یکی از لوازم مصرفی خودرو که نقش مهمی در انتقال قدرت پیشرانه به چرخ ها دارد صفحه کلاچ است و در این مقاله بخش آموزش پدال میخواهیم نشانه های تمام شدن آن را خدمت شما عزیزان ذکر کنیم.
در خودروهای گیربکس دستی یکی از پدالهای مهم زیر پای راننده پدال کلاچ خواهد بود. سادهترین و معمولترین کاربرد کلاچ تعویض دنده است اما باید دانست کلاچ ارتباط بین پیشرانه و گیربکس را برقرار میکند و بدون آن حرکت خودرو ممکن نخواهد بود. در حقیقت این قطعه مهم نیروی تولیدی را از میللنگ گرفته و آن را به سمت چرخها میفرستد. از جمله قطعات مهم کلاچ میتوان به فلایویل، صفحه، دیسک، فنر خورشیدی و پدال کلاچ اشاره کرد. در این نوشتار ما میخواهیم به نشانه های تمام شدن صفحه کلاچ خودرو، زمان تعویض و… بپردازیم.
علائم خراب شدن صفحه کلاچ خودرو
همانطور که گفته شد کلاچ خودرو نیز همانند هر قطعه مصرفی دیگری طول عمر مشخصی دارد و با گذشت زمان نشانه های خرابی و تمام شدن آن بروز خواهد کرد؛ اما چه عواملی نشان دهنده تمام شدن صفحه کلاچ و فرا رسیدن زمان تعویض آن هستند؟
- سفت شدن پدال کلاچ
از جمله اولین علائم نشان دهنده خرابی یا تمام شدن صفحه کلاچ میتوان به سفتی پدال اشاره کرد.
- حرکت فنری پدال
با تمام شدن صفحه کلاچ و استهلاک آن پدال حالتی فنری پیدا خواهد کرد و از نرمیاش کاسته خواهد شد. در این صورت پا تقریباً به عقب پرتاب میشود و هنگام تعویض دندهها نیز صدای بیشتری از پدال کلاچ به گوش میرسد.
- افت توان و قدرت پیشرانه
از دیگر نشانه های تمام شدن صفحه کلاچ میتوان به افت قدرت و شتاب پیشرانه اشاره کرد. در این حالت احساس میشود پیشرانه تحتفشار قرار دارد و به اندازهای که به پیشرانه فشار وارد میشود خودرو به جلو حرکت نمیکند.
- لرزش در شروع به حرکت
وقتی صفحه کلاچ خراب شده یا به پایان عمر خود برسد شاهد لرزشهای زیادی در زمان شروع به حرکت خواهید بود.
- خاموش نشدن خودرو در دنده دو
زمانی که هنوز عمر صفحه کلاچ به پایان نرسیده باشد اگر خودرو را در دنده دو قرار دهید و پدال کلاچ را رها کنید خودرو خاموش خواهد شد اما در صورت خرابی آن خودرو در دنده دو خاموش نمیشود.
- جا نرفتن مناسب دندهها
یکی از علتهای جا نرفتن دندههای ماشین را میتوان تمام شدن صفحه کلاچ دانست. در این حالت نرمی اولیه تعویض دندهها وجود نخواهد داشت.
عوامل خراب شدن صفحه کلاچ
در بالا به نشانه های تمام شدن صفحه کلاچ اشاره کردیم اما میخواهیم به عواملی که باعث این وضعیت میشوند را نیز معرفی کنیم.
- رانندگی پرفشار و پرشتاب
پر واضح است که وارد کردن فشار غیرعادی به خودرو سبب استهلاک بالای آن و خرابی قطعات از جمله صفحه کلاچ خواهد شد. همچنین بهتر است در سربالاییها از دنده مناسب با دور موتور استفاده کنید تا دیسک و صفحه تحتفشار قرار نگیرند.
- حمل بار و سرنشین زیاد
درصورتیکه میزان بار و سرنشین خودرو بیشتر از حد مجاز باشد خودرو تحتفشار قرار خواهد گرفت و اکثر قطعات از جمله صفحه کلاچ زودتر مستهلک خواهند شد.
- تعویض نامناسب دندهها
برخی رانندگان عادت دارند دندهها را بدون گرفتن کلاچ انجام دهند و یا اینکه پدال را تا انتها نفشارند. واضح است که چنین کاری اثرات مخربی روی سیستم کلاچ خواهد گذاشت و به همین خاطر ضروری است برای تعویض دنده پا را تا انتها روی پدال کلاچ فشار دهید و تا زمانی که دنده تعویض نشده است پا را از روی پدال برندارید. همچنین درگیر بودن دائمی کلاچ نیز میتواند به تمام شدن سریعتر آن منتهی شود به این صورت که برخی رانندگان پای خود را حتی بهصورت جزئی روی پدال کلاچ نگه میدارند غافل از اینکه چنین کاری علاوه بر کاهش عمر صفحه کلاچ سبب افزایش فاصله توقف خودرو نیز خواهد شد.
- نگه داشتن بیش از حد پدال کلاچ
برخی افراد به ویژه رانندگان تازهکار عادت دارند پای خود را زمان تعویض دنده بیش از حد روی پدال نگه دارند که این کار به مرور زمان از عمر صفحه کلاچ کم خواهد کرد. به همین خاطر توصیه میشود پس از تکمیل فرایند تعویض دنده حتماً پای خود را بهطور کامل از روی پدال بردارید.
اشکان
۶ شهریور ۱۴۰۲صفحه کلاچ هم که گرون……
Anti Tesla
۶ شهریور ۱۴۰۲پدرم پژو وارداتی(سفارش ایران) مدل ۷۹ دارند،تا حالا ۴،۵ بار صفحه کلاچ عوض کردند،خود فابریکش ۱۱ سال کارکرد،بار دوم ایرانی بود(کمتر از دوسال)،بار سوم ایرانی(سه سال)،بار چهارم ایرانی(۲سال)،الان یدونه فرانسوی اصل انداخته،تا حالا خراب نشده.
بهروز غ
۶ شهریور ۱۴۰۲برای خود تحقیرها مرغ همسایه همیشه غازه
Avan
۶ شهریور ۱۴۰۲آره ۲۰۶ هم با لندکروز فرقی ندارد!
Anti Tesla
۷ شهریور ۱۴۰۲والا من هدفم خود تحقیری نبود.
بهزاد کروشاوی
۷ شهریور ۱۴۰۲به خدا کشتیمون با این خودتحقیر
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۷ شهریور ۱۴۰۲بله کسی که خود شما رو زده به خواب
ناشناس
۷ شهریور ۱۴۰۲وقتی از قطعات خودرو و نحوه ساختشون اطلاعی ندارم نظر بیخود نده
احمد
۷ شهریور ۱۴۰۲نه حرفای خودتحقیرها درسته و نه این حرف شما.الکی کسیو متهم نکنید.نه که الان پراید و پژو های تولید داخل بهترینن و نقص ندارن.قطعه میخری بعد دو روز خراب میشه
S.S.A
۷ شهریور ۱۴۰۲خواهشمندم توی این موضوع دیگه بیخیال خود تحقیری بشید ساندیسی ها
قاسم
۸ شهریور ۱۴۰۲واقعیت بیشتر از یکمی تلخه…
یا حسین
۹ شهریور ۱۴۰۲چه ربطی داشت …همه میدونن که جنس ایرانی به درد نمیخوره…حتی بهترین جنسش هم از بدترین جنس خارجی ضعیف تره مگر اینکه در زمینه های خاص و ویژه
Avan
۶ شهریور ۱۴۰۲من ام وی ام ۵۳۰ دارم الان ۱۴۰ هزارتا با صفحه کلاچ فابریک کار کردم.تعمیرکار هم نشان دادم گفت هنوز جا داره. به نظرم مهمترین عامل تمام شدن صفحه کلاچ نیم کلاچ گرفتن و پرفشار راندن است.من اصلا عادت ندارم نیم کلاچ بگیرم یا پرشتاب برانم.
هیوا
۸ شهریور ۱۴۰۲دقیقا
من هم پدرم ال نود مدل ۸۷ داره. از صفری دست خودش بوده. صفحه کلاچ فابریکش حدود ۲۵۰ هزار کیلومتر و ۱۳ سال کار کرد! بعدی که ایرانی بود دو سال و کمتر از ۳۰ تا. واقعیت اینه حالا یکی که خودشو زده به خواب میتونه اسمشو بذاره خودتحقیری ما بهش میگیم فرغونسازی وطنی
علی حسین پور
۷ شهریور ۱۴۰۲با سلام واحترام
جسارتأ اطلاعات شما کامل نیست و بعضأ اشتباه است در صورت تمایل بصورت افتخاری تمام اطلاعات فوق تخصصی خود را به صورت افتخاری در اختیار شما قرار میدهم
حسین مظفری
۷ شهریور ۱۴۰۲خب بگو ببینم
محمد
۷ شهریور ۱۴۰۲من یک ساینا دارم اصلا دیسک وصفحه درستی ندارن سوال کردم گفتن ساینا تیبا کوییک توی دیسک وصفحه مشکل دارن
جواد
۷ شهریور ۱۴۰۲سلام اره متل منم ۱۴۰۰۰ تا خراب شد گارانتی عوض کرد ۱۹۰۰۰ بازم خراب شد دوباره .کلا مشکل دارن من که گارانتی تموم شه رد میکنم اشغالن
Hamed
۷ شهریور ۱۴۰۲آره ما یه کوییک خریدیم، صفر، از همین اول دنده دو ماشین خاموش میشه، دنده سه هم گیر میکنه
ولی تو [نیمه]ایرانیا تندر انصافا سیستم گیربکس و کلاچ و ایناش حرف نداره، یعنی بخوای خراب کنیش هم خراب نمیشه😂😂
محسن
۷ شهریور ۱۴۰۲مسئله خود تحقیری نیست ،گور بابای شرکت های خارجی ولی خب حقیقت همینه دیگه بعضی قطعات و تولیدات اونها واقعا بهتره بازدهی خوبی دارند ولی متاسفانه شرکت های داخلی خودمون خصوصا خودرو سازی هیچ تعهدی و هیچ اهتمامی ندارند و روز ب روز قطعات گند تر میشن ،نمیدونم چرا ولی این یه واقعیته
حق گو
۷ شهریور ۱۴۰۲سلام،آموزش استفاده درست از کلاچ و تشخیص ضعیف شدن آن،همینطور در مورد تسمه تایم و قطعات دیگر خودرو از این سایت عالی ست.لطفا از این دست مباحث بیشتر ارائه فرمایید.
عوبادان
۷ شهریور ۱۴۰۲بابا دیروز همکارم یه کمک فنر برا پ پژو ۲۰۶ خریده بود بعد برده تعمیر کار که رو ماشینش سوار بکنه بهش گفته ابن از قطعه استاندارش بلندتره یا ببری عوض بکنی یا تراش بخوره
میلیاردر مجازی
۷ شهریور ۱۴۰۲سلام دوستان . از توهین به همدیگه دست برداریم . دیگه همه قبول داریم و بهمون ثابت شده که جنس های تولید ایرانی قطعا به خارجی نمیرسه البته ایرانی هم میتونه با کیفیتش رو در سطح خارجی تولید کنه اما چون هزینه اش بالا درمیاد و اعتماد به تولید داخلی از بین رفته بخاطر جنس های ارزان قیمت و کم کیفیت هرگز تولید کننده بخاطر سود خودش سمت تولید خیلی با کیفیت نمیره .
البته این نظر و تجربه شخصی من هست .