هر کدام از این سیستمهای چه مزایا و معایبی دارد که آن را برای گروه مشخصی از خودروها مناسب میکند؟
اگر مخاطبان همیشگی پدال باشید، حتما با مطالبی برخورد کردهاید که در آنها به «دیفرانسیل جلو» بودن خودرو یا انتقال قدرت به «چرخهای عقب» اشاره شده است. اگر کمی با خودرو و نحوه کارکردن آن آشنایی داشته باشید میدانید که پیشرانه خودرو برای حرکت دادن بدنه این وسیلهنقلیه، نیاز به انتقال قدرتتولید شده به چرخها دارد و این کار را بهوسیله بخش مهمی به نام دیفرانسیل انجام میدهد. برای آشنایی بیشتر با این بخش میتوانید مطلب «همه چیز درباره دیفرانسیل خودرو و نحوه کار آن» را مطالعه کنید.
اما آنچه در این مطلب بررسی خواهیم کرد، مقایسه عملکرد خودروهای دیفرانسیل جلو در برابر نمونههای دیفرانسیل عقب است؛ تا به این نتیجه مهم برسیم که کدام نوع پیکیربندی برای خودروهای امروزی مناسبتر است؟ برای درک این مسئله، ابتدا باید نگاهی به دلیل اصلی استفاده از این سیستمها داشته باشیم.
چرا دیفرانسیل برخی خودروها در جلو قرار گرفته است؟
گفتیم که پس از تولید قدرت در موتور خودرو، نیرو از طریق دیفرانسیل به چرخها منتقل میشود. سازنده خودرو فارغ از محل قرارگیری موتور خودروی خود (چه در جلو مانند سدانها یا عقب مانند سوپراسپرتها) میتواند قدرت را به چرخها جلو یا عقب منتقل کند. انتقال قدرت به چرخهای جلو مزایای مهمی دارد که باعث شده از این سیستم در خودروهای بسیار زیادی مانند نمونههای اقتصادی و… استفاده شود.
مزایای دیفرانسیل جلو
ازجمله مزایای خودروهای دیفرانسیل جلو میتوانبه عدم نیازمندی به قطعات اضافه برای انتقال قدرت از موتوری که در جلوی خودرو قرار گرفته به محور عقب اشاره کرد. همین مسئله باعث میشود که درکنار کاهش وزن کلی خودرو کاهش پیچیدگی سیستم انتقال قدرت، فضای بیشتری برای پیکیربندی درون کابین وجود داشته باشد و حتی فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
نبود محوری کشیده که موتور را به چرخهای عقب متصل کند، کاهش طبیعی قدرت هم از بین میرود و راندمان نهایی خودرو افزایش پیدا میکند؛ به این ترتیب مصرف سوخت هم کاهش پیدا خواهد کرد. در آخر، وجود وزن اضافه قطعات دیفرانسیل روی محور جلو که مسئولیت نگهدارنده چرخهای هدایتکننده را برعهده دارد میتواند باعث افزایش چسبندگی شود. با این وجود، این سیستم بینقص نیست و ویژگیهایی دارد که بسیاری از خودروسازان را از آن دور میکند.
معایب دیفرانسیل جلو
ویژگیهای نامبرده در استفاده از سیستمهیا دیفرانسیل جلو در خودروها باعث شد که خودروسازان در محصولات اقتصادی خود از آن استفاده کنند. متاسفانه تجهیز خودروهای شهری کوچک به این سیستم باعث ایجاد کمفرمانی و گاه بیش فرمانی غیرعادی میشد که نیازمند مهندسی بیشتر بود. این مسئله باعث میشد که دقت فرمانپذیری محصولات مجهز به این سیستم در مقایسه به نمونههای دیفرانسیل عقب کاهش پیدا کند.
یکی از موارد دیگر، عدم تعادل این خودرو هنگام شتابگیری بسیار سریع است. ماهیت دیفرانسیل کاری میکند که هر چرخ با سرعتی متفاوت به چرخ دربیاید. حال اگر این عدم توازن روی چرخهای هدایتکننده خودرو اعمال شود، انحراف خودرو هنگام شتابگیری را ایجاد میکند. به همین دلیل هیچ خودروی عملکرد بالایی از این سیستم استفاده نمیکند! ناگفته نماند که تایرهای جلوی خودروهای مجهز به این سیستم زودتر به پایان عمر خود نزدیک میشوند؛ چون فشار بیشتری را تحمل میکنند.
چرا دیفرانسیل برخی خودرو در عقب قرار گرفته است؟؟
استفاده از دیفرانسیل روی محور عقب خودرو درکنار ایجاد مزایای مختلفی که در ادامه به آن میپردازیم، به نوعی نماد تبدیل شده است که نشان میدهد محصول موردنظر، کیفیت رانندگی و عملکرد را جدی گرفته است. امروزه ما دیفرانسیل جلو را با تصویر یک خودروی اقتصادی در ذهن متصور میشویم اما وقتی صحبت از محصولات دیفرانسیل عقب باشد، سوپراسپرتهای مطرح فراری، لامبورگینی و… را به یاد میآوریم. دلیل اصلی این مسئله استفاده گستردهتر از این سیستم در محصولات ردهبالا، عملکرد بالا و لوکس است که بهخاطر مزایای زیر توجیه میشود:
مزایای دیفرانسیل عقب
استفاده از سیستم دیفرانسیل عقب در وهله نخست روی تعادل وزنی خودرو تاثیر میگذارد. با انتقال این بخش سنگین به عقب خودرو، توزیع وزن بهتر انجام میشود و تعادل خودرو در مواجه با سناریوهای متفاوت بهتر حفظ میشود. معمولا مرکز ثقل خودروهای دیفرانسیل عقب با صندلی راننده هماهنگ میشود که حس کنترل بیشتر روی حرکات بدنه را به او منتقل میکند. از آنجا که چرخهای محور عقب کار هدایت خودرو را انجام نمیدهند، میتوانند با وجود حرکتدادن بدنه به جلو و عقب، بیشتر عمر کنند.
ناگفته نماند که مشکل عدمتعادل خودروهای دیفرانسیل جلو در نمونههای با قدرت مشابه دیفرانسیل عقب کمتر به چشم میخورد. با حرکت خودرو دیفرانسل جلو، وزن به سمت عقب خودرو تمایل دارد، همین مسئله، چرخهای محرک را از زمین دور میکند و کشش را هم کاهش میدهد؛ درحالیکه این انتقال طبیعی وزن باعث افزایش چسبندگی محور محرک خودروهای دیفرانسیل عقب شده و عملکرد آنها را بهبود میبخشد.
از دیگر مزایای این سیستم میتوان به رفع مشکل اساسی کمفرمانی اشاره کرد. وقتی عقب خودرو، باقی بدنه را هل میدهد، پدیده تازهای به نام بیشفرمانی اتفاق خواهد افتاد که ممکن است باعث خروج خودرو از مسیر اصلی شود. خوشبختانه راننده با کنترل ساده پدال گاز میتواند از این اثر دوری کند. با این وجود، همین ماهیت سیستم دیفرانسیل عقب باعث میشود که فرمانپذیری خودرو بهبود پیدا کند.
معایب دیفرانسیل عقب
هر چند میتوان بیشفرمانی را کنترل کرد اما در شرایط جوی نامناسب، جادههای خیس و استفاده از پیشرانههای قدرتمند اسپرت، این کار دشوارتر میشود و میتواند حادثهآفرین باشد. بنابراین خودروی دیفرانسیل عقب، مهارت رانندگی بیشتری هم میخواهد که استفاده از آن در محصولات اقتصادی را غیرمعقول جلوه میدهد. این سیستم پیچیدگیها و قطعات بیشتری هم دارد که میتواند هزینه ساختش را افزایش دهد و باز هم آن را غیراقتصادی کند؛ به این ترتیب عجیب نیست که ببینیم محصولات لوکس از این پیکربندی استفاده میکنند.
استفاده از سیستم دیفرانسیل عقب بهدلیل استفاده از قطعات بیشتر از فضای قابلاستفاده برای کابین هم میکاهد، راندمان را کاهش میدهد و بهدلیل محل قرارگیری متمایزش، وزن و چسبندگی لازم را برای چرخهای جلو ایجاد نمیکند!
و اما نتیجه
با توجه به بررسی که روی سیستمهای دیفرانسیل عقب و جلو داشتیم، میتوانیم با اطمینان بگوییم که استفاده از هر یک از آنها برای دستهای متفاوت از خودروها مناسب است. اینکه یک نوع پیکربندی را برای سیستم انتقال قدرت، برتر بدانیم چندان منطقی نیست. خودروسازان برحسب هدفی که از ارائه محصولاتشان دارند ممکن است بهسراغ سیستم دیفرانسیل عقب، جلو یا حتی دو دیفرانسیل بروند. نظر شما در اینباره چیست؟
🥇M🏆 Bavaria///👑
۱۶ آبان ۱۴۰۳فقط دودیفرانسیل 👑😍
علی Shelby
۱۶ آبان ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/05/0New-Jaguar-F-TYPE_R_Coupe-RWD_Eiger-Grey_5363.webp
خوشگله
علیرضا
۱۶ آبان ۱۴۰۳سابقه دف عقب از همه بیشتره
دف جلو درحال حاضر بیشتر روی خودروهای اقتصادی نصب شده
درحالی که دف عقب روی خودروهای لوکس نصب میشه
4wdو awdهم به علت هزینه بالا و دردسرتعمیر روی خودروهای شاسی و دربرخی موارد روی سدان های لوکس نصب شده
hosen
۱۶ آبان ۱۴۰۳مطلب جذابی بود
کاش سیستم دو دیفرانسیل رو هم یه توضیح مختصری میدادین و مقایسه میکردین
amirboss
۱۶ آبان ۱۴۰۳دو نوع سیستم انتقال نیروی دو دیفرانسیل داریم که بهصورت کامل با نام انتقال نیروی دو دیفرانسیل موقت انتخابی (4×4 یا 4WD یا 4 Wheel Drive) و سیستم انتقال نیروی دو دیفرانسیل دائم یا تمام چرخ متحرک (AWD یا All Wheel Drive) شناخته میشود.
تفاوت کلی این دو سیستم اینه که در سیستم های قدیمی یا 4×4 راننده انتخاب میکرد خودرو چهار چرخ یا دوچرخ محرک باشه اما در سیستم AWD یا سیستم های پیشرفته،این کامپیوتر خودرو هست که تصمیم میگیره با توجه با شرایط جاده خودرو چه نوع انتقال نیرویی داشته باشه.
عارف
۱۶ آبان ۱۴۰۳از نظر اقتصادی دف جلو برای تولید کننده مطلوب و دف عقب برای مصرف کننده کم هزینه تر است
Nismo
۱۶ آبان ۱۴۰۳مقاله خوبی بود
کاش این وسط AWD رو هم توضیح میداید مقایسه میکردید
شما بگید
دف عقب لایک
چهارچرخ دیسلایک
Taha Ayoobi
۱۶ آبان ۱۴۰۳این نظر سنجی ایه، هردو 😭
Taha Ayoobi
۱۶ آبان ۱۴۰۳این *چه* نظر سنجی ایه
amirboss
۱۶ آبان ۱۴۰۳خیلی ساده، سیستم AWD که نوعی انتقال نیروی
پیشرفته در خودرو هست و از سنسور های ABS برای ثبت چرخش هریک از چرخ های خودرو استفاده میکنه و دائم توسط کامپیوتر خودرو کنترل میشه.
اگه بنا به دلایلی مثل یخبندان ،یک یا دوچرخ خودرو دچار هرزگردی بشن،این سیستم تشخیص میده و ترمز چرخ های هرزگرد رو فعال میکنه تا هم از چرخش بی مورد جلوگیری کنه و هم باتوجه با ساختار دیفرانسیل،گشتاور به چرخ های که روی آسفالت هستن انتقال پیدا میکنه تا خودرو از اون حالت بیرون بیاد.
ممکنه در شرایط خاص گشتاور ارسالی به چهار چرخ با هم متفاوت باشه تا خودرو بیشترین ثبات رو در جاده داشته باشه.
سیستم ESP هم مکمل سیستم AWD هست و برای پایداری خودرو اقدامات مشابهی رو انجام میده.
البته توضیح کامل نیاز به مقاله تخصصی هست اما درکل کارکرد این سیستم ها به این شکله.
C4
۱۶ آبان ۱۴۰۳دف عقب کاربرد بیشتری داره
دف جلو بیشتر تمرکزش بر سادگی و راندمان و اقتصادی بودنه
اما دف عقب هم برای خودروهای شهری هم اسپرت ، از طرفی برای حمل بار هم جوابه
amirboss
۱۶ آبان ۱۴۰۳در خودرو های شهری و استفاده روزمره و همچنین مسابقات اسلالوم سیستم AWD و خودروهای باربری،لوکس و بعضاً مسابقه ای از نوع شتاب و سرعت سیستم RWD بهترین انتخاب هست.
sinasvj
۱۶ آبان ۱۴۰۳برای یه ماشین باز معنی دیفرانسیل جلو یعنی دستی کشیدن و دفرانسیل عقب یعنی پاور اسلاید🗿🔥
Galant.VR4(JDM)
۱۷ آبان ۱۴۰۳بنازم سینا
بهترین وصف در مورد این دو سیستم
دف جلو هم فقط سیویک ej6 b16 اتمسفر کف ژاپن
sinasvj
۱۷ آبان ۱۴۰۳قربونت داش داریم درس پس میدیم پیش شماها
آخ آخ من با این سیویک تو آندرگراند خاطره ها دارم یاد دوران بخیر
با همین بری کف ژاپن اونم تو شب اونم تو جاده های باریک کوهستانی و مسابقات میدنایت کلاب اوففف یاد اینتیال دی افتادم😍🔥
کاربر52
۱۶ آبان ۱۴۰۳سرتقاطع با ماشین دیفرانسیل عقب، زیاد گاز ندید.چون عقبش میچرخه و میرید تو جدول.
حسن
۱۶ آبان ۱۴۰۳هیچ لذتی بالاتر از رانندگی با خودروی دف عقب نیست
لامصب خودرو باید دف عقب باشه
خط مستقیم عالی
تو پیچ لذت بخش
اهسته هنگام دور زدن با یه نیش گاز پله کردن عقب
خلاصه دنیایه برا خودش
اگه 300 اسبی به بال هم سوار بشید ادرنالین و ترس و چسبیدن به فرمون را نگم که هپلی هپوییه برا خودش
حسن
۱۶ آبان ۱۴۰۳بزرگترین عیب دف جلو اینه که هر چی رو اسفالته به وضوح رو فرمون معلومه اصلا فرمون تو دست نیست سفته عکس العمل نداره کلا بی روحه
دف عقب فرمون ازاده تو دسته کاملا در اختیاره مگه قدرت بالا باشه که باید قبلش یا اموزش دید یا مراعات کرد تا بیاد تو دست و با عکسالعملهای فرمون اشنا شد
یه چارجر میخوام حلال باشه بزنم به جاده پیچ دار
سهیل گل آزاد
۱۷ آبان ۱۴۰۳بچه بودم ۷ ساله اینا بودم سوار پیکان های تاکسی میشدم همه بالاخره تجربش رو داشتیم باید پاتو کلی بالا میبردی تا میتونستی از اون سکوی عقبش رد بشی کلا حس بدی داشتم نسبت بهش اون موقع ها هم تاکسی های پراید هنوز فراگیر نشده بودن بعدش رفتم ببینم که چرا اینطوریه اون موقع ها هم اینترنت به این شکل نبود با پرس و جو و اینا تازه اسم دیفرانسیل به گوشم خورد فهمیدم این سکوهه به خاطر دیفرانسیل عقب بودن پیکانه و اونم به خاطر وجود وسیله ای به نام میل گاردانه که قدرت موتور رو به چرخ های عقب میفرسته این کاربردی ترین دانش آماتوریی بود که تو بچگیم یاد گرفتم
Galant.VR4(JDM)
۱۷ آبان ۱۴۰۳من با دف جلو بیشتر حال میکنم بعد چهارچرخ
چند مدت پیش داشتم انیمه انیشیال دی رو زیرنویس میدیدم توضیحاتی که در مورد تمام اجزای یه خودرو میده از صدتا مهندس هم خفنتر بود یعنی یه پکیج آموزشی کامل برای یادگیری تکنیک و اطلاعات
ازجمله نحوه کارایی توربو ،سوپرشارژ ، دفجلو،دف عقب، چهارچرخ و…. در شرایط مختلف، بیان تفاوت ها و مزیا و معایب هر قطعه
اونجا فهمیدم ماشین چهارچرخ از همه لحاظ بهتر و کاملتر هست.
دلیل این همه اطلاعات هم حضور یکی از رانندگان مسابقه دریفت حرفهای بود
JaMsHiD-B
۱۷ آبان ۱۴۰۳ماشین های دو دف همونجور که تو کامنتا بحثش شد فوق العاده هستن که فقط بحث قیمت میمونه که اونم چند هزار دلار بیشتر نمیشه
دنیای فوق العاده وسیعی دارن و بسیار پیچیده هستن
مخصوصا دیفرانسیل مرکزی ماشین های AWD که هنوز خودم دارم راجعش میخونم و بیشتر میفهمم که نمیفهمم
مهران
۱۸ آبان ۱۴۰۳البته سوپر اسپرت های دف جلوهم داریم که تایم های بی نظیری دارن ،مثل استون مارتین والکری ،وایپر ،فراری ۸۱۲، مرسدس amg gt بلک سریز ، کوروت ،وغیره
یاس ی
۲۰ آبان ۱۴۰۳مهران عزیز این خودروهایی که اسم بردی هیچ کدوم دف جلو نیستن.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!