آموزش

رم ایر چیست و چطور باعث افزایش قدرت خودروهای عضلانی می‌شد؟

در دههٔ ۶۰، پونتیاک برای افزایش قدرت خودروهای عضلانی خود، طرح نوآورانه‌ای را ارائه کرد که رم ایر نام گرفت و هوای بیشتری را به پیشرانه می‌رساند.

پیشرانهٔ خودروها بر اساس یک اصل ساده کار می‌کند. هرچه هوای بیشتری وارد موتور شود، می‌توان سوخت بیشتری استفاده کرد و قدرت بیشتری به دست آورد. البته مطمئناً فرایند کار موتور بسیار پیچیده‌تر از این است اما به‌طورکلی، همه‌چیز در هوا و سوخت خلاصه می‌شود. به همین دلیل، زمانی که در دههٔ ۶۰ جنگ اسب بخار بین خودروهای عضلانی آمریکایی شکل گرفت، خودروسازان این کشور از روش‌های هوشمندانهٔ مختلفی برای رساندن هوای بیشتر به موتور استفاده کردند که یکی از آن‌ها رم ایر نام داشت.

رم ایر چیست؟

به‌طور خلاصه، رم ایر به استفاده از حرکت رو به جلوی خودرو برای افزایش جریان هوا به داخل موتور گفته می‌شود. البته از مفهوم رم ایر در همه‌چیز از چتر نجات گرفته تا موتورسیکلت و هواپیما استفاده می‌شود اما در جهان خودرو، پونتیاک برای اولین بار در دههٔ ۶۰ و ۷۰ از این واژه برای اشاره به سیستم القای هوای خود استفاده کرد. رم ایر درواقع چیزی مثل توربوشارژر اما در مقیاسی بسیار کوچک‌تر است. از این طریق، نه‌تنها هوای بیشتری به پیشرانه وارد می‌شود بلکه با هدایت هوای تازه از بیرون به داخل محفظهٔ موتور، به خنک شدن پیشرانه هم کمک می‌کند.

رم ایر چطور کار می‌کند؟

رم ایر در اصل نوع خاصی از ورودی هوا است که معمولاً روی کاپوت خودروها تعبیه می‌شد و با استفاده از فشار هوای دینامیکی که با حرکت و افزایش سرعت خودرو ایجاد می‌شود، فشار هوای داخل منیفولد ورودی موتور را افزایش می‌دهد. با رساندن هوای بیشتر به موتور، مثل کاری که امروزه با توربوشارژر انجام می‌شود، قدرت افزایش پیدا می‌کند. با استفاده از رم ایر، هوای تازه و خنک از روی کاپوت مستقیماً وارد فیلتر هوا و سپس کاربراتور و موتور می‌شد و با افزایش سرعت خودرو که فشار هوا بر جسم را بیشتر می‌کند، باعث افزایش قدرت موتور می‌شد.

تفاوت رم ایر با توربوشارژر چیست؟

همان‌طور که گفته شد، رم ایر عملکردی مشابه توربوشارژر یا سوپرشارژر دارد زیرا برای این طراحی شده است که هوای بیشتری را وارد موتور کند و قدرت را افزایش دهد؛ اما تفاوت بزرگ بین رم ایر با توربوشارژ و سوپرشارژ این است که در رم ایر از قوانین فیزیک برای افزایش فشار هوا در داخل موتور استفاده می‌شود. توربوشارژر یا سوپرشارژر، با استفاده از کمپرسور، هوای بیشتری را به داخل موتور هدایت می‌کنند و باعث افزایش قدرت می‌شوند اما در رم ایر، صرفاً از افزایش فشار هوای ناشی از سرعت حرکت خودرو استفاده می‌شود و ازآنجایی‌که در سرعت‌های زیر ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، افزایش فشار هوای ورودی به موتور خیلی قابل‌توجه نیست، میزان افزایش قدرتی که رم ایر می‌تواند ایجاد کند تنها حدود یک‌دهم توربوشارژر یا سوپرشارژر است.

رم ایر پونتیاک

داستان رم ایر پونتیاک در سال ۱۹۶۵ آغاز شد. این ابتدا یک طراحی جدید برای دریچهٔ روی کاپوت بود که بالای کاربراتور قرار می‌گرفت. این طراحی اولین بار در آگوست ۱۹۶۶ با نام پکیج فِرش ایر یا هوای تازه در قالب پکیجی سفارشی ارائه شد که توسط نمایندگی‌ها روی خودرو نصب می‌شد. سپس در سال ۱۹۶۷، این طراحی رسماً با نام رم ایر و به‌صورت یک آپشن کارخانه‌ای برای GTO ارائه شد. سیستم القای هوای پونتیاک طی سال‌های بعد پیشرفته‌تر شد و در انواع جدیدتری با نام رم ایر II، رم ایر III و رم ایر IV ارائه شد. رم ایر IV در GTO اوج توسعهٔ پیشرانهٔ ۶.۶ لیتری پونتیاک بود که در سال ۱۹۶۹ ارائه شد.

برای این موتور رم ایر IV با قیمتی نزدیک به ۴۰۰ دلار قابل سفارش بود که قدرت را به ۳۷۰ اسب بخار می‌رساند. البته این عدد محافظه‌کارانه اعلام شده بود و قدرت واقعی موتور نزدیک به ۴۲۵ اسب بخار بود. این موتور ۶.۶ لیتری بدون رم ایر ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. طی دو سال ۱۹۶۹ و ۱۹۷۰ پونتیاک مجموعاً تنها ۱,۸۰۸ دستگاه خودرو با موتور رم ایر IV تولید کرد و پس‌ازآن رم ایر از لیست آپشن‌های این شرکت حذف شد. هرچند نام رم ایر را پونتیاک در خودروها مطرح و ابداع کرد اما این طراحی القای هوا بعداً توسط دیگر خودروسازان آمریکایی هم مورداستفاده قرار گرفت و فورد هم برای موستانگ ۱۹۷۱ رم ایر را ارائه کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. R@min

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2051 ديدگاه)

    رم ایر یه تکنولوژی ناقص و پر ایراد بود حتی زمان خودش اما یه دوره کوتاهی ترند شد بین محصولات پرفورمنس آمریکایی و دست آویزی برای گرفتن پول بیشتر !

    بزرگترین ایرادش هم جمع کردن حجم زیادی هوای کثیف جلوی ماشین بود که باعث بوجود اومدن درگ زیاد و مشکلات آیرودینامیک و هندلینگ می شد، البته فورد و شورولت اومدن با NACA DUCT که ورودی هایی بودن برای کم کردن درگ و خنک کنندگی تا این مشکل کمتر کنه هر چند آنچنان موفق نبودن و با تکنولوژی توربو و سوپرشارژ کلا کنار گذاشته شد.

    امروزه هم تکنولوژی قدیمی S-DUCT صنعت هوا فضا که تیم سابر سال 2012 در فرمول 1 شکل جدیدی بهش داد آیرودینامیک خودروهای جاده ای و مسابقه ای متحول کرد.

    موافقم 30
    مخالفم 41
  2. AMANTE

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1913 ديدگاه)

    رم ایر فقط برای ماشین های کاربرات تاثیر داره یا روی ماشین های انژکتوری هم تاثیری میذاره؟
    مثلا روی سمند رم ایر درست کنی و نصب کنی باعث افزایش قدرت میشه؟

    موافقم 27
    مخالفم 5
    1. Saeed

      ۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (213 ديدگاه)

      تو ماشین هایی مثل سمند رم ایر رو میندازن رو کیت مکش

      موافقم 18
      مخالفم 2
      1. S10

        ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (5 ديدگاه)

        اگه فیلتر نباشه خاک و چیزای دیگه وارد موتور میشن و موتور بد کار می‌کنه و شاید موتور اسیب ببینه

        موافقم 3
        مخالفم 0
    2. جرمی کلارکسون

      ۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (977 ديدگاه)

      خیر

      موافقم 11
      مخالفم 1
    3. یانکی من هم فرزند کسی هستم

      ۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (326 ديدگاه)

      بله رفیق تاثیر داره و دارن انجام میدم.البته کمتر رو کاپوت اجرا میشه و الان کیتهای آماده اومده زیر کاپوت نصب میشه و هوا رو هدایت می‌کنه.من خودم خوراکمه انواع کیت مکش رو بیکار میشم می‌سازم آخرین کارم رو پراید بود.برنامه بودیم ساخت رم ایر روی کاپوته.دلیل اینکه کمتر شده تو دنیا استاندارد حفاظت از عابره و هیچ ربطی به درگ و آیرو ندارن.بزرگترژن هم برای دیمونه

      موافقم 9
      مخالفم 6
  3. ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    رم ماشینه
    ماشین کارت گرافیک هم داره 😐

    موافقم 14
    مخالفم 3
  4. جرمی کلارکسون

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (977 ديدگاه)

    رم ایر GTO ❤️💯💪

    موافقم 13
    مخالفم 1
  5. محمد

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (333 ديدگاه)

    ممنون از آقای دهقان
    مقاله خوبی بود

    موافقم 9
    مخالفم 1
  6. amirboss

    ۶ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (729 ديدگاه)

    از دید تخصصی رم ایر باید دهانه ای عریض تر و امتداد به نسبت کوچکتری از دهانه داشته باشه.
    در خودرو های انژکتور ورودی هوا با سنسور های مختلفی تنظیم میشه و اجازه ورود هوای اضافه به موتور داده نمیشه مگه اینکه پارامترهای ایسیو دستکاری بشه اما در خودرو کاربرات ورود جریان هوای پرفشار به کاربرات باعث مکش سوخت بیشتر و افزایش چند درصدی راندمان موتور و مصرف سوخت میشه.
    به زبان ساده تر یکی از اقداماتی که برای پرخورانی موتور انجام میشه بالابردن لیفت میل سوپاپ هست که باعث بیشتر باز شدن سوپاپ در سیکل کاری میشه و جریان هوای ورودی و گاز های خروجی با حجم بیشتری انجام میشه.
    برای اینکار به نسبت ساده چندین قطعه در سرسیلندر باید تعویض یا تقویت بشه که باید تو یه مقاله مفصل بهش پرداخته بشه

    موافقم 6
    مخالفم 1
  7. Taha Ayoobi

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4323 ديدگاه)

    به نظرم اینکه فشار هوای سرعت های زیر 300 کیلومتر در ساعت ناچیزه و اینکه افزایش فشار هوای رم ایر 1/10 توربو شارژ و سوپر شارژه هم اشتباهه

  8. Mr.Lucifer

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (36 ديدگاه)

    پس معلوم شد ایده ساخت توربوشارژر و سوپرشارژر از کجا نشات گرفته

    موافقم 6
    مخالفم 1
  9. یونس

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ب ام و ۲۰۰۰ اگر اشتباه نکنم دو تا کابرات داشت که یکی در سرعتهای بالا میامد تو مدار.
    ولی برای من سوال ه که انفجار سوخت در سیلندر باعث انبساط هوای سیلندر میشه، منظورم اینست که آیا میشه حجم سیلندر را بزرگ کرد به نوعی که نسبت هوا و سوخت به هم نخورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا