آموزش

چراغ سرویس موتور خودرو چیست و چه تفاوتی با چراغ چک دارد؟

در برخی از خودروهای مدرن امروزی ممکن است یک چراغ به شکل آچار روشن شود که نشان دهنده سرویس موتور خودرو است.


رانندگان در زمان روشن کردن خودروی خود احتمالاً چراغ‌های هشدار زیادی را در پشت آمپر خودروی خود مشاهده خواهند کرد. از جمله این چراغ‌ها می‌توان به چراغ سرویس موتور و چراغ چک اشاره کرد که معمولاً با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. البته همان‌طور که گفته شد همه خودروها دارای چراغ سرویس موتور نیستند اما بر اساس قوانین موجود در آمریکا، تمامی خودروها از سال ۱۹۹۱ به بعد بایستی دارای سیستم تشخیص کنترل آلایندگی فابریک و چراغ هشدار چک باشند تا به راننده درباره مشکلات احتمالی موتور، گیربکس، آلایندگی و… هشدار دهند.

اگر شما چراغ سرویس موتور خودرو یا عباراتی همچون “موعد سرویس” یا “سریعاً سرویس موتور را انجام دهید” را مشاهده کردید نیازی نیست نگران باشید. این چراغ نشان می‌دهد که خودرو نیازمند سرویس روتین خود پس از رسیدن به کارکردی مشخص همچون ۵ یا ۱۰ هزار کیلومتر است. همچنین روشن شدن این چراغ می‌تواند نشان دهنده عبور کارکرد خودرو از زمان سرویس قبلی باشد و تا زمانی که تکنسین‌های نمایندگی خودروساز چراغ را خاموش نکنند همچنان روشن باقی خواهد ماند.

متأسفانه چراغ سرویس موتور خودرو به‌طور دقیق نمی‌گوید که خودرو نیازمند کدام سرویس روتین است. در واقع همه‌چیز به نوع خودرو و کارکرد آن بستگی دارد. محصولات لوکس برند مرسدس بنز دارای سیستم سرویس فعال هستند تا به رانندگان درباره یادآوری تعمیرات و دوره‌های سرویس روتین خودروها کمک نماید. کدهای سرویس این خودروها معمولاً دارای پسوندهای شامل حروف انگلیسی هستند و سرویس‌های نگهداری خاصی را نشان می‌دهند. برای مثال چراغ روشن SERVICE A به معنی فرا رسیدن زمان تعویض روغن‌موتور و فیلتر روغن، بررسی ترمز و ریست کردن این چراغ است. همچنین چراغ SERVICE B نیز به معنی بررسی لاستیک‌ها، تعویض فیلتر و تست ترمز خواهد بود.

اما آیا چراغ سرویس موتور خودرو با چراغ چک تفاوت دارد؟ در اکثر خودروها این‌گونه است. درحالی‌که چراغ سرویس موتور می‌تواند به معنی نیاز خودرو به تعویض روغن یا فیلتر باشد اما چراغ چک موتور شاید مشکلات زیادی را نشان دهد. در واقع روشن شدن چراغ چک مشکلات وسیعی را شامل می‌شود که از باز ماندن درپوش باک سوخت تا خرابی سنسور موقعیت دریچه گاز و خرابی کاتالیزور و واشر سر سیلندر را در بر خواهد گرفت. رانندگی با چراغ سرویس موتور روشن مشکلی ندارد اما درباره چراغ چک موضوع فرق می‌کند. اگر با روشن شدن چراغ چک خودرو مشکلی نداشت می‌توان با آن رانندگی کرد اما باید در سریع‌ترین زمان ممکن به مکانیک و نمایندگی مجاز مراجعه کرد تا مشکل دقیق خودرو کشف شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. R

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1171 ديدگاه)

    مگه ما بنز داریم؟

    موافقم 8
    مخالفم 4
  2. SMS

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (578 ديدگاه)

    اونجایی که گفت محصولات لوکس بنز … یاد سمند افتادم ، اونایی که کامپیوتر داشت بعد از یه جایی هی می گن فلان تعویض گردد … هم خوبه هم خنده‌دار

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. امین

      ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      حوصله آدم هم سر نمیرفت توی جاده اگه تنها سفر میکردی،خوابت میگرفت کافی بود لای در رو کمی باز کنی کار همسر محترم رو انجام میداد و سرت داد میزد آهاااای در بازه،خلاصه احساس تنهایی نمیکردی توی سفر😂

      موافقم 13
      مخالفم 1
  3. فریبرز

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    چیزی که خیلی جالبه و در اجتماع و پیامها و همه جای کشور عزیزمان ایران قابل دید و شنود هست طبع بی خیالی و جک به تمسخور گرفتن تمامی موضوعات اجتماعی از طرف مردم هست. خیلی جالبه که جدی ترین موضوعات را با جک و شوخی رد میکنن.

    موافقم 7
    مخالفم 1
  4. کاظم پیران

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    oooooooolmaaaaaaaaaaaaz

    موافقم 2
    مخالفم 1
  5. فریدون ترک صلاح الدین

    ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام ،سپاسگذارم از زحمات شما. در حقیقت از زمان بکارگیری کامپیوتر بخاطر عملکرد احتراغ و استفاده از انژکتور ،خودرو سازان در کمترین حالت ممکن از امکانات بالقوه ای که کامپیوتر ارایه می دهد بهره برده اند. بعنوان نمونه با نصب یک نمایشگر کوچک و اتصال دایم به کامپیوتر همچون پرت OBDII و بومی سازی زبان نمایشگر براحتی تمامی مشکلات اسکن کردن و نیاز به سخت افزار و نرم افزار خاص تعمیرگاهی را رفع می کرده اند و بدلیل تعلل خودروسازان متخصصان خود چنبن ابزاری را طراحی و در انواع و اندازه هاو قابلیت های متعدد وارد بازار کرده اند و براحتی قابل استفاده در انواع مختلف خودرو ها می باشد و در فروشگاه های اینترنتی آمازون و غیره قابل تهیه می باشد. البته خودروسازانی مثل میتسوبیشی ،تویوتا ،بنز چند سالی هست که با افزودن صفحه نمایشگر ملتی مدیای فابریک چنین ابزاری را ارائه داده اند .بنظر می رسد چنبن ابزار مهمی الزامش در حد حدود پنل زیر فرمان خودروهای عصر حاضر می باشد . بکار گیری استاندارد این ابزار و قابلیت هایش گریز ناپذیر می باشد بزودی خودروسازان مجبور به افزودن آن بصورت فابریک خواهند شد کاری که از حداقل از سال ۲۰۰۵می بایست انجام می دادند . متاسفانه همه منتظر الزام قانونی متولیان آمریکایی هستند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا