در جدیدترین مقاله آموزشی پدال مهمترین دلایل روشن شدن چراغ باتری در پشت آمپر خودرو را خدمت شما شرح میدهیم.
زمانی که خودرو را روشن میکنید اکثر چراغهای هشدار موجود در پشت آمپر بهصورت موقتی روشن و سپس خاموش میشوند. هرچند اگر یکی از این چراغها همچنان روشن بماند شاید روز شما خراب شود. رایجترین چراغهای هشداری که در پشت آمپرها خودروها روشن میشوند و باید در اسرع وقت نیز ریشه آنها را پیدا کرد شامل چراغ چک، سیستم ترمز و دمای آب هستند. به این مورد باید یکی از چراغهای هشدار مهم یعنی چراغ باتری را نیز اضافه کنیم. امکان دارد چراغ باتری خودروی شما روشن شود و همهچیز در ظاهر درست به نظر برسد. شاید برخی افراد چنین چیزی را نادیده بگیرند اما این کار درست نیست چراکه روشن شدن چراغ باتری میتواند نشان دهنده وجود مشکل در باتری یا سیستم شارژ خودرو باشد. باتری خودرو در این حالت انرژی الکتریسیته موردنیاز خود را دریافت نمیکند و هرچقدر به این مسئله بیاهمیت باشید احتمال از کار افتادن کامل باتری نیز بیشتر خواهد بود.
بسیاری از مالکان بهطور خودکار حدس میزنند که روشن شدن چراغ باتری در پشت آمپرها خودرو به معنی خرید باتری جدید است. شاید این یکی از دلایل روشن شدن چراغ باشد اما بهترین کار این است که نزد یک متخصص مراجعه نمایید تا ریشه اصلی مشکل را پیدا کند. باتری خودروها معمولاً طول عمری بین ۳ تا ۵ سال دارد و بنابراین اگر هنوز عمر باتری شما به این مرحله نرسیده شاید مشکل دیگری در خودرو وجود داشته باشد. اگر به دنبال اطلاع از بهترین زمان تعویض باتری خودرو هستید مقاله مربوط به آن را در پدال بخوانید. در ادامه مهمترین دلایل روشن شدن چراغ باتری در پشت آمپر خودرو را خدمت شما شرح میدهیم.
دلایل روشن شدن چراغ باتری در پشت آمپر خودرو
دینام خراب
باتری خودرو توانایی تولید انرژی خود را ندارد و دینام انرژی شیمیایی موتور را به انرژی الکتریسیته موردنیاز باتری تبدیل میکند. درصورتیکه این قطعه مهم خراب شود باتری برق لازم را دریافت نخواه کرد و چراغ باتری در پشت آمپر خودرو روشن خواهد شد. راههای گوناگونی برای بررسی صحت عملکرد دینام وجود دارد. اگر این قطعه خراب شود شاید صدای ناهنجاری از موتور خودرو بشنوید و شاید چراغها ضعیف شوند؛ اما معتبرترین روش برای اطمینان از کارکرد دینام تست ولتاژ است و عددی که ولتمتر نشان میدهد میبایست بین ۱۳.۵ تا ۱۴.۵ ولت باشد. دینام خراب میتواند به باتری آسیب وارد کرده و آن را نیز از کار بیندازد. حتی اگر باتری را به تازگی خریداری کرده باشید نیز دینام معیوب میتواند عمر آن را کاهش دهد. به همین خاطر است که هرگز نباید نسبت به چراغ باتری روشن بیتفاوت بود.
در همین زمینه بخوانید: علت خرابی دینام خودرو چیست؟
قطبهای باتری سولفاته
این مشکل را به راحتی میتوان در خانه نیز رفع کرد. با گذشت زمان رسوبات سفید یا سبز رنگی اطراف قطبهای باتری شکل میگیرند و مانع شارژ درست و کامل آن میشوند. این رسوبات و خوردگیها به خاطر گرمای بالای محفظه موتور تشکیل میشوند و خود باتری نیز ی تواند بخار هیدروژن را ساتع کند. وجود فاکتورهای دیگر نیز در نهایت منجر به تشکیل رسوبات خواهند شد. خوشبختانه رسوبات را به راحتی میتوان از روی باتری زدود. البته باید دانست تماس مستقیم با رسوبات شاید باعث سوختگی شیمیایی شود چراکه بههرحال با اسید باتری سر و کار داریم. مطمئن شوید که دستکش و عینک ایمنی را استفاده کرده و سپس با آب و یا اسپری مخصوص باتری رسوبات را پاک کنید. در مرحله بعد با یک برس مخصوص قطبهای باتری را تمیز نمایید تا هیچچیزی روی آنها باقی نماند. اگر وضعیت قطبهای باتری خوب نیست شاید بهتر باشد آنها را تعویض نمایید.
همچنین بخوانید: علت خرابی باتری ماشین چیست؟
مشکل در سیمکشی خودرو
یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ باتری در پشت آمپر خودرو میتواند ناشی از اتصالات و کابلهای قطع شده باشد. عبور از دستانداز، گرمای موتور و… شاید باعث خرابی کابلها و قطع سیمها شود و جریان لازم به باتری نرسد. جدای از روشن شدن چراغ باتری شاید روشن شدن سختتر موتور نیز حاکی از مشکلی در سیمکشی خودرو باشد. همچنین شاید برخی بخشهای خودرو همچون چراغها ضعیفتر از قبل باشند. بهتر است در قدم اول اتصالات باتری را بررسی کرده و اگر سر باتریها شل هستند آنها را محکم کنید. اگر مشکل از سیمکشی باشد باید نزدیک یک متخصص مراجعه کنید تا مشکلات خودرو را رفع نماید.
سلولهای باتری آسیب دیده
عملکرد باتری اکثر خودروها از طریق سلولهایی که داخل یک محفظه قرار گرفتهاند صورت میگیرد. این سلولها انرژی شیمیایی را به الکتریکی موردنیاز خودرو تبدیل میکنند. همه سلولهای داخل باتری باید عملکرد خود را حفظ نمایند تا خودرو بتواند حرکت کند و اگر حتی یک سلول نیز آسیب دیده یا از کار بیفتد مشکلاتی همچون استارت دشوار، چراغهای ضعیف و… به وجود خواهد آمد. هر سلول باتری نیازمند میزان درستی از سولفوریک اسید و الکترولیت است هرچند در باتریهای جدید امکان اضافه کردن این موارد توسط خود مالک وجود ندارد.
استفاده از سیستمهای برقی زیاد در خودرو
از دیگر دلایل روشن شدن چراغ باتری در پشت آمپر میتوان به استفاده طولانیمدت از سیستمهای برقی زیاد در خودرو اشاره کرد. با اینکه باتری استاندارد خودرو طول عمر چند ساله دارد اما شاید باتری برخی خودروها زودتر از انتظار خراب یا خالی از شارژ شوند. فاکتورهای متنوعی باعث کاهش طول عمر باتری میشوند اما در اغلب موارد وارد آوردن فشار زیاد باتری و استفاده از سیستمهای برقی زیاد میتواند باعث این کار شود. خودروهای مدرن دارای تجهیزات زیادی از جمله چراغها، سیستم صوتی، کولر، صندلیهای گرم شونده و… هستند که برای کارکرد خود باید از برق استفاده کنند و بهکارگیری همه آنها مخصوصاً زمانی که باتری به اواخر عمر خود نزدیک شده میتواند از کار افتادن آن را تسریع کند.
باتری قدیمی
پس از بررسی تمامی احتمالات شاید زمان روبرو شدن با یک حقیقت ساده یعنی خرید باتری جدید فرا رسیده باشد. همانطور که گفتیم اکثر باتریها طول عمر ۳ تا ۵ سال دارند و حتی برخی از آنها بیشتر نیز عمر میکنند. بسته به رفتار راننده و طرز رانندگی او احتمال دارد باتری فقط ۱ یا ۲ سال کار کند. سؤال بسیاری از رانندگان این است که با چراغ باتری روشن تا چه مدت میتوان رانندگی کرد. همانند هر چراغ هشدار دیگری، هر چه زودتر مشکل را رفع کنید بهتر خواهد بود. البته در برخی موارد شاید فقط ۲۰ یا ۳۰ دقیقه زمان برای مراجعه به مکانیک و رفع مشکل داشته باشید و با گذشت زمان شاید خودرو از کار بیفتد و روشن نشود.
همچنین بخوانید: چگونه عمر باتری ماشین را افزایش دهیم؟
مهدی دهقان
۲۶ مرداد ۱۴۰۳مهمترینش دینام خرابه اگه چراغ روشن شد بست منفی رو در زمانی که خودرو روشنه بردارین اگه خودرو خاموش شد دینام خرابه یا سیم کشی دینام اگه روشن موند مربوط به باطریه
مهدی دهقان
۲۶ مرداد ۱۴۰۳روشن شدن چراغ 2 دلیل داره مهمترینش خراب شدن دینام یا قطع شدن سیم دینامه برا فهمیدنش ماشینو روشن کنین و بست منفی رو بر دارین اگه ماشین خاموش شد مشگل از دینامه اگه خاموش نشد مربوط به باطریه تهران مکانیکا سریعا پیشنهاد تعویض دینام میدن ولی معمولا خرابی مربوط به افتامات دینام یا دیود دینامه خیلی کم پیش میاد بالشتک یا ارمیچر خراب بشه اگه مکانیک پیشنهاد تعویض داد دینام رو به یه مکانیک دیگه نشون بدین تست کنه
بنده خدا
۲۷ مرداد ۱۴۰۳سلام ، چراغ دینام اتومبیل پژو با موتور تی یو فای و دینام ماکئو بعضی وقتها روشن و خاموش میشود، باطری و زغال دینام هم نو کردم ولی باز وقتی موتور کمی زور میزند( در دور های مختلف موتور) معمولا اندکی پس از تعویض دنده که موتور کمی زور میزند تا موتور از زور در بیاد ، چراغ دینام چشمک میزند.
متشکر میشوم اگر کسی تجربه ای دارد راهنمایی نماید.
سیناهامون
۲۷ مرداد ۱۴۰۳معمولا روشن شدن چراغ باطری هنگامی که دور موتور بالا میره ،یا شارژ بیش از حد دینامه و یا مشکل از خرابی رله و سیم کشیه.
و شارژ بیش از حد دینام گاهی با لرزش دینام هم همراهه که دلیلش عمدتا خرابی بلبرینگ دینامه و برای تست در موقع سرد بودن ماشین میتونی با گزاشتن دست کنار دینام متوجه لرزش بشی.
عباس
۲۹ مرداد ۱۴۰۳درهرحالتیکه چراغ دینام چشمک بزند ایراداز آفتامات الکتریکیه پشت دینام میباشد.که با تعویض آفتامات دینام مشکل حل میشه
علی
۱ شهریور ۱۴۰۳با سلام من مدتی باطری نو خریدم اما ۱۲ولت نشان نمیدهد ۱۱ یا ۱۰.۵ولت متر نشان میدهد آیا ایراد دارد