آموزش

همه‌چیز در مورد پیشرانه‌های پیستون مخالف، گزینه‌ای برای خودروهای آینده

موتورهای پیستون مخالف، اختراع جدیدی نیستند اما طی سال‌های اخیر به دلیل مصرف سوخت کمتر، برای استفاده در خودروها موردتوجه قرار گرفته‌اند.

از زمان اختراع خودرو، مهندسان زیادی ترکیب‌های مختلف پیشرانه را امتحان کرده‌اند که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به موتورهای وانکل، پیشرانه‌های رادیال و حتی موتورهای بخار اشاره کرد ولی نهایتاً پیشرانه‌های خطی، V شکل و تخت پیروز شدند. دراین‌بین اما نوع دیگری از پیشرانه‌های درون‌سوز هم وجود دارد که به آن موتور پیستون مخالف (Opposed Piston Engine) گفته می‌شود. در ادامه به بررسی این پیشرانه‌ها خواهیم پرداخت و خواهیم دید که چرا در خودروها استفاده نمی‌شوند.

همچنین بخوانید:

پیشرانه پیستون مخالف چیست؟

پیشرانه‌های پیستون مخالف اساساً از همان اصول موتورهای پیستونی معمولی استفاده می‌کنند اما این مفهوم را کاملاً تغییر داده‌اند. در پیشرانه‌های درون‌سوز سنتی، یک پیستون در یک سیلندر به بالا و پایین حرکت می‌کند اما موتور پیستون مخالف در هر سیلندر دو پیستون دارد که سرشان به سمت یکدیگر است. این ویژگی نیاز به سرسیلندر را از بین می‌برد زیرا پیستون‌ها محفظهٔ احتراق را بین خودشان ایجاد می‌کنند. مثل پیشرانه‌های پیستونی معمولی، این موتورها هم می‌توانند با بنزین یا گازوئیل کار کنند و برای قدرت بیشتر به توربوشارژر یا سوپرشارژر مجهز شوند. بااین‌حال، از موتورهای پیستون مختلف به دلیل تناسبات و اندازهٔ نامناسب، بیشتر در وسایل نقلیهٔ بزرگی که به قدرت زیادی نیاز دارند استفاده می‌شود.

تاریخچهٔ پیشرانه پیستون مخالف

اولین پیشرانهٔ پیستون مخالف، موتور اتکینسون در سال ۱۸۸۲ بود که البته هرگز موفق عمل نکرد. سپس در سال ۱۸۹۸، اوشل‌هویزر نسخه‌ای دو زمانه از این موتور را ساخت که حدود ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و در یک کارخانهٔ آهنگری استفاده می‌شد. در سال ۱۹۰۱، برای اولین بار از موتور پیستون مخالف در ایالات‌متحده برای تولید برق استفاده شد و اولین کاربرد خودرویی این موتور در سال ۱۹۰۴ در فرانسه صورت گرفت. در آن سال، خودرویی بنام کوبرون برلیه با پیشرانهٔ پیستون مخالف با ۱۵۳ کیلومتر بر ساعت، رکورد سرعت را شکست و اواخر همان سال به اولین خودرویی تبدیل شد که از مرز ۱۰۰ مایل بر ساعت یا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت عبور کرد.

بین دهه‌های ۱۸۸۰ تا ۱۹۴۰، پیشرانهٔ پیستون مخالف ترکیب مناسب و پرکاربردی بود اما به محض اینکه پیشرانه‌های معمولی فراگیر شدند، موتور پیستون مخالف تقریباً محو شد. در حال حاضر، از این پیشرانه‌ها صرفاً در ماشین‌آلات فوق سنگین مثل زیردریایی‌ها، کشتی‌ها و لوکومتیوها استفاده می‌شود. معروف‌ترین سازندهٔ پیشرانه‌های پیستون مخالف، Napier Deltic است که موتورهای عظیمی را برای قطارها می‌سازد. یکی از این موتورها که D18 نام دارد، با ۱۸ سیلندر و قدرتی در حدود ۱۶۵۰ اسب بخار، در بسیاری از لکومتیوهای بریتانیا استفاده می‌شود.

مزایا و معایب پیشرانه‌های پیستون مخالف

هرچند در پیشرانه‌های پیستون مخالف سرسیلندر حذف می‌شود اما این موتورها دو میل‌لنگ دارند که هرکدام در انتهای یک ردیف از پیستون‌ها قرار می‌گیرد. این کار جانمایی پیشرانه را دشوار خواهد کرد زیرا دو میل‌لنگ باید از طریقی به هم متصل شوند تا نیروی را به یک محور بدهند. این باعث افزایش تنش روی قطعات می‌شود و همچنین اتلاف نیروی بیشتری را هم به همراه دارد. البته در برخی موتورهای پیستون مخالف، از یک میل‌لنگ در زیر سیلندرها استفاده می‌شود که پیستون‌ها از طریق قطعات یوغ مانند به آن متصل می‌شوند اما این طراحی به تعمیر و نگهداری بیشتری نیاز دارد، ارتفاع موتور را بسیار بلندتر می‌کند و روغن‌کاری را هم دشوار خواهد کرد.

از مزیت‌های این موتور هم می‌توان به مصرف سوخت کمتر، تولید قدرت بیشتر نسبت به حجم و تولید گشتاور بیشتر اشاره کرد. در پیشرانهٔ پیستون مخالف بجای اینکه انفجار داخل سیلندر فقط یک حرکت پیستون را باعث شود، با وجود دو پیستون در هر سیلندر، یک انفجار دو حرکت پیستون را به همراه دارد که منجر به چرخش قوی‌تر میل‌لنگ شده و گشتاور بیشتری تولید می‌کند.

موارد استفادهٔ موتورهای پیستون مخالف

پیشرانه‌های پیستون مخالف در اوایل دههٔ ۱۹۰۰ در خودروها مورداستفاده قرار گرفتند اما خیلی زود جای خود را به پیشرانه‌های خطی، V شکل و تخت دادند. بعدها، بریتیش لیلاند از موتورهای پیستون مختلف در تانک چیفتن دههٔ ۶۰ استفاده کرد و تانک T-64 ارتش شوروی هم به این نوع موتور مجهز شد. در حال حاضر، از این پیشرانه‌ها در لکوموتیوهای بریتیش ریل و برخی قایق‌های تندروی نیروی دریایی استفاده می‌شود.

هرچند از پیشرانه‌های پیستون مخالف بیشتر در وسایل نقلیهٔ بزرگ استفاده می‌شود اما یک شرکت آمریکایی بنام اکتس پاور مشغول آزمایش نسل جدیدی از این نوع پیشرانه برای استفاده در خودروها است. پروتوتایپ این موتور هم‌اکنون در فورد F150 در حال آزمایش است و به گفتهٔ شرکت مذکور، ۳۰ درصد مصرف سوخت کمتری نسبت به نمونه‌های سنتی مشابه دارد. این پیشرانه یک نمونهٔ ۲.۷ لیتری سه سیلندر با شش پیستون و توربوشارژر و سوپرشارژر است که ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. از سال ۲۰۱۲، این موتور بیش از ۵ هزار ساعت تحت آزمایش قرار گرفته و تحقیقات روی آن همچنان ادامه دارد. اکتس پاور همچنین از سیستم‌های جدیدی برای کاهش آلایندگی این موتور استفاده کرده است مثل سیستم SCR که موتور را سریع‌تر به دمای بهینه می‌رساند و سیستم گردش گاز اگزوز یا EGR که فشار بین منیفولدهای هوا و دود را برای عملکرد کارآمدتر کنترل می‌کند.

هرچند این پیشرانه امیدوارکننده به نظر می‌رسد اما هنوز موانع زیادی سر راه آن قرار دارد. بزرگ‌ترین مشکل این است که برای توسعهٔ چنین موتوری حداقل یک دهه دیر شده است زیرا با توجه به رشد سریع خودروهای الکتریکی، خودروسازان علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری روی توسعهٔ موتورهای درون‌سوز جدید ندارند. بااین‌حال، اگر پروژهٔ سوخت‌های مصنوعی پورشه موفق شود یا تویوتا بتواند موتورهای درون‌سوز هیدروژنی خود را به نتیجه برساند، شاید در یک یا دو دههٔ آینده خیلی از ما با خودروهایی رانندگی کنیم که موتور پیستون مخالف زیر کاپوت دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰۹ رای
منبع
HotCars

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. حمیدرضا

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    و باز هم خودروسازان امریکایی پیشرو در تکامل تکنولوژی ها و ایده های جدید البته معمولا المان ها بهتر به نتیجه میرسونن

    موافقم 95
    مخالفم 31
    1. مهدی

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (22 ديدگاه)

      عمر موتور های درون سوز چه بنزین چه گازوئیل به پایان رسیده و آینده در اختیار برقی هاست

      موافقم 40
      مخالفم 83
      1. سیدمیثم احمدی

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (4 ديدگاه)

        بنظرم هیچ موقع موتورهای درون سوز حذف نخواهند شد .‌
        مردم عادی از پیشرانه های برقی استفاده خواهند کرد و ثروتمندان از پیشرانه های درون سوز پیشرفته.

        موافقم 56
        مخالفم 17
        1. ابوالفضل م.ک

          ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          ..تنها ثروتمندان نه ، بلکه ضرورت ایجاب می کند کماکان از موتورهای درون سوز بهره گیریم …..نظر به اینکه جاده ها دارای سرازیر و سربالای تند هستند و مسیر این شیب تند هم طولانی ، خود بهره گیری از موتورهای درون سوز را بیشتر الزامی می کند

          موافقم 5
          مخالفم 1
        2. مهمان شما

          ۱ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (10 ديدگاه)

          داداش من خودم عاشق این موتور ها هستم ولی به هیچ عنوان نمی شه جلو فناوری هایی که با برق کار میکنند رو گرفت شما اولین میکروکنترلر که ۵۰ شال پیش اینتل ساخته با با پیشرفته ترین میکروکنترلر الان مقایسه کنید همه این پیشرفت واسه ۵۰ سال هست و نهایت دانش یرق برای ۱۰۰سال باشه اما دانش مکانیک خیلی قدیمی تر هست و علم خودرو یرای سال های ۱۸۰۰به بعد هست و اگر شما موتور مکانیکی قدیمی رو با موتور جدید مقایسه کنید تغیراتی در موتور ها صورت نمیگیره و میبینی یه موتور با تکنولوژی ۲۰ سال یا حتی بیشتر با تکنولوژی ۵۰ سال پیش داره میکنی که فقط کمابیش یکم بروزرسانی میشه و عملکرد میره بالا اما این اما خیلی مهمه اما خودرو های الکتریکی چقدر عمر دارند؟؟؟ تسلا چقدر عمر داره؟؟؟ اما برو ببین چقدر شتاب توان و گشتاور بهتری دارند!
          حالا کدوم بهتره همونی که توی چند سال اخیر از خیلی از موتور های مکانیکی بهتره وقتی یچیزی با برق راه اندازی میشه بدون که قراره هر سال بیشترین پیشرفت و سنگین ترین رقابت هارو داشته باشیم

      2. sunmartin

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1919 ديدگاه)

        بهترین مقاله بود و دستت تهیه کننده درد نکنه ۵۰۰۰ ساعت موتور تحت فشار قرار دادن که پیستون مخالف نهایتا روی فورد قرار بدن این مدل از موتورها به همراه آنجی های چرخشی که قبلا در مزدا استفاده می‌شد بخاطر راحتی در طراحی و استفاده از قطعات کمتر و مصرف کمتر باید خیلی رایج میشد ولی برعکس مورد استفاده قرار نگرفت!اما احتمال استفاده ازین دو مدل بصورت حدی وجود دارد

    2. هومن توسکی

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (7 ديدگاه)

      اگر روی موتور وانکل کار میکردن خیلی بهتر بود
      چون بدون سوپاپ چهار زمان را انجام میده
      و قطعات رفت و برگشتی نداره و دوار هست
      در نتیجه احتیاج به میل لنگ هم نداره
      و کلی از قطعات مکانیکی کم شده

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. رضا ارزمانی

        ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        موتور وانکل ۱۲ سال پیش پس از کلی مشکلات زیست محیطی بدلیل دو زمانه بودن و بحث دودزایی از رده خارج شده و بجای آن از موتورهای الکتریکی در خودروهای جدید بدلیل آلایندگی بسیار پایین و کارایی بسیار بالا استفاده میشه،،،،

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. امید

          ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (31 ديدگاه)

          مگه موتور وانکل دو زمانه اس؟

    3. میلاد

      ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      شاید باورتون نشه سال ۸۵ وقتی اول دبیرستان بودم این ایده فکر میکردم و طرح رو کاغذ برای چند تا مکانیک و معلم مطرح کردم نتیجه چیز قابل حدسی بود مسخره یا افسوس که نه دنبال علاقه رفتم نه دنبال رویاهام
      نهایت کار مشاور تحصیلی فرستادن به رشته تجربی و ادامه تحصیلم برای دامپزشکی شد

  2. JaMsHiD

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2767 ديدگاه)

    مصرف سوخت کمتر و قدرت زیاد و حجم کمتر .
    خیلی کارآمده ولی دیگه دیره …

    موافقم 49
    مخالفم 7
  3. JDM سابق

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (189 ديدگاه)

    وزنش خداست
    بخوان فلایویل براش نصب کنن باید بین دوتا میلنگ دنده بخوره. سایزش هم بزرگه زیره هر کاپوتی جاش نمیشه خوبیش اینه سرسیلندر نمی‌خوره مشکل واشر سوزی و سیت و گاید و راکر و کچلی میل سوپاپ بهم خوردن تایمینمگ نداره از طرفی هم تعمیرش سخته

    موافقم 53
    مخالفم 8
    1. امیر

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (12 ديدگاه)

      اگه سوپاپ نداشته باشه چطور سوخت وارد میشه و دود خارج

      موافقم 7
      مخالفم 2
      1. حامد آرین پور

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        مثل موتورهای دوزمانه خود پیستون ها راه ورود و خروج دود را بازوبسته میکنن

        موافقم 5
        مخالفم 2
      2. بهزاد

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        درود. مگه بوشهای پیستونرو ندیدی که چاک یا همون شیار داشت ازهمونجا هوا و سوخت وارد میشه و از شیارهای مقابلش هم دود خروج میشه شبیه موتورهای دوزمانه

      3. JDM سابق

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (189 ديدگاه)

        نه سوپاپ نداره با حرکت پیستون بسته میشه

      4. محید

        ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        جدار سیلندر با جلو و عقب شدن پیستون منفذ دود و هوا باز و بسته میشه
        موتور تانک چیفتن ساخت لیلاند موتور انگلستان هم دقیقا به این صورت کار میکنه دو زمانه پیستون متقابل دو میلنگ در بالا و پایین ۶ سیلندر ۱۲ پیستون متقابل ۸۵۰ اسب بخار قدرت

        موافقم 1
        مخالفم 1
    2. علی

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ممنون
      واقعا عالی بود

      1. JDM سابق

        ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (189 ديدگاه)

        خواهش میکنم
        آنقدر هم ارزشمند نبود 🙏

  4. محمد

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1485 ديدگاه)

    آرامکو جزو سرمایه گذاران این شرکته؟ قبلا هم توی رنو برای ساخت نسل جدید موتور های احتراقی سرمایه گذاری کرده بود ولی به نظرم به استفاده برای ماشین های سواری نمی‌رسه سرعت پیشرفت و بهینه شدن برقی ها بالاست تا این موتور آماده بشه برقی ها بازار رو گرفتن

    موافقم 32
    مخالفم 4
  5. مازیار

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (850 ديدگاه)

    مقاله خوبی بود با تشکر
    اما پیستون مخالف اگه جایی برای رشد و توسعه داشت زمانش رو داشت، نه اینکه امروز بخاطر آینده زودرس برقی مجالش نباشه
    پیستون مخالف بخاطر دردسر قطعات زیاد و هدر روی انرژی شانسی نداشت، نقطه مقابل وانکل، که البته اون هم دردسرهای خودشو داشت

    موافقم 28
    مخالفم 7
  6. میلیاردر مجازی

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    به نظرم با اینکه زمانش دیر شدا اما با تکامل یافتن سیستم سوخت جدید در پروژه های پوشه و تویوتا و ایجاد یکسری خلاقیت بر رو این تکنولوژی بازم میشه به آیندش امیدوار شد حتی با اینکه دنیا داره به سمت الکتریکی ها میتازه .

    موافقم 7
    مخالفم 4
  7. Enzo Ferrari 2008

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    جالبه از لحاظ اسب بخار و گشتاور چقدر تولید
    می کنه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  8. حسین دهمرد

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    اینم ظاهرا مثه دوزمانه های معمول روغنکاری میشه

    موافقم 3
    مخالفم 1
  9. Reza

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    الان روی تانک های چیفتن ارتش ایران نصب شده قدرت خوبی دارد ولی تعمیر و نگهداری سخت و پر هزینه

    موافقم 4
    مخالفم 1
  10. حسین

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (404 ديدگاه)

    عمر موتور احتراقی به نفس های آخر رسیده حالا هی جای پیستون و میل لنگ رو عوض کنید! چه فایده وقتی مشکل اصلی که همانا بازدهی زیر ۵۰٪ این تکنولوژی هست هیچوقت درست نمیشه. این آرایش هم چیز جدیدی نیست و به خاطر پیچیدگی و وزن و اندازه زیاد نه در گذشته و نه در آینده استفاده نشده و نمیشه!

    تمام خودروسازهای اصلی متوجه شدن و توسعه پیشرانه های بنزینی جدید رو کنار گذاشتن(من نمیگم، مدیر عامل رنو چند ماه پیش گفته)

    موتور الکتریکی با بازدهی بالای ۹۰٪ و حجم و وزن کم و استهلاک نزدیک به صفر مثل طوفان بساط موتور احتراقی رو جمع می‌کنه در عرض یک یا دهه آینده و البته طوفان شروع هم شده :)

    فن های ماشین دودی خواهشاً ناراحت نشین من خودم عشق انجین بنزینی بودم ولی هیچوقت نمیشه جلوی حقیقت رو گرفت…

    موافقم 24
    مخالفم 5
  11. Hamed

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (16 ديدگاه)

    من یه چیزی رو نفهمیدم
    این که هدر رفت انرژی داره منظور چیه؟
    مگه ننوشته بود که هم مصرف سوخت کم میشه هم قدرت و گشتاور بیشتر میشه؟
    داستان چیه؟ یکی منو از جهالت نجات بده😂

    1. مهرداد

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      موتور الکتریکی خودرو برقی وقتی خراب بشه هزینه چند صد میلیونی داره …. اما اگه خراب نشه برآورد شده که هزینه نگهداری کمتری نسبت به موتور درونسوز داره

      1. رضا

        ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        هر چند سال دو تا ذغال براش میزاری درست میشه مثل دریل برقی اصلا خرج نداره اولش یکم مثلا پیچیده ست

        1. عبدالکریم دهقانی

          ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          مشکل باطری هست

  12. علیرضا

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مشکل خودروهای برقی باطری هست اگر دانشمندان بتونند باطری با عمر بی نهایت و ظرفیت حداقل سه برابر باطری لیتیومی بسازند باید برای موتورهای درون سوز مجلس ختم بگیریم فرقی هم نمی کنه فقط گراف قدرت و گشتاور موتور الکتریکی و بازده اون رو مقایسه کنید با موتور بنزینی یا دیزل متوجه میشید تازه بحث آلودگی هوا به کنار موتور الکتریکی زدند به وزن سی کیلو با قدرت ۳۳۰ اسب بخار 😳

    1. puriya

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (567 ديدگاه)

      حتی اگه ماشین الکتریکی با عمر بینهایت با مصرف سوخت صفر با شتاب صفر تا صد 0.5 ثانیه هم اختراع بشه من سمتشون نمیرم پس نیازی به مجلس ختم و غصه خوردن نداریم ماشین بازای واقعی هیچ وقت سراغ ماشینای الکتریکی نمیرن در نتیجه اون تعداد ماشین بنزینی که در جهان باقی میمونه خیلی خاص و ارزشمند میشن

      موافقم 3
      مخالفم 10
  13. مهرداد

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    هزینه نگهداری وتعمیر خودرو های برقی چندین برابر موتور درونسوز هستش و این امر در ایران امکان‌پذیر نمی‌باشد و بیشتر جنبه سنبلیک دارد

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. پیمان

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      چطوری حساب کردید؟
      هپه دنیا وکمپانیها برعکس اش رومیگن

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. رضا

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        عمر باطری ها محدود وهزینه تعویض بالا است

      2. صدرا

        ۳ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (14 ديدگاه)

        منظور اقا مهرداد در ایران است

  14. محمد محمدزاده

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    innengine رو بررسی کنید من که از سبک موتورe-REX شون خوشم امد

  15. حسن

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    به حای اینهمه هزینه بیان از ایرانخودرو و سایپا موتور tu5 پلاس و موتور شاهین با توربو شارژو , کپی کنن بزارن رو محصولاتشون. هم هزینشون کمتر میشه هم به نهایت قدرت میرسن. ازین بهتر هم مگه داریم

  16. پیمان

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام
    یاد اواخر دوران نوارهای صوتی وتصویریVHS آنالوگ BETAMAXوکاست صوتی
    میفتم
    چقدر به خودشون فشارن میآوردن سیستمهای جدیدنصب کنن روشون که زنده نگه شون دارن
    مثلا بایه روشهای ابتدایی به زورظرفیت ضبط تصویرVHSرواز۲ساعت میرسوندن به۴ساعت که تازه کیفیت هم پایین میومد یایه سیستمی روی پخش کاستها گذاشته بودن به اسمAMS که ازسکوت بین۲آهنگ استفاده میکردومیتونستین از یه آهنگی که خوشتون نمیاد برید آهنگ بعدی
    ولی فایده نداشت
    دیحیتال اومد همه روشست وبرد.

    ماشینهای برقی یا هیدروژنی هم میان این سیستمهاروکه به زوردارن مصرفشون روکم میکنن رو ازگردونه خارج میکنن

    موافقم 3
    مخالفم 1
  17. محمد مهدی

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    موتور برقی مثل ساعت براتون کار می‌کنه هیچ درد سری هم نداره فقط مشکل اصلی غولهای بزرگ نفتی هستند که از ‌پیشرانه های بنزینی حمایت میکنند بنزین سوز ودیزل قاتل محیط زیست جان تک تک ما انسانهاست نمیدونم چرا بعضی ها ندانسته مخالف سوخت پاک هستند

    موافقم 2
    مخالفم 3
    1. صدرا

      ۳ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (14 ديدگاه)

      ما ماشینباز ها مخالف سوخت پاک نیستیم ولی ماشین برقی اون صدای دلنشین ماشین های درونسوز رو ندارن بعدشم تو کشورای متوسط نسبتا فقیر اصلابه صرفه نیست جایگاه و تعمیر باطری موتور خدا تومنه

  18. صدرا

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    میتونه کاربرد داشته باشه حتی اگه پروژه سوخت های مصنوعی به نتیجه نرسه می تونه توی هیدروژن استفاده بشه

  19. بهمن

    ۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام از نویسنده مقاله تشکر میکنم ولی خواهش میکنم در مورد موتوری که تویوتا ساخته (INN) و فیلماش رو یوتیوپب وجود داره یه مقاله جدید بنویسید که پیستوناش مثل همین موتوره ولی به جای میل لنگ از یه قطعه دیگه استفاده کرده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا