اگر به تیونینگ خودرو علاقه دارید اما درعینحال میخواهید از مزایا و معایب آن آگاه شوید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.
با اینکه خودروهای ارتقا یافته و پرفورمنس زیادی در بازارهای جهانی حضور دارند اما همه افراد نمیتوانند نسخههای استاندارد و کارخانهای این خودروها را خریداری کنند. قیمت خودروهایی همچون بی ام و M5 یک سد محکم در برابر خریداران است و از طرف دیگر بودجه زیادی برای سرویس و نگهداری این خودروها موردنیاز خواهد بود. به همین خاطر ارتقای خودرو امری وسوسه کننده و درعینحال تا حدی هزینهبر است زیرا شما هم میتوانید بخشهای لازم برای ارتقای خودرو را تعیین کرده و با هزینه خرید بالای یک خودروی پرفورمنس استاندارد روبرو نشوید. از طرف دیگر هم باید هزینههای خاصی را برای سرویس و نگهداری در نظر بگیرید. شرکتهای خودروسازی دوست دارند خودروهای تولیدی را با محدودیتهای ویژهای طراحی کنند تا قابلیت اطمینان آنها حفظ شود. با تمامی این تفاسیر تصمیم گرفتهایم به مزایا و معایب تیونینگ خودرو بپردازیم تا اگر به دنبال ارتقای خودروی خود هستید با چشم بازتری این کار را انجام دهید.
مزایای تیونینگ خودرو
- بهبود قابلتوجه پرفورمنس وسیله نقلیه
با اینکه خودروهای پرفورمنس استاندارد فاصله زیادی با پتانسیل نهایی خود ندارند اما مدلهای پایه و ارزانتر با محدودیتهای زیادی عرضه میشوند. به همین خاطر طیف وسیعی از تغییرات وجود دارد که میتوان روی خودرو اعمال کرد. از ارتقای پیشرانه گرفته تا سیستم تعلیق و ترمز، تیونینگ خودرو شاخههای مختلفی دارد. همچنین یکی از مهمترین بهبودهای خودرو به لاستیکها مربوط میشود زیرا تنها بخش در تماس با جاده هستند. لاستیکهای کاراتر باعث چسبندگی و کشش بیشتر شده و تأثیر مثبتی روی ترمز و شتاب خودرو دارند. سیستم تعلیق تیونینگ شده نیز کنترل بهتر بدنه را در پی خواهد داشت. تیونینگ پیشرانه هم میتواند قدرت و گشتاور را بیشتر کرده و درعینحال منحنی مربوط به آنها را بهینه سازد.
- امکان کاهش مصرف سوخت
یکی از بزرگترین مزیتهای برنامهریزی مجدد ECU افزایش قدرت پیشرانه است اما درعینحال میتوان مصرف سوخت را نیز کاهش داد. قلب تپنده خودرو برای حفظ قابلیت اطمینان خود محدودیتهای خاصی دارد بنابراین برنامهریزی دوباره باعث بهبود راندمان آن میشود.
- امکان شخصیسازی خودرو
با اینکه تغییرات زیباییشناسی میتوانند شامل انتخاب رنگ جدید برای خودرو باشند اما تیونینگ خودرو نیز با همین هدف انجام میشود. اضافه کردن توربو یا سوپرشارژر به پیشرانه میتواند به تمایز صدا و عملکرد خودرو کمک کند. همین موضوع درباره بهبود هندلینگ خودرو نیز صدق میکند. با برخی تغییرات هدفمند و مهم میتوان خودروی لوکسی همچون کادیلاک STS را به سدانی اسپرت بدل کرد.
معایب تیونینگ خودرو
- کاهش قابلیت اطمینان وسیله نقلیه
بسته به سطح تغییرات خودرو احتمال کاهش قابلیت اطمینان آن وجود دارد. ایجاد تغییر در لاستیکها و زیربندی خودرو اگر بهطور صحیح انجام شود تأثیر زیادی روی کیفیت و قابلیت اطمینان آن نخواهد داشت اما تغییر پیشرانه میتواند قطعات دیگر را نیز تحت تأثیر قرار دهد. افزایش بیش از حد قدرت پیشرانه شاید فرد را با مشکلات زیادی مواجه کند. این کار همچنین فشار زیادی به گیربکس و کلاچ وارد میکند و قطعات کلیدی پیشرانه نیز مجبور خواهند بود تحتفشار زیادی قرار گرفته و مستهلک شوند. موضوع دیگر به احتمال لغو گارانتی خودرو نیز مربوط میشود که باید این موضوع را حتماً در نظر بگیرید.
- احتمال افت قیمت خودرو
برخی تغییرات خودرو باعث میشوند هنگام فروش افت قیمت زیادی وجود داشته باشد. به دلیل آن که چنین خودروهایی معمولاً تحتفشار قرار میگیرند بنابراین خریداران زیادی به آنها علاقه ندارند و به همین خاطر هم قیمت مدلهای تیونینگ شده افت بیشتری دارد. در برخی کشورها حق بیمه خودروهای موردبحث نیز بیشتر است زیرا احتمال تصادف آنها بالاتر خواهد بود.
- هزینه زیاد تیونینگ خودرو
عیب دیگر این کار میتواند به هزینه زیاد قطعات و دستمزدها مربوط باشد. برای مثال اگر خواهان خرید دو جفت لاستیک باکیفیت باشید باید حداقل ۲۰ میلیون تومان در نظر بگیرید و این موضوع درباره ارتقای پیشرانه و سیستم تعلیق به چند ده میلیون تومان میرسد. در حقیقت تیونینگ خودرویی ساده همچون پژو ۲۰۷ شاید هزینه بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان داشته باشد که از عهده افراد زیادی خارج است.
حال که با مزایا و معایب تیونینگ خودرو آشنا شدید بهتر است بدانید ارتقای برخی بخشهای خودرو راحتتر از بخشهای دیگر است. اگر برای اولین بار میخواهید این کار را انجام دهید بهتر است کار خود را از بخشهایی همچون لاستیک، ECU، سیستم تعلیق و ترمز آغاز نمایید. در حقیقت بهتر است همیشه لاستیک را به عنوان نقطه شروع تیونینگ خود در نظر بگیرید زیرا تأثیر زیادی روی سواری دارند. همچنین تیون ECU نیز راهکاری ارزانقیمت است که بهبود قدرت پیشرانه را به همراه دارد. فقط باید این کار را در مراکز معتبر انجام داد تا مشکلی برای سیستمهای الکترونیکی خودرو به وجود نیاید.
تمرکز روی سیستم تعلیق و ترمز هم گزینه مطلوب بعدی است زیرا جزو مهمترین بخشهای خودرو هستند و انتخاب پیستونها و دیسکهای بهتر نه تنها قدرت توقف خودرو را بهبود میبخشد بلکه طول عمر آنها را نیز افزایش میدهد. سیستم تعلیق بهتر نیز کیفیت سواری مطلوبی به همراه خواهد داشت و قابلیت عبور از پیچ خودرو بهبود خواهد یافت. نتیجه همه این کارها بهبود پرفورمنس و ایمنی خودروست. اما کار روی پیشرانه میتواند پیچیدهتر باشد. برای تیونینگ پیشرانه تحقیق و جستوجوی زیادی نیاز است چراکه با کوچکترین اشتباهی متحمل هزینههای سنگین خواهید شد. هر قطعه پیشرانه باید هماهنگی بالایی با اجزای دیگر داشته باشد. به همین خاطر است که خودروسازان چندین میلیون دلار را صرف توسعه چنین قطعاتی میکنند. اگر تیونینگ خودرو بهصورت علمی و درست انجام شود، نتیجه کار محصولی لذتبخش و ایمن خواهد بود که هم مالک خودرو و هم دیگران از آن لذت خواهند برد.
زیزیگولو
۲۴ دی ۱۴۰۳متاسفانه تیونینگ واقعی و استاندارد تو ایران وجود نداره و اگرم باشه بسیار محدود و انگشت شمار هستش
Cehx
۲۴ دی ۱۴۰۳اگر تو ماشین های ایرانی قدرت بالای 200 اسب بخواهی به انجین اسیب میزنی اینایی هم که تو اینستا هستند معمولا یا دروغ می گن یا تغییرات اساسی در خود پیشرانه به وجود آوردند از نظر من ارتقا دادن انحین های ایرانی تا 150 اسب خوبه البته بستگی به موتورش هم داره ولی برای tu5 تا همین 140 تا 150 بیشتر دیگه مصرف سوخت زیاد و اسیب قطعی هست گرچه من بیشتر به ارتقا کمک فنر ها و دیسک ها میپردازم مثلا پیشرانه 130 اسب با دیسک و لاستیک و کمک فنر درست حسابی مطمئنم هم سواری ماشینم بهتره هم کاربردش
زیزیگولو
۲۵ دی ۱۴۰۳منظورم تیونینگ اصولی و مهندسی شده هستش
Kourosh
۲۵ دی ۱۴۰۳از نظر من برای همین تو ایران باید ماشین های ژاپنی و اروپایی و بعضاً کره ای از سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۶ رو جمع کرد برا تبونینگ چون هم از نظر موتوری توانایی دارن هم ساختار کلی ماشین
مهدی
۲۵ دی ۱۴۰۳موتور ریرا مگه ایرانی نیست که توی حالت استاندارد ۱۶۰ اسب بخار قدرت داره ؟
۲۵ دی ۱۴۰۳اون توربوعه
Nismo
۲۴ دی ۱۴۰۳دوستان غیر از هدرز و مکش چه چیزهایی رو برای تقویت خودرو پیشنهاد میدید؟
ARMAN سابق
۲۴ دی ۱۴۰۳خب تیون اتمسفر یا توربو؟؟؟
اگه اتمسفر که استیج ۱ مثلا tu5 شامل هدرز و کیت مکش و میل سوپاپ و شمع مناسب و اینا میشه و بسته به ستاپ و سلامت موتور بین ۱۱۵ تا ۱۲۵ اسب سر چرخ میده با یه هزینه معقول
برای استیجای بالاتر اتمسفرم روشایی مثل تراتل هستش که علاوه بر اینکه هزینش خیلی میره بالا از حالت شهری خارج میشه و بنزین خوب میخواد ممکنه کولر و هیدرولیکم نداشته باشه. قوی ترین tu5 اتمسفری که من دیدم یه تراتل بوده که ۲۴۴ تا سر چرخ داشته تازه ستاپ ریس بوده نه شهری
قضیه توربو هم که کلا فرق داره هم هزینش خیلی بیشتره هم زمان بیشتری طول میکشه ماشین جمع شه هم قدرت خیلی بیشتری نسبت به اتمسفر میده.
الان یه توربو استیج یک راحت ۱۸۰ تا میده ولی بازم بستگی داره.
الان حتی با توربو بالای ۴۵۰ تا از tu5 گرفتن با ستاپ شهری و با ستاپ ریسم بالای ۶۰۰ تا گرفتن
Taha Ayoobi
۲۵ دی ۱۴۰۳من خودم با توجه به علم ناقصی که دارم، برای ماشین ایرانیا اینا تو ذهنمه:
افزایش حجم موتور، میلسوپاپ، فنر سوپاپ، انژکتور، دریچه گاز، پورت و پولیش، فولی ادجاست.
یه ریمپ هم رو همشون
M-SHELBY
۲۵ دی ۱۴۰۳میل سوپاپ ، پورتو پولش ، کیت تقویت سیستم جرقه ، سوزن انژکتور حجم بالا ، اینتیک مانیفولد کاستوم ، تراتل ریسینگ .
برای اتمسفریک استیج شهری
Taha Ayoobi
۲۵ دی ۱۴۰۳راستی شمع تقویتی رو کاری ندارم ولی وایر تقویتی اصلا پیشنهاد نمیشه که کوئلو به فنا میده
Arash2009
۲۴ دی ۱۴۰۳سوپرا mk4 خوراک تیونر ها
امیر
۲۵ دی ۱۴۰۳سوپرا ام کی ۴ عالیه ولی فقط یه مشکل داره!
اونم تک دیفرانسیل بودنش.
یعنی تو برو اصلا ۱۰۰۰۰ اسبش کن ولی بخاطر تک دف بودنش ممکنه تعادلشو از دست بده یا اصلا خوب راه نره
.
۲۵ دی ۱۴۰۳لندکروز الانه با ۲۰۰۰ اسب بخار کنار داداش بزرگش داره میگه بزن قدش.
اشکان
۲۴ دی ۱۴۰۳مطلب بسیار عالی بود ولی لازم به ذکر هست که مثل همه چیز توی این کشور هیچ موسسه و شرکتی که یک استانداردی رو رعایت بکنه و بعد جوابگو باشه وجود نداره . ابتدا میگن A تومن هزینه خواهد شد و زمانی که ماشین رو زخمی کردن میگن خودت بخر بقیه اش رو و …. ماشین سالم رو تحویل طرف دادم و یک ماشین که هر لحظه امکان انفجار داشت گرفتم بعد از ۲۰۰ تومن هزینه و … ماشین رو کمتر از قیمت دستکاری نشده اش فروختم .( ماشین پسرم موضوع صحبت هست )
nissan skyline
۲۴ دی ۱۴۰۳هیچ معایبی نداره همش مزایاس
البته به شرطی که پول داشته باشی و هرجور دوس داری ماشینتو بسازی
نام
۲۸ دی ۱۴۰۳عزیزم سلام این حرفت اشتباهه همین که ماشینت یه دفعه از ده لیتر مصرف به بیست یا بیست و پنج لیتر مصرف برسه برای سلامتی موتور بده و باعث خرابی تو راه اجزای ماشین میشه
علی Shelby
۲۴ دی ۱۴۰۳تو ایران که همچین تیون های خفنی انجام نمیشه و فقط یه سپر ، چراغ ، ارتفاع ، اگزوز رو تغییر میدن و
یه عالم اکسسوری (لوازم تزیینی)
اگه بخوان قدرت موتور رو هم تقویت کنن تهش یه کیت مکش با یه هدرز میندازن
علی Shelby
۲۴ دی ۱۴۰۳تو ایران که همچین تیون های خفنی انجام نمیشه و فقط یه سپر ، چراغ ، ارتفاع ، اگزوز رو تغییر میدن و
یه عالم اکسسوری (لوازم تزیینی)
اگه بخوان قدرت موتور رو هم تقویت کنن تهش یه کیت مکش با یه هدرز میندازن
Flanker
۲۵ دی ۱۴۰۳یکی از دوستان روی ب ام و E30 موتور 2jz نصب کرده با توربو kkk و اینتر کولر. البته فقط برای درگ چون استفاده ماشین بصورت شهری یکم مشکله.
Karbaz
۲۴ دی ۱۴۰۳ممنون از مطلب خوبتون.اگر میشه یه مقاله درباره شرکت های لوازم افتر مارکت خودرو و تاریخچه و… بدید
HFball
۲۵ دی ۱۴۰۳اصلی ترین ستون های تقویت موتور های احتراق داخلی هوا رسانی مثل هدرز و توربو و مکش و بعد برق رسانی جهت احتراق بهتر سیلندر هاست و سوخت رسانی و همه اینها باید در حد و حدودی باهم تنظیم بشه
amirboss
۲۵ دی ۱۴۰۳تیونینگ به چه قیمتی؟!
اونم تو ایران با کلی علم ناقص و کله های داغ!!!
یکی از آشناهامون دنا رو ریمپ کرده بود عین بگم چی داشت عشق میکرد که ۱۵ میلیون خرج کردم نعره ماشینمو درارم بیرون.یه هفته بعد جرثقیل از وسط بلوار کشیده بودش بیرون.
علم تیونینگ چندین شاخه داره و فوق العاده تخصصی هست که به هیچ عنوان نمیشه اینجا بهش پرداخت.
یه سوال خیلی ساده!
اصن هدف از تیونینگ یه خودرو چیه؟
از تیونینگ سیستم برق و سیستم صوت و سیستم تعلیق و سیستم انتقال قدرت و فنی خودرو گرفته تا تیونینگ ظاهر خودرو و حتی دستکاری پلتفرم خودرو.
حالا هر کدوم از این اقدامات یه سرفصله و درای چند زیرشاخه میشه که واقعا تخصص خودش رو میخاد.
مثلاً برای تیونینگ موتور خودرو حتما باید زیربندی،سیستم تعلیق،سیستم برق و انتقال قدرت خودرو هم دچار تغییر بشه.
حیف تو ایران نه کلاس آموزشی درست حسابی برای علم تیونینگ هست نه یه رشته دانشگاهی به درد بخور.
محمدرسول صمدی (◕‿◕)
۲۵ دی ۱۴۰۳تیونینگ واقعا خوبه نباید هم دیگه زیاد از حد باشه
🐳
قدرت طهماسبی
۲۵ دی ۱۴۰۳خودرو در ایران فقط مونتاژ قطعات و کپی برداری می باشد ، خبری از طراحی مهندسی و علمی و اصولی نیست ، صنعت مونتاژ و قدیمی و این یعنی شکست در صنعت خودرو
Flanker
۲۵ دی ۱۴۰۳من یه ب ام و E30 316 داشتم. ماشین رو کلاً آهن کردم. یه موتور ام پاور تیون شده از دبی خریدم گذاشتم روش. ترمز های جلو رو از E36 برداشتم. مندل عقب رو هم که ترمز هاش کاسه ای بود عوض کردم دیسکی گذاشتم. رینگ ها رو براک انداختم با لاستیک های ۲۰۵ جلو و ۲۲۵ عقب. فنر لول های جلو و عقب رو هم عوض کردم و کوتاهتر نصب کردم. کیت بدنه ام تکنیک نصب کردم. تریم داخلی رو کلاً چرم کردم با آمپر های ام پاور. در آخر ماشین رو کلاً رنگ کردم. همه چی خوب بود بجز وقتی جاده لغزنده بود چون ماشین ۳۲۸ اسب سر چرخ قدرت داشت و کنترل کشش هم نداشت. تو دنده های سنگین حتی دنده ۳ عقب ماشین تمایل به انحراف داشت. ترمز ها هم جوابگو نبود تو سرعت های بالا و با یکم فشار زیاد قفل میکرد. البته رانندگیش برای من خیلی لذتبخش بود. ولی موتور بیش از حد قدرت ارائه میکرد و گاهی دردسر ساز میشد. ولی موقع فروش سود خوبی عایدم شد. کلاً ب ام و مخصوصا E30 پتانسیل خوبی برای تیونینگ داره ولی اگه خواستید موتور عوض کنید پیشنهاد من اینه که یه موتور شش سیلندر ۲.۵ لیتری بذارید روش. اگه ام پاور گذاشتید رو ماشین روی داون فورس ماشین کار کنید. مخصوصا تو سرعت های بالای ۲۰۰ کیلومتر در ساعت سر ماشین تمایل زیادی به بالا رفتن داره. ترمز ها رو هم ای بی اس کنید. اونوقت یه تیونینگ تمیز و بی دردسر از آب در میاد.
مهدی
۲۵ دی ۱۴۰۳دوستان ؛ یه سوال داشتم ؛ شاید یکم خنده دار باشه ، اما می پرسم .
آیا میشه ECU روا رو برنامه ریزی کرد ؟ چون شنیدم ماشینای قدیمی نمیشه ؛ خواستم بپرسم
ممنون میشم اگه بگین 🙏
مجتبی
۲۵ دی ۱۴۰۳سلام بله اتفاقا چون موتور پیکان یکی از سخت جون ترین موتورها را داره واسه توربو کردن عالی وECUهم میتونید ریمپ کنید وکلا تقویت کنید ک همه پژو تیون ها را قوطی کنه ولی کسی ک کار بلد باشه
Ali.B
۲۵ دی ۱۴۰۳دوستان من یه ایمپالا دارم به نظرتون میشه به سوپر شارژش کرد موتور و ظاهرش تیونینگ حرفه ای شده ولی یکی از دوستان گفت میتونی سوپر شارژر ببندی که منم گفتم از شما عزیزان مشورت بگیرم
مجتبی
۲۵ دی ۱۴۰۳بله میشه فقط استاد میخواد قشنگ جمع کنه وتیون کنه برات عالی میشه
Ali.B
۲۵ دی ۱۴۰۳سپاس گرازم
Mohammad hasan
۲۵ دی ۱۴۰۳فقط اون مرسدس بنز اس ال ار مک لارن اسپیدستر…زیبایی تمام