آموزش

مقایسه روغن موتور سنتتیک و نیمه سنتتیک؛ تفاوت‌ها در چیست؟

احتمالاً شما نیز هنگام تعویض روغن موتور خودروی خود با واژه‌های سنتتیک و نیمه سنتتیک آشنا شده‌اید اما این عبارات چه معنایی دارند؟ تفاوت روغن موتور سنتتیک و نیمه سنتتیک در چیست؟


از هر راننده‌ای سؤال کنید به شما خواهد گفت که وسایل نقلیه هزینه‌های تعمیر و نگهداری زیادی دارند. لاستیک، فیلتر، مایع خنک‌کننده و… باید به‌صورت منظم تعویض شوند تا خودرو در بهترین شرایط خود قرار داشته باشد. قطعاً تعویض چنین وسایل و قطعاتی هزینه‌بر است و با توجه به شرایط فعلی، ممکن است در دام مکانیکی شیاد گرفتار شوید و هزینه‌های بیشتری را نیز بپردازید. برخی افراد برای کاهش حداکثری هزینه‌های نگهداری و مالکیت وسیله نقلیه، خود اقدام به تعویض روغن موتور می‌کنند.

همچنین بخوانید:

تعویض روغن کار خیلی سختی نیست و شامل باز کردن پیچ کارتل جهت تخلیه روغن سوخته و سپس بستن آن جهت افزودن روغن موتور جدید و همچنین تعویض فیلتر روغن و هواست. قبل از خرید روغن موتور باید از روغن مناسب خودروی خود مطمئن شوید. علاوه بر مطالعه دقیق دفترچه راهنمای خودرو، باید حین خرید از فروشنده روغن موتور و همچنین یک مکانیک خبره درباره روغن مناسب موتور خودروی خود سؤال کنید. همچنین باید بدانید چه نوع روغنی برای خودروی شما بهتر است: معمولی، سنتتیک یا نیمه سنتتیک.

همان‌طور که نام روغن‌ها نشان می‌دهد، روغن معمولی کاملاً استاندارد است و با افزودنی‌های لازم ترکیب شده تا وظایف خود در پشتیبانی از قطعات موتور درون‌سوز را انجام دهد؛ اما زمانی که بحث روغن موتور سنتتیک و نیمه سنتتیک پیش آید اوضاع کمی پیچیده‌تر خواهد بود. روغن سنتتیک برخلاف نام خود از نفت خام به دست می‌آید هرچند تفاوت اصلی آن با روغن معمولی به میزان پالایش صورت گرفته مربوط می‌شود. روغن سنتتیک فرایند پالایش گسترده‌تری را تجربه می‌کند و میزان حفاظت مولکول‌های تشکیل دهنده آن بهتر و بیشتر است. همچنین این نوع روغن دارای افزودنی‌های بیشتر برای عملکرد بهتر در موتورهای درون‌سوز است. بر اساس برخی گزارش‌ها، معمولاً این نوع روغن‌ها را باید بین ۱۶ تا ۲۴ هزار کیلومتر تعویض کرد هرچند اکثر مکانیک‌ها و کارشناسان معتقدند فواصل زمانی تعویض روغن باید بسیار کمتر از ارقام یاد شده باشد. البته واضح است که قیمت روغن موتور سنتتیک بیشتر از انواع معمولی خواهد بود.

روغن موتور نیمه سنتتیک ترکیبی از روغن‌های معدنی (طبیعی) و سنتتیک و دارای افزودنی‌های خاص خود است. این نوع روغن نیز مشکلی برای موتور خودرو ایجاد نمی‌کند و درعین‌حال ارزان‌تر است.  اگرچه روغن‌های نیمه سنتتیک در کل ارزان‌تر از نمونه‌های سنتتیک هستند اما از نظر عملکردی در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرند و زمان تخریب آن‌ها سریع‌تر است. به همین خاطر توصیه شده روغن‌های نیمه سنتتیک بین ۸ تا ۱۲ هزار کیلومتر تعویض شوند هرچند بازهم توصیه می‌کنیم این نوع روغن‌ها را زودتر از کیلومترهای یاد شده تعویض کنید. البته روغن‌های نیمه سنتتیک گزینه مناسب‌تری نسبت به روغن‌های معمولی با پایه معدنی خواهند بود چراکه طول عمر قطعات موتور را افزایش خواهند داد.

ویژگی روغن سنتتیک روغن نیمه سنتتیک
منشاء مصنوعی ترکیبی از مصنوعی و طبیعی
قیمت بالاتر پایین‌تر
عملکرد در دماهای بالا و پایین بسیار خوب خوب
طول عمر طولانی‌تر متوسط
کاهش اصطکاک بیشتر متوسط
پاک‌کنندگی بهتر خوب
کاربرد خودروهای پیشرفته، اسپرت خودروهای سواری معمولی، وانت

با دانستن تفاوت روغن‌های موردبحث، هم‌اکنون با خیال راحت می‌توانید فرایند تعویض روغن را در خانه هم انجام دهید. البته دقت داشته باشید که این کار نیازمند ابزار مخصوص و همچنین فضای لازم برای تعویض روغن است. همچنین روغن سوخته را به‌هیچ‌وجه در طبیعت رها نکنید و اقدامات لازم جهت تصفیه و یا تحویل آن جهت بازیافت یا امحا را انجام دهید.

کدام روغن را انتخاب کنیم؟

انتخاب نوع روغن موتور به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید درنظر داشته باشید:

  • نوع خودرو: خودروهای جدیدتر و پیشرفته‌تر معمولاً به روغن‌های سنتتیک نیاز دارند.
  • شرایط آب و هوایی: در مناطق با آب و هوای بسیار گرم یا سرد، روغن‌های سنتتیک عملکرد بهتری دارند.
  • سبک رانندگی: رانندگی اسپرت و پرشتاب نیاز به روغن‌هایی با ویسکوزیته بالاتر و عملکرد بهتر در دماهای بالا دارد.
  • توصیه سازنده: همیشه توصیه‌های سازنده خودرو را در مورد نوع روغن موتور و ویسکوزیته آن رعایت کنید.
  • نکته مهم: استفاده از روغن موتور نامناسب می‌تواند به موتور خودرو آسیب جدی وارد کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. amirboss

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (776 ديدگاه)

    خود تعویض روغن هم احتیاج به تخصص و تجربه لازم داره.البته اصول اولیه ای که داره رو همه می‌دونن.
    انتخاب روغن موتور مختص خودرو رو بنا به توصیه کارخانه سازنده باید انتخاب کرد وگرنه اگه از مکانیک های به اصطلاح متخصص در مورد روغن موتور مناسب هر خودرویی سوال بپرسید ساعت ها از معلومات درخشان خودش در مورد روغن براتون تز میده.

    موافقم 41
    مخالفم 7
    1. پیرمرد قدیمی

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (208 ديدگاه)

      دقیقا همینطوره، بهترین روغن همونی هست که تو دفترچه خودرو ذکر شده و زمانی که برای تعویض روغن به مکانیکی مراجعه میکنید بعد از تخلیه روغن حتما بگید ساکشن کنن تا قطره ای از روغن قبلی تو موتور نمونه.
      هرچند خودتون هم میتونید روغن عوض کنید کار خاصی ندارد.

      موافقم 17
      مخالفم 11
    2. جلیل یعقوبی

      ۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      وقت بخیر
      دوستان عزیز هر کس در صنف خودش متخصص، متخصصین میکانیک نمی‌توانند در مورد روغن ابراز نظر کنند همانطور که عزیزان اتو سرویسکار در رشته میکانیک نمی‌توانند نظر بدند اکثر عزیزان اتو سرویسکار در کار خود استاد و در حد دکتری تخصصی دارند چه از لحاظ دانش فنی و چه از لحاظ دانش تجربی لذا بنده بر این معتقدم که هر کسی را بهر کاری ساختند همانطوری که یه چشم پزشک نمی‌تواند در حوضه قلب نظر بده
      لذا از عزیزان و استادان گرامی میکانیک هم درخواست میکنم از ابراز نظر در حوزه و تخصص دیگران صرف نظر کنند
      با سپاس

      موافقم 9
      مخالفم 8
  2. fcmz

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    ممنون بابت مقاله زیباتون
    ولی کاش به تفاوت روغن موتورهای SJ/SL/SM/SN/SP هم اشاره میکردین

    موافقم 24
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (262 ديدگاه)

      سلام دوست عزیر آقا یا خانم fcmz وقتتون بخیر.امیدوارم حالتون خوب باشه.
      -روغن موتور ها با سطح کیفی sj,sg جزء گروه روغن های مینرال یا معدنی قرار میگیرند که دارای کمترین نوع افزودنی هستند.استفاده از این روغن بیشتر در خودرو های کلاسیک و خودروهایی که موتورهاشون تکنولوژی قبل از ۲۰۰۳ – ۲۰۰۴ رو دارند توصیه میشه.
      -روغن موتور با سطح کیفی sl جزء گروه روغن های نیمه سنتتیک قرار میگیرند که افزودنی های بیشتری نسبت به روغن های مینرال دارند و هم اینکه قیمت مناسب تری نسبت به روغن های فول سنتتیک دارند.
      -روغن موتور با سطح کیفی sm,snو sp جزء روغن موتورهای فول سنتیک قرار دارند که با توجه به دارای مواد افزودنی بیشتری هستند و قابلیت ضد کف،ضد اکسیداسیون،ضد رسوب و ضد لجن بیشتری دارند.البته منظور بنده اینه که بعضا تا ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر تا ۵۰ درصد از افزودنی هاشون رو حفظ میکنند.
      مورد دیگه ای که خیلی خوبه بدونید اینه که اکثر مردم ذهنیتی دارند در مورد اینکه هر روغنی رو که از اول تو ماشین استفاده کردیم باید تا روز اسقاط خودرو همون روغن استفاده بشه حالا چه خودروی داخلی چه خودروی خارجی.ببینید در بحث روغن موتور و تمام روان کارهای خودرو شما باید سطح کیفی و سطح ویسکوزیته (برای روغن گیربکس و روغن موتور) اعلامی توسط کمپانی خودرو ساز رو رعایت کنید.اگر منبع تامین روغن موتور یا سایر روانکارهای خودروی شما از جای معتبری باشه و تقلبی نباشه، هیچ ایرادی نداره از برندهای مختلف استفاده کنید.بازم تکرار میکنم به شرط استفاده از سطح کیفی و ویسکوزیته اعلامی توسط کمپانی خودرو ساز.امیدوارم مفید باشه براتون.

      موافقم 61
      مخالفم 3
      1. امید

        ۳۰ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (33 ديدگاه)

        اشتباه گفتی sm نیمه سنتتیک هست

        موافقم 6
        مخالفم 2
      2. fcmz

        ۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (15 ديدگاه)

        ممنون

  3. مصطفی

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    چه طور بفهمیم که روغن که خریدیم اصل هست یا تقلبی؟؟؟؟
    به مثال در داخل آپاراتی ها کلی روغن به مارک های خارجی مثل توتال ، کاسترول و … هست ، و همه میدانیم که ایران تحت شدیدترین تحریم ها قرار دارد ، حالا از کجا بدانیم این روغن های خارجی واقعا اصل هستند یا تقلبی؟؟؟
    آیا خرید روغن های شرکت های معروف ایرانی را توصیه میکنید یا مارک های خارجی (با توصیف بالا که گفتم)؟؟؟
    آیا خرید روغن تمام سنتتیک را توصیه میکنید که کیلومتر بالاتری میپیمایند یا نیمه سینتتیک که کیلومتر کارکردی پایینتری دارند و بطبع قیمت پایین؟؟یعنی ترجیح ما بر این باشدکه جنس بهتری بگیریم با قیمت بالاتر یا جنس معمولی با قیمت معقول و تعویض آن زود به زود؟؟

    موافقم 13
    1. علی منصوری

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (424 ديدگاه)

      مقاله بسیار جالبی بود،
      بنظرم از روغن موتورهای ایرانی با تعویض زود ب زود برای ماشینهای تولید داخل استفاده کنیم
      در مورد ماشینهای خارجیم فقط ب تعویض روغنیهای معروف و خوب و نمایندگی بریم، متأسفانه جنس اصل و غیر اصل تشخیصش براری خیلیا سخته، مگه اینکه جای شناخته شده بریم…

      موافقم 13
  4. محمد

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (262 ديدگاه)

    سلام جناب مصطفی عزیز.امیدوارم حالتون خوب باشه
    -در مورد سوال اولتون تقریبا تمام شرکت های تولید کننده داخلی و تعداد زیادی از شرکت های وارد کننده روغن یه بخشی دارند به نام پخش مویرگی که میتونید باهاشون تماس بگیرید و ازشون بخوایید بهتون آدرس مراکز و اتوسرویس هایی که مستقیما از خودشون روغن میگیرند رو بهتون معرفی کنن.
    -مورد بعدی اینکه برای اینکه بتونید تشخیص بدید کالای عرضه شده توی یک اتو سرویس اصلی هست یا غیر اصلی میتونید به سابقه فعالیت اون اتو سرویس و این چند ساله تو اون منطقه دایر هست دقت کنید.در بیشتر موارد یک عرضه کننده خدمات هیچ وقت اعتبار چندین و چند ده ساله خودش رو با فروش جنس بی هویت و تقلبی از بین نمیبره.
    -در مورد سوال بعدیتون که خرید روغن ایرانی بهتره یا وارداتی ببینید بهترین مرجع برای تصمیم گیری، دفترچه راهنمای خودرو هست و اینکه آیا اون روغن موتور یا روانکاری که میخواهید تهیه کنید اون استانداردها و سطح کیفی اعلامی توسط خودرو ساز رو داره یا نه.مثلا کسی که بنز eکلاس با موتور 274 داره هیچ وقت و نباید بیاد از روغن موتور داخلی استفاده کنه .تا جایی که بنده اطلاع دارم هیچ کدوم از تولید کننده های داخلی روغن سطح کیفی ۲۲۹.۵ مرسدس رو ندارند.خیلی هم به این دوستمون توجه نکنید که از پانامرا تا گرنتوریسمو رو روغن 5w30 یا 5w40 برند ایرانی میریزه و از صاحب خورو میپرسه راضی هستی از این روغن؟اون بدبخت از همه جا بیخبر هم میگه بببببله عالیه.ولی نمیدونه چه بلایی داره سر خودروی خودش میاره…

    -در مورد سوال آخرتون که آیا روغن فول سنتتیک مناسبه یا روغن نیمه سنتتیک باز هم عرض میکنم دفترچه راهنمای خودرو بخش سرویس و نگهداری بهترین و تنها مرجع معتبر در این مورد هست.بعصی از خودرو ها باید در تمام فصول از یک نوع گرید و یک نوع سطح کیفی روغن در موتورشون استفاده بشه.ولی بعضی از خودرو ها (مثل پژو ۲۰۶) روغن 10w40 slبرای فصول گرم و روغن sm 5w30 یا 5w40 رو برای فصول سرد میتونید براشون استفاده کنید.موفق و پاینده باشید.آرزوی قلبی من اینه که هم شما و هم همه مردم نازنین کشورمون بهترین و بروز ترین خودرو های تولیدی رو سوار بشن.

    موافقم 26
    مخالفم 6
    1. علی منصوری

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (424 ديدگاه)

      دوست عزیز من نگفتم برای ماشین خارجی روغن ایرانی بریزی و من تعویض روغنی ندارم ک بخوام تبلیغ روغن کنم، فقط لازم بود کامنت منو کاملتر میخوندی ، من گفتم برای ماشین خارجی لازمه ب تعمیرگاه معروف و شناخته شده بریم و روغن مناسب ماشینت بریزی، البته ظاهراً شما تجربه اینو داری ک تو ماشین خارجی روغن۴۰ یا ۳۰ بریزی و به به کنی، چون این حرفت بیشتر شبیه جوک میمونه

      موافقم 5
      مخالفم 9
    2. مصطفی

      ۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (17 ديدگاه)

      خیلی متشکرم .

  5. بهداد

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    روغن درجه یک هم که باشه باید روی نهایت ۵ هزار تعویض بشه اگر دیرتر بشه کم کم موتور و کارتل و اویل پمپ را داغون میکنه اگ. در دفترچه مثلا slنوشته در شرایط عادی هست که گاز را بگیری و در ترافیک نباشی ماشین که روزی هزارتا کلاج و ترمز می گیره باید روغن باکیفیت تر از دفترچه مصرف کرد

    موافقم 10
    مخالفم 2
  6. بهداد

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    روغن سنتیک با قیمت مناسب اگر مصرف شود بهتر از توصیه ایی هست که در دفترچه نوشته ..من تویوتا دارم ماشبن با حداقل درجه کیفی روغن هم کار میکنه اما من همیشه نوع عالی در ماشین مصرف می کنم حالا اگر پراید داشته باشید چه دلیل داره نوع بهتر از توصیه دفترچه در موتور بریزید جز قیمت کمتر که برای روغن می پردازید بعدا برای استفاده از روغن بی کیفیت خدا نکرده باید صد برابر پول تعمیر بدهید

  7. راوی

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    روغن موتور که سر قوطی پلمپ باشه و تو انبار بوده تا چند سال استفاده نکردن تو قوطی یا بشکه خودش خراب میشه؟

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. کارشناس مکانیک

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (17 ديدگاه)

      سلام
      ۱- چنانچه در مجاورت هوای آزاد نباشد. تا ۵ سال قابل استفاده است.
      ۲- در صورت تماس با هوای آزاد دچار یونیزاسیون شده و تغییر رنگ می دهد. مثلا به قرمزی و یا سیاهی می زند.
      ۳- روغنی که تغییر رنگ داده باشد دیگر قابل مصرف در موتور خودرو نیست.
      ۴- روغنی که تغییر رنگ داده باشد چنانچه تحت فشار اویل پمپ و حرارت موتور واقع شود ، حالت ژله‌ای پیدا می کند. مواد مومی شکل معلق در روغن مثل نایلون سوخته گرد هم جمع می شوند و از صافی اولیه داخل کارتل گرفته تا تمام کانالها و روزنه‌های عبور روغن را کور می کند و باعث یاتاقان زدن و به اصطلاح سوختن موتور می شود.
      ۵- روغنی که تغییر رنگ داده ، حکم روغن سوخته و روغن کار کرده را دارد. باید به پالایشگاه بازگردد و ضمن تسویه و جداسازی مواد مواد پایه و مواد افزوده شده ، مجددا به چرخه تولید باز گردد.
      ۶- روغنی که تغییر رنگ داده معمولا در مصارف خارجی استفاده میشود. مثلا روغن کاری لولای درب و پنجره و یاتاقان کولر و وافل ساختمانی و آرماتور بندی فونداسیون و امثالهم کارایی دارد.

      موافقم 3
      مخالفم 1
  8. کارشناس مکانیک

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    اگر این روغن جزء تولیدات پالایشگاه‌های ایران باشد، هیچ تفاوتی بین فول سنتتیک و نمیه سنتتیک بدون مواد سنتتیک نمی کند زیرا بخاطر نوسانات دلار ، پالایشگا‌ه‌ها توان خرید مواد اولیه سنتتیک را ندارند و چنانچه این مواد سنتتیک را به روغن بیافزایند، قیمت تمام شده محصول سر به فلک می کشد و آنوقت شورای رقابت و شورای نظارت بر نرخ‌ها اجازه گران فروشی نخواهد داد و پالایشگاه ناچارا مجبور است محصول خود را زیر قیمت تمام شده عرضه کند.
    یک حلب روغن ۵ لیتری w10-40 فول سنتتیک تولید فلان شرکت بنام ؟؟؟ برای رنو ساندرو خریداری کردم. روی قوطی نوشته بود ، تحت استاندارد‌های ای پی آ امریکا، دین آلمان ، فول ضد سایش ، شویندگی عالی ، دمای اشتعال، دمای تبخیر و قص علی هذا …
    بعد از ۶۰۰۰ کیلومتر پیمایش طی دو ماه ، موتور ساندرو نیم لیتر روغن کم کرده بود. روغن سیاه شده بود ، سیاهی بخاطر شویندگی و کربن چسبیده به بدنه موتور نبود بلکه بخاطر تبخیر شدن در اثر سایش و استحکاک بین قطعات بوجود آمده بود.
    راننده متبحری هستم و هرگز به موتور فشار نمی آورم دنده‌ها را بین ۳ الی ۴ هزار دور تعویض میکنم.
    فیلتر روغن را همزمان با تعویض روغن عوض میکنم..
    بعنوان کارشناس موتور به همه عزیزان سفارش می کنم:
    ۱- کارکرد مفید روغن موتور تولید داخل ، نهایتا ۶۰۰۰ کیلومتر پیمایش است.
    ۲- هنگام تعویض روغن ، حتما فیلتر روغن را تعویض کنید.
    ۳- در هوای گرم تابستان از روغن‌های w20-50 ( دیزلی) برای خودروهای ۱۶ سوپاپ استفاده کنید.
    ۴- در هوای سرد w10-40 استفاده کنید.
    ۵- در هوای خیلی سرد(کمتر از۵-) از w5-30 استفاده کنید.
    ۶- در مناطق گرمسیری جنوب کشور برای موتور ۱۶ سوپاپ w20-50 استفاده کنید هر ۴۰۰۰ کیلومتر پیمایش روغن و فیلتر روغن را همزمان تعویض کنید.
    ۷- هرز گردی موتور بخاطر استفاده از کولر و افزایش رژیم حرارتی موتور خودرو را مد نظر داشته باشید.
    ۸- هرگز از آب خالی در رادیاتور استفادهونکنید. از مایع ضد جوش و ضد یخ در رادیاتور خودرو استفاده کنید. مایع ضد جوش و ضدیخ بهترین سیال در انتقال حرارت به بیرون موتور است.
    ۹- گرفتگی کاتالیست اگزوز و گرفتگی لوله‌های رادیاتور آب باعث افزایش دمای موتور و سیاه شدن روغن میشود.

    قابل ذکر است گرمای حاصله از سوختن هر لیتر بنزین و گازوئیل و گاز طبیعی ، ۳۳% توسط رادیاتو دفع می شود. ۳۷% توسط اگزوز دفع می شود. ۸% از طریق انتشار دفع می شود. تنها ۲۲% گرمای حاصله صرف حرکت خودرو می شود.
    نکته قابل تامل دیگر اینکه ، مهندسان خبره در خودروسازان معروف دنیا همچون و بنز ، پورشه ، رنو ، تویوتا ، بوگاتی ، فراری ، و … از این ۲۲% انرژی حرکتی فوق الذکر تنها توانسته‌اند به ۱۶% را در تنفس معمولی به حرکت در بیاورند و در تنفس فشاری (توربو) به ۱۹% درصد دست یابند.

    با این مقیاس یاد شده در بالا، موتورهای‌های تولید شده در خودروی “آرو” دهه ۱۳۴۶ ایران را در ترازوی قیاس قرار دهید و مقدار آلایندگی آن محاسبه کنید.

    کارشناس بازنشسته خورو سازی

    موافقم 19
    مخالفم 3
    1. Mn

      ۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اطلاعات ارائه شده بسیر عالی و کاملآ فنی بود تشکر از پیامتون

  9. امیر راد

    ۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوست عزیز سلام
    کاش قدری این مقاله رو با دقت بیشتری تایپ میکردین و به انتشار میزاشتین
    استفاده اشتباه از تعاریف تخصصی و نا بجا
    تعریف غلط از محصولات مینرال یا به قول شما معمولی
    نیمه سنتتیک یا فول سنتتیک یا هر محصول دیگه ای ماکسیموم ۵هزار km کارکرد دارن‌ نه اون چیزی که شما میفرمایید.
    در آخر هم برین تو خونتون روغن تونو عوض کنین،واقعاً خدا هرچه زودتر یه فکری به حال ما مردم این جای جهان بکنه

    موافقم 4
    مخالفم 1
  10. نیستانک

    ۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    متاسفانه تحریم‌ها ما را از بسیاری از تکنولوژی‌ها دورتر می‌کند و حتی در سابق قبل انقلاب هم روغن تولیدی ایران بحدی در نقطه پالایش عالی بود که باز هم روغن تولیدی ما را می‌بردند و در پالایشگاه های خود مواد افزودنی را جهت راندمان بالاتر اضافه می‌کردند و دوباره به کشورها صادر می‌کردند.در حال حاضر ایران واقعا نسبت به سابق بهتر شده ولی سخت شده و ما باید در هر دو مورد سنتتیک و نیمه به نیاز خودرو در دفترچه و گرم‌تر شدن هوا هم دقت کنیم و بدانیم سرما هم کمتر شده و آپارتمان هم اتاق امنی برای خودرو در سرمای صبح زمستان بوجود آورده.اصولا بحدی شروع روشن شدن موتور مهم هست که در موتورهای قوی دیزل تعداد خاموش روشن شدن یک مبنا هست.و بنظر بنده در تعویض روغن ترافیک دمای هوا و طرز رانندگی ما بسیار مهم هست پس زودتر عوض کردن روغن بغیر از سود برای ما و بخصوص آینده موتور هیچ ضرری ندارد. و به تعویض آن اهمیت بدهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا