آموزشمقالات

مهم‌ترین دلایل روشن شدن چراغ هشدار دمای موتور خودرو

در مقاله پیش رو به مهم‌ترین دلایل روشن شدن چراغ هشدار دمای موتور خودرو می‌پردازیم.


بی‌شک اکثر رانندگان با این نکته موافق هستند که روشن شدن چراغ‌های هشدار پشت آمپرها یکی از بدترین تجارب آن‌هاست؛ اما احتمالاً همه مالکان این نکته را قبول دارند که وجود این چراغ‌ها مفید است زیرا هریک از آن‌ها برای هشدار دادن درباره مشکلات بالقوه خودروها طراحی شده‌اند. هرچند روشن شدن برخی چراغ‌های هشدار هزینه‌های زیادی را روی دست مالکان خواهد گذاشت.

اگر چراغی که در پشت آمپرها روشن می‌شود حاکی از داغ کردن موتور خودروست بنابراین قلب تپنده وسیله نقلیه اوضاع خوبی ندارد و عدم توجه به آن می‌تواند عواقب زیادی در پی داشته باشد. زمانی که چراغ هشدار دمای موتور خودرو روشن شود باید در سریع‌ترین زمان ممکن به یک مکانیک خبره مراجعه کنید زیرا نادیده گرفتن این موضوع بی‌شک منجر به آسیب شدید موتور خواهد شد. اگر نزدیک مکانیک نیستید و همچنان دمای موتور بسیار بالاست و چراغ هشدار آن روشن شده است، یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید پارک مطمئن خودرو در کنار جاده و کمک به خنک شدن موتور است. همچنین می‌توان با یدک‌کش تماس گرفت تا خودرو را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه برساند. احتمالاً در آنجا خواهید توانست دلیل اصلی روشن شدن چراغ هشدار دمای موتور خودرو را پیدا کنید. در ادامه نیز ما مهم‌ترین این دلایل را ذکر می‌کنیم.

مهم‌ترین دلایل روشن شدن چراغ هشدار دمای موتور خودرو

خرابی رادیاتور

زمانی که بحث بدترین سناریوها در زمان روشن شدن این چراغ هشدار مطرح می‌شود، خرابی رادیاتور جزو اولین چیزهایی است که نمی‌خواهید از زبان مکانیک بشنوید. رادیاتور در واقع سیستم دفاعی اصلی موتور در برابر داغ شدن است. رادیاتور دارای مخلوط مایع خنک‌کننده و آب است که این مخلوط گرما را جذب کرده و سپس راهی رادیاتور می‌شود تا پره‌های نازک آن به پخش شدن گرما و خروج آن از موتور کمک کنند. چندین فاکتور مهم وجود دارد که می‌تواند باعث خرابی رادیاتور شود. از جمله این موارد می‌توان به پره‌های آسیب دیده، خوردگی، پمپ معیوب و کمبود مایع خنک‌کننده اشاره کرد. واضح است که تعمیر و تعویض رادیاتور هزینه بالایی دارد و البته هزینه آن نیز به فاکتورهایی همچون نوع خودرو و قطعات تعویضی بستگی خواهد داشت.

ترموستات خراب

رادیاتور بی‌شک مهم‌ترین قطعه در سیستم خنک کاری موتور است اما تنها بخشی نیست که با خرابی خود باعث داغ کردن موتور می‌شود. یکی دیگر از قطعات مهم سیستم خنک کاری خودرو ترموستات است که نقش اصلی آن کنترل جریان مایع خنک‌کننده در موتور است. این قطعه دمای موتور را بررسی کرده و زمانی که دما شروع به بالا رفتن می‌کند، ترموستات باز می‌شود تا مایع خنک‌کننده به گردش درآید. همچنین زمانی که موتور خنک است ترموستات بسته می‌ماند تا از تزریق غیرضروری مایع خنک‌کننده جلوگیری شود که این حالت خطرناک است زیرا باعث داغ کردن موتور می‌شود. تعویض ترموستات هزینه زیادی ندارد و جزو قطعات نسبتاً ارزان‌قیمت سیستم خنک کاری خودرو محسوب می‌شود.

کمبود یا نشتی مایع خنک‌کننده

همیشه میزان مایع خنک‌کننده موتور باید در حد مناسب و توصیه ‌شده باشد زیرا در صورت کمبود این مایع موتور خودرو داغ کرده و چراغ هشدار دمای موتور روشن خواهد شد. احتمالاً می‌دانید که هرگز نباید خودروی خود را با مایع خنک‌کننده کمتر از حد مجاز برانید و باید آن را به‌صورت ماهانه بررسی کنید. نشتی مایع خنک‌کننده نیز می‌تواند باعث کاهش سطح این مایع مهم در طول زمان شود و بنابراین باید نسبت به بررسی قطعات مرتبط اقدام کنید.

واتر پمپ معیوب

ترموستات وظیفه کنترل حرکت مایع خنک‌کننده در موتور را دارد و رادیاتور نیز این مایع مهم را به قطعات ضروری منتقل می‌کند. سؤال این است که جریان حرکت مایع خنک‌کننده چگونه شروع می‌شود؟ در واقع به حرکت درآوردن این مایع کار واتر پمپ است تا به این ترتیب از حرکت صحیح مایع در سیستم خنک‌کننده اطمینان حاصل شود. به همین خاطر اگر واتر پمپ خراب شود موتور داغ خواهد کرد. برخی خودروهای مدرن از واتر پمپ‌هایی با سیستم‌های برقی استفاده می‌کنند اما بسیاری از آن‌ها همچنان به تسمه تایم برای عملکرد صحیح متکی هستند و اگر تسمه پاره شود شاید واتر پمپ نیز از کار بیفتد. با اینکه اکثر واتر پمپ‌ها طول عمر نزدیک به ۱۵۰ هزار کیلومتر دارند اما تضمینی نیست که زودتر از کار نیفتند و بنابراین باید به عملکرد این قطعه حساس باشید. متأسفانه راهکار خاصی برای افزایش طول عمر واتر پمپ وجود ندارد اما می‌توانید با توجه به برخی نشانه‌ها متوجه از کار افتادنش بشوید. از جمله این موارد می‌توان به نشتی مایع خنک‌کننده در زیر موتور و یا صدای خاص موتور و خرابی تسمه تایم اشاره کرد.

خرابی فن خنک‌کننده

یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ هشدار دمای موتور خودرو می‌تواند خرابی فن خنک‌کننده باشد. این قطعه معمولاً با نام فن رادیاتور شناخته می‌شود چراکه بین رادیاتور و موتور قرار دارد. هدف اصلی از به‌کارگیری این فن خنک کردن رادیاتور و موتور است. فن‌ها نیز می‌توانند برقی یا تسمه‌ای باشند و بسته به طراحی موتور، شاید بیش از یک فن برای خنک کردن موتور به کار گرفته شود. همانند سایر قطعات خرابی که تعویض آن‌ها هزینه نسبتاً بالایی دارد، تعویض فن خنک‌کننده هم می‌تواند هزینه‌بر باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. احسان ساسانی

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    خودرو بسترن بی سی دارم و در سربالایی جاده که حدود دو ساعتی از حرکت از مبدا بود دمای موتور شروع به افزایش به ۹۵ وفورا به صد وتا توقف کنار جاده به ۱۰۵ رسید اما به محض توقف با همان فاصله زمانی تنزل و بازگشت به دمای معمول ۹۰ را داشته که پس از چند دقیقه و پایداری وضعیت وچک موتور از جهت نشت آب یا هر تغییر مشهود ادامه داده و مشکلی نداشت با این تعریف قابل تشخیص هست ؟ با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست