اگر شما هم تاکنون با مشکل لرزش فرمان روبهرو شدهاید بهتر است نگاهی به دلایل و راهکاری آن داشته باشید.
لرزش فرمان نیز یکی دیگر از مشکلات مزمن و ناراحتکنندهای به شمار میرود که گریبانگیر انواع خودروها بهویژه نمونههای ارزانقیمت میشود که متاسفانه در بازار ایران به وفور یافت میشوند. لرزش فرمان ممکن است زمانی رخ بدهد که خودرو ایستاده و حرکت نمیکند یا درحال حرکت با سرعت پایین باشد یا… . درهرصورت این عارضه میتواند باعث ایجاد خلل در روند رانندگی سالم شود. در ادامه دلایل ظهور این پدیده و راهکارهای رفع آن را بررسی خواهیم کرد اما پیش از آن شاید مفید باشد تا نگاهی به اجزای سیستم فرمان داشته باشیم.
فرمان چطور کار میکند؟
سیستم فرمان عمده خودروهای عادی کشور ما، مجموعهای از اتصالات مکانیکی و گاهی الکتریکی را در بر میگیرد که در تعامل با یکدیگر، دستورات را از فرمان دریافت کرده و به چرخهای جلو منتقل میکنند. آسیب در هر یک از این اجزا میتواند منجر به لرزش فرمان و نقص فرمانپذیری شود:
- غربیلک فرمان: غربیلک فرمان همان دستگیره گرد و بزرگی است که راننده دستش را روی آن قرار میدهد و خودرو را هدایت میکند. لرزش هر یک از اجزای سیستم فرمان در غربیلک نشان داده میشود. غربیلک فرمان عملا سیستم ارتباطی راننده با سطح جاده به شمار میرود.
- میل فرمان یا اکسل: میل فرمان یک جزء چندوظیفه است که چرخش و دستورات غربیلک را به چرخها منتقل میکند.
- جعبه فرمان: جعبه فرمان درحقیقت حرکت چرخشی فرمان را که از ستون فرمان دریافت کرده است، به چرخش قابل انتقال به سگدست و سیستم چرخها تبدیل میکند تا کار هدایت خودرو انجام پذیرد. این جزء گشتاور کم دست راننده را به گشتاوری بزرگ برای چرخها تبدیل میکند.
علت لرزش فرمان در حالت درجا
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که فرمان خودرو هیدرولیکتان با روشن کردن ماشین و ثابت ماندن بلرزد. اگر در حالت درجا فرمان را بچرخانید و شاهد لرزش باشید، وجود مشکل در سیستم هیدرولیک خودرو شما محتمل است. برای آشنایی با عوامل مشکلزا برای سیستم هیدرولیک فرمان و مشکلی چون سفتشدن آن میتوانید مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.
درکل برای رفع مشکلات هیدرولیک باید به یک تعمیرکار یا مکانیک متخصص مراجعه کنید. ممکن است فرد متخصص اقدام به هواگیری سیستم هیدرولیک کند. لرزش فرمان در حالت درجا و بدون چرخاندن فرمان میتواند ناشی از لرزشهای بیش از اندازه موتور خودرو شما نیز باشد که در آن صورت باید به تعمیرکار مراجعه کنید.
همچنین بخوانید:
علت لرزش فرمان در سرعت پایین
لرزش فرمان در سرعتهای پایین به احتمال بسیار زیاد مربوط به وضعیت نامناسب چرخها و لاستیکها میشود. اگر مالک یک خودرو هستید حتما باید هر از چند گاه، لاستیکهای خود را وارسی کنید و از تنظیم باد، تنظیم وضعیت و سلامت فیزیکی آنها اطمینان حاصل کنید؛ چراکه لاستیک جزئی فوق مهم محسوب میشود و هرگونه نقص در آن میتواند آسیبهای جبرانناپذیری را به بار بیاورد.
به طور کلی لرزش میتواند از تنظیم نبودن باد لاستیک، عدم توازن چرخ، خمیدگی لاستیکها، صافی لاستیک یا پایان یافتن عمر مفید آن هم ایجاد شود.
علت لرزش فرمان در سرعت ۸۰ تا ۱۰۰
علت عمده ایجاد لرزش در سرعتهای بالا چون ۸۰ یا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، مشکل در بلبرینگ خودرو به شمار میرود. آسیبدیدن ساچمههای بلبرینگ میتواند لرزش شدیدی را در سیستم فرمان ایجاد کند، لزرشی که در سرعتها پایین محسوس نیست اما با افزایش سرعت هویدا و آشکار میشود. این مشکل میتواند ناشی از اتفاقاتی چون افتادن ناگهانی و سنگین خودرو در چاله یا مسافرتهای طولانی باشد.
در زمان خرابی بلبرینگ صدایی غیرطبیعی از چرخها به گوش میرسد که با شتابگرفتن خودرو کمتر میشود اما با رسیدن به سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت دوباره شنیده شده و با لرزش فرمان همراه میشود.
علت لرزش فرمان در سرعت ۱۰۰ تا ۱۲۰
لرزش فرمان در سرعتهای بالاتر از ۱۰۰ یا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نیز باز به بلبرینگ شما باز میگردد؛ اما اگر بلبرینگ شما ایرادی نداشته باشد احتملا چرخهای خودرو شما بالانس نیست و همین عامل باعث لرزش فرمان و حتی کابین خودروتان خواهد شد. بالانس نبودن چرخ یا شل بودن پیچهای لاستیک میتواند از عوامل مهم اینگونه لزرشها باشد.
به هم خوردن تعادل میلهای خودرو، شلی و سفتی پیچهای فرمان و مشکلات جلوبندی هم میتوانند از دلایل لرزش در سرعتهای بالا باشند که برای رفع نیاز به بررسی متخصص مکانیک دارند.
علت لرزش فرمان ماشین صفر
علت لرزش فرمان خودروهای صفرکیلومتر میتواند ناشی از مونتاژ ناقص و بیکیفیت قطعات یا بهرهوری کارخانه از قطعات نامناسب باشد. اگر خودرو نو شما هنوز آسیب جدی ندیده و اتفاق خاصی برایش رخ نداده است، بهتر است آن را به نمایندگی ارجاع دهید تا مسئولان نمایندگی مشکل قطعات را بررسی کنند. بدانید که زمان لرزش میتواند در تصمیم متخصص تاثیرگذار باشد پس با کمی رانندگی از لرزش در سرعتهای پایین، سرعت بالا یا حالت درجا اطمینان حاصل کنید.
علت لرزش فرمان هنگام ترمز
سیستم ترمز با روغن کار میکند که وظیفه انتقال نیروی یکسان به تمام بخشهای ترمز را بر عهده دارد. اگر سیستم ترمز نتواند به هر دلیلی این نیرو را بهصورت یکپارچه توزیع کند، فشار بیشتر به یک چرخ وارد خواهد شد و خودرو منحرف میشود. از دلایل لرزش هنگام ترمزگیری میتوان به شکستگی روتور ترمز یا کالیپرهای ترمز اشاره کرد.
روتور ترمز همان بخشی محشسوب میشود که لنت ترمز آن را فشار میدهد. فرسودگی این روتور چرخشی باعث ایجاد عدم یکنواختی در لحظه ترمز شده و فرمان را میلرزاند. اگر احیانا با هر بار ترمزگرفتن هم بوی سوختپی احساس میکنید، احتمالا مشکل از کالیپرهای ترمز خودروی شما باشد و برای رفع آن باید به مکانیک مراجعه کنید.
آیا مشکلات شاسی و جلوبندی میتواند باعث لرزش فرمان شود؟
بله. با ضربه دیدن شاسی خودرو و بهم خوردن تنظمیات کارخانه آن، احتمال لرزش فرمان و بهم خوردن جلوبندی خودرو وجود دارد و فرمانپذیری خودرو تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. همین مورد اهمیت سلامت شاسی را بیشازپیش گوشزد میکند.
آیا خرابی سیستم تعلیق باعث لرزش فرمان میشود؟
بسته به نوع خرابی ممکن است خرابی سیستم تعلیق باعث لرزش فرمان بشود.
مهران
۵ اسفند ۱۴۰۱عالی بود مقاله👌
دو پوسته شدن لاستیک تو سرعت ۸۰ تا ۱۰۰ هم فرمونو لرزش میده.
NAVID۰۰۹۸
۵ اسفند ۱۴۰۱چقدر این دست مقالات خوبه و حقیقتاً جاش خالی بود در پدال ، میدونید چرا ؟
چون به شخصه برای خودم هر زمانی در هر زمینهای مشکلی پیش میاد ، رجوع میکنم به گوگل و اولین سایتی که بالا میاد را باز میکنم و تا حالا ۹۰٪ مواقع خودم مشکل را فهمیدم به کمک گوگل و نه وقت اوستاها را گرفتم نه وقت خودم را و اصل مطلب میاد دستم .
دوستان راستی هرچیزی نیاز دارید همین قبل از عیدی مربوط به مصرفیهای خودرویی بخرید که بعد از عید بیش از ۴۰٪ گرانتر میخرید مثل لاستیک ، تسمهها ، فیلترهای اورجینال ، دیسکصفحه و … !
داستانِ جذاب تازه بعد از عید استارت میخوره و اونوقته که میبینید چطور خودروها به روغنسوزی میوفتند چون نه دل دارند خودرواشان را بفروشند جون پول نقد به حساب میاد و نه پولی دارند خرجش کنند چون هزینههای جانبی شخصی پولی نمیگذارد بماند !
در جریان باشید خرج مصرفیهای ماشیناتون کنید تا از خرجهای بزرگتر جلوگیری بشه و بیخود پول به تعمیراتیها ندهید که این روزها تکون بخورید باید میلیونی ریختوپاش کنید 🧟♀️ !
Hadi
۵ اسفند ۱۴۰۱عالی 👌🏼
لرزش فرمون اگه بلبرینگ سالم باشه با بالانس چرخ حل میشه…
زیزیگولو
۵ اسفند ۱۴۰۱یکی از مهمترین عوامل لرزش فرمون تو ماشینای سواری و اللخصوص ماشینای ایرانی بالانس نبودن چرخای جلو هستش که اکثراً رینگهاشون تاب دارن و احتیاج به بالانس دارن ………. اگه لرزش فرمون تو سرعت ۶۰ الی ۸۰ باشه چرخای جلو بالانس میخواد و اگه بعد از بالانس چرخای جلو بازم تو سرعت ۱۰۰ به بالا فرمون لرزشای ریز داشته باشه نشون دهنده این هستش که چرخای عقبم احتیاج به بالانس شدن داره و اگه سیستم فرمون ماشین سالم باشه معمولاً بعد از بالانس هر ۴ تا چرخ لرزش فرمون از بین میره
نویدی
۵ اسفند ۱۴۰۱لرزش فرمون در سرعت 80 الی 100،به بالانس نبودن چرخ های جلو و یا نامناسب بودن لاستیک مربوط میشه،بخصوص اگر لاستیک ایرانی باشه.
F
۵ اسفند ۱۴۰۱لرزش خودرو بعد از سرعت ۱۶۰ تا به چی مربوط میشه؟ لرزش در حد ویبره سریع میشه تا سرعت ۱۹۰.
افشار
۵ اسفند ۱۴۰۱در خودروهای ایرانی یک چیز کاملا عادی هست😂
نویدی
۵ اسفند ۱۴۰۱یا هر چهار تا چرخا بالانس نیستن،یا یکی از لاستیکا دو پوست شده و خیلی خطرناکه.
Muty
۵ اسفند ۱۴۰۱اگه لرزش خصوصا در سرعت های بالا داربد به نظرم ابتدا قبل از هزینه اضافی چهار چرخ رو بالانس کنین
و ترجیحا بالانس غیر کامپیوتری کنین خصوصا برای ماشین های ایرانی
معمولا مشکل حل میشه
ارادت
رامین
۲۶ اسفند ۱۴۰۱سلام بِ رفقا
لرزش فرمان (پراید) در سرعت پایین :
3شاخه پلوس
جای گلدانی
بلبیرینگ میله
را هم در نظر بگیرید .
علی
۱۴ اسفند ۱۴۰۲سلام به دوستان عزیز. من چهار چرخ رو بالانس کردم سرعت بالای ۱۱۰ کیلومتر میلرزه. و روی ۱۴۰ تا قطع میشه. به مکانیک نشون دادم گفت روی ۱۲۰ تا کلاچ رو بگیر اگر قطع شد از مشعلی پولسه و اگر لرزش قطع نشد از بالانس چرخهاست. الان کلاچ میگیرم روی ۱۲۰ تا بازم میلرزه. به چندتا مکانیک نشون دادم میگن امکان نداره. پیشنهاد مکانیکا به دعا و توسل و گذاشتن آیت الکرسی روی اینه وسطه. گفتم ببینم یه مکانیک عاقلی اینجا نیست که که بحث رو به اجنه ربط نده با علم و تجربه اش حرف بزنه.
سعيد
۱۴ فروردین ۱۴۰۳ماشین منم سمنده از 80 به بالا یه صدایی زوزه مانند از جلو میاد و از 110 تا 120 فرمون میلرزه یعنی بعد 120 کلا قطع میشه. اگه فهمیدی مشکلشو به منم بگو همینجا
حمید
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳علی اقا این مشکل سه بار تا حالا برای من پیش اومده و هر سه بار هم لاستیک و رینگها رو با هم نو کردم که مشکل ساز شد اینو میگم که شما هم مثل من هزینه زیاد نکنید مشکل یا از رینگ هست که احتمال داره بیضی شکل باشه یا ازلاستیکها که با کیفیت خوبی ساخته نشده باشن که پیش هر کس هم بری میگن نفر قبلی خوب بالانس نکرده دوباره ازت پول میگیرن بالانس میکنن و باز هم مشکلت حل نمیشه.