آموزش

رمپ فرار کامیون چیست و چگونه عمل می‌کند؟

در برخی از جاده‌های کشور ما و دیگر نقاط جهان مسیرهای کنارگذری وجود دارد که با عنوان رمپ فرار کامیون شناخته می‌شوند اما این رمپ چیست و چگونه عمل می‌کند؟


اگر در برخی جاده‌های پر پیچ و خم و شیب‌دار رانندگی کرده باشید احتمالاً رمپ‌های عجیبی را دیده‌اید که نزدیک سربالایی‌ها و سرازیری‌های شدید تعبیه شده‌اند. این مسیرهای ویژه رمپ فرار کامیون نام دارند و برای جلوگیری از تصادفات شدید در زمان خرابی سیستم ترمز طراحی شده‌اند؛ اما این رمپ‌ها چگونه کار می‌کنند؟

اول اینکه رمپ‌های فرار کامیون اساساً برای رانندگان کامیون‌های سنگین طراحی شده‌اند هرچند رانندگان خودروهای سواری نیز می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. همان‌طور که می‌دانید کامیون‌های ۱۸ چرخ و دیگر وسایل نقلیه تجاری بزرگ وزن بالایی دارند و درصورتی‌که وزن محموله را نیز به آن اضافه کنید شاید وزن مجموع آن‌ها به فراتر از ۳۵ تن نیز برسد. بی‌شک توقف وسیله نقلیه‌ای با چنین وزن بالایی در برخی شرایط بسیار سخت خواهد بود. البته با توجه به اینکه مشکلات ترمز در کامیون‌ها کاملاً رایج است و حدود ۳۰ درصد تصادفات کامیون‌ها را تشکیل می‌دهد بنابراین کاهش سرعت آن‌ها نه تنها سخت بلکه خطرناک نیز خواهد بود.

به همین خاطر است که وزارت راه و ترابری رمپ فرار کامیون را در جاده‌هایی با شیب زیاد طراحی می‌کند. اگر سیستم ترمز یک کامیون بزرگ حین حرکت در سراشیبی از کار بیفتد راننده نخواهد توانست کاری برای توقف آن انجام دهد. رمپ‌های فرار کامیون در چنین مواقعی بکار می‌روند و با توجه به شیب برعکس خود نسبت به جاده سرعت کامیون را کاهش داده و آن را متوقف می‌کنند. همچنین در برخی رمپ‌ها از موادی همچون شن و ماسه برای افزایش اصطکاک و جلوگیری از چرخش چرخ‌ها استفاده می‌شود.

اکثر رمپ‌های فرار کامیون با ترکیب جاذبه و اصطکاک عمل می‌کنند. معمولاً در این مسیرهای ویژه شیب شدیدی در خلاف شیب جاده طراحی شده و لایه‌های شن و ماسه بکار می‌رود. رمپ‌ها اصولاً از جاده اصلی جدا شده‌اند و می‌توان آن‌ها را در جاده‌هایی با سراشیبی یا سربالایی زیاد دید. رمپ‌های فرار کامیون چند ده متر طول دارند و علائم زرد رنگ بزرگ نیز وجود آن‌ها را به رانندگان اعلام می‌کنند. باید دانست شیب رمپ‌هایی که بر پایه جاذبه عمل می‌کنند بسیار زیاد است. البته همان‌طور که گفته شد در اکثر رمپ‌ها از ترکیب شیب و اصطکاک استفاده می‌شود.

اصطکاک این رمپ‌ها نیز با استفاده از لایه‌های زیاد شن و ماسه حاصل می‌شود. زمانی که کامیونی بزرگ وارد شن و ماسه می‌شود اصطکاک زیادی به وجود آمده و در کنار شیب مخالف جاده سرعت کامیون سریعاً کاهش می‌یابد. همچنین وجود شن و ماسه از بازگشت کامیون به جاده اصلی جلوگیری می‌کند. باید دانست در برخی رمپ‌های فرار کامیون از ابزارهای پیشرفته‌تری همچون کابل‌ها یا توری‌ها استفاده شده است. البته این ابزارها قیمت بالایی دارند و حفظ و نگهداری آن‌ها سخت است و به همین خاطر در اکثر بزرگراه‌ها همان ترکیب سنتی شیب و اصطکاک دیده می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3442 ديدگاه)

    البته رمپ های فرار توی ایران کمه و با شیب و زاویه نامناسب بیشتر رمپ فنا هستش یه دونه اون روز ویدیو نشون میداد قشنگ رمپ رو روی تپه با شیب زیاد درست کرده بودن….

    موافقم 14
    مخالفم 11
    1. amirkhanzadeh

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (419 ديدگاه)

      سمت قزوین به اصفهان هم زیاد این طوری هست

      موافقم 2
      مخالفم 3
    2. RAM1500TRX

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (208 ديدگاه)

      یادمه داشتم یه سرازیری رانندگی میکردم خیلی هم شلوغ بود جاده تا اینکه تابو راه فرار رو دیدم
      چنتا تابلو پشت سرهم بود تا کاملا مشخص بشه
      رسیدم به راه فرار
      واااااااییییییی
      دوتا خانواده همون ورودی راه فرار فرش پهن کردن نشستن چنتا بچه هم بازی میکرد😂😂😂

      موافقم 15
      مخالفم 1
  2. 🇰🇷

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (228 ديدگاه)

    کاش این تذکر رو هم در متن اضافه میکردید که در گردنه‌ها و گذرگاه‌‌های پرخطر از توقف بیجا در این رمپ‌ها جدا خودداری کنید . متاسفانه ، متاسفانه و باز هم متاسفانه یه عده از هموطنا رمپ رو با پارکینگ و جایی برای استراحت و خواب و غذا خوردن اشتباه میگیرن
    بارها و بارها خبراش اومده که به علت توقف بیجای یه عده در این رمپها ، یه اتوبوسی ، کامیونی چیزی ترمز بریده و رفته اونجا همه رو له کرده و چندین نفر هم فوت کردند . حادثه خبر نمیکنه

    موافقم 43
    مخالفم 2
    1. ALI.A.NLANSR

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (93 ديدگاه)

      فقط اونایی که تو پیاده رو پارک میکنن رو زنده می‌خوام

      موافقم 16
      1. SMS

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (437 ديدگاه)

        ماشالله رمپ ها خوب هم به کامیون آسیب میرسونن 😁

        موافقم 5
        مخالفم 1
  3. مازیار

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3181 ديدگاه)

    تو جاده فیروزکوه تعداد زیادی ازش هست و در شرایط اضطراری واقعا نجات‌بخشه

    موافقم 16
    مخالفم 1
  4. علی جردن

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1899 ديدگاه)

    آیا کامیون های خودران آینده به رمپ فرار احتیاج دارند ؟

    موافقم 4
    مخالفم 4
  5. ALI MOPAR

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (67 ديدگاه)

    یدونه رمپ تو گردنه سرچم هست خداشاهده اونورش دره هست یعنی اگه کسی بره رو اون رمپ بعدش قشنگ یه پرش میزنه داخل دره

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. -امیرعلی

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (52 ديدگاه)

      دهنت سرویس پاچیدم😂

      موافقم 6
      مخالفم 1
  6. امیرحسین

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (201 ديدگاه)

    سلام اقای احمد زاده لطف میکنید از کامارو ۱۹۸۰ پست بزارید کلیپم باشه موتوره خودشو صداشو بشنویم ؟ دلم میخواد برم دهه ۷۰ میلادی دیگه برنگردم جلو

    1. شاهین

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4655 ديدگاه)

      سلام چشم اگه سردبیر و دبیر محترم سایت همچین چیزی‌ رو تایید کردن حتما کار میکنم.
      ارادتمندم

  7. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (271 ديدگاه)

    یکی تو جاجروده اگر بری داخلش به دلیل طول کم و منتهی شدن به صخره اثری ازت نمی‌مونه.حیف دیگه همه چی از دست رفته به هر گوشه نگاه می‌کنی نابودی رو میبینی.امروز سالگرد ۱۴۰۱ هست حداقل یه استوری بزارید

    موافقم 12
    مخالفم 4
  8. زنده-باد-گرند-تور-اعظمــ

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (947 ديدگاه)

    تنها جایی که رمپ دیدم توی بازی ats بود😐😐

    موافقم 5
    مخالفم 1
  9. حسن

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1917 ديدگاه)

    رمپ ها ترکیبی نیستن
    هر کجا محلی برای ساخت رمپ با شیب خلاف جاده وجود داره که از شیب خلاف جاده استفاده میکنن و خودرویی که در سراشیبی سرعت گرفته ناگهان وارد سربالایی شده و متوقف میشود

    در محلها و جاده هایی که امکان ایجاد رمپ با شیب خلاف جاده وجود نداره از رمپ اصطکاکی استفاده میشه یعنی خودرو وارد یک رمپ همسطح میشه اما به خاطر شنهای نرم و گودی رمپ و فرو رفتن حدودا نیم متری چرخها در شن و رمل کامیون متوقف میشه

  10. حسن

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1917 ديدگاه)

    رمپها در مناطق کویری نه شیب مخالف دارن و نه شن بلکه یک جاده ی خاکی ان که از جاده ی اصلی جدا میشه و تا جایی که تریلی بتونه بره راه داره

  11. Sina

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    یه دونه تو اوج هست
    خیلی کوچیکه اون ورش هم یه دره بزرگ
    چون رو کوهه
    با سرعت بری ماشین بال در میاره میری تو دره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا