سنسور نور و باران جزو امکانات نسبتاً کاربردی در خودروها محسوب میشود که امروزه در برخی خودروهای داخلی مانند تارا دنا پلاس و… دیده میشود. نحوه عملکرد این حسگرها بسیار ساده و ابتدایی هستند و در آنها از هیچ تکنولوژی خاصی استفاده نشده که در ادامه به طور کامل به آنن میپردازیم.
در این مقاله از سری مقالات آموزش مجله پدال قصد داریم شما را به طور کامل با سنسور نور و باران و نحوه عملکرد این دو آشنا کنیم. با پدال همراه باشید.
همچنین بخوانید: علت لرزش فرمان خودرو چیست؟ به همراه راهکارهای رفع آن
همچنین بخوانید: بوستر ترمز چیست و روش عملکرد آن چگونه است؟
سنسور نور و باران چیست؟
سنسور نور همانطور که از نامش پیداست وظیفه دارد در هنگام تاریکی هوا، چراغهای خودرو را بهصورت اتوماتیک روشن کند. این سنسور معمولاً بر روی قسمت جلویی داشبورد و پشت شیشه (داخل کابین) نصب میشود.
سنسور باران نیز وظیفه دارد در هنگام بارندگی برفپاککنها را بهصورت اتوماتیک روشن، و سرعت آنها را متناسب با سرعت باران یا برف تنظیم کند. سنسور باران معمولاً در بالای شیشه جلو، قسمت وسط (در محدوده قرارگیری پایه آینه جلو) نصب میشود.
سنسور نور چگونه کار میکند؟
سنسور نصب جلوی داشبورد (و بعضاً کنار سنسور نور) وظیفه دارد هنگامیکه نور محیط بیرون خودرو بیشتر یا کمتر از میزانی که از پیش برای آن برنامهنویسی شده شود، اقدام به روشن یا خاموش کردن چراغها کند.
البته سنسور نور در برخی از خودروها مانند کیا سراتو ۲۰۱۲ که فاقد دیلایت هستند، چراغهای کوچک خودرو را حتی در روشنترین مکانها، روشن میکند.
سنسور باران چگونه کار میکند؟
برفپاککن خودروها تا چند دهه پیش تنها سه حالت داشتند؛ خاموش، دور تند و دور کند. کمی بعد برفپاککنها علاوه بر تنوع بیشتر حالتهای سرعت به تایمر هم مجهز شدند. تایمر در برفپاککن خودروها کمک میکرد تا دیگر نیازی نباشد راننده دائم برفپاککن را خاموش و روشن کند.
اما امروزه در خودروهای جدید سنسور باران وجود دارد. نحوه کار این سیستم بر پایه نور مادون قرمز است. سنسور باران (زمانی که روشن باشد) همواره در حال ارسال امواج مادون قرمز با زاویه ۴۵ درجه بر روی شیشه جلو است. طبیعتاً امواج فرستاده شده بر روی شیشه بازتاب دارند. میزان و نوع بازتاب با توجه به خشک یا تر بودن شیشه متفاوت است؛ سنسور باران وظیفه دارد بازتاب این امواج را بررسی کند و با توجه به آن، برق پاککنها را با سرعت مناسب به حرکت در آورد.
در برخی از خودروهای مدرن و لوکس، سنسور باران و نور بهطور مشترک با یکدیگر کار میکنند. اگر بخواهیم دقیقتر توضیح دهیم باید بگوییم در شرایطی مانند با بارش باران یا برف شدید راننده برای ادامه مسیر علاوه بر فعالیت مداوم برفپاککنها، نیاز به نور کافی نیز دارد؛ در این زمان سنسور باران به سنسور نور دستور میدهد چراغهای خودرو را روشن کند.
چگونه سنسور نور و باران خودرویمان را فعال کنیم؟
درصورتیکه خودروی شما مجهز به سنسور باران باشد، میتوانید آن را از قسمت تنظیمات برفپاککنها (دسته راهنمای راست) در حالت اتوماتیک قرار دهید. اگر هم بخواهید سنسور نور خودرو را فعال کنید باید حالت اتوماتیک آن را از دست راهنمای چپ (در خودروهای آلمانی پنل کنترل چراغها سمت چپ فرمان) فعال کنید.
TESLA
۱۰ اسفند ۱۴۰۱یادش بخیر ، اولین ماشینی که دیدم سنسور نور و باران داره مگان بود ( مگان اتومات ) اونموقع برای خودش کلاسی داشت و به هر کسی میگفتی فلان ماشین سنسور نور یا باران داره ، دهنش باز میموند اونموقع فکر میکردن چیز خیلی پیشرفته ای هست
new reventon
۱۰ اسفند ۱۴۰۱لطفا 4 تا مقاله آموزشی تخصصی ام بزارین یه چیز مفیدی یاد بگیریم.
مثل. اصول مهندسی مربوط به طراحی ادوات مربوط به سیستم تعلیق خودرو
تحلیل نیروهای مکانیکی وارد بر خودرو
اصول مربوط به طراحی آئرودینامیک خودرو
اصول مربوط به طراحی مهندسی موتور الکتریکی نوین و باتری و غیره
مسائل مربوط به طراحی خودرو
سالید ورک، سورس مفید و غیره
ممنون
new reventon
۱۰ اسفند ۱۴۰۱اگر کسی راجب این مسائل تخصصی کار کرده لطفا راه ارتباطیشو بزاره که آینده با هم تبادل اطلاعات و یا کار کنیم. ممنون
پیمان
۱۰ اسفند ۱۴۰۱کاملا موافقم.همین طور مقالات یا حتی معرفی مقالات در مورد رادارهای خودرو،بیشتر در مورد اصول و معرفی قطعات بکار رفته در اونها
Navid AJ
۱۱ اسفند ۱۴۰۱بله پیشنهاد خوبیه. از یوتوب هم میتونین کمک بگیرین. بهترین کلاس آموزشی اونجاست.
مصطفی
۹ خرداد ۱۴۰۲موضوعات مقاله دانشگاهته اینا؟
TESLA
۱۰ اسفند ۱۴۰۱متاسفانه خیلی از آپشن ها و سنسور ها تو ایران کارایی ندارن و بدرد نمیخورن ، یکی از دوستام سانتافه ۲۰۱۷ داره چند وقت پیش باهاش رفتیم شمال ، همونطور که میدونید سانتافه ها از مدل ۲۰۱۴ به بعد نور بالا اتومات دارن و اینطور کار میکنه که وقتی فاصله با خودرو جلویی کمتر از ۱۰ متر بشه خود ماشین به صورت اتومات نور بالا میده کلا شاسی بلند ها نور قویتری نسبت به سدان ها دارن و سانتافه هم جزو بزرگ ترین suv های ایرانه به خاطر همین وقتی نور بالا میده چشم راننده جلویی رو اذیت میکنه و همین باعث میشه که دعوا و کل کل کردن شروع بشه که این اتفاق بار ها برای ما تو راه افتاد 😂😂
کیان
۱۰ اسفند ۱۴۰۱اینکه ربطی به ایران و غیر ایران ندارهها !!!
و در ضمن نور بالا اتومات برای ماشینهایی هست ک از سمت مقابل میان نه موافق جهت، هر وقت ماشین سمت مقابل نزدیکتر از حد معینی باشه های بیم یا نور بالا اتومات قطع میشه
آرش
۲۲ خرداد ۱۴۰۲سلام ، خودرو من از کارخونه سنسور نور و باران داره ، یه سوالی داشتم اگه چراغ های مه شکنم رو زنون ببندم و چراغ های نور بالا رو هدلایت بندازم و به نور پایین و چراغ های کوچیک هم دست نزنم و خودشون باشن، اون موقع مشکلی در کارکرد سنسورهای نور و باران پیش میاد ؟
مجید
۱۹ فروردین ۱۴۰۳نه اصلا لامپها ربطی به کارکردن سنسور نداره
علی
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ماشین من چراغ هاش فول اتولایته و دکمه ی off نداره! چجوری میتونم سنسور نور رو غیر فعال کنم؟