احتمالاً شما نیز هنگام تعویض روغن موتور خودروی خود با واژههای سنتتیک و نیمه سنتتیک آشنا شدهاید اما این عبارات چه معنایی دارند؟ تفاوت روغن موتور سنتتیک و نیمه سنتتیک در چیست؟
از هر رانندهای سؤال کنید به شما خواهد گفت که وسایل نقلیه هزینههای تعمیر و نگهداری زیادی دارند. لاستیک، فیلتر، مایع خنککننده و… باید بهصورت منظم تعویض شوند تا خودرو در بهترین شرایط خود قرار داشته باشد. قطعاً تعویض چنین وسایل و قطعاتی هزینهبر است و با توجه به شرایط فعلی، ممکن است در دام مکانیکی شیاد گرفتار شوید و هزینههای بیشتری را نیز بپردازید. برخی افراد برای کاهش حداکثری هزینههای نگهداری و مالکیت وسیله نقلیه، خود اقدام به تعویض روغن موتور میکنند.
همچنین بخوانید:
تعویض روغن کار خیلی سختی نیست و شامل باز کردن پیچ کارتل جهت تخلیه روغن سوخته و سپس بستن آن جهت افزودن روغن موتور جدید و همچنین تعویض فیلتر روغن و هواست. قبل از خرید روغن موتور باید از روغن مناسب خودروی خود مطمئن شوید. علاوه بر مطالعه دقیق دفترچه راهنمای خودرو، باید حین خرید از فروشنده روغن موتور و همچنین یک مکانیک خبره درباره روغن مناسب موتور خودروی خود سؤال کنید. همچنین باید بدانید چه نوع روغنی برای خودروی شما بهتر است: معمولی، سنتتیک یا نیمه سنتتیک.
همانطور که نام روغنها نشان میدهد، روغن معمولی کاملاً استاندارد است و با افزودنیهای لازم ترکیب شده تا وظایف خود در پشتیبانی از قطعات موتور درونسوز را انجام دهد؛ اما زمانی که بحث روغن موتور سنتتیک و نیمه سنتتیک پیش آید اوضاع کمی پیچیدهتر خواهد بود. روغن سنتتیک برخلاف نام خود از نفت خام به دست میآید هرچند تفاوت اصلی آن با روغن معمولی به میزان پالایش صورت گرفته مربوط میشود. روغن سنتتیک فرایند پالایش گستردهتری را تجربه میکند و میزان حفاظت مولکولهای تشکیل دهنده آن بهتر و بیشتر است. همچنین این نوع روغن دارای افزودنیهای بیشتر برای عملکرد بهتر در موتورهای درونسوز است. بر اساس برخی گزارشها، معمولاً این نوع روغنها را باید بین ۱۶ تا ۲۴ هزار کیلومتر تعویض کرد هرچند اکثر مکانیکها و کارشناسان معتقدند فواصل زمانی تعویض روغن باید بسیار کمتر از ارقام یاد شده باشد. البته واضح است که قیمت روغن موتور سنتتیک بیشتر از انواع معمولی خواهد بود.
روغن موتور نیمه سنتتیک نیز مشکلی برای موتور خودرو ایجاد نمیکند و درعینحال ارزانتر است. این نوع روغن ترکیبی از روغنهای معمولی و سنتتیک به شمار میرود و دارای افزودنیهای خاص خود است. اگرچه روغنهای نیمه سنتتیک در کل ارزانتر از نمونههای سنتتیک هستند اما از نظر عملکردی در سطح پایینتری قرار میگیرند و زمان تخریب آنها سریعتر است. به همین خاطر توصیه شده روغنهای نیمه سنتتیک بین ۸ تا ۱۲ هزار کیلومتر تعویض شوند هرچند بازهم توصیه میکنیم این نوع روغنها را زودتر از کیلومترهای یاد شده تعویض کنید. البته روغنهای نیمه سنتتیک گزینه مناسبتری نسبت به روغنهای معمولی خواهند بود چراکه طول عمر قطعات موتور را افزایش خواهند داد. با دانستن تفاوت روغنهای موردبحث، هماکنون با خیال راحت میتوانید فرایند تعویض روغن را در خانه انجام دهید. البته دقت داشته باشید که این کار نیازمند ابزار مخصوص و همچنین فضای لازم برای تعویض روغن است. همچنین روغن سوخته را بههیچوجه در طبیعت رها نکنید و اقدامات لازم جهت تصفیه و یا تحویل آن جهت بازیافت یا امحا را انجام دهید.
amirboss
۳۰ مهر ۱۴۰۳خود تعویض روغن هم احتیاج به تخصص و تجربه لازم داره.البته اصول اولیه ای که داره رو همه میدونن.
انتخاب روغن موتور مختص خودرو رو بنا به توصیه کارخانه سازنده باید انتخاب کرد وگرنه اگه از مکانیک های به اصطلاح متخصص در مورد روغن موتور مناسب هر خودرویی سوال بپرسید ساعت ها از معلومات درخشان خودش در مورد روغن براتون تز میده.
پیرمرد قدیمی
۳۰ مهر ۱۴۰۳دقیقا همینطوره، بهترین روغن همونی هست که تو دفترچه خودرو ذکر شده و زمانی که برای تعویض روغن به مکانیکی مراجعه میکنید بعد از تخلیه روغن حتما بگید ساکشن کنن تا قطره ای از روغن قبلی تو موتور نمونه.
هرچند خودتون هم میتونید روغن عوض کنید کار خاصی ندارد.
fcmz
۳۰ مهر ۱۴۰۳ممنون بابت مقاله زیباتون
ولی کاش به تفاوت روغن موتورهای SJ/SL/SM/SN/SP هم اشاره میکردین
محمد
۳۰ مهر ۱۴۰۳سلام دوست عزیر آقا یا خانم fcmz وقتتون بخیر.امیدوارم حالتون خوب باشه.
-روغن موتور ها با سطح کیفی sj,sg جزء گروه روغن های مینرال یا معدنی قرار میگیرند که دارای کمترین نوع افزودنی هستند.استفاده از این روغن بیشتر در خودرو های کلاسیک و خودروهایی که موتورهاشون تکنولوژی قبل از ۲۰۰۳ – ۲۰۰۴ رو دارند توصیه میشه.
-روغن موتور با سطح کیفی sl جزء گروه روغن های نیمه سنتتیک قرار میگیرند که افزودنی های بیشتری نسبت به روغن های مینرال دارند و هم اینکه قیمت مناسب تری نسبت به روغن های فول سنتتیک دارند.
-روغن موتور با سطح کیفی sm,snو sp جزء روغن موتورهای فول سنتیک قرار دارند که با توجه به دارای مواد افزودنی بیشتری هستند و قابلیت ضد کف،ضد اکسیداسیون،ضد رسوب و ضد لجن بیشتری دارند.البته منظور بنده اینه که بعضا تا ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر تا ۵۰ درصد از افزودنی هاشون رو حفظ میکنند.
مورد دیگه ای که خیلی خوبه بدونید اینه که اکثر مردم ذهنیتی دارند در مورد اینکه هر روغنی رو که از اول تو ماشین استفاده کردیم باید تا روز اسقاط خودرو همون روغن استفاده بشه حالا چه خودروی داخلی چه خودروی خارجی.ببینید در بحث روغن موتور و تمام روان کارهای خودرو شما باید سطح کیفی و سطح ویسکوزیته (برای روغن گیربکس و روغن موتور) اعلامی توسط کمپانی خودرو ساز رو رعایت کنید.اگر منبع تامین روغن موتور یا سایر روانکارهای خودروی شما از جای معتبری باشه و تقلبی نباشه، هیچ ایرادی نداره از برندهای مختلف استفاده کنید.بازم تکرار میکنم به شرط استفاده از سطح کیفی و ویسکوزیته اعلامی توسط کمپانی خودرو ساز.امیدوارم مفید باشه براتون.
مصطفی
۳۰ مهر ۱۴۰۳چه طور بفهمیم که روغن که خریدیم اصل هست یا تقلبی؟؟؟؟
به مثال در داخل آپاراتی ها کلی روغن به مارک های خارجی مثل توتال ، کاسترول و … هست ، و همه میدانیم که ایران تحت شدیدترین تحریم ها قرار دارد ، حالا از کجا بدانیم این روغن های خارجی واقعا اصل هستند یا تقلبی؟؟؟
آیا خرید روغن های شرکت های معروف ایرانی را توصیه میکنید یا مارک های خارجی (با توصیف بالا که گفتم)؟؟؟
آیا خرید روغن تمام سنتتیک را توصیه میکنید که کیلومتر بالاتری میپیمایند یا نیمه سینتتیک که کیلومتر کارکردی پایینتری دارند و بطبع قیمت پایین؟؟یعنی ترجیح ما بر این باشدکه جنس بهتری بگیریم با قیمت بالاتر یا جنس معمولی با قیمت معقول و تعویض آن زود به زود؟؟
علی منصوری
۳۰ مهر ۱۴۰۳مقاله بسیار جالبی بود،
بنظرم از روغن موتورهای ایرانی با تعویض زود ب زود برای ماشینهای تولید داخل استفاده کنیم
در مورد ماشینهای خارجیم فقط ب تعویض روغنیهای معروف و خوب و نمایندگی بریم، متأسفانه جنس اصل و غیر اصل تشخیصش براری خیلیا سخته، مگه اینکه جای شناخته شده بریم…
محمد
۳۰ مهر ۱۴۰۳سلام جناب مصطفی عزیز.امیدوارم حالتون خوب باشه
-در مورد سوال اولتون تقریبا تمام شرکت های تولید کننده داخلی و تعداد زیادی از شرکت های وارد کننده روغن یه بخشی دارند به نام پخش مویرگی که میتونید باهاشون تماس بگیرید و ازشون بخوایید بهتون آدرس مراکز و اتوسرویس هایی که مستقیما از خودشون روغن میگیرند رو بهتون معرفی کنن.
-مورد بعدی اینکه برای اینکه بتونید تشخیص بدید کالای عرضه شده توی یک اتو سرویس اصلی هست یا غیر اصلی میتونید به سابقه فعالیت اون اتو سرویس و این چند ساله تو اون منطقه دایر هست دقت کنید.در بیشتر موارد یک عرضه کننده خدمات هیچ وقت اعتبار چندین و چند ده ساله خودش رو با فروش جنس بی هویت و تقلبی از بین نمیبره.
-در مورد سوال بعدیتون که خرید روغن ایرانی بهتره یا وارداتی ببینید بهترین مرجع برای تصمیم گیری، دفترچه راهنمای خودرو هست و اینکه آیا اون روغن موتور یا روانکاری که میخواهید تهیه کنید اون استانداردها و سطح کیفی اعلامی توسط خودرو ساز رو داره یا نه.مثلا کسی که بنز eکلاس با موتور 274 داره هیچ وقت و نباید بیاد از روغن موتور داخلی استفاده کنه .تا جایی که بنده اطلاع دارم هیچ کدوم از تولید کننده های داخلی روغن سطح کیفی ۲۲۹.۵ مرسدس رو ندارند.خیلی هم به این دوستمون توجه نکنید که از پانامرا تا گرنتوریسمو رو روغن 5w30 یا 5w40 برند ایرانی میریزه و از صاحب خورو میپرسه راضی هستی از این روغن؟اون بدبخت از همه جا بیخبر هم میگه بببببله عالیه.ولی نمیدونه چه بلایی داره سر خودروی خودش میاره…
-در مورد سوال آخرتون که آیا روغن فول سنتتیک مناسبه یا روغن نیمه سنتتیک باز هم عرض میکنم دفترچه راهنمای خودرو بخش سرویس و نگهداری بهترین و تنها مرجع معتبر در این مورد هست.بعصی از خودرو ها باید در تمام فصول از یک نوع گرید و یک نوع سطح کیفی روغن در موتورشون استفاده بشه.ولی بعضی از خودرو ها (مثل پژو ۲۰۶) روغن 10w40 slبرای فصول گرم و روغن sm 5w30 یا 5w40 رو برای فصول سرد میتونید براشون استفاده کنید.موفق و پاینده باشید.آرزوی قلبی من اینه که هم شما و هم همه مردم نازنین کشورمون بهترین و بروز ترین خودرو های تولیدی رو سوار بشن.