پی اس از مهم ترین لوازمه مثل جی پی اس های گارمین. چه آفردری چه پای پیاده و ماجراجویی،
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۷ بهمن ۱۴۰۱تیزر دیمون چشم قرمز اومد.داد بی داد برقیها ب ین جا دیمون داره بر میگرده
Ghs
۲۷ بهمن ۱۴۰۱با این وضع جاده های مملکت ما همه تجربه آفرود سنگین رو داریم .
MC20
۲۷ بهمن ۱۴۰۱یه ویدیو دیدم از مرنجاب … یارو پسره با fj رفت شیب بزنه … دور گرفت گازکوب رفت بالا رفت تا بالاترین ارتفاع رسید تقریبا روی تاج شیب و داشت شیب می زد که سرعت ماشین کم شد … یه جا تقریبا وایستاد که به بغل غلتید و غلتید و تا پایین فکر کنم 30 تا ملاق زد … راننده رو می شه دید که توی یکی از غلتیدن های شدید مثل یک تکه گوشت بی اختیار از ماشین پرت میشه بیرون توی اون گرد و خاک … امیدوارم زنده باشه ولی گمان نمیکنم بازهم اگر کسی خبری از این بنده خدا داره بگه زندس خوشحال بشیم … : https://www.aparat.com/v/5LRzJ
مازیار
۲۷ بهمن ۱۴۰۱متاسفانه ترکیب عدم آموزش و باد کله از این دست اتفاقات زیاد رقم زده
MC20
۲۷ بهمن ۱۴۰۱مازیار عزیز به شدت موافقم … آفرود تلفات ریز و درشت زیاد داره که اگه آموزش و تجربه نباشه میشه تلفات درشت و مرگ های وحشتناک … از طرفی fj هم شنیدم مثل اینکه مشکل طراحی داره … فاصله محوری اش مثل اینکه چند میلیمتری کوتاه تر از استاندارد نسبت ابعادش ( نسبت طولش به عرضش ) هست و همچنین عرضش هم کم هست که در شیب ها زیاد چپ می کنه متاسفانه … سالار هم یه اشاره ی ریزی در ویدیوش کرد ولی بازش نکرد …
علی
۲۹ بهمن ۱۴۰۱وقتی یه بچه پولدار یه دو دف میخره فکر میکنه دیگه افرود سواره و همکار با ماشینش میتونه بکنه همین میشه
اگه قبلش اموزش دیده بود میدونست وقتی ماشین داره به سمتی تمایل پیدا میکنه نباید خلافش فرمون بدی و سر ماشین میکرد سمت شیب اینطوری نمیشد
ali
۲۷ بهمن ۱۴۰۱اسیب به طبیعت هم بگید چقد فیلمهاش هست ادم تاسف میخوره
عباس بو عذار🤑
۲۷ بهمن ۱۴۰۱ما که پول نداریم و لی کسی که از رودخانه عبود می کنه یا علف یا گل نادری و بومی می خشک می کمه چی میشه شاید خودش گرفتار شد و مٌرد
زیزیگولو
۲۷ بهمن ۱۴۰۱اون عکسی که واسه تیتر خبر انتخاب شده (تویوتا لندکروز) واقعاً با مسمی هستش و کاملاً به این خبر میخوره👍👍
یوسفی
۲۷ بهمن ۱۴۰۱سپاسگزارم
خوب بود
حاجی حال یه ایران بده!
۲۸ بهمن ۱۴۰۱کاربردی بود ممنون