یکی از مشکلات عجیب ماشین میتواند جا نرفتن دنده باشد اما آیا علت آن را میدانید؟ در جدیدترین مقاله از سری نوشتارهای بخش آموزش پدال میخواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم پس همراه ما باشید.
گیربکس خودرو نقش مهمی در انتقال قدرت و گشتاور تولیدی پیشرانه به چرخها را بر عهده دارد. این سیستم پیچیده از قطعات گوناگونی تشکیل میشود و انواع مختلفی دارد. از آنجایی که عمده خودروهای حاضر در کشور ما به گیربکس دستی مجهز هستند به همین خاطر ما علت جا نرفتن دنده ماشینهای دستی را بررسی خواهیم کرد اما در میانه نگاهی گذرا به مدلهای مجهز به گیربکس اتومات نیز خواهیم داشت. پیش از این به بررسی کامل گیربکس خودرو و انواع آن پرداختهایم و علائم خرابی گیربکس اتوماتیک را شرح دادهایم؛ اما شاید یکی از عجیبترین مشکلاتی که برای مالک خودرو پیش آید جا نرفتن دنده در جای خود خواهد بود که شاید دلیل سادهای داشته باشد و شاید هم نشانهای از یک مشکل بزرگ باشد. در هر صورت توصیه میکنیم در صورت جا نرفتن دنده ماشین حتماً به یک مکانیک با تجربه مراجعه کنید تا از آسیبهای بیشتر به خودرو جلوگیری شود؛ اما علت جا نرفتن دنده ماشین چیست؟
علت جا نرفتن دنده ماشین
در زیر به مهمترین دلایل جا نرفتن دنده ماشین میپردازیم:
کم شدن میزان روغن گیربکس
یکی از مهمترین دلایل جا نرفتن دنده ماشین کم شدن میزان روغن گیربکس خواهد بود. درصورتیکه دندههای گیربکس به خوبی جا نرفتند حتماً میزان روغن گیربکس را بررسی نمایید و به دنبال نشتی احتمالی باشید. همانطور که میدانید روغن گیربکس وظیفه کاهش استهلاک و گرمای قطعات داخلی را بر عهده دارد و در صورت کم شدن میزان آن آسیبهای شدیدی به قطعات گیربکس وارد خواهد شد. همچنین در زمان تعویض روغن حتماً از نمونههای باکیفیت استفاده نمایید چراکه روغنهای بیکیفیت تأثیر منفی بر عملکرد گیربکس خواهند داشت. در مقاله زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو به زمان تعویض روغن گیربکس اشاره کردهایم.
مشکل در چرخدندههای گیربکس
از جمله مواردی که میتواند تعویض دندهها را با مشکل مواجه سازد خرابی و استهلاک چرخدندههاست. درصورتیکه هنگام تعویض دنده صداهای عجیبی از گیربکس میشنوید احتمال به هم خوردن تنظیمات چرخدندهها وجود دارد. واضح است که بیتوجهی به حل این مشکل هزینه زیادی را به شما تحمیل خواهد کرد. یکی دیگر از مشکلاتی که به گیربکس مربوط است خلاص شدن دنده پس از تعویض است که میتواند از قطعات داخلی همچون کشویی باشد. به این موارد میتوان خرابی ماهک دنده را نیز اضافه کرد که باعث سختی جا رفتن دنده خواهد شد. اگر پس از بررسی گیربکس مشکلی در عملکرد این قطعات مشاهده نکردید بهتر است فلایویل را نیز بررسی کنید چراکه خرابی آن نیز باعث جا نرفتن دنده ماشین خواهد شد.
پارک خودرو در سرازیری یا سربالایی با شیب زیاد
پارک خودرو در مسیرهای شیبدار شدید نیز میتواند یکی از دلایل جا نرفتن دنده ماشین اتومات باشد. اگر خودروی اتومات را در سربالایی شدید پارک کرده باشید دنده خودرو به سختی جا خواهد رفت چراکه قفل پارک که وظیفه قفل کردن دستهدنده در موقعیت پارک را دارد تحتفشار قرار خواهد گرفت و فشار وارده به آن مانع حرکتش خواهد شد.
مشکلات کلاچ خودرو
کلاچ خودرو وظیفه قطع و وصل کردن قدرت تولیدی به گیربکس را بر عهده دارد. این سیستم از بخشهای مختلفی تشکیل میشود که یکی از آنها دیسک و صفحه کلاچ است. درصورتیکه دیسک و صفحه به پایان عمر خود رسیده باشند نشانههای زیادی را بروز خواهند داد که از جمله آنها میتوان به سختی جا رفتن دندهها، کاهش شتاب خودرو، لرزش قابلتوجه در زمان شروع به حرکت و… اشاره کرد. پاره شدن سیستم کلاچ نیز میتواند باعث جا نرفتن دندهها شود و به همین خاطر میبایست در اسرع وقت نسبت به رفع آن مشکل اقدام کرد.
اشتباه راننده در انتخاب دنده
گاهی اوقات علت جا نرفتن دنده به اشتباهات فردی مربوط میشود. برای مثال امکان دارد راننده زمان تعویض دنده کلاچ را تا نصفه گرفته باشد و در این هنگام صدای عجیبی به گوش برسد. به همین خاطر توصیه میشود در زمان رانندگی و تعویض دنده حتماً کلاچ را تا انتها فشار دهید تا فرایند تعویض دنده به نرمی انجام شود. همچنین در صورت عدم تعویض دنده پای خود را روی کلاچ نگه ندارید که این کار علاوه بر افزایش فاصله توقف خودرو باعث کاهش عمر دیسک و صفحه کلاچ نیز خواهد شد.
ایراد در مبدل گشتاور گیربکس اتوماتیک
در خودروهای گیربکس دستی وظیفه قطع و وصل گیربکس و پیشرانه را کلاچ انجام میدهد اما در گیربکسهای اتوماتیک این وظیفه بر عهده مبدل گشتاور است. از جمله قطعات مهم مبدل گشتاور میتوان به پمپ و توربین اشاره کرد که خرابی هریک از آنها باعث جا نرفتن دنده خواهد شد. پس درصورتیکه گیربکس اتوماتیک خودروی شما چنین مشکلی دارد حتماً مبدل گشتاور آن را بررسی کنید.
اشکال در واحد کنترل گیربکس
واحد کنترل گیربکس که با عنوان ماژول کنترل گیربکس نیز شناخته میشود به عنوان مغز گیربکس زمان تعویض بهینه دندهها را تعیین میکند. این قطعه فقط در گیربکسهای اتوماتیک وجود دارد و اگر دنده خودرو خوب جا نرود احتمال خرابی آن وجود خواهد داشت. برای بررسی این موضوع میتوان از دستگاههای دیاگ مخصوص استفاده کرد.
رفع موقت قفل شدن لیور دنده در گیربکسهای اتوماتیک
در خودروهای گیربکس اتوماتیک معمولا در ناحیه دسته دنده، دکمه یا سوراخی تعبیه شده که می توان با استفاده از سوئیچ خودرو یا یک میله باریک سوزنی شکل، لیور یا دسته دنده را از حالت قفل شذگی آزاد کرد. البته اگر قفل شدن لیور مجدداً اتفاق افتاد باید برای حل اساسی این مشکل حتماً به تعمیرکار مجرب مراجعه نمود.
علت جا نرفتن دنده ماشین پراید
بخش اعظم تیراژ پراید به مدلهای گیربکس دستی اختصاص داشته است و اگر دنده این خودرو جا نرفت علت آن میتواند پایین بودن میزان روغن گیربکس، تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ، پارگی سیم کلاچ و استهلاک چرخدندهها باشد.
علت جا نرفتن دنده ماشین ۲۰۶
پژو ۲۰۶ نیز در تیپهای گوناگونی تولید شده است اما نسخههای گیربکس دستی آن طرفداران بیشتری دارند. علت جا نرفتن دنده این خودرو نیز مشابه اکثر مدلهای گیربکس دستی است و از جمله آنها میتوان به کم بودن میزان روغن گیربکس، مشکلات سیستم کلاچ و همچنین قطعات داخلی گیربکس از جمله کشویی، ماهک دنده و نهایتاً چرخدندهها اشاره کرد.
Amard
۳ شهریور ۱۴۰۲سلام دوستان وقت بخیر یه نظر سنجی میخام انجام بدم واس خرید خودرو بودجم کلا ۲۰۰ تا ۲۵۰ نهایت گزینه هام هم
از ایرانیا با موتور tu5 رانا ۲۰۶ slx پارس tu5
از چینی ها mvm 315 نیو
از کره ریو ls
بنظر شما از نظر هزینه نگهداری و دوام کدوم بهتر با در نظر گرفتن تناسب برای افراد نسبتا قد بلند
شاهین
۳ شهریور ۱۴۰۲دوست عزیز با 250 تومن هیچکدوم از این خودروها رو نمیفروشن. با 250 تومن میشه نهایتا پراید مدل 96 تا 98 و تیبا نهایتا مدل 95 تا 97 گرفت.
البته شاید رانا اینا هم بدن با این پولا منتها تمام رنگ و ترکیده که اصلا توصیه نمیشه سمتش بری. باز ریو یه کم بهتره هرچند در نهایت ماشین 10 12 سال پیش هستش و دردسرهای خاص خودش رو داره.
فرهاد
۳ شهریور ۱۴۰۲دقیقا جناب شاهین ، متاسفانه با وضع بازار الان ایشان با ۲۵۰ تومن حداکثر بتونن یه پراید کارکرده تمیز بخرن نه بیشتر !
Amard
۳ شهریور ۱۴۰۲داداش نظر شما محترم ولی اصلا با پراید حال نمیکنم حتی با ۲۰۶ و مشتقاتش بخاطر اینکه جادار نیستن در ضمن ما مردم بهم رحم نداریم چه انتظاری از حاکمان میشه داشت با همچین مردمی
Amard
۳ شهریور ۱۴۰۲والا شما یه سرچ بزنی تو دیوار شیپور متوجه میشی هست البته تعداد آگهی با این رقم کمتر در ضمن من پراید دوست ندارم چون ایمنی نداره موتوری هم کم اصطلاک اما با یه باد ممکن چپ کنی ۴۰۵ سمند هم بخاطر واشر زدن و شاتون گذاشتم کنار ولی ریو و ماشین های ایرانخودرو مدل ۹۰ زیاد هستن کارکرد یه ماشین ۱۲ سال ساخت هم کم نیست طبیعی
امیر
۳ شهریور ۱۴۰۲اگه خانواده درشت هیکل و 4 نفره دارید ریو هم مثل 206 براتون کوچیک خواهد بود ولی باتوجه به بودجه شما به نسبت گزینه های ایرانی ریو گزینه مناسبیه.
abbas
۳ شهریور ۱۴۰۲سلام اگ تونستی tu5 بگیر
حالا یا slx یا پرشیا
CAR BUG
۳ شهریور ۱۴۰۲اگه منظورت ثبت نامه که اسمت در نمیاد پولت از بین میره و بلوکه میشه اگه دراومد آخرش دوباره یچیزی ازت میگیرن که بنظرم ارزش نداره برای حلبی ایرانی وقت و پولت بره.
اما دست دوم ایرانی میتونی بری سمت 405 یا پژو 2000
برای ریو 250 تومنیش گیر میاد ولی کارکرد های بالای 200 هزارتا و حداقل 30 تومن باید اضافه جیبت باشه که خرج های احتمالی درنظر بگیری.
با این بودجه فولکس گل هم میتونی بخری لوازمش کمی از 206 گرونتره تویوتا کریسیدا هم هست که پیشنهاد نمیکنم.
فرهاد
۴ شهریور ۱۴۰۲عزیز من از قیمتا اطلاع ندارم اما اگه خودت می دونی هست این ماشین با این قیمت به نظرم ریو (البته ریو هم عمرشو کرده) هر کدوم از این ماشینا واست دردسر درست میکنند
بت نگفتم پارس, چون که ما خودمون داریم (البته موتور قدیم )(سال) ۳۷ هزار واشر زد
رانا هم جاداره اما بازم ایرانیه…
۲۰۶ هم که قدت بلنده ،هیچ
بین ۳۱۵ و ریو یکیو انتخاب کن چون دوتاشون اذیت میکنن تازه قطعات شون هم گرونه
حسین
۴ شهریور ۱۴۰۲سلام
عزیز برو ریو بخر من قبلا ماشین های ایرانی داشتم الان ریو مدل ۸۶ دارم آقای همشون هست با ۲۵۰ میتونی ریو مدل ۸۶ تا ۸۷ بگیری
Erfan
۱۲ آذر ۱۴۰۲دوست گلم ارادتمند
ممنون که قابل دونستی
من تمام دوستام پارسtu5دارن
خودم xu7
بنظر من پارس بهتره اگه تمیز گیرت بیاد
رنگ مهم نیس
شاسی،موتور،گیربکس،
طبق پولت(سال خودرو) یه ده هم بیشتر بزاری کنار برا مصرفی زیربندیش
همین پارس پیشنهاد میکنمtu5
Liebherr
۳ شهریور ۱۴۰۲تو گیربکس بعضی از ماشینا مثل خانواده تیبا در سواری و یا کامیونت های کاویان در بعضی کمتر و در بعضی بیشتر ، دنده مخصوصاً یک بد جا میره یه وقتایی هم اصلا جا نمیره.
این تجربه شخصی من هست در تیبا اگه دنده عقب جا نرفت باید بزنی یک یه حرکت رو به جلو بری بعد دنده جا میره ، یه راه دیگه هم هست که همه کاویان سواران استفاده میکنم ، اگه کس دیگه ای میدونه کامنت کنه.
مهدی
۳ شهریور ۱۴۰۲من یک 206 مدل 83 خریدم حالا بعد از هزینه های بسیار رسیدم به مشکل گیربکس و جانرفتن دنده به خصوص دنده 1 و دنده 2
به طوری که رفتار رانندگی بنده رو تغییر داده و حتی بعضی چراغ قرمزهارو نمی ایستم! چون جا انداختن دنده و حرکت مجدد بسیار مشکل و طاقت فرساست
صفحه کلاج رو که باید هم تعویض می شد به تازگی و با صرف هزینه سرسام آوری تعویض کردم، کلاج نرم تر شد و بعضی عملکردها بهبود پیدا کرد ولی به هیچوجه تاثیری روی مشکل گیربکس و جانرفتن دنده ها نداشت متاسفانه!
انقدر این مدت هزینه کردم که میترسم با مکانیک در مورد این مشکل هم صحبت کنم و دوباره هزینه های جدیدی بهم تحمیل بشه و به خصوص که بعضی هزینه ها و تعمیرات هم نتایح مثبتی ندارن
اخیرا خرید یک گیربکس کاملا جدید و نو 206 رو داخل گوگل سرچ کردم و با قیمت های 16 و17تومنی مواجه شدم، آیا تعویض گیربکس خودرو با نمونه نو رو پیشنهاد میکنید؟ چه مشکلاتی ممکنه داشته باشه؟ و اصلا کیفیت این گیربکس های جدید به چه صورتی هستش؟
یا به نظرتون همین گیربکس رو تعمیرش کنم؟
امیر
۳ شهریور ۱۴۰۲مدل های قدیمی 206 مثل کابوس میمونه که هرلحظه ممکنه خرج باز کنه.
بهتره این سوال از یه مکانیک ماهر که به گیربکس پژو وارده بپرسی طبیعتاً هزینه تعمیر کمتر خواهد بود ولی چون قطعاتی که تو تعمیر تعویض میکنه چینی هستند باز هم کیفیت نهایی کار با گیربکس نو فرقی نمیکنه من بودم کمپلت گیربکس عوض میکردم.
محمد
۴ شهریور ۱۴۰۲رانا پلاسم دنده یکش جا نمیره درست. باید تو سرعت خیلیییی پایین دنده یک بزنی و بقیش دو. درسته گیربکس به صدا میفته اما چاره نداره باید کم شتاب بری.
فرهاد
۴ شهریور ۱۴۰۲توی گوگل با بازار خیلی فرق داره
جنس تا جنس داریم
تو الان یه جنس خوب میخوای بندازی ۲۰ الی ۲۵ تومن باید هزینه کنی
دستمزدشم هیچی نباشه ۱ تومن
Muty
۴ شهریور ۱۴۰۲دوستان لزرش گاه و بی گاه سر دسته دنده ، علی الخصوص در سرعت های بالا از چیه ؟ و چطوری رفع میشه
فرهاد
۴ شهریور ۱۴۰۲اگر توی سرعت بالا و توی دور بالا این اتفاق میوفته چیز خاصی نیست از لرزش موتوره
فرهاد
۴ شهریور ۱۴۰۲البته خرابی ها دیگ مثل خراب شدن پلوس ،،،ماهک و میل ماهک,,, کیفت بد روغن گیربکس یا عیبی که خیلی کم بوجود میاد مشکل در اکسل ماشین
مهم ترینشون هم خرابی دسته موتوره
Erfan
۱۲ آذر ۱۴۰۲روغن گیربکس مهمه
یه چند مدت دنده سه جا نمیرفت بعضی وقتا
اتفاقی تو پدال برخوردم به مطلب روغن گیربکس
تازه یادم افتاد که ای داد من اصن عوض نکردم
رفتم عوض کردم یه روغن نسبتا خوب نه خیلی خوب
الان کامل اوکی شد
دنده هم نرم شد
البته برا نرمی دنده از زیر هم روغن بزنین خیلی خوب میشه
البته ماشین من پارس هست