تست و بررسیهای نشان میدهد که روشهای سنتی هنوز هم نتیجه بهتری میدهند.
فیلتر روغن یکی از خطوط دفاعی اصلی خودرو به شمار میرود. این قطعه مهم، همانطور که از نامش پیدا است وظیفه فیلترکردن یا ممانعت از ورود ذرات اضافه و مزاحم موجود در روغن به موتور خودرو را بر دوش دارد و نقشی اساسی در سلامت موتور خودرو بازی میکند. مشخصا نوع فیلتر روغنی که در خودرو استفاده میکنید، روی کارکرد آن و بازدهی نهایی موتور تاثیر مستقیم میگذارد و درصورت نادیده گرفته شدن، خسارات سنگینی را بر جای میگذارد. برای آشنایی بیشتر با این قطعه، خرابیهای احتمالی و نحوه تعویضش، مقاله «آشنایی بیشتر با فیلتر روغن خودرو و کاربرد آن» را مطالعه کنید.
اخیرا یک کانال یوتیوبی برای تست کاربرد فیلتر روغنهای نوآورانه تمام فلزی، یک آزمایش علمی انجام داده است. در این آزمایش که ویدئوی آن را در انتهای این مطلب مشاهده خواهید کرد، یوتیوبر و مالک کانال «Total Seal Piston rings» از روغن آغشته به ذرات آهنی و یک تخت تست v8 استفاده میکند تا عملکرد هر دو نوع فیلتر فلزی و کاغذی را با یکدیگر مقایسه کند. در این تست، میزان فیلتر بیشتر ذرات آهنی در دورهای مختلف مدنظر بوده است؛ هر چه ذرات باقیمانده در موتور V8 کمتر باشد، فیلتر روغن مورداستفاده، عملکرد بهتری را از خود به نمایش گذاشته است.
هر چند بسیاری از عموم انتظار دارند که فیلترهای جدیدتر فلزی عملکرد بهتری داشته باشند اما حقیقت آن است که برپایه آزمایشهای این کانال، عملکرد فیلتر سنتی کاغذی تا ۹ برابر بهتر از نمونه فلزی بوده است. نمونه کاغذی موفق شد تا ۸۵ درصد ذرات آهنی را نگهداری کنند؛ درحالیکه رقیب فلزیاش تنها ۹ درصد مواد مضر را از موتور دور کرد.
«لیک اسپید جونیور»، پایهگذار کانال یادشده، میگوید که فیلترهای کاغذی بهدلیل ساختار پردهای که دارند، عملکرد بهتری را از خود به نمایش میگذارند؛ درحالیکه فیلترهای فلزی تنها ذرات را با ابعادی معین در خود ذخیره میکنند و فراتر از آن، بلااستفاده میشوند.
تست یک ساعته موتور مجهز به این فیلترها روی داینو نشان داد که موتور پس از استفاده از فیلتر کاغذی بدون افت قدرت به کار خود ادامه میدهد اما با تکیهبر فیلتر کاغذی، به ازای یک ساعت کار، ۱۰ اسب بخار را از دست خواهد داد. به این ترتیب انتظار میرود که رینگ پیستون موتور مجهز به این نوع فیلتر روغن زودتر مستهلک شود.
بنابراین اگر به فکر استفاده از این فیلترها هستید، بهتر است پیش از اتخاذ این تصمیم ویدئوی زیر را تماشا کنید. شاید دلیلی موجه برای عمر دراز فناوری فیلتر روغنهای کاغذی وجود دارد؟ اگر شما هم در استفاده از این فیلترها تجربهای دارید، آن را با ما و سایر مخاطبان پدال به اشتراک بگذارید.
amirboss
۲۵ مهر ۱۴۰۳تو اینترنت سرچ کنید کارکرد فیلتر روغن تا حساب کار دستتون بیاد.
Taha Ayoobi
۲۵ مهر ۱۴۰۳تست یک ساعته موتور مجهز به این فیلترها روی داینو نشان داد که موتور پس از استفاده از فیلتر کاغذی بدون افت قدرت به کار خود ادامه میدهد اما با تکیهبر فیلتر کاغذی، به ازای یک ساعت کار، ۱۰ اسب بخار را از دست خواهد داد. به این ترتیب انتظار میرود که رینگ پیستون موتور مجهز به این نوع فیلتر روغن زودتر مستهلک شود.
فک کنم اشتباه تایپی شده
نوشته کاغذی ها افت توان ندارن ولی کاغذی ها با یک ساعت کار 10 اسب افت دارن
amirboss
۲۶ مهر ۱۴۰۳فیلتر روغن چطوری باعث افت توان خودرو میشه؟
فرض کنید که یک فیلتر روغن نامناسب یا فرسوده باعث شود که ذرات معلق بیشتری وارد روغن موتور شوند. این ذرات معلق میتوانند باعث ایجاد خراشهای کوچک در میل لنگ یا پیستون موتور شوند. این خراشها میتوانند باعث افزایش اصطکاک بین این قطعات شوند. افزایش اصطکاک نیز میتواند باعث افزایش دمای موتور شود. افزایش دمای موتور نیز میتواند باعث کاهش راندمان موتور شود. در نهایت، کاهش راندمان موتور میتواند باعث کاهش شتاب خودرو شود.
امینی
۳۰ مهر ۱۴۰۳سلام آقای فکرکنم امیرعباس شما دقت کردید چی گفتی فیلتر وقتی کثیف بشه دیگه چیزی ازش ردنمیشه بنابراین خشکی باعث خرابی میشه
طاها
۲۶ مهر ۱۴۰۳بادرود
خواهش می کنم درباره شرکت های ایرانی تولیدکننده قطعات مینی بوس 309 وخاور808اطلاع رسانی کنید
جلال زارعی
۲۹ مهر ۱۴۰۳درودبرشما
اطلاعاتی در رابطه بااینکه ایافیلترمغناتیسی وجوددارد
یانه
دوم اینکه آیا گیربکس اتوماتیک هم فیلترداردیانه؟
امینی
۳۰ مهر ۱۴۰۳خاستی بگی کدام فیلتر بهتره ناینکه اصلا فیلتر خوبه یانه بنابراین اکثر خطوط بالای مقاله ات زیادیست