در این مقاله آموزشی به بررسی پوزیشن لامپ نصب شده در خودروها و مزایای آن خواهیم پرداخت.
چندی است که عبارت استانداردهای ۸۵ گانه صنعت خودرو ذهن خریداران را درگیر کرده است. اگرچه رعایت استانداردهای تولید هر محصول به ویژه خودرو امری ضروری و حیاتی است اما خودروسازان به بهانه اعمال این استانداردها قیمت محصولات خود را شدیداً افزایش دادهاند که این امر موجبات نارضایتی خریداران را فراهم کرده است. جدای از این بحث، زمانی که لیست استانداردهای ۸۵ گانه صنعت خودرو را نگاه کنید به مواردی همانند دی لایت یا چراغ رانندگی در روز و همچنین پوزیشن لامپ برخواهید خورد. پیش از این مقاله آموزشی جداگانهای برای دی لایت یا چراغهای روز روشن در پدال کار کردهایم و حالا میخواهیم پوزیشن لامپ را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.
پوزیشن لامپ چیست و چه مزایایی دارد؟
این ویژگی که روشن بودن دائمی چراغهای عقب نیز نام دارد به تازگی در خودروهای داخلی بکار رفته و جزو الزامات سازمان استاندارد است. پوزیشن لامپ عملی مشابه دی لایت را برای چراغهای عقب انجام میدهد به این معنی که در طول روز، چراغهای عقب خودرو به محض استارت زدن روشن خواهند شد تا خودرو بیشتر در معرض دید سایر کاربران جاده قرار گیرد و احتمال تصادفات کمتر شود.
در همین زمینه بخوانید: چراغ های مه شکن خودرو چیست و چه عملکردی دارد؟
همانطور که قبلاً درباره دی لایت گفتهایم، وجود چراغهایی با روشنایی حتی در طول روز باعث کاهش میزان تصادفات خواهد شد و یافتههای مؤسسات ایمنی نیز مؤید این نکته است. در بسیاری از کشورها نصب دی لایت در خودروهای تولیدی الزامی است و خودروهای داخلی نیز چنین تکنولوژیای را به همراه دارند. البته پوزیشن لامپ در مقایسه با دی لایت کمتر فراگیر شده هرچند وجود آن باعث افزایش ایمنی خواهد شد. در واقع این ویژگی مکمل دی لایت است و باعث دید بهتر جلو و عقب خودرو میشود. در خودرویی که به پوزیشن لامپ یا ویژگی روشن بودن دائمی چراغهای عقب مجهز باشد به محض استارت زدن چراغهای عقب روشن خواهد شد.
از جمله مزایای این تکنولوژی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- افزایش ایمنی و کاهش احتمال تصادفات
استفاده از دی لایت و پوزیشن لامپ باعث میشود رانندگان دیگر حتی در طول روز خودروها را بهتر تشخیص دهند و این امر باعث جلبتوجه آنها و کاهش احتمال تصادفات خواهد شد.
- یادآوری به راننده برای خاموش کردن خودرو
یکی دیگر از مزایای پوزیشن لامپ این است که اگر راننده هنگام توقف برای انجام اموراتی همچون خرید و… خاموش کردن خودرو را فراموش کند، روشن ماندن پوزیشن لامپ به او چنین نکتهای را یادآوری خواهد کرد.
- روشن کردن چراغهای اصلی
معمولاً به دلیل وجود دی لایت و روشن بودن دائمی پشت آمپرها گاها رانندگان فراموش میکنند در زمان غروب چراغهای خودرو را روشن کنند، به همین خاطر وجود ویژگی موردبحث باعث خواهد شد خودرو قابلرؤیت باشد.
Zahid AMG. 2005
۸ دی ۱۴۰۲من عاشق چراغ عقب بی ام و اخری شدم 🥹🥹🥹
خیلی قشنگه چراغش
محمد
۸ دی ۱۴۰۲اینا ال ای دی هستن اگه خراب بشن چطور عوض میشه؟
من همیشه نگران اینم چون خود چراغ خیلی گرونه
هم وطن
۱۰ دی ۱۴۰۲خوب عوض نمیکنم ، مثل ماشین های دیگه که پوزیشن ندارن بذار ساده باشه
sinasvj
۸ دی ۱۴۰۲آپشنیست که ایرانخودرو و سایپا به واسطه آن قیمت خودروهای خود را دوبل و سوبل میکنند
18:45
۸ دی ۱۴۰۲خیییلی زیبان بخصوص تو آلمانی ها😊😊
morteza
۸ دی ۱۴۰۲پژو پارس قبل چراغ پوزیشن ۱۸۰ بعد پوزیشن ۲۹۹
محمد زارعان
۸ دی ۱۴۰۲آپشن جدید
قیمت جدییییییییییییییییییید🙃🙃🙃
Cowboy
۸ دی ۱۴۰۲همین دی لایت خودرو های داخلی مخصوصا پارس و کوییک چشم مارو در آورده از بس که نورش زیاده و توی چشه( یعنی نمیتونن تعادل در میزان نور رو مشخص کنند؟؟)دیگه پوزیشن لایت رو باب نکنید که با دوتا ال ای دی گذاشتن بدون مهندسی درست راجب جای چراغ میزان نور،اندازه چراغ،فقط یه خط ال ای دی میچسبونن و ۵ تومن حداقل میزان رو قیمت ماشین
امیرموسوی
۸ دی ۱۴۰۲کاری ندارم که خودرو سازهای داخلی چه هدفی از این آپشن دارن اما من شخصا از قدیم الایام بمحض استارت زدن چراغ کوچک رو روشن میکردم که چراغ خطر عقب روشن بشه و در شرایط مختلف ماشین دیده بشه مخصوصا که من علاقه به ماشینهای تیره مثل نوک مدادی و سرمه ای و قهوه ای دارم و توی این حدودا ۳۰ سال هیچوقت ماشین سفید نداشتم.بنظرم آپشن خوبیه و البته ضروری.
Mm
۹ دی ۱۴۰۲سلام منم عاشق همین رنگ ها به علاوه یشمی و کاربنی هستم
ایرانی
۹ دی ۱۴۰۲بیخیال شایدبرامردم سایرکشورها خوب باشه اماتوایران چراغ ترمزپرنوروحتی اضافه میزاری بعدترمزمیزنی فرصت کنی حتی میپری پایین وبال بال که ازعقب نزنن بهت اما خیلی قشنگ میادمیزنه به ماشین بعدمیادپایین باحالت طلب کارانه میگه شرمنده چیزی نشده حواصم نبود.بنظرم این نوع استانداردبدردنمیخوره بایدهنوزکیفیت اتاق وموتوری واصل کاریا استانداردبشه بعداگه شدبریم مرحله بعد اونم بعد30تا40بعداحتمالا
شرر غم
۱۲ دی ۱۴۰۲خداییش من خودم به شخصه فکر کردم یارو زده رو ترمز….یارو اونور دنیا همه چیزش حساب کتاب شده است ..اینهمه جای خودرویی رو که اونا درست کردن که اول سرنشین ایمن باشه..شما چون نمیتونید.. زرتی چراغ خوب دیده بشه .مگه همه مثل خودتون ؟مه باشه همه روشن میکنن…تو روز ماشین خوب دیده بشه؟یه ذره فکر کنید؟
Taha Ayoobi
۲۴ بهمن ۱۴۰۲جالبه
نشوان عارفی
۲۴ بهمن ۱۴۰۲اینا به جای خود ولی اگه به فکر ایمنی و جان مردم هستین چرا قیمت یه آیربگ رو انقدر گرون کردین که نمیشه جای خالیش رو پر کرد یا یه دونه این آپشن که زدین چرا باید قیمت ماشین رو ببره بالاتر؟
TITAN
۲۹ بهمن ۱۴۰۲بی ام و واقعا چراغهای زیبایی طراحی میکنه