آموزشمقالات

علائم خرابی دیسک ترمز خودرو چیست؟

خرابی دیسک ترمز خودرو می‌تواند مشکلات زیادی را برای مالک در پی داشته باشد اما آیا از علائم آن باخبر هستید؟ در جدیدترین مقاله آموزشی پدال می‌خواهیم به بررسی علائم خرابی دیسک یا روتور ترمز بپردازیم پس همراه ما باشید.

خودروها علاوه بر اینکه قدرت کافی برای حرکت رو به جلو و عقب را دارند می‌بایست قدرت توقف ضروری را نیز داشته باشند. وظیفه کاهش سرعت و توقف خودرو را سیستم ترمز انجام می‌دهد. اکثر خودروهای مدرن دارای ترمز در هر چهار چرخ هستند و سیستم هیدرولیکی این سیستم را بکار می‌گیرد. ترمزها از دو نوع دیسکی یا کاسه‌ای خواهند بود هرچند انواع دیسکی عملکرد بهتری دارند.

ترمزهای جلوی خودرو نقش بیشتری در توقف یا کاهش سرعت دارند زیرا زمانی که راننده تصمیم به ترمز گرفتن می‌کند وزن خودرو بیشتر به روی چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. به همین خاطر بسیاری از خودروهای امروزی به ترمزهای دیسکی مجهز هستند که در کل کارایی بالاتری دارند. محصولات ارزان‌قیمت و قدیمی در چرخ‌های عقب از ترمزهای کاسه‌ای استفاده می‌کنند. سیستم ترمز خودرو از اجزای مختلفی همچون پدال، بوستر، سیلندر و پیستون درون آن، مخزن، لوله‌ها و شلنگ‌های مرتبط، لنت‌های ترمز، دیسک و… تشکیل شده است و ما می‌خواهیم به علائم خرابی دیسک ترمز خودرو بپردازیم. قبلاً در پدال به بررسی بخش‌های مختلف سیستم ترمز همچون بوستر پرداخته‌ایم و نحوه تعویض لنت‌ها را نیز آموزش داده‌ایم. همچنین به بررسی برخی مشکلات این سیستم همچون علت سوت کشیدن لنت ترمز و سفت شدن پدال ترمز اشاره کرده‌ایم اما این بار می‌خواهیم مقاله‌ای درباره علائم خرابی دیسک ترمز خدمت شما عزیزان تقدیم کنیم.

علائم خرابی دیسک ترمز

دیسک یا روتور ترمز صفحات فلزی هستند که با همکاری لنت‌های ترمز و کالیپرها باعث کاهش سرعت و توقف خودرو می‌شوند. دیسک‌ها مستقیماً به چرخ وصل شده‌اند بنابراین هماهنگی مستقیمی با سرعت چرخ دارند. زمانی که پدال ترمز فشرده می‌شود کالیپرها باعث می‌شوند لنت‌های ترمز با دیسک‌ها یا روتورهای در حال چرخش تماس پیدا کنند تا با ایجاد اصطکاک باعث کاهش سرعت و نهایتاً توقف خودرو شوند. از آنجایی که دیسک‌ها با استفاده از اصطکاک حاصل از تماس لنت‌ها اقدام به کاهش سرعت می‌کنند بنابراین در طول زمان مستهلک می‌شوند و باید پس از طی زمان مشخص تعویض شوند. البته علائم خرابی دیسک ترمز شامل چند مورد خاص زیر هستند که راننده باید به آن‌ها دقت لازم را داشته باشد.

ترمزهای پر سر و صدا

یکی از اولین نشانه‌های خرابی دیسک ترمز صدای آزار دهنده‌ای است که در زمان ترمز گرفتن تولید می‌شود. اگر دیسک‌ها تاب برداشته تا به شدت مستهلک شوند شاید صدای سوت شدیدی را ایجاد کنند. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که وجود چنین صداهایی می‌تواند به تمام شدن لنت ترمز نیز ارتباط داشته باشد بنابراین در زمان مراجعه به مکانیک به این موضوع دقت کنید تا متحمل هزینه‌های بیشتر نشوید.

لرزش ترمز

یکی دیگر از علائم خرابی دیسک ترمز خودرو وجود لرزش اضافی در زمان استفاده از پدال ترمز است. دیسک‌ها یا روتورهای تاب برداشته یا مستهلک شده شاید هر از گاهی باعث لرزش خودرو شوند و این لرزش را به وضوح می‌توان در زمان استفاده از پدال احساس کرد. همچنین در برخی موارد این لرزش به فرمان و شاسی نیز منتقل می‌شود. علاوه بر موارد یاد شده شاید پدال ترمز در زمان خرابی دیسک حالت ضربانی داشته باشد. این اتفاق به خاطر عدم تماس کامل و همیشگی با سطح دیسک رخ می‌دهد.

وجود خراشیدگی و شیار روی دیسک

دیگر نشانه خرابی دیسک ترمز وجود شیارها و خراش‌های واضح روی سطح آن خواهد بود. تماس مکرر لنت‌ها می‌توانند چنین نشانه‌هایی را در طول زمان ایجاد کنند. دیسک‌ها دارای ضخامت مشخصی هستند که با گذشت زمان و به دلیل تماس لنت‌ها از این ضخامت کم می‌شود اما اگر در یک بخش مشخص از دیسک شاهد تخریب آن باشید ایمنی کلی خودرو به خطر خواهد افتاد.

افزایش فاصله توقف خودرو

عدم استهلاک برابر تمامی بخش‌های دیسک و وجود خراشیدگی‌های عمیق روی آن می‌تواند تأثیر منفی در توانایی سیستم ترمز برای کاهش سرعت و توقف خودرو داشته باشد. همچنین در این حالت شاهد لرزش قابل‌توجه پدال ترمز نیز خواهید بود. از طرفی به دلیل عدم تماس کامل لنت‌ها با دیسک، شاید حتی احساس کنید خودرو اصلاً متوقف نمی‌شود. واضح است که چنین حالاتی بسیار خطرناک خواهند بود مخصوصاً زمانی که راننده مجبور به توقف اضطراری شود. دیسک‌های ترمز بخش بسیار مهمی از سیستم ترمز هستند و تأثیر مستقیمی روی ایمنی و هندلینگ خودرو دارند. اگر شک دارید که دیسک‌های خودروی شما آسیب دیده‌اند یا مستهلک شده‌اند می‌بایست نزد یک تکنسین متخصص مراجعه کنید تا تعویض یا عدم تعویض آن‌ها را تشخیص دهد.

دشواری در کنترل خودرو و کشیده شدن آن به یک سمت

اگر دیسک ترمز خودرو مشکل داشته باشد در زمان استفاده از پدال ترمز شاهد لرزش آن و کشیده شدن به یک سمت نیز خواهید بود. البته این مورد تنها به دیسک ترمز مربوط نیست و می‌تواند منشأ دیگری نیز داشته باشد اما بهتر است به این مورد نیز توجه لازم را داشته باشید.

عوارض تاب برداشتن دیسک ترمز

دیسک ترمز به سختی دچار مشکلاتی همچون تاب برداشتن می‌شود اما درصورتی‌که سطح دیسک نامتوازن باشد با استفاده از پدال ترمز شاهد تکان‌های شدید پدال و فرمان خواهید بود. از آنجایی که لنت و دیسک تماس کاملی با یکدیگر ندارند این موضوع باعث ایجاد آسیب در قطعات سیستم ترمز و همچنین افت فاحش عملکرد آن خواهد شد. همچنین به دلیل تاب برداشتن لنت‌ها کنترل خودرو نیز به سختی انجام خواهد گرفت.

قیمت دیسک ترمز تیبا

تیبا به عنوان نسخه تکامل یافته پراید جزو خودروهای ارزان‌قیمت سایپا بود که از چندی پیش تولید آن متوقف شد. البته بخش فنی این خودرو با خودروهایی همچون ساینا و کوییک مشترک است و بنابراین یافتن قطعات آن کار راحتی خواهد بود. قیمت دیسک ترمز تیبا بسته به شرکت سازنده و کیفیت آن کاملاً متغیر است و برای خرید آن باید بودجه‌ای بین ۵۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون تومان در نظر بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (10385 ديدگاه)

    اصلی‌ترین دلیل ، کارواش‌ها هستند که آب را بافشار میگیرند به دیسک‌های داغ و بعدش هم تاب برداشتن و دِفُرمه شدن دیسک !
    قبل از شستن حتماً یه ۱۰ دقیقه‌ای صبر کنید !

    دومین دلیل هم اتمام لنت و به آهن رسیدنش هست !

    سومین دلیل بی‌کیفیتی قطعات و فرسودگی زودهنگام هست !

    موافقم 42
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا