آموزشمقالات

رینگ پیستون چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

در جدیدترین مقاله بخش آموزش پدال به بررسی رینگ پیستون خودرو و وظیفه آن در پیشرانه‌های درون‌سوز خواهیم پرداخت.

پیشرانه‌های درون‌سوز یا احتراقی دارای اجزای مهمی همچون سیلندر و پیستون هستند. هماهنگی بی‌عیب و نقص صدها قطعه ثابت و متحرک می‌تواند تضمین کننده عملکرد درست یک وسیله نقلیه باشد. از جمله اجزای مهمی که شاید در نگاه اول خیلی به چشم نیاید اما نقش مهمی در پیشرانه دارد رینگ پیستون است که می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم.

رینگ پیستون چیست؟

قبل از آنکه به بررسی این قطعه مهم بپردازیم بهتر است اندکی درباره خود پیستون صحبت کنیم. پیستون قطعه‌ای فلزی است که داخل سیلندر حرکت می‌کند. لبه‌های پیستون دارای رینگ‌هایی است که با دیواره سیلندر در تماس هستند. این قطعه مهم از آلومینیوم یا چدن ساخته می‌شود و از طریق شاتون با میل‌لنگ ارتباط پیدا می‌کند.

در هر سیلندر پیشرانه یک پیستون وجود دارد و با بالا و پایین رفتن پیستون شاهد چرخش میل‌لنگ با ارتباط شاتون هستیم. همان‌طور که قبلاً در مقاله میل‌لنگ خودرو ذکر کرده‌ایم، نیروی حاصل از احتراق مخلوط سوخت و هوا از طریق پیستون، شاتون و میل‌لنگ به سایر اجزای پیشرانه انتقال یافته و نهایتاً به چرخ‌ها می‌رسد تا به این ترتیب خودرو حرکت نماید. با پایین رفتن پیستون مخلوط سوخت و هوا وارد سیلندر یا محفظه احتراق می‌شود. زمانی که پیستون به بالا حرکت کند مخلوط یاد شده متراکم خواهد شد و با جرقه‌زنی شمع منفجر خواهد شد. در ادامه نیروی حاصل از احتراق سوخت و هوا باعث می‌شود پیستون دوباره به پایین حرکت کند. زمانی که پیستون مجدداً به بالای سیلندر حرکت کند گازهای سوخته شده از سیلندر خارج خواهند شد. این سیکل بارها و بارها و به عبارتی صدها یا هزاران بار در دقیقه تکرار می‌شود.

از جمله بخش‌های مهم پیستون رینگ آن است. رینگ پیستون حلقه‌ای فلزی است که به بخش بیرونی پیستون متصل می‌شود و وظایف مختلفی دارد. پیستون برای انجام‌وظیفه خود باید بتواند با آزادی کامل درون سیلندر حرکت کند. وظیفه حرکت بدون اصطکاک و راحت پیستون درون سیلندر بر عهده رینگ پیستون است. از طرف دیگر پیستون برای حرکت خود نیاز به روان کاری خواهد داشت اما نفوذ روغن به درون محفظه احتراق می‌تواند منجر به روغن‌سوزی پیشرانه شود. بنابراین وظیفه دیگر قطعه موردبحث عایق‌بندی بخش های مختلف خواهد بود.

قطعه موردبحث برای عایق‌بندی و پر کردن فاصله بین پیستون و دیواره سیلندر طراحی شده است. اگر این فاصله خیلی کم باشد انبساط حرارتی پیستون می‌تواند باعث گیر کردن آن درون سیلندر شود که این امر آسیب‌های شدیدی را به پیشرانه وارد خواهد کرد. از طرف دیگر وجود فاصله زیاد بین این دو قطعه نیز باعث اختلال در آب‌بندی رینگ پیستون با دیواره سیلندر می‌شود که نتیجه آن کاهش فشار در سیلندر و افت قدرت تولیدی پیشرانه خواهد بود. حرکت لغزشی رینگ پیستون درون دیواره سیلندر باعث اصطکاک می‌شود. گفته شده اصطکاک ناشی از عملکرد این قطعه تقریباً ۲۴ درصد کل تلفات ناشی از اصطکاک قطعات پیشرانه است. به همین خاطر طراحی یک رینگ پیستون کارا و مناسب با خودرو اهمیت بسیار زیادی دارد. از طرف دیگر روان کاری رینگ پیستون امری سخت است و به کیفیت روغن‌موتور بستگی دارد چراکه روغن باید بتواند در دمای بالا و شرایط سخت تماس قطعات با یکدیگر دوام بیاورد.

انواع رینگ پیستون

درصورتی‌که پیستون را از نزدیک مشاهده کرده باشید شاهد چندین شیار روی بدنه و چندین نوع رینگ در آن‌ها خواهید بود. رینگ پیستون‌ها بسته به کاربرد، جنس و شکل خود وظایف مختلفی دارند و به دو دسته اصلی روغنی و فشاری تقسیم می‌شوند. رینگ‌های پیستون از سه تا هفت عدد بکار می‌روند و معمولاً در پیشرانه‌های بنزینی از سه یا چهار رینگ پیستون و در پیشرانه‌های دیزلی از شش یا هفت رینگ استفاده می‌شود.

رینگ پیستون‌های فشاری روغن را از دیواره سیلندر و محفظه احتراق پاک می‌کنند و همچنین عایق‌بندی کاملی را انجام می‌دهند. در مقابل باید گفت رینگ‌های روغنی دارای شیار یا سوراخ هستند و امکان عبور روغن از بالا و پایین آن‌ها وجود دارد. این نوع رینگ‌ها در پایین‌ترین شیار پیستون نصب می‌شوند تا علاوه بر حفظ فاصله کم پیستون با دیواره سیلندر مانع عبور بیش از حد روغن شوند.

وظیفه رینگ پیستون چیست؟

همان‌طور که گفته شد وظیفه اصلی این قطعه عایق‌بندی کامل سیلندر، جلوگیری از اصطکاک پیستون و دیواره و جلوگیری از نشتی روغن به درون محفظه احتراق است. البته قطعه موردبحث وظایف دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • بهبود انتقال گرما از پیستون به دیواره سیلندر
  • جلوگیری از نفوذ روغن‌موتور به محفظه احتراق و تنظیم میزان مصرف آن
  • جلوگیری از اصطکاک پیستون و دیواره سیلندر
  • عایق‌بندی محفظه احتراق و جلوگیری از نشتی مخلوط سوخت و هوای اطراف پیستون
  • جلوگیری از خروج دود داخل محفظه احتراق از بخش پایین پیستون و سیلندر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (912 ديدگاه)

    با بررسی دقیق کار رینگ و پیستون و به تبع اون میل لنگ و باقی قضایا، اهمیت ساده سازی برقی ها در انتقال نیرو خیلی بیشتر نمود پیدا میکنه
    پروسه انتقال نیروی درونسوز به معنی واقعی مستهلک و پر دردسره و میشه گفت تنها تکنولوژی مهم دنیاست که از ابتدا تا امروز هیچ تغییر مهمی در اون صورت نگرفته

    موافقم 21
    مخالفم 10
    1. datsun

      ۱۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3955 ديدگاه)

      تو واقعیت ظاهرا فرق داره مثلا یه تویوتا بدون تعمیر یا یک بار تعمیر انجین به بالای ۱.۵ میلیون رسیده بارها، ولی یه تسلا با ۱۲ بار تعویض موتور الکتریکی به این کیلومتر میرسه شما به این گاری ها ایرانی نگاه میکنی که دائم باید تو مکانیکی باشن و میگی درون سوز استهلاکش بالاست،

      موافقم 19
      مخالفم 8
      1. مازیار

        ۱۶ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (912 ديدگاه)

        من نه تویوتا رو لحاظ کردم و نه گاری های ایرانی رو
        اینها موارد خاص هستن
        من به اساس کار موتور درونسوز اشاره کردم که خیلی پر دردسره
        شما باید یه محفظه چدنی با استحکام بالا ایجاد کنی که برای هر سانتیمتر حرکت اتومبیل توش چند انفجار کوچیک داشته باشی و پروسه پر اتلاف انتقال نیروی اون انفجار

        موافقم 15
        مخالفم 5
        1. ali boy

          ۹ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          تو از این‌ مهندسی‌ها و دنیای اعجاب انگیز و زیبای درون سوز‌ها غرش‌های انجین‌ها زیبا و براق چدنی و آلومینیومی دنیای پر تنوع انجین‌های ۱،۲،۳،۴،۶،۸،۱۲،۱۶ سیلندرها و لذت لرزش تو گشتاور‌های بالا و خودروهای بنزینی گازوییلی سر در نمیاری دنیا بدون اتومبیل‌های بنزینی یه سری جاده سرد و بی‌روحن آخه مثلا کدوم عشاق هارلی دیویدسونی میره موتور برقی سوار بشه؟کدوم عشاق انجین ۸ سیلندر کاربراتوری میره تسلا سوار میشه؟

          موافقم 1
          مخالفم 1
      2. محمود

        ۱۶ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (100 ديدگاه)

        برای اون موتور تویوتا فقط تعمیر اساسی و کامل موتور رو به حساب اوردن و تعویض قطعات مصرفی موتور در این فاصله اصلا به حساب نیومده و مالکش هم مثل اون تسلا شبانه روز رانندگی نمیکرده و با ماشینش تا چین و افریقا و غیره جهانگردی نکرده.
        اون موتور تسلا هم ۱۲ بار تعمیر شده و نه تعویض‌! منتهی موتور برقی چون زیر ماشینه و برای تعویض قطعه باید باز بشه و سایتها به اشتباه تعویض قطعه و تعمیر رو تعویض موتور به حساب اوردن. مورد هم بوده تسلا با کارکرد بیش از ۷۰۰ هزار کیلومتر حتی تعمیر هم نداشته و فقط روغن عوض کرده

        موافقم 10
        مخالفم 6
      3. aliHOZA

        ۱۶ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (587 ديدگاه)

        فکرشو بکن موتور الکتریکی تویوتا چی میشه!
        احتمالا ۱۰ میلیون کیلومتر بدون تعمیر کار میکنه.

        موافقم 4
        مخالفم 4
    2. مهدی

      ۱۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1744 ديدگاه)

      به قول خارجی ها clearance ( خلاصی بین هر قطعه با قطعه دیگه ) و کنترل سایش و آب بندی و … که مهمترین چالش های یه موتور احتراق داخلی هستن به نوعی تو الکترو موتورها هم وجود داره که اگر وجود نداشت اون تسلا تو دو میلیون کیلومتر ۱۳ تا الکتروموتور تعویض نمی‌کرد

      موافقم 8
      مخالفم 2
      1. مازیار

        ۱۶ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (912 ديدگاه)

        درسته اما تعداد قطعات خیلی کمتره

        موافقم 2
        مخالفم 1
  2. Reza

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (54 ديدگاه)

    جواب سوالات قدیمیم راجع به پیستون و سیلندر رو پیدا مردم، تشکر🙏

    موافقم 2
    مخالفم 1
  3. محمد

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (592 ديدگاه)

    من میگم….همینقدر که درون سوزها زمان داشتن تا به بلوغ برسن….به برقیها هم زمان بدین
    چیزی در حدود ۱۰۰ سال زمان داشتن
    شما بیست سال زمان بدین
    خواهید دید درون سوزها ،تو پخته ترین ورژن،،،بسیار ابتدایی و غیر منطقی به نظر خواهند رسید

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. datsun

      ۱۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3955 ديدگاه)

      درود موتورهای الکتریکی هم صد و اندی سال تو صنایع دیگه استفاده شده

  4. بیخیال

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    بزودی یه موتور روتوری به جهان معرفی میشه که حتی بدون نیاز به توربو شارژر و سوپر شارژر ، از قابلیت پرخوران برخوردار خواهد بود و حتی این قابلیت رو داره که در شهر و جاده های کفی چندتا از سیلندرهاشو از مدار خارج کنه و در جاده‌های کوهستانی با تمام توان کار کنه و گشتاور بشدت زیادی داشته باشه.
    با حجم و وزنی به مراتب کوچکتر و کمتر از وانکل و با سیستم خنک کاری و روغنکاری باورنکردنی و با راندمان بالای ۷۰درصد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا