اگر میخواهید بدانید چرا یک خودرو در حالت درجا لرزش دارد حتماً این مقاله آموزشی را دنبال کنید.
همه مالکان خودرو در چند سالی که پشت فرمان آن مینشینند با مشکلات و خرابیهای متنوعی مواجه شدهاند. علیرغم اینکه وسایل نقلیه تولیدی از قابلیت اطمینان خوبی نسبت به چند سال قبل برخوردار هستند اما با گذشت زمان مستهلک میشوند. با اینکه سرویس و نگهداری منظم خودرو میتواند طول عمر آن را بیشتر کند اما هرچه از سال ساخت خودرو بگذرد و کارکرد آن بالاتر برود مشکلات متنوعی بروز خواهد کرد. در این صورت باید بتوانید با استفاده از نشانههای موجود ریشه مشکل را یافته و آن را رفع کنید. اکثر رانندگان با صداهای عجیبی که از خودرو به گوش میرسد آشنا هستند اما این صداها تنها نشانههای خرابی بخشهای مشخصی از خودرو نخواهند بود. نشانه دیگری که میتواند حاکی از وجود مشکل باشد لرزش خودرو است. این اتفاق میتواند هم حین حرکت و هم توقف و کارکرد درجای خودرو رخ دهد. مقاله پیش رو به ۶ دلیل اصلی لرزش خودرو در حالت درجا اختصاص دارد. اگر به اطلاع از دلایل لرزش خودرو در بزرگراه علاقه دارید مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید.
همچنین بخوانید:
دلایل اصلی لرزش خودرو در حالت درجا
خرابی دستهموتور
پیشرانههای درونسوز وزن بالایی دارند و این وزن زیاد در حین رانندگی نرمال میتواند مشکلساز باشد. به همین خاطر یک سیستم حمایتی قوی نیاز است تا پیشرانه را در جای خود نگه دارد. دستهموتور همان قطعهای است که وزن پیشرانه را تحمل کرده و درعینحال اجازه حرکت محدود آن را میدهد. اکثر خودروهای مدرن دارای ۲ تا ۴ دستهموتور هستند اما حتی خرابی یکی از آنها نیز میتواند مشکلاتی جدی همچون لرزش را به وجود آورد. البته لرزش خودرو به خاطر خرابی دستهموتور نه تنها در حالت کارکرد درجا بلکه در حین رانندگی نیز وجود خواهد داشت. پیش از این درباره راههای تشخیص خرابی دستهموتور در پدال سخن گفتهایم و میتوانید مقاله مربوط به آن را مطالعه بفرمایید.
خرابی شمع و سایر قطعات سیستم جرقهزنی
خودروی شما برای کارکرد درست خود به عملکرد مناسب قطعات زیادی وابسته است. یکی از مهمترین سیستمهای یک وسیله نقلیه سیستم جرقهزنی است که در خودروهای بنزینی شامل قطعاتی همچون شمع، کویل و سوئیچ خواهد بود. با اینکه سیستم موردبحث دوام بالایی دارد اما با گذشت زمان مستهلک میشود و اگر بخشهایی همچون شمعها، وایرها و یا کویل از کار بیفتند احتمال لرزش خودرو در حالت درجا وجود خواهد داشت. همانطور که میدانید شمع مسئول احتراق مخلوط سوخت و هواست و برای انجام این کار به جریان برق نیاز دارد. اگر وایرها و کویل ها خراب شوند شمع نخواهد توانست کار خود را به درستی انجام دهد و بنابراین پیشرانه تک کار میکند.
مشکل در سیستم سوخترسانی
سیستم سوخترسانی نیز نقش مهمی در یک خودرو دارد و همانطور که نامش نشان میدهد مسئول ارسال بنزین از باک به پیشرانه برای انجام عمل احتراق است. این سیستم از بخشهای مختلفی همچون باک، فیلتر سوخت، انژکتور و یا کاربراتور، پمپ سوخت و… تشکیل میشود و اگر در هر یک از این قطعات مشکلی وجود داشته باشد امکان ارسال مقدار مناسب سوخت میسر نخواهد شد و مشکلاتی همچون لرزش خودرو در حالت درجا وجود خواهد داشت. از رایجترین مشکلات سیستم سوخترسانی میتوان به گرفتگی انژکتورها، خرابی پمپ سوخت، آسیبدیدگی فیلتر سوخت و… اشاره کرد.
خرابی تسمهپروانه و پولیها
در اکثر خودروها بخشهایی همچون کمپرسور کولر، پمپ هیدرولیک فرمان و آلترناتور دارای پولیای هستند که به تسمه سرپانتین یا پروانه متصل میشوند. این تسمه دور پولی میللنگ بسته شده و انرژی چرخشی آن را به اجزای یاد شده میرساند. البته اگر خود تسمه آسیب ببیند میتواند به پولی هم آسیب برساند که نتیجه آن ایجاد سر و صدای عجیب و همچنین لرزش خودرو خواهد بود. با اینکه تسمه سرپانتین دوام بالایی دارد و میتواند تا بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر هم کار کند اما در صورت خرابی مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد.
نشتی سیستم خلأ
خودروهای بنزینی از سیستم وکیوم یا خلأ هم برای کمک به تولید قدرت خود استفاده میکنند. این خلأ توسط قطعاتی از جمله پیستون، دریچه گاز و سوپاپ ورودی ایجاد میشود. باید دانست خلأ موجود در پیشرانه برای عملکرد صحیح اجزای خودرو همچون بوستر ترمز و سیستم کنترل آلایندگی ضروری است. با وجود نقش مهمی که سیستم خلأ دارد، از بست های پلاستیکی برای حفظ آن استفاده شده و بنابراین امکان خرابی این بست ها و نشت خلأ وجود دارد. در این صورت مشکلاتی همچون لرزش خودرو در حالت درجا به وجود خواهد آمد.
فیلتر هوای کثیف و آلوده
همانطور که میدانید پیشرانههای درونسوز نیازمند ترکیب دقیق سوخت و اکسیژن برای تولید قدرت هستند. سیستم ورودی هوا مسئول ارسال اکسیژن به محفظه احتراق بوده و شامل بخشهایی همچون فیلتر هوا، لولهها و دریچه گاز است. این قطعات با اینکه دوام بالایی دارند اما برخی بخشها به ویژه فیلتر عمر مشخصی داشته و باید در زمان مقرر تعویض شوند. بسیاری از خودروسازان در دفترچه راهنمای خودروی خود زمان تعویض فیلتر هوا را ذکر کردهاند. البته محل تردد خودرو و شرایط آب و هوایی محل زندگی میتواند روی زمان تعویض فیلتر تأثیرگذار باشد. اگر فیلتر هوا به شدت کثیف باشد امکان لرزش پیشرانه وجود خواهد داشت چراکه هوای کافی به آن نمیرسد و با وجود سوخت بیش از حد نیاز، فرایند احتراق مختل خواهد شد. تک کار کردن پیشرانه، لرزش در حالت درجا، روشن شدن چراغ چک و… از جمله نشانههای گرفتگی فیلتر هوا هستند.
عبدالکریم خادمی
۱۰ بهمن ۱۴۰۳سلام خسته نباشید ممنون از زحمات زیادی کشید ویک چرا سواری پراید یورو چهار انگشتی ویا اسبک سر صدا زیادی دارد