یکی از مشکلات خودروهای مجهز به گیربکس دنده اتومات دیر عوض شدن دندههای آن خواهد بود اما بنظر شما علت این کار چیست؟ در این مقاله از بخش آموزش پدال میخواهیم به علت دیر عوض شدن دنده اتومات خودرو بپردازیم پس همراه ما باشید.
سالهای سال است که در اکثر بازارهای جهانی خودروهای گیربکس اتوماتیک طرفداران بیشتری پیدا کردهاند و به خاطر مزیتهایی همچون راحتی بیشتر راننده در ترافیک، عملکرد بهتر نسبت به برخی نمونههای گیربکس دستی و… باب میل خریداران هستند. در کشور ما نیز خودروهای دنده اتومات انتخاب اول بسیاری از افراد هستند هرچند از نظر تکنولوژی بکار رفته در گیربکس اتومات خودروهای داخلی نباید انتظار چندانی داشت.
پیش از این در پدال به بررسی انواع مدلهای گیربکس پرداختهایم و علائم خرابی گیربکس اتوماتیک را نیز بررسی کردهایم. گیربکسهای اتوماتیک علیرغم مزیتهای زیادی که دارند با مشکلاتی نیز روبرو میشوند که گاها هزینه رفع این مشکلات بالا خواهد بود بنابراین خریداران باید به چنین مواردی توجه داشته باشند. یکی از مشکلاتی که مالکان خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک با آن دستبهگریبان هستند تأخیر و تعلل در تعویض دنده است و ما میخواهیم به علت دیر عوض شدن دنده اتومات بپردازیم پس همراه ما باشید.
علت دیر عوض شدن دنده اتومات
تصور کنید در حال سبقت گرفتن از یک خودروی دیگر در جاده هستید و میخواهید با تعویض دنده بر سرعت خود بیفزایید تا سبقت را کامل کنید که ناگهان متوجه تأخیر گیربکس در تعویض دنده میشوید. واضح است که چنین سناریویی میتواند ایمنی سرنشینان را به خطر بیندازد بنابراین هرگونه تأخیر در عوض شدن دنده اتومات خودرو باید بررسی و رفع شود. اینگونه تأخیر در تعویض دندهها میتواند از چند ثانیه تا حتی یک دقیقه و بیشتر باشد و در صورت بیتوجهی قطعاً آسیبهای بیشتری را متوجه گیربکس خودرو خواهد کرد. بهطورکلی علت دیر عوض شدن دنده اتومات خودرو را میتوان موارد زیر دانست:
کارکرد و استهلاک بالای گیربکس: هرچقدر خودرو تحتفشار قرار گیرد و کارکرد زیادی داشته باشد استهلاک بیشتری خواهد داشت و این موضوع درباره گیربکس و قطعات داخلی آن نیز صدق میکند. به همین منظور بهتر است همواره سرویسهای دورهای گیربکس اتومات خودروی خود را انجام دهید و مراقب آن باشید.
نقص شیر برقیها: شیر برقی وظیفه باز و بسته کردن خروجی روغن گیربکس به کلاچ را بر عهده دارد و درصورتیکه ایرادی داشته باشد باعث عبور بسیار کم یا زیاد روغن خواهد شد و یکی از نتایج آن میتواند تأخیر در تعویض دندهها باشد.
وجود ایراد در مبدل گشتاور یا توربین: این قطعه مهم نیرو و گشتاور پیشرانه را از طریق فلایویل دریافت و به شفت ورودی گیربکس میفرستد. هرگونه اشکال در کارکرد مبدل گشتاور از جمله نشتی روغن گیربکس میتواند باعث تأخیر و تعلل گیربکس در تعویض دندهها شود.
داغ شدن گیربکس: گاهی اوقات در اثر فشار بیش از حد به خودرو و رانندگی پرفشار گیربکس داغ میکند که در این صورت سیستمهای الکترونیکی جهت جلوگیری از وارد شدن آسیب به قطعات داخلی دستور تعویض دندهها با تأخیر را صادر خواهند کرد. بهتر است جهت پیشگیری از آسیب دیدن گیربکس رانندگی آرامی داشته باشید.
کیفیت پایین روغن گیربکس: همانطور که در مقاله زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو گفتیم، روغن گیربکس وظیفه کاهش اصطکاک و دمای قطعات را بر عهده دارد و پس از گذشت مدتی مشخص کیفیت خود را از دست میدهد بنابراین ضروری است روغن گیربکس را بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر تعویض کرد. اگر از خودرو بیشتر کار میکشید و سبک رانندگی پرفشاری دارید بهتر است روغن را زودتر نیز تعویض کنید.
استهلاک چرخدندههای گیربکس: گاهی اوقات به دلیل ساییدگی و فرسودگی چرخدندهها شاهد چفت شدن مناسب آنها با یکدیگر نیستیم که این امر میتواند در امر تعویض دندهها تأخیر ایجاد کند بنابراین درصورتیکه مشکلاتی از این دست را مشاهده کردید حتماً به یک کارشناس معتبر مراجعه کنید.
گرفتگی فیلتر یا صافی گیربکس: گاهی اوقات علت دیر عوض شدن دنده اتومات میتواند گرفتگی صافی یا فیلتر گیربکس باشد. وظیفه این فیلتر جدا ساختن ذرات ریز از روغن گیربکس است اما با گذشت زمان و عدم تعویض به موقع روغن گیربکس این فیلتر نمیتواند کارکرد قبلی خود را داشته باشد.
علت گاز خوردن و حرکت نکردن ماشین اتومات
گاها مشاهده میشود که خودروی مجهز به گیربکس اتوماتیک در حالت درجا علیرغم گاز دادن حرکت نمیکند. علت چنین مشکلی میتواند از خرابی سنسورهای گیربکس، گرفتگی صافی یا فیلتر گیربکس، خرابی شیر برقی و ساعتی گیربکس و… باشد. درهرصورت بهتر است خودرو را با یدککش نزد یک مکانیک باتجربه و ماهر منتقل کنید تا مشکلات گیربکس آن را بررسی نماید.
چگونه بفهمیم گیربکس اتومات سالم است
گیربکس اتومات خودرو در حالت عادی تعویضهای نرم و بدون تأخیری دارد و هیچگونه صدای غیرعادی نیز از آن به گوش نمیرسد. علائمی همچون بوی سوختگی، صداهای عجیب در زمان تعویض دنده، کندی حرکت، تأخیر در تعویض دندهها، نشتی روغن و… حاکی از وجود ایراد در گیربکس خودرو خواهند بود.
علی جردن
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ایرانیا با گیربکس های پیشرفته دوکلاچه cvt و هر مدل گیربکس اتوماتیکی غریبه ان ما با فشردن پدال کلاچ پراید تیبا پارس ریو تندر زانتیا بزرگ شدیم و برخلاف کل دنیا گیربکس اتوماتیک رو آپشن لاکچری می دونیم در حالی که تو سال ۲۰۲۳ گیربکس اتوماتیک مثل برف پاک باید همه ماشین ها مجهز شن
فرهاد
۳۱ مرداد ۱۴۰۲دقیقا دوست من 🙌 گیربکس دنده ای الان بیش تر از ۴۰ سال که تو کشور های جهان اول منسوخ شده و جمعیت عظیمی از مردم این کشور ها ( بیش از ۹۰ درصد جمعیت آنها ) رانندگی با خودرو دنده ای را بلد نیستن ! و این مشکل رانندگی اونها نیست بلکه به خاطر اینه که نیازی به رانندگی با ماشین دنده ای ندارن !! گیربکس دنده ای در حال حاضر فقط روی خودرو های خیلی محدودی مثل : ماسل کار ها ۸ سیلندر آمریکایی یا کوپه های اسپرت ژاپنی که کلا سالانه تولیدشون به هزار دستگاه هم نمیرسه لذت بخشه و در هر خودرویی غیر از اینها باشه نه تنها خوب نیست بلکه یک نکته بسیار منفی ! هزاران مقاله و برسی توی اینترنت هست که نشون میده خستگی پشت فرمان ماشین های دنده ای نزدیک به ۳ برابر بیشتر از نمونه های اتومات هست ، ما واقعا جایی زندگی میکنیم که حداقل ۲۰۰ سال از لحاظ تکنولوژی و سطح زندگی از بقیه دنیا پایین تر هست !! تو سال ۲۰۲۳ به هر کی بگی : تو کشور من ورود به شبکه های اجتماعی ممنوع هست ( اینستاگرام ، یوتیوب ، توئیتر و .… و خیلی چیزا دیگه همگی فیلتر هستن ) ، فقط بهت میخندن و مسخرت میکنن و برات اصطلاح غار نشین رو به کار میبرن !! 😒😒
viper2
۱ شهریور ۱۴۰۲کی گفته نود درصد مردمشون اتومات سوارن؟؟ الان عربستان یا نیسان وانت جدید سوارن یا هایلوکس کوتاه که کلا دنده ای هستن
ehsan fa
۳۱ مرداد ۱۴۰۲یه جا خوندم نسل جدید آمریکا تقریبا ماشین کلاچ دار ندیدن ، فقط ۳درصد یا کمتر کلاچ دار فروخته میشه ، ما یه ۲۰۷ مدل ۸۹ اتومات داشتیم ۴دنده بود واقعا راحت بود روندنش تو شهر ، دیگه ببین پیشرفته ها چقدر خوبند ، متاسفانه مجبور به فروختنش شدیم
علی جردن
۱ شهریور ۱۴۰۲بنظرم اگه خودروهای تولید داخل از انواع تیبا ۱&۲ بگیر تا زانتیا اگر بصورت استاندارد گیربکس اتوماتیک و سقف شیشه ایی داشتن فروش چینی ها حداقل یک چهارم کاهش پیدا می کرد مردم تشنه آپشن گه داشتن تا با گیربکس اتوماتیک و سقف شیشه ایی چینی ها گول ظاهر بخورم که خوردیم..
اونایی که از چینی ها دفاع می خوان کنن مگر غیر از اینه؟ چینی ها نه بخواطر موتورهای عضلانیشون مثل V6 & V8 و نه بخاطر استهلاک پایین داشتنشون مثل تویوتا نه بخاطر قیمت پایینشون که مثل پراید کوییک در دسترس عموم باشه نفروختن.!!! فقط بخاطر آپشن هاشون مشتری می ره سمتش منم اگر اسب مشکی مو (رانا پلاس) فروختم و یک چینی به قیمت لامبورگینی تو ایران خریدم فقط بخاطر آپشن هاش بوده و خواهد بود
رضا
۲۷ دی ۱۴۰۲دوست عزیز با این پولی که میشه چینی خرید؛ نه میشه ماشین آمریکایی خرید نه ماشین ژاپنی. کی گفته همه بخاطر آپشن ماشین چینی میخرن؟؟؟ شما اولویت اولت اپشنه. من به شخصه ترجیح میدم تو ماشینی بشینم که ایمنی مناسبی داشته باشه. شما تست تصادف ماشین چینی ها رو ببین متوجه منظورم میشی.
JDM سابق
۳۱ مرداد ۱۴۰۲خرابی سلنوید ها
صفحه برنزی ها
آپدیت نبودن نرم افزار کامپیوتر
و
….
فرهاد
۳۱ مرداد ۱۴۰۲این مشکل خیلی وقته که دیگه از بین رفته !! بله ماشین هایی مثل هیوندا ورنا مدل ۸۳ یا حداکثر سوناتا مدل ۲۰۰۶ ، همچین مشکلاتی تو گیربکس داشتن ولی در حال حاضر تقریبا تمامی گیربکس های اتومات ، عملکرد سریعتری نسبت به مدل های دنده ای دارن و اینو کامل میشه از تست های پرفورمنس که بین دو مدل مشابه اما با گیربکس های متفاوت انجام میشه فهمید ! هیچ راننده تو دنیا نمیتونه تو کمتر از ۰/۷ ثانیه دنده عوض کنه در صورتی که امثال ۸ سرعته های zf یا pdk پورشه ، اینکار و از این هم سریع تر انجام میدن !! ( این تفکرات عهد هخامنشی که میگه ماشین دنده ای از اتومات سریع تر هست و دور برزیم این مورد فقط برای حلبی های ایرانی صدق میکنه که همانطور از اسمشان معلومه ماشین حساب نمیشن )
Blue
۱ شهریور ۱۴۰۲ماشین های جدید رو نمیدونم ولی من مزدا ۳ نیو بهمن رو چندین بار تست شتاب گرفتم ازش نتیجه این شد که زمانی که گیربکس رو در حالت دستی گذاشتم شتاب صفر تا صد ماشین ۱ تا ۱.۵ ثانیه سریعتر از حالت اتومات شد
🤡🤡🤡
۱ شهریور ۱۴۰۲من یه رنو ساندرو دارم مثلا دور موتو. میره رو ۴ هنوز دنده عوض نمیکنه