آموزش

پنج نکته که به شما کمک می‌کند در هنگام آفرود زمین‌گیر نشوید

خوشبختانه، اگر شما تصمیم به رفتن به آفرود داشته باشید نیاز به تجهیزات عجیب و قریب و گران‌قیمت ندارید. با یک ماشین قابل‌اعتماد، یک مخزن پر از سوخت به همراه ذخیره آب و غذا و کمی حس مشترک برای پیمودن مسیر در بیابان هم می‌توان به مسیرهای خاکی ولی نسبتاً هموار رفت.اما اگر مثل من ماجراجو هستید و می‌خواهید به‌ مکان‌های بکر سفر کنید در بسیاری از مواقع با یک مسیر سنگلاخی و یا شنی که پر از چالش‌های مختلف هست روبه‌رو خواهید شد. برای چنین مسیرهایی حتماً باید یک خودرو ‌SUV چهار چرخ محرک با ارتفاع مناسب و حداقل مجهز به قفل دیفرانسیل داشته باشیم که البته خرید چنین خودرویی گران‌قیمت نیست و در حال حاضر با پرداخت حدود ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان هم می‌توان یک SUV کارکرده ولی قابل‌اعتماد خریداری کرد. اما باوجود داشتن یک SUV مناسب هم امکان گیر افتادن وجود دارد و هیچ‌کس دوست ندارد در یک باتلاق یا شنزار و یا مسیر سنگلاخی، زمین‌گیر شود و پیاده به دنبال کمک بگردد. برای اینکه چنین اتفاقی نیافتد رعایت این ۵ نکته برای تمام آفرود کارها یک امر ضروری است.

Off-Road-Tips-Main-Art
حتی اگر سال‌هاست که این کار را انجام می‌دهید، بازهم این نکات را مرور کنید و تجهیزات خود را بروز نمایید.

۵. آگاهی از محدودیت‌های وسیله نقلیه
تمام چرخ محرک بودن یک کراس‌اوور دلیل بر این نیست که همانند جیپ روبیکون تریل یا تویوتا فوررانر قادر به مقابله با موانع و پیمودن مسیرهای سنگلاخی باشد. این خیلی مهم است که مطمئن شوید محدودیت‌ها و قابلیت‌های خودرو شما چیست، و اگر چنین نکته‌ای را رعایت نکنید به دردسر می‌افتید و ممکن است خود را درون یک باتلاق گیر بی اندازید که در این صورت اگر به شهر یا روستایی نزدیک باشید تنها سفر شما خراب می‌شود اما اگر در وسط دشت کویر یا لوت چنین اتفاقی برایتان رخ دهد به‌طور حتم جان شما هم به خطر می‌افتد.در اینجا عقل سلیم حاکم است. اگر در مسیر به‌جایی رسیدید که به‌طور قابل‌توجهی تنگ به نظر می‌رسد، یا خیلی سنگلاخی و ناهموار هست و یا شیب خیلی تند دارد بهتر است مسیر دیگری را انتخاب نمایید؛ در چنین مواقعی ممکن است با ادامه مسیر شما در وسط راه گیر بیافتید و یا کف خودرو شما برخورد شدید با سنگ‌ها داشته باشد که در این صورت، موجب آسیب جدی به خودرو می‌شود.

Off-Roading-01
اگر وسیله نقلیه شما یکی از ۱۵ شاسی‌بلند برتر هست چندان نگران این بخش نباشید و بقیه نکات را دنبال کنید.

۱۵ شاسی‌بلند برتر تاریخ با بهترین آفرود (قسمت اول)

۱۵ شاسی‌بلند برتر تاریخ با بهترین آفرود (قسمت دوم)

۴. سفر به‌همراه دوستان
یکی دیگر از پیشنهادهای منطقی این است که چنین سفرهایی را به همراه دوستان انجام دهیم. تنها بودن در سفر خارج از جاده هرگز ایده خوبی نیست. در چنین مواقعی اتفاقاتی می‌افتد که شما به‌تنهایی قادر به ادامه راه نخواهید بود و گاهی اوقات این اتفاقات خطرناک هستند. سفر گروهی مزیت‌های بی‌شماری دارد. هرگاه یکی از خودروها گرفتار شود دیگر خودروها کمک می‌کنند و آن را از مهلکه نجات می‌دهند. در هنگام اتراق هم از گزند حیوانات وحشی در امان خواهید بود.آفرود مشترک به همراه دوستان سرگرم‌کننده‌تر است و امکان حمل تجهیزات و مواد غذایی بیشتر برایتان فراهم می‌گردد. به‌علاوه اینکه در چنین سفرهایی نیروی انسانی کارایی زیادی دارد.

Off-Roading group
۳. کاهش باد تایر‌ها
درست است که کم بودن باد لاستیک باعث کاهش سرعت و شتاب و همچنین افزایش مصرف سوخت می‌گردد، اما در خارج از جاده قضیه فرق می‌کند و باد کمتر بهتر است. به‌خصوص این‌که اگر از لاستیک‌های مخصوص آفرود استفاده می‌کنید قبل از آفرود باید باد لاستیک را کاهش دهید. این عمل به دو دلیل باعث آسایش بیشتر می‌شود. یکی، لاستیک نرم‌تر شده و دیواره‌های جانبی تایر به انعطاف‌پذیری بیشتر کمک می‌کنند، که هم برای وسیله نقلیه و هم برای سرنشینان بهتر است. دوم، اینکه فشار کمتر اجازه می‌دهد تا لاستیک چسبندگی بیشتری به زمین داشته باشد، زیرا بیشتر تغییر شکل می‌دهند و مطابق با ناهمواری‌ها تغییر شکل بیشتری می‌دهند.بااین‌حال، مهم است که توجه داشته باشید که نباید بیش‌ازحد باد لاستیک‌ها را کم کنید. جاش برنز یکی از نویسندگان وب‌سایت Offroad.com توصیه می‌کند که باد لاستیک کمی از نصف بیشتر باشد. او می‌گوید عموماً حدود ۱۸ PSI بی‌خطر است. اگر بیش‌ازحد هوای تایر را کم کنید نتیجه معکوس می‌گیرید و به علاوه خطر آسیب دیدن رینگ‌ها هم وجود دارد، که می‌تواند به یک فاجعه تبدیل گردد. بنابراین همیشه یک پمپ باد قابل‌اعتماد با خود همراه داشته باشید.

Off-Roading
۲. پرهیز ازسهل انگاری
همراه با دانستن اینکه وسیله نقلیه شما چه توانایی‌هایی دارد، این را هم باید در نظر داشت که در آفرود جای هیچ سهل‌انگاری و بی‌گدار به آب زدن نیست. داشتن خودرو آفرود حرفه‌ای با لاستیک‌های بزرگ، ارتفاع بالا و تعلیق بزرگ و پوشش زرهی کف خودرو، به این معنا نیست که شکست‌ناپذیر شده‌اید.رانندگی با سرعت کنترل‌شده اجازه می‌دهد سیستم تعلیق خودرو کاری را که برایش طراحی‌شده به‌درستی انجام دهد، و ضربات و اثرات ناهمواری‌ها را بهتر جذب کند تا نه به خودرو و نه به ستون فقرات سرنشینان آسیب وارد شود. کنترل وسیله نقلیه در سرعت‌بالا در خارج از جاده به‌مراتب سخت‌تر از روی آسفالت است. تازه‌کارها باید دقت داشته باشند که در سراشیبی‌ها به‌هیچ‌وجه نباید اجازه داد تا کنترل سرعت از دستتان خارج گردد به‌طوری‌که کاهش سرعت همواره باید با پدال گاز کنترل شود.

Off-Roading
۱. تجهیزات کامل
یکی از مهم‌ترین کارهایی که قبل از آفرود باید انجام شود تهیه و یا تست تجهیزات بازیابی هست. چیزهای ساده مانند یک جعبه‌ابزار، یک ریسمان فولادی یا اصطلاحاً سیم بکسل و جک می‌توانند کمک زیادی کنند و شمارا از گرفتاری نجات دهند. همراه داشتن یک تبر و یا اره می‌تواند ایده خوبی باشد به‌خصوص زمانی که در مسیرتان از جنگل عبور می‌کنید.البته، اگر یک آفرود جدی در انتظارتان است و وسیله نقلیه‌ای که در اختیاردارید تطبیق‌پذیر هست، حتماً یک وینچ که حداقل تحمل ۵ تن وزن را داشته باشد، تهیه کنید و نصب آن را به یک متخصص بسپارید. درواقع نام وینچ اصطلاح “فرشته نجات” را در ذهن آفرودکارهای حرفه‌ای تداعی می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از آن خود را از هر مهلکه‌ای نجات دهید. همچنین، همراه داشتن دستگاه رهیاب GPS جز وسایل ضروری هست و علاوه بر آن همراه داشتن واکی تاکی و یا یک رادیو CB کار عاقلانه‌ای است. در بیابان و جنگل خبری از خدمات اپراتورهای تلفن همراه نیست.

Come-Prepared
گالن سوخت، پمپ باد، شیب‌سنج، پروژکتور و جک جز تجهیزات مهم به شمار می‌روند.

Ford_explorer_offroad

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مهرداد فراهانی

مهندس صنایع و از علاقه‌مندان تکنولوژی و خودرو هستم، قبل از پیوستن به پدال در وب‌سایت های خبری دیگر در حوضه آی‌تی می‌نوشتم و وظیفه سردبیر و مدیریت وبسایتی در زمینه آی‌تی و خودرو را هم دارم. درحال حاضر مفتخر به نویسندگی در سایت پدال هستم.

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. Ali Reza

    ۲۳ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (101 ديدگاه)

    واقعا ممنون از این مقاله های مفید و کاربردی :)

  2. Reza :: Deutschland :: Mercedes

    ۲۳ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    به نظرم بعد از مهارت راننده، انتخاب لاستیک مساله بسیار مهمی در آفرود تلقی میشه
    ممنون از مهندس فراهانی…

  3. mohammad_boss429

    ۲۳ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (87 ديدگاه)

    خیلی دلم میخواد عضو یکی از گروههای آفرود بشم. ولی متاسفانه فعلا شرایطش فراهم نیست.
    مرسی آقای فراهانی بخاطر مقاله پر بارتون

  4. ali ayat

    ۲۳ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    بچه هایی که میرن برای مسابقه هزینه های زیر بندیشون خیلی زیاده تقریبا هفته ای یه تومن یا بیشتر البته لندکروز و اف جی باشه دیگه هیچی

  5. ali

    ۲۳ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (126 ديدگاه)

    دوستان این فورد یه موقع نشکنه از وسط خیلی خطریه!!!

  6. sadegh

    ۲۳ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (138 ديدگاه)

    با حدود ده ملیون هم میشه یه جیپ سالم پیداکرد وحدود پنج هزینه کرد واسش،،،،منظورتون از ۲۵تا۳۵چه ماشینیه؟؟

    1. shahryar

      ۲۴ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (236 ديدگاه)

      جیپ ادمو میکشه!!!!

  7. ahmad

    ۲۳ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (136 ديدگاه)

    آفرود خیلی لذت بخشه ولی
    حیف که ماشین آفرود هزینه نگهداری بسیار زیادی داره

  8. amir

    ۲۳ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (26 ديدگاه)

    عکس اخری داغونم کرد هاااااااااااااااااااااااااااااا

  9. احسان

    ۲۳ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (314 ديدگاه)

    جعبه کمک های اولیه هم فراموش نشه

  10. shahab

    ۲۳ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (647 ديدگاه)

    مهمترین فاکتور (البته در ماشین سالم) مهارت رانندس
    وینچ=فرشته نجات

  11. ارمان

    ۲۴ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1306 ديدگاه)

    مهرداد فراهانی عزیز بسیار خوب و دلنشین مینیویسید و مشخصه در انتخاب مطالب وسواس بسیار زیادی به خرج میدید مرسی از زحماتی که برای امثال من میکشید بی چشم داشتی. مرسی

  12. شاسی

    ۲۴ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (104 ديدگاه)

    ممنون از اینکه به بخش مورد علاقه من در رانندگی مطالب زیبایی اضافه میکنید.
    تجربه ی من از رانندگی آفرود به همه توصیه میکنم اگه مایل به این کار هستید حتما درباره جایی که بار اول عازم آن هستید تحقیق و پرس و جو کنید. درضمن در بعضی موارد دید پشت فرمان با دید پیاده خیلی متفاوته و هرکجا که به مسیر شک کردید حتما پیاده شده و مسیر رو ارزیابی کنید.
    انشاالله که با رعایت نکات ایمنی بر زیبایی سفر خود بیفزایید.
    در ضمن تشکر ویژه برای معرفی سایت offroad.com که من ازش بی اطلاع بودم و خیلی جالب بود.

  13. احمد باقری

    ۲۴ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    مطلب خیلی خوبی بود.

  14. Archi KHAN

    ۲۵ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2198 ديدگاه)

    عاغا همه مطلب یه طرف ، عکس آخر هم یه طرف !!

  15. reza

    ۲۵ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من مات و مبهوت قدرت مانور این ماشینه تو عکس آخریه ام

  16. Hosna

    ۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مطلب فوق العاده ای بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا