آموزش

بررسی و مقایسه خودروهای پلاگین هیبرید با هیبرید ژنراتوری EREV

خودروهای هیبریدی ژنراتوری (EREV) چه تفاوتی با پلاگین‌هیبریدی (PHEV) دارند و کدام‌یک برتر است؟ در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

به‌طورکلی، خودروی هیبریدی به خودرویی گفته می‌شود که از دو منبع انرژی برق و بنزین (یا دیگر انواع سوخت‌های فسیلی) استفاده می‌کند. این خودروها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که شامل هیبریدی خفیف (MHEV)، هیبریدی معمولی (HEV)، پلاگین‌هیبریدی (PHEV) و هیبریدی ژنراتوری (EREV) است. ازآنجایی‌که دو دستهٔ آخر قابلیت پیمایش تمام الکتریکی دارند، خیلی‌ها ممکن است آن‌ها را باهم اشتباه بگیرند یا یکسان بدانند ولی بین خودروهای PHEV و EREV تفاوت‌های مهمی وجود دارد.

در خودروهای پلاگین‌هیبریدی، موتور یا موتورهای الکتریکی همراه با پیشرانهٔ درون‌سوز به چرخ‌ها نیرو می‌دهند. این یعنی هرچند خودروهای PHEV می‌توانند صرفاً با استفاده از موتور الکتریکی حرکت کنند اما در صورت نیاز، پیشرانهٔ بنزینی هم می‌تواند وارد عمل شده و علاوه بر شارژ باطری‌ها، به چرخ‌ها هم نیرو بدهد. از سوی دیگر، خودروهای EREV برای حرکت فقط از موتور یا موتورهای الکتریکی استفاده می‌کنند و پیشرانهٔ بنزینی فقط نقش ژنراتور را برای شارژ باطری‌ها بازی می‌کند. این یعنی در خودروهای هیبریدی ژنراتوری، پیشرانهٔ بنزینی هیچ ارتباطی با چرخ‌ها ندارد و فقط باطری‌ها را شارژ می‌کند.

بنابراین، می‌بینیم که خودروهای پلاگین‌هیبریدی با هیبریدی ژنراتوری متفاوت هستند اما از بین این دو نوع قوای محرکهٔ هیبریدی، کدام‌یک بهتر است؟ به چند دلیل، می‌توان گفت خودروهای هیبریدی ژنراتوری بهتر از پلاگین‌هیبریدی‌ها هستند. یکی از این دلایل، راندمان بالاتر و مصرف سوخت کمتر است زیرا در خودروهای EREV وظیفهٔ به حرکت درآوردن خودرو فقط بر عهدهٔ موتورهای الکتریکی است که بسیار کارآمدتر از پیشرانه‌های درون‌سوز هستند. علاوه بر این، در این خودروها ازآنجایی‌که پیشرانهٔ بنزینی فقط وظیفهٔ شارژ کردن باطری را بر عهده دارد، همیشه در کارآمدترین دور موتور خود کار می‌کند و کمترین مصرف سوخت ممکن را دارد. به همین دلیل، هرچند خودروهای EREV در بسیاری مدل‌ها قابلیت شارژ از طریق اتصال به پریز برق بیرونی را ندارند ولی بااین‌وجود، مصرف انرژی بسیار پایینی خواهند داشت.

یکی از شرکت‌هایی که از این نوع قوای محرکه استفاده می‌کند، نیسان است. قوای محرکهٔ هیبریدی ژنراتوری این شرکت که e-Power نام دارد، در خودروهای مختلفی مثل قشقایی استفاده می‌شود. در کشورمان هم نیسان سیلفی وارداتی از همین نوع قوای محرکه استفاده می‌کند. به گفتهٔ نیسان، پیشرانهٔ درون‌سوز در قوای محرکهٔ e-Power راندمان حرارتی ۵۰ درصدی دارد. علاوه بر این، خودروهای EREV پیچیدگی کمتری نسبت به PHEV دارند. در خودروهای پلاگین‌هیبریدی ازآنجایی‌که پیشرانهٔ درون‌سوز هم باید باطری‌ها را شارژ کند و هم خودرو را به حرکت درآورد، به قطعات بیشتری نسبت به خودروی هیبریدی ژنراتوری نیاز دارد که از پیشرانهٔ بنزینی خود فقط برای شارژ باطری‌ها استفاده می‌کند. به‌عنوان‌مثال، در خودروهای EREV خبر از گیربکس معمولی نیست و مثل خودروهای الکتریکی صرفاً از یک گیربکس تک سرعتهٔ ساده استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، خودروهای پلاگین‌هیبریدی برای حرکت به هردو موتور الکتریکی و بنزینی متکی هستند و وقتی شارژ باطری تمام می‌شود و موتورهای الکتریکی دیگر نمی‌توانند به حرکت دادن خودرو کمک کنند، تمام بار روی دوش پیشرانهٔ بنزینی قرار می‌گیرد. بدین ترتیب، موتور بنزینی باید وزن خودرو، سرنشینان، باطری‌ها و موتورهای الکتریکی را به دوش بکشد که در این صورت نه‌تنها فشار زیادی به پیشرانهٔ بنزینی وارد می‌شود و مصرف سوخت بسیار افزایش پیدا می‌کند بلکه هنگام بالا رفتن از سربالایی یا سبقت گرفتن می‌تواند مشکل‌ساز شود. در خودروی هیبریدی ژنراتوری اما موتورهای الکتریکی همیشه به چرخ‌ها نیرو می‌دهند چه زمانی که باطری شارژ داشته باشد و چه زمانی که توسط پیشرانهٔ بنزینی شارژ شود. همچنین در این خودروها، رفتار رانندگی که شبیه خودروهای تمام الکتریکی است هیچ‌گاه تغییر نخواهد کرد.

به خاطر همین مزیت‌ها، خودروسازان زیادی طی سال‌های اخیر سراغ قوای محرکهٔ هیبریدی ژنراتوری رفته‌اند. حتی رم هم برای پیکاپ بزرگ ۱۵۰۰ خود چنین قوای محرکه‌ای را ارائه کرده است. این نسخه که رم‌شارژر نام دارد، به دو موتور الکتریکی در جلو و عقب با مجموعاً ۶۶۳ اسب بخار قدرت و یک پکیج باطری ۹۵ کیلووات ساعتی مجهز است که می‌تواند امکان پیمودن ۲۳۵ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم کند اما زیر کاپوت یک پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری V6 بنزینی هم قرار دارد که به‌عنوان ژنراتور به شارژ باطری‌ها می‌پردازد و شعاع حرکتی کلی را با شارژ کامل باطری و باک ۱۰۰ لیتری پر بنزین به ۱۱۰۰ کیلومتر می‌رساند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۸ رای
منبع
Autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۲۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3731 ديدگاه)

    پلاگین هیبرید ها و حتی همین ژنراتوری ها فعلا بهترین گزینه هستن همونطوری که روستان اشاره میکنن
    معایب بنزینی و برقی ها رو به طور کامل ندارن و از مزارایا هردو هم بهره میبرن الان همین رم شارژی رو با مصرف سوخت بنزینی کامل صدی بیست در نظر بگیریم که برای این پیکاپ های غدل پیکر چنین عددی عجیب نیست ۵۰۰ کیلومتر با باک صدلیتری پر میتونه بره ولی اینطوری یعنی بیش از دو برابر یعنی هزار و صد کیلومتر البته رم پلاگین نیست EREV هستش

    موافقم 13
    مخالفم 4
    1. Cehx

      ۲۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (174 ديدگاه)

      مشکل قیمت بالاتر هست وقتی مصرف کننده خودرو برقی یا بنزینی بهتر از هیبریدی ببینه اونو میگیره

      موافقم 8
      مخالفم 2
  2. امین صاد

    ۲۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (819 ديدگاه)

    ممنون از مطلب خوبتون. کاش میگفتید این عبارت ها مخفف چی هستند.
    چون این قبلا برای خودم سوال شده بود خدمت دوستان شرح میدم:

    EV : Electric Vehicle
    HEV : Hybrid Electric Vehicle
    PHEV : Plug-In Hybrid Electric Vehicle
    EREV : Extended-Range Electric Vehicle

    موافقم 34
    مخالفم 2
  3. Ehsan

    ۲۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (45 ديدگاه)

    علی رقم مزایای اشاره شده برای سیستم هیبرید ژنراتوری، این خودروها دارای مشکل مهم می باشند که در این مقاله به آن اشاره نشده است. این خودروها تنها در استفاده درون شهری و سرعت های پایین بسیار کارامد هستند. اما کارایی آنها در سرعت های بالا به شدت کم می شود. در طی حرکت در مسیرهای بزرگراهی با سرعت بالا، عملا فرصت شارژ باتری وجود ندارد موتور بنزینی باید برای نیرودادن به موتور الکتریکی باید به طور دائم در دور بسیار بالا کار کند که این امر موجب افزایش مصرف سوخت می شود. در مقابل در خودروهای پلاگین هیبرید به دلیل اتصال موتور بنزینی به چرخ با واسطه گیربکس، موتور بنزینی می تواند با دور پایین و در نتیجه مصرف سوخت کم کار کند.

    موافقم 23
    مخالفم 3
    1. Saeed Boroomand

      ۲۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (547 ديدگاه)

      دور موتور الزاما مشکل نیست، طی فرایند شارژ باتری از طریق ژنراتور متصل به موتور و استفاده از باتری برای حرکت موتور الکتریکی پیشرانه حدود بیست درصد اتلاف انرژی وجود داره. در حالی که انصال مستقیم چرخ و موتور درون سوز این اتلاف رو کم میکنه و به حدود پنج درصد کاهش میدن. مزیت سری ها این هست که نیازی به جعبه دنده ندارن و طراحی ساده تر. استفاده از اون ها وقتی به صرفه اس که باتری نسبتا بزرگ باشه و موتور نسبتا کوچیک و بهینه شده باشه برای یه لود مشخص. مزیت هیبرید موازی با باتری بزرگ این هست که نیازی به جعبه دنده پیچیده وجود نداره در مقایسه با درون سوز ها و میشه چرخ رو با تک دنده و کلاچ سینک کرد به شفت موتور توی سرعت های بالا.

      موافقم 5
      مخالفم 2
    2. جمال

      ۲۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      خودرو هایبرید در بزرگراه را بهترین عملکرد را دارد، من خودم خودرو اکوا هایبرید مدل ۲۰۲۴ دارم

      موافقم 3
      مخالفم 1
  4. مهرداد کشکولی ایلات

    ۲۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (21 ديدگاه)

    با سلام و احترام؛
    یکجور دیگر هم نام گذاری می شوند:
    به هیبریدی که موتور درون سوز علاوه بر ژنراتور و باطری ها به چرخها هم نیرو میدهد « هیبرید موازی » می گویند
    و
    به هیبریدی که موتور درون سوز به چرخها اصلا وصل نیست و نیرو نمی دهد هم « هیبرید سری » می گویند
    چون در هر دو حالت ژنراتور را داریم.

  5. محمد

    ۲۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    انسانها بیخود تلاش میکنند.موتور درونسوز قابل حذف نیست و خودروی الکتریکی بازده دلخواه را ندارد. به هرحال در نقطه ای برق باید تولید شود و آلودگی را ایجاد کند.انرژیهای تجدیدپذیرنیز برای تولید شدن نیاز به صرف انرژی دارند.

    موافقم 2
    مخالفم 2
  6. رضا

    ۲۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    بهترین گزینه برای هیبرید سری موتور وانکل مزداست ، ولی چرا امکان شارژ را فراهم نمی کنن؟

    1. Saeed Boroomand

      ۲۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (547 ديدگاه)

      با وجود سبک بودن و چگالی انرژی زیاد، بازدهش کم هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا