در برخی از جادههای کشور ما و دیگر نقاط جهان مسیرهای کنارگذری وجود دارد که با عنوان رمپ فرار کامیون شناخته میشوند اما این رمپ چیست و چگونه عمل میکند؟
اگر در برخی جادههای پر پیچ و خم و شیبدار رانندگی کرده باشید احتمالاً رمپهای عجیبی را دیدهاید که نزدیک سربالاییها و سرازیریهای شدید تعبیه شدهاند. این مسیرهای ویژه رمپ فرار کامیون نام دارند و برای جلوگیری از تصادفات شدید در زمان خرابی سیستم ترمز طراحی شدهاند؛ اما این رمپها چگونه کار میکنند؟
اول اینکه رمپهای فرار کامیون اساساً برای رانندگان کامیونهای سنگین طراحی شدهاند هرچند رانندگان خودروهای سواری نیز میتوانند از آنها استفاده کنند. همانطور که میدانید کامیونهای ۱۸ چرخ و دیگر وسایل نقلیه تجاری بزرگ وزن بالایی دارند و درصورتیکه وزن محموله را نیز به آن اضافه کنید شاید وزن مجموع آنها به فراتر از ۳۵ تن نیز برسد. بیشک توقف وسیله نقلیهای با چنین وزن بالایی در برخی شرایط بسیار سخت خواهد بود. البته با توجه به اینکه مشکلات ترمز در کامیونها کاملاً رایج است و حدود ۳۰ درصد تصادفات کامیونها را تشکیل میدهد بنابراین کاهش سرعت آنها نه تنها سخت بلکه خطرناک نیز خواهد بود.
به همین خاطر است که وزارت راه و ترابری رمپ فرار کامیون را در جادههایی با شیب زیاد طراحی میکند. اگر سیستم ترمز یک کامیون بزرگ حین حرکت در سراشیبی از کار بیفتد راننده نخواهد توانست کاری برای توقف آن انجام دهد. رمپهای فرار کامیون در چنین مواقعی بکار میروند و با توجه به شیب برعکس خود نسبت به جاده سرعت کامیون را کاهش داده و آن را متوقف میکنند. همچنین در برخی رمپها از موادی همچون شن و ماسه برای افزایش اصطکاک و جلوگیری از چرخش چرخها استفاده میشود.
اکثر رمپهای فرار کامیون با ترکیب جاذبه و اصطکاک عمل میکنند. معمولاً در این مسیرهای ویژه شیب شدیدی در خلاف شیب جاده طراحی شده و لایههای شن و ماسه بکار میرود. رمپها اصولاً از جاده اصلی جدا شدهاند و میتوان آنها را در جادههایی با سراشیبی یا سربالایی زیاد دید. رمپهای فرار کامیون چند ده متر طول دارند و علائم زرد رنگ بزرگ نیز وجود آنها را به رانندگان اعلام میکنند. باید دانست شیب رمپهایی که بر پایه جاذبه عمل میکنند بسیار زیاد است. البته همانطور که گفته شد در اکثر رمپها از ترکیب شیب و اصطکاک استفاده میشود.
اصطکاک این رمپها نیز با استفاده از لایههای زیاد شن و ماسه حاصل میشود. زمانی که کامیونی بزرگ وارد شن و ماسه میشود اصطکاک زیادی به وجود آمده و در کنار شیب مخالف جاده سرعت کامیون سریعاً کاهش مییابد. همچنین وجود شن و ماسه از بازگشت کامیون به جاده اصلی جلوگیری میکند. باید دانست در برخی رمپهای فرار کامیون از ابزارهای پیشرفتهتری همچون کابلها یا توریها استفاده شده است. البته این ابزارها قیمت بالایی دارند و حفظ و نگهداری آنها سخت است و به همین خاطر در اکثر بزرگراهها همان ترکیب سنتی شیب و اصطکاک دیده میشود.
amir
۲۴ شهریور ۱۴۰۳البته رمپ های فرار توی ایران کمه و با شیب و زاویه نامناسب بیشتر رمپ فنا هستش یه دونه اون روز ویدیو نشون میداد قشنگ رمپ رو روی تپه با شیب زیاد درست کرده بودن….
amirkhanzadeh
۲۴ شهریور ۱۴۰۳سمت قزوین به اصفهان هم زیاد این طوری هست
RAM1500TRX
۲۴ شهریور ۱۴۰۳یادمه داشتم یه سرازیری رانندگی میکردم خیلی هم شلوغ بود جاده تا اینکه تابو راه فرار رو دیدم
چنتا تابلو پشت سرهم بود تا کاملا مشخص بشه
رسیدم به راه فرار
واااااااییییییی
دوتا خانواده همون ورودی راه فرار فرش پهن کردن نشستن چنتا بچه هم بازی میکرد😂😂😂
🇰🇷
۲۴ شهریور ۱۴۰۳کاش این تذکر رو هم در متن اضافه میکردید که در گردنهها و گذرگاههای پرخطر از توقف بیجا در این رمپها جدا خودداری کنید . متاسفانه ، متاسفانه و باز هم متاسفانه یه عده از هموطنا رمپ رو با پارکینگ و جایی برای استراحت و خواب و غذا خوردن اشتباه میگیرن
بارها و بارها خبراش اومده که به علت توقف بیجای یه عده در این رمپها ، یه اتوبوسی ، کامیونی چیزی ترمز بریده و رفته اونجا همه رو له کرده و چندین نفر هم فوت کردند . حادثه خبر نمیکنه
ALI.A.NLANSR
۲۴ شهریور ۱۴۰۳فقط اونایی که تو پیاده رو پارک میکنن رو زنده میخوام
SMS
۲۴ شهریور ۱۴۰۳ماشالله رمپ ها خوب هم به کامیون آسیب میرسونن 😁
مازیار
۲۴ شهریور ۱۴۰۳تو جاده فیروزکوه تعداد زیادی ازش هست و در شرایط اضطراری واقعا نجاتبخشه
علی جردن
۲۴ شهریور ۱۴۰۳آیا کامیون های خودران آینده به رمپ فرار احتیاج دارند ؟
ALI MOPAR
۲۴ شهریور ۱۴۰۳یدونه رمپ تو گردنه سرچم هست خداشاهده اونورش دره هست یعنی اگه کسی بره رو اون رمپ بعدش قشنگ یه پرش میزنه داخل دره
-امیرعلی
۲۴ شهریور ۱۴۰۳دهنت سرویس پاچیدم😂
امیرحسین
۲۴ شهریور ۱۴۰۳سلام اقای احمد زاده لطف میکنید از کامارو ۱۹۸۰ پست بزارید کلیپم باشه موتوره خودشو صداشو بشنویم ؟ دلم میخواد برم دهه ۷۰ میلادی دیگه برنگردم جلو
شاهین
۲۴ شهریور ۱۴۰۳سلام چشم اگه سردبیر و دبیر محترم سایت همچین چیزی رو تایید کردن حتما کار میکنم.
ارادتمندم
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۴ شهریور ۱۴۰۳یکی تو جاجروده اگر بری داخلش به دلیل طول کم و منتهی شدن به صخره اثری ازت نمیمونه.حیف دیگه همه چی از دست رفته به هر گوشه نگاه میکنی نابودی رو میبینی.امروز سالگرد ۱۴۰۱ هست حداقل یه استوری بزارید
زنده-باد-گرند-تور-اعظمــ
۲۴ شهریور ۱۴۰۳تنها جایی که رمپ دیدم توی بازی ats بود😐😐
حسن
۲۴ شهریور ۱۴۰۳رمپ ها ترکیبی نیستن
هر کجا محلی برای ساخت رمپ با شیب خلاف جاده وجود داره که از شیب خلاف جاده استفاده میکنن و خودرویی که در سراشیبی سرعت گرفته ناگهان وارد سربالایی شده و متوقف میشود
در محلها و جاده هایی که امکان ایجاد رمپ با شیب خلاف جاده وجود نداره از رمپ اصطکاکی استفاده میشه یعنی خودرو وارد یک رمپ همسطح میشه اما به خاطر شنهای نرم و گودی رمپ و فرو رفتن حدودا نیم متری چرخها در شن و رمل کامیون متوقف میشه
حسن
۲۴ شهریور ۱۴۰۳رمپها در مناطق کویری نه شیب مخالف دارن و نه شن بلکه یک جاده ی خاکی ان که از جاده ی اصلی جدا میشه و تا جایی که تریلی بتونه بره راه داره
Sina
۲۵ شهریور ۱۴۰۳یه دونه تو اوج هست
خیلی کوچیکه اون ورش هم یه دره بزرگ
چون رو کوهه
با سرعت بری ماشین بال در میاره میری تو دره
الف.ی
۲۹ شهریور ۱۴۰۳حالا ماشینی که اینجا گیر کنه رو باید چجوری در آورد؟