کروز کنترل یکی از مفیدترین ویژگیهایی است که در اکثر خودروهای مدرن امروزی وجود دارد و پژو 207 به عنوان هاچبکی پرطرفدار در کشور ما نیز از آن بهره میبرد. در این مقاله میخواهیم نگاهی عمیق به کروز کنترل پژو ۲۰۷ و ویژگیهای آن داشته باشیم پس با ما همراه باشید.
قبل از آنکه بخواهیم کروز کنترل پژو ۲۰۷ را معرفی کنیم ابتدا به خود سیستم کروز کنترل، تاریخچه انواع آن خواهیم پرداخت و سپس به معرفی سیستم بکار رفته در هاچبک پژو خواهیم پرداخت.
کروز کنترل چیست؟
کروز کنترل سیستمی است که به راننده اجازه میدهد سرعت خودرو را بهصورت ثابت نگه دارد. تا زمانی که شما پدال گاز یا ترمز را فشار نداده باشید خودرو همچنان سرعت تنظیم شده را حفظ خواهد کرد. کروز کنترل ویژگیای کاملاً مفید بوده مخصوصاً اگر راهی سفرهای طولانیمدت در بزرگراهها شوید. با این ویژگی شما خواهید توانست پای خود را از روی پدال گاز برداشته و با سرعت یکنواختی حرکت کنید. علاوه بر کاهش خستگی پاها، کروز کنترل خستگی و خوابآلودگی راننده را نیز کم کرده و مصرف سوخت خودرو را بهینه میکند.
تاریخچه و طرز کار کروز کنترل
اولین نسخه کروز کنترل در اوایل قرن بیستم میلادی و روی خودروی ویلسون پیلچر پدیدار شد. راننده میتوانست با استفاده از اهرمی روی ستون فرمان سرعت مدنظر خود را انتخاب کند؛ اما آنچه به عنوان کروز کنترل مدرن شناخته میشود در اواخر دهه ۴۰ میلادی و توسط فردی به نام رالف تیتور اختراع شد. تیتور که بهطور کامل نابینا بود جزو پیشتازان مهندسی خودرویی زمان خود به شمار میرود. اختراع او که در ابتدا اسپیدو استات نام داشت روی خودروی کرایسلر و به عنوان آپشنی لوکس بکار رفت. افزایش محبوبیت کروز کنترل تیتور کرایسلر را به فکر نصب آن در تمامی محصولاتش انداخت. عبارت کروز کنترل بهصورت رسمی توسط جنرال موتورز و در خودروهای کادیلاک بکار رفت.
کروز کنترل هوشمند و مدرن در دهه ۹۰ میلادی همهگیرتر شد و خودروسازان از نمونههای پیشرفتهتر آن استفاده کردند. سیستمهای دیگری همچون لیدار، رادار، سونار و سیستمهای دوربین محور نیز وارد میدان شدهاند تا توانایی خودرو در احساس ترافیک اطراف خود را بهبود بخشند و خودرو بتواند سرعت خود و دیگران را تخمین زده و از وقوع تصادفات ناگوار جلوگیری کند. کروز کنترل با تنظیم دریچه گاز کار میکند تا بدون نیاز به دخالت راننده سرعت را حفظ کند.
در سیستمهای مکانیکی، کروز کنترل سوپاپ گاز را با کابل متصل به فعالکننده فعال میکند و به این ترتیب قدرت کافی پیشرانه برای حفظ سرعت انتخابی تضمین میشود. در خودروهای مدرن که از دریچه گاز برقی استفاده شده و کروز کنترل پژو ۲۰۷ نیز از همین نوع است سیستم کاملاً الکترونیکی خواهد بود. همین ویژگی باعث بهبود عملکرد آن شده و میتواند بسته به سرعت انتخابی در شرایط گوناگون، سرعت خودرو را کم و زیاد کند تا سرعت یاد شده حفظ شود. همچنین راننده با استفاده از دکمههای روی فرمان میتواند سرعت انتخابی را تغییر دهد.
راننده پژو ۲۰۷ همچنین میتواند انتخاب کند که چه زمانی از کروز کنترل استفاده نماید. پس از روشن کردن سیستم راننده باید سرعت را تنظیم نماید. در برخی خودروها سیستم در سرعت فعلی خودرو فعال خواهد شد و اما در برخی دیگر راننده باید سرعت مدنظر را انتخاب نماید. برای غیرفعال سازی نیز راننده میتواند پدال ترمز یا کلاچ را فشار دهد و یا از دکمه مخصوص روی فرمان برای خاموش کردن استفاده نماید.
انواع مختلف کروز کنترل
مثالهایی که در بالا و از جمله برای پژو ۲۰۷ ذکر شد جزو سادهترین کاربردهای کروز کنترل هستند اما نمونههای پیشرفتهتر آن نیز وجود دارند. یکی از معمولترین نمونههای کروز کنترل با پسوند تطبیقی شناخته میشود. خودروهای مجهز به کروز کنترل تطبیقی که البته در پژو ۲۰۷ وجود ندارد از حسگر رادار جلو استفاده میکنند تا سرعت خودروی پیش رو را تشخیص دهند. سپس از اطلاعات به دست آمده برای تنظیم سرعت خودرو استفاده میشود تا فاصله ایمن با خودروی جلویی حفظ شود. زمانی که سرعت خودروی جلویی کم شود خودرو بهصورت خودکار سرعت را کم خواهد کرد و زمانی که سرعت خودروی جلویی بیشتر شود کروز کنترل تطبیقی سرعت خودروی شما را بیشتر خواهد کرد تا به حد تنظیم شده برسد.
خود کروز کنترل تطبیقی انواع گوناگونی دارد که از جمله آنها میتوان به سیستمهای مبتنی بر رادار، لیزر، دید رایانهای، سیستمهای دستیاری و چند حسگری اشاره کرد. در دو سیستم اول از رادار و لیزر برای تشخیص خودروهای اطراف استفاده میشود. در برخی دیگر از دادههای مختلف برای تشخیص حرکات سایر خودروها استفاده خواهد شد.
کروز کنترل پژو ۲۰۷
قبل از پرداختن به کروز کنترل ۲۰۷ بیایید نگاهی به دوران پر فراز و نشیب حضور این خودرو در کشور بیندازیم. تقریباً در دورانی که تولید پژو ۲۰۶ در فرانسه رو به پایان بود، به دلیل محبوبیت این خودرو، پژو تصمیم گرفت آنها فیسلیفت کرده و چند سالی به تولید آن ادامه دهد. ۲۰۶ فیسلیفت شده، ۲۰۶+ نام گرفت و سعی شده بود ظاهر آن به مدل ۲۰۷ شبیه گردد. در ۲۰۶+ قسمت جلو بهطور کامل مورد بازنگردی قرارگرفته و چراغها، جلوپنجره و سپر تغییر کردند؛ اما در قسمت عقب به جهت کاهش هزینهها فقط گرافیک داخلی چراغها و سپر تغییر نمود. به همین دلیل ۲۰۶+ در جلو تقریباً ظاهر جدید و بروزی پیداکرده بود اما در قسمت عقب تفاوت چندانی با ۲۰۶ نداشت. در داخل هم تغییراتی ایجادشده و بازهم سعی شده بود تا داشبورد خودرو به ۲۰۷ شبیه گردد.
در سال ۱۳۸۹ ایرانخودرو تصمیم گرفت ۲۰۶+ را بهعنوان نسل جدید ۲۰۶ یعنی ۲۰۷ در ایران عرضه کند؛ بنابراین نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ ۲۰۶ با عنوان مدلی کاملاً جدید و بانام ۲۰۷i به بازار عرضه شد! آنهم درحالیکه ازلحاظ آپشن، موتور و گیربکس تقریباً هیچ تفاوتی با ۲۰۶ تیپ ۵ نداشت. بااینحال در سال ۱۳۹۰ و وضع تحریمها علیه صنعت خودروی ایران، تولید پژو ۲۰۶ و بهتبع آن ۲۰۷ در ایران با مشکل مواجه شد. البته ایرانخودرو توانست به هر نحوی که شده تولید ۲۰۶ را ادامه دهد اما امکان ادامهٔ تولید ۲۰۷ یا همان ۲۰۶+ وجود نداشت و تولید آن در سال ۱۳۹۱ متوقف شد. پس از توافق هستهای و لغو تحریمهای ایران، بعد از مذاکرات فراوان سرانجام دوباره همکاری ایرانخودرو و پژو آغاز گردید. بدین ترتیب زمزمههایی مبنی بر تولید مجدد پژو ۲۰۷ مطرح شد و سرانجام ایرانخودرو مدل جدید ۲۰۷ را رونمایی نمود که دستخوش فیسلیفت و تغییراتی جزئی در داخل و خارجشده بود. ما در این مطلب روی همین نسخه جدید پژو ۲۰۷ تمرکز داریم و یکی از ویژگیهای مفید آن را میتوان کروز کنترل دانست که در سفرهای طولانی به درد خواهد خورد.
اجزای اصلی کروز کنترل پژو ۲۰۷ شامل دریچه گاز برقی، واحد کنترل الکترونیکی و کلیدهای کنترلی روی فرمان هستند. نحوه کار سیستم به این شکل است که برای انتخاب کروز کنترل پژو ۲۰۷ میبایست دنده ۴ و بالاتر انتخاب شده و سرعت خودرو نیز بالاتر از ۴۰ کیلومتر در ساعت باشد. با استفاده از کلیدهای ON و OFF روی فرمان میتوان کروز کنترل را روشن و خاموش کرد. زمانی که سیستم روشن باشد نشانگر کروز روی پشت آمپرها روشن خواهد شد. پس از آن میتوان با فشار دادن و نگهداشتن کلید SET سرعت خودرو را به اندازه ۳ کیلومتر در ساعت در هر ثانیه افزایش داد. در صورت رها کردن این دکمه سرعت انتخابی ثابت باقی میماند. زمانی که کروز کنترل پژو ۲۰۷ فعال نباشد فشار دادن و رها کردن دکمه RES باعث میشود کروز کنترل پژو ۲۰۷ فعال شده و خودرو با سرعت تنظیم شده قبلی که در حافظه ذخیره شده حرکت کند. اگر سرعتی در حافظه ثبت نشده باشد سرعت خودرو در همان سرعت ثابت میشود.
محاسن کروز کنترل پژو ۲۰۷
ایرانخودرو می گوید کروز کنترل پژو ۲۰۷ مزایایی دارد که از جمله آنها میتوان به آسایش بیشتر در زمان رانندگی و عدم خستگی پا به ویژه در مسافتهای طولانی اشاره کرد. همچنین کاهش قابلتوجه مصرف سوخت و عدمتخطی از سرعت مجاز در جادهها نیز جزو دیگر مزیتهای این سیستم خواهند بود.
شرایط فعال بودن کروز کنترل پژو ۲۰۷
کروز در حالت روشن باشد (با سوئیچ اصلی و کلید روشن/خاموش)
فشردن یکی از کلیدهای تنظیم، شتاب مثبت یا از سرگیری و شتاب منفی
سرعت خودرو بالاتر از ۴۰ و پایینتر از ۱۵۰ کیلومتر در ساعت باشد
دنده انتخابی گیربکس ۴ یا بالاتر باشد
شرایط غیرفعال بودن کروز کنترل بهصورت سریع و برگشتپذیر
پدال ترمز یا کلاچ فشرده شود
فشار دادن کلید روشن و خاموش
با سوئیچ اصلی خاموش شود (به وسیله راننده یا به واسطه خطای ماژول کروز)
تغییر دنده در مدلهای گیربکس دستی اتفاق بیفتد
سرعت خودرو پایینتر از ۴۰ کیلومتر در ساعت یا بالاتر از ۱۵۰ کیلومتر در ساعت باشد
دنده انتخابی دنده ۴ یا ۵ نباشد
قطع سوخت برای ایمنی
مقدار شتاب مثبتی یا منفی خودرو خارج از محدوده مجاز باشد
خطای سیگنال پدال ترمز
علت فعال نشدن کروز کنترل پژو ۲۰۷
همانند بسیاری از سیستمهای الکترونیکی خودرو، کروز کنترل نیز میتواند با مشکلاتی روبرو شود و شاید فعال نشود. بخش اصلی کروز کنترل به ماژول آن مربوط میشود که مستقیماً با دریچه گاز در ارتباط بوده و میزان سرعت را تعیین میکند. یکی از دلایل کار نکردن کروز کنترل پژو ۲۰۷ میتواند به وجود ایرادات پیشرانه و سیستم انتقال قدرت مربوط باشد. در این صورت کروز کنترل فعال نخواهد شد؛ بنابراین اگر در زمان رانندگی کروز کنترل فعال نشد میبایست پیشرانه و گیربکس خودرو را بررسی کنید.
مشکل بعدی کروز کنترل پژو ۲۰۷ میتواند به عیب در سیستم ترمز مربوط باشد. در اکثر کروز کنترلها اگر سیستم ترمز مشکلی داشته باشد سیستم فعال نخواهد شد. این موضوع شامل چراغهای ترمز نیز خواهد بود. شاید یکی دیگر از دلایل کار نکردن کروز کنترل ۲۰۷ به فیوزها و رلههای مشکلدار مربوط باشد. این قطعات کنترل سیستمهای الکترونیکی و برقی را در اختیار دارند و وجود مشکل در آنها میتواند کروز کنترل را از کار بیندازد. یکی دیگر از مشکلات احتمالی کروز کنترل میتواند به سوئیچ یا فشنگی پدال ترمز و کلاچ ۲۰۷ مربوط باشد. درصورتیکه این قطعات ایراد داشته باشند کروز کنترل کار نخواهد کرد.
کروز کنترل پژو ۲۰۷ سقف شیشهای
پژو ۲۰۷ پانوراما یا سقف شیشهای یکی از جدیدترین نسخههای هاچبک ایرانخودرو است که از نظر فنی و قوای محرکه تفاوتی با دیگر نسخههای ۲۰۷ ندارد و اصلیترین ویژگی آن که در نامش نیز دیده میشود سقف پانورامیک مشکیرنگ است که سبب ایجاد دید وسیع رو به بالا خواهد شد. کروز کنترل این خودرو نیز مشابه همان سیستمی است که در بالا بهصورت مفصل شرح داده شد.
کروز کنترل پژو ۲۰۷ کجاست؟
اگر روی غربیلک فرمان پژو ۲۰۷ جدید را نگاه کنید دکمههایی را خواهید دید که روی آن نوشتههای SET، ON/OFF و RES قرار دارد. این دکمهها وظیفه روشن و خاموش کردن و تنظیمات سرعت کروز کنترل پژو ۲۰۷ را بر عهده دارند و با استفاده از آن میتوانید سفری لذتبخشتر را در بزرگراهها تجربه کنید چراکه نیازی به نگه داشتن پدال گاز برای مدت طولانی نیست.
Sigma
۱۵ بهمن ۱۴۰۱بجای کروز کنترل باید ترمز خوب روش نصب میکردن سرعت های بالا ترمز با خداست
ehsan fa
۱۵ بهمن ۱۴۰۱ترمز دنا پلاس هم گاهی خالی میکنه و باید پدال رو ول کنی دوباره بگیری ، تجربه شخصی خودم رو گفتم
رضا یوسفی
۱۳ آذر ۱۴۰۳داداش دیگه از ترمز چه انتظاری داری من با ۲۰۷ با سرعت ۱۹۵تا در عرض ۴.۵ ثانیه اومدم رو ۱۱۰
Amiro
۱۵ بهمن ۱۴۰۱عجب مقاله کاربردی و مفصلی ولی تا حالا ازش استفاده نکردم 😂
علی جردن
۱۵ بهمن ۱۴۰۱شکل غریبلک فرمان راناپلاس دقیقا متعلق به پژو ۲۰۷ هست حتی کروزش!
موتور + پلت فرم یکسانی دارن این دو ماشین ولی بنظرم رخ رانا پلاس منطقی و شیک تره و مال جنتلمن هاس اما در آنسو یه یه قیافه تو چشم و خز هست که بخاطر نداشتن صندوق عقب هندلینگ ضعیف تری نسبت به راناپلاس یا ۲۰۷ اس دی داره…
دکل این دوخودرو (راناپلاس و ۲۰۷) دقیقا یک ماشین با دو برند متفاوت هستن مثل سوبارو BRZ و تویوتا GT86 اما بخاطر لوگوی پژوی فیک که روی ۲۰۷ نصبه پول حق برند بالای ۲۰۰ ۳۰۰ میلیون می گرن وگرنه راناپلاس سقف شیشه ایی خیلی خوش رخ تر از تارا و شاهین و ۲۰۷ هست
بهراد
۱۵ بهمن ۱۴۰۱چیزی که مهندس ایرانخودرو توش دست برده باشه،معلومه چی میشه.
همین ۲۰۷ اصولی تره و پر طرفدار تره، چیزی که باعث میشه ۲۰۷ تعادل نداشته باشه حذف میل تعادل عقب هستش که تو sd وجود دارن.
۲۰۷ از اینجهت بهتره که تو تصادف از جلو، کاپوت قر نمیشه
گلگیر ها رنگ نمیخوان.بدون رنگ در میاد.
رانا پلاس قیافش در حد پژو نیست، مثل سمندی هست که از هویت پژو ۴۰۵ استفاده می کنه یا دنا پلاسی که هر چی داره از پارس هست.
در کل خودتونو مشغول شتر گاو پلنگ نکنید سه تا شاسی و ۴ نوع موتور توی ایرانخودرو هست همشون همون کارو انجام میدن.
علی جردن
۱۵ بهمن ۱۴۰۱دقیقا کجای ۲۰۷ اصولی تره ؟ انگار بگی تیبا دو از تیبا یک اصولی تره 🤣 جفتش یک ماشینه یکی با رخ شیک یکی با شبیه وزق تو چشم
Gabriel
۱۶ بهمن ۱۴۰۱مهندس!خیلی مثلا شما باسوادی که ۲۰۶پلاس فیس لیفت رو به ناحق پژو ۲۰۷ خطاب میکنی؟؟؟
امیر عبدی
۲۵ فروردین ۱۴۰۳اگه یه سر بلندشی بری فرانسه ببینی 207 اونارو میفهمی چرا گفته تو فرانسه همین ماشین 206+ هستش
احسان
۲۷ آذر ۱۴۰۲خسته نباشی علی ناصرخسرو
ماشین باز
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳واقعا مقایسه اتاق ۲۰۷ که حداقل تا سال ۲۰۰۹ تو فرانسه تولید میشده با رانا یه مقایسه احمقانه است.لطفا به پرستیژ یه ماشین اصیل فرانسوی توهین نکنید.تنها تعادل ضعف این خودرو هست که اونم به دو دلیل که خودروسازان عزیز جیبشون سوراخه و میل تعادل و صدها کیلو سربی هست که در عقب این خودرو هستش.رانا ماشین افرادی هست که میخوان ۲۰۷ سوار شن ولی دستشون نمیرسه و میگن اه اه 😅
هادی
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳جنتلمن ها رو خوب اومدی 😄😄
شایان پور
۷ آذر ۱۴۰۳مثلا نمایان بودن رخ چ ربطی به کروز کنترل داشت
مهران
۱۵ بهمن ۱۴۰۱نظر من اینه رخ ۲۰۷ و حتی sd بهتره و منطقی تر…
al-ml-kh
۱۵ بهمن ۱۴۰۱همیشه یکی از بزرگ ترین فانتزیام این بود که یه پورشه ماکان داشته باشم برا کارای بیرون شهری و مسافرت ها و یه پژو 207 اتومات هم برای دیلی درایو و مصارف شهری.
تاسف میخورم که به این میگم فانتزی در صورتی که بدست آووردنش باید خیلی خیلی ساده تر از این حرفا باید باشه.
با این فرمونی که داریم پیش میریم باید تو فانتزیم یه جک s5 برا مسافرتا و یه پراید برا مصارف شهری بزارم :) که البته همینم بازم خیلی خیلی سخته
A1
۱۵ بهمن ۱۴۰۱این حجم از تکنولوژی رو من نمیتونم هضم کنم خدا رحم کنه
بهراد
۱۵ بهمن ۱۴۰۱این سیستم روی ماشین من که ۶ ماه بود تحویل گرفته بودم از کار افتاد، علتش سوییچ پدال ترمز بود که چراغ ترمز روشن نمیشد و کامپیوتر ماشین متوجه ترمز گرفتن نمی شد.
مراجعه کردم و با گارانتی برام تعویضش کردن و رایگان این ایراد برطرف شد.
همچنین جک صندوق عقب از کار افتاده بود دو سه بار مراجعه کردم و رایگان تعویض شد.
رضا
۱۵ بهمن ۱۴۰۱در پژو ۲۰۷ صورتیکه که کروز روشن باشد و موتور رو خاموش کنی، به فرض مثال بری بنزین بزنی و بعد ادامه مسیر بدی، کروزش فعال نمیشه. مگر اینکه برای یک مدت ماشین خاموش باشه.
للر
۱۴ بهمن ۱۴۰۲دادا بدون ترمز چطوری بری بنزین بزنی اولین ترمز کروز غیر فعال میشه
kastech
۱۶ بهمن ۱۴۰۱کروز کنترل ساده مثل همینی که روی ۲۰۷ هست ده سال پیش خوب بود ولی دیگه الان کاربردی که نیست چه بسا خطرناک هم هست، چون جاده ها از بس پر ماشین شده فقط کروز هوشمند یا تطبیقی به کار میاد
TESLA
۱۷ بهمن ۱۴۰۱این کروز کنترلی که روی : ۲۰۷ ، دنا پلاس ، رانا پلاس و …. وصله ، ساده ترین و قدیمی ترین نوع کروز هست که شاید یه زمانی کاربردی بود ولی برای الان دیگه بدرد نمیخوره جالبه بدونید یکی از شروط حال حاضر کمپانی های معتبر خودروسازی برای ورود به تست های تصادف آمریکا و اروپا : حداکثر داشتن کروز هوشمند ( یا همون تطبیقی ساده ) هست که کاملا کار منطقی و به جایی هم هست ، شما فرض کنید دارید توی جاده با ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی میکنید که یک دفعه خودرویی که جلوی شما در حال حرکت هست ( حالا هر چقدر هم میخواد دور باشه ) بزنه روی ترمز و سرعتش رو بیاره روی ۵۰ تا در این صورت اگر شما حتی برای یک لحظه هم حواستون نباشه باعث میشه که احتمال برخورد شما با اون خودرو به ۹۹/۹ درصد برسه ( مگر اینکه ماشین ترمز های خیلی قوی داشته باشه )
محمد
۱۸ بهمن ۱۴۰۱اگر جاده انقد خلوت باشه که از این کروز بشه استفاده کرد، راننده هدفش سرعت بالای 120 تاست که این کروزه محدود شده
Salar
۱۰ خرداد ۱۴۰۲سلام دوستان یه سوال من کروزم یه بار روشن میشه یه بارم نمیشه هرچی دکمه ست را میزنم مشکل چیه؟
محمدحسین شفابخش
۲۳ آذر ۱۴۰۲سلام . اینها قاتلند بزرگواران چند خودرو ازجمله سمند صفر و پژو پارس صفر و۲۰۶ صفر خریداری که همه درترمزهای ناگهانی وقوی خالی میکنند مدل های قدیمی تر وقتی سیم مخصوص ترمز ABSرا قطع میکردید مشکل برطرف میشد خدا لعنتتان کند که باجون مردم بازی میکنید وقتی که معاون قوه قضائیه محصول برای شرکت ها تولید وبجرم اختلاس به زندان میرود. سمند صفر رو داده کارمندببره ترمز سازی جلویش رالوله کردا
علی
۲۷ تیر ۱۴۰۳سلام 207 من وقتی که کروز کنترل هم خاموشه هی روی صفحه شروع میکنه به چشمک زدن کشی از دوستان این مشکل را داشته؟؟
Za
۱۷ مرداد ۱۴۰۳سلام مشکلتون حل شد؟
جلیل
۲۹ تیر ۱۴۰۳سلام 207 من وقتی که کروز کنترل هم خاموشه هی روی صفحه شروع میکنه به چشمک زدن کسی از دوستان این مشکل را داشته؟؟
مهسا
۲۳ مرداد ۱۴۰۳سلام بله برای منم چشمک میزنه چطور میشه حلش کرد؟
علی
۹ شهریور ۱۴۰۳برای منم هم همین طوره و چشمک میزنه
میلاد
۱۵ آذر ۱۴۰۳با عرض سلام و احترام. مشکل خاصی نیست. کیلومتر ماشین را صفر کنید دیگه چشمک نمی زه. وقتی بالای 1000 کیلومتر باشه چشمک زن میشه که جای نگرانی وجود نداره.