پیشرانههای درونسوز در انواع و مدلهای مختلفی ساخته میشوند که یکی از آنها آرایش خطی است. در این مطلب قصد داریم با انواع مختلف موتورهای خطی آشنا شویم.
آرایش پیشرانه چیست؟
آرایش پیشرانه به نوع چینش سیلندرهای موتور گفته میشود. بر این اساس، موتورها به انواع مختلفی مثل خطی، V شکل و تخت تقسیمبندی میشوند که هرکدام ویژگیها و مزایا و معایب خاص خود را دارند. در پدال طی چند قسمت با انواع مختلف این آرایشها آشنا خواهیم شد. اولین قسمت این سری مطالب به موتورهای خطی اختصاص دارد.
پیشرانه خطی
موتورهای خطی پرکاربردترین نوع موتور هستند زیرا بسیاری از خودروهای خانوادگی معمولی از این نوع پیشرانه استفاده میکنند. در پیشرانهٔ خطی، تمام سیلندرها در یک ردیف در امتداد میللنگ قرار میگیرند. پیشرانههای خطی به دلیل استفاده از یک سرسیلندر، هزینهٔ ساخت پایینتری دارند و عرض آنها هم از نمونههای V شکل کمتر است.
انواع پیشرانههای خطی
پیشرانههای خطی در نمونههای دو تا چهارده سیلندر ساخته میشوند اما در صنعت خودروسازی بیشتر نمونههای سه، چهار و نهایتاً شش سیلندر آنها متداول هستند و از نمونههای با تعداد سیلندر بیشتر به خاطر طول زیاد استفاده نمیشود. البته پیشرانههای خطی با تعداد سیلندر بیشتر در مصارف دیگری مثل وسایل نقلیهٔ دریایی کاربرد دارند.
دو سیلندر خطی
موتورهای دو سیلندر خطی این روزها بیشتر در موتورسیکلتها استفاده میشوند اما فیات تنها خودروسازی بود که در سال ۲۰۱۰ یک پیشرانهٔ دو سیلندر خطی را برای استفاده در خودروهایی مثل فیات ۵۰۰ و آلفارومئو میتو معرفی کرد. در گذشته نیز از موتورهای دو سیلندر خطی در خودروهای کوچکی مثل هوندا N360 و سوبارو ۳۶۰ استفاده میشد.
سه سیلندر خطی
امروزه به خاطر کاهش مصرف سوخت و تولید آلایندگی، از موتورهای سه سیلندر خطی زیاد استفاده میشود و این موتورها را در خودروهای جمعوجور شهری زیاد میبینیم. در پیشرانههای سه سیلندر به دلیل تعداد فرد سیلندرها، نیرویی که از طریق شاتونها به میللنگ وارد میشود بالانس نیست و به همین دلیل این موتورها ارتعاش و لرزش بیشتری دارند اما با پیشرفت تکنولوژی ساخت موتور، امروزی این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است.
چهار سیلندر خطی
چهار سیلندر پرکاربردترین نوع موتور خطی است. امروزه بهجز پورشه و سوبارو، تمام موتورهای چهار سیلندری که تولید میشوند از نوع خطی هستند. پیشرانههای چهار سیلندر امروزی معمولاً حجمی بین ۱.۳ تا ۲.۵ لیتر دارند اما در گذشته موتورهای چهار سیلندر حجیمتری مثل ۳ لیتری تویوتا هم تولید میشدند. حجیمترین پیشرانهٔ چهار سیلندر بنزینی حال حاضر نمونهٔ ۲.۷ لیتری جنرال موتورز است که در پیکاپها استفاده میشود. همچنین قبلاً موتورهای چهار سیلندر با حجم زیر ۱ لیتر هم ساخته میشد اما امروزه برای چنین حجمی از نمونههای سه سیلندر استفاده میشود.
پنج سیلندر خطی
پیشرانههای پنج سیلندر خطی چندان متداول نبودهاند اما گهگاه توسط برخی خودروسازان مثل مرسدس بنز در نسخهٔ دیزلی و آئودی استفاده شدهاند. این موتورها کارکرد نرمتری نسبت به نمونههای چهار سیلندر و طول کمتری نسبت به موتورهای شش سیلندر خطی دارند و به همین دلیل نصب عرضی آنها در خودروها آسانتر است. اولین پیشرانهٔ پنج سیلندر بنزینی تولیدی جهان ساخت آئودی بود که در سال ۱۹۷۹ معرفی شد. هماکنون نیز تنها موتور پنج سیلندر بنزینی جهان را این شرکت تولید میکند.
شش سیلندر خطی
همانطور که گفته شد، شش سیلندر در حال حاضر بزرگترین موتور خطی است که در خودروها استفاده میشود. این پیشرانهها بسیار نرم کار میکنند و ارتعاش کمتری نسبت به نمونههای خطی با تعداد سیلندر کمتر دارند. همچنین هزینهٔ ساخت این موتورها هم به دلیل استفاده از یک سرسیلندر از نمونههای V6 کمتر است. تنها مشکل موتورهای شش سیلندر خطی طول زیاد آنها است و به همین دلیل استفاده از آنها بهصورت عرضی در خودروهای دیفرانسیل جلو دشوار است.
تا اواسط قرن بیستم، آرایش خطی متداولترین آرایش برای پیشرانههای شش سیلندر بود اما از دههٔ ۶۰ موتورهای V6 رایج شدند زیرا ساختار یکسانی با موتورهای V8 داشتند و این باعث کاهش هزینههای توسعه میشد. این رویه تا جایی پیش رفت که در دههٔ ۲۰۰۰ اکثر موتورهای شش سیلندر خطی با V6 جایگزین شدند هرچند که دراینبین بامو یک استثنا بود. بااینحال، طی سالهای اخیر که موتورهای V8 رو به انقراض هستند، خودروسازان دوباره به موتورهای شش سیلندر خطی روی آورده و شرکتهایی مثل مرسدس بنز، مزدا و جیپ موتورهای شش سیلندر خطی جدیدی را معرفی کردهاند.
هشت سیلندر خطی
امروزه موتورهای هشت سیلندر خطی را در خودروها نمیبینیم اما قبل از جنگ جهانی دوم از این نوع موتور در خودروهای لوکس و پرفورمنس گرانقیمت استفاده میشد. بهعنوانمثال، شرکتهای بوگاتی و دوسنبرگ با کاپوتهایی کشیده که بعضاً بیش از ۱.۲ متر طول داشتند از موتورهای هشت سیلندر خطی استفاده میکردند. این موتورها حتی از نمونههای شش سیلندر خطی هم نرمتر کار میکردند و همین کارکرد نرم و روان باعث محبوبیت موتورهای هشت سیلندر خطی در بین خودروهای لوکس و مسابقهای شده بود. این موتورها در دهه ۲۰ تا ۴۰ مورداستفاده قرار میگرفتند.
پس از جنگ جهانی دوم اما تغییرات در بازار خودرو باعث افول و نهایتاً انقراض موتورهای هشت سیلندر خطی در خودروها شد. در آن دوران، اصلیترین استفادهکنندگان از موتورهای هشت سیلندر خطی خودروهای لوکس آمریکایی بودند اما از اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ شرکتهایی همچون الدزمبیل، کرایسلر و پونتیاک این موتورها را با نمونههای جدید و جمعوجورتر V8 جایگزین کردند.
فرهاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۲زیبا ترین پیشرانه ای که تا حالا تو عمرم دیدم : w12 بنتلی هست که با همکاری فولکس ساخته شده ، ببین یعنی به معنا واقعی یه شاهکار مهندسی و طراحی هست من واقعا نمیدونم بنتلی چطور دلش میاد این اعجوبه رو بزار کنار و به جاش چند تا آرمیچر بنداز زیر ماشین !! پیشرانه های v8 بنتلی هم خوب هستن اما مثل این ۱۲ سیلندر دیگه هیچ وقت تو تاریخ تکرار نخواهد شد
محمد
۲۰ خرداد ۱۴۰۲ممنون جناب دهقان بابت مطالب بروز و مفیدتون در بخش مقالات فنی.بخش به بخش اجزای خودرو انقدر تنوع و پیچیدگی و پیشرفت داره که میشه روزها و ماه ها در موردش صحبت کرد.امیدوارم دوستان مخاطب سایت پدال بیشتر بیان تو این پست ها و دانش فنی خودشون رو گسترش بدن.آرزوی قلبی من اینه که همه شما عزیزان بتونید صاحب خودروی مورد علاقتون بشید.همه مردم این کشور عزیز.
ایران
۲۰ خرداد ۱۴۰۲واقعا مقاله جالب و مفیدی بود ممنون از پدال و جناب دهقان
ram1500trx
۲۰ خرداد ۱۴۰۲نکات قابل توجه ای بود.ممنون از اموزشی ک گذاشتین
لطفا بعد از موتور ها مطلبی در مورد انواع گیربکس ها بزارید
سپاسگذار🙌
Kamy
۲۰ خرداد ۱۴۰۲الان پیشرانه تک سیلندر موتور سیکلت چه آرایشی داره :):):)
^MSP^
۲۰ خرداد ۱۴۰۲آرایش سینگل ! 😐
بهراد
۲۰ خرداد ۱۴۰۲آرایش ارتش تک نفره مخصوصا موتور سیکلت سی جی 125 جلو مدرسه دخترونه باشه حیرت آور میشه
بهراد
۲۰ خرداد ۱۴۰۲آرایش ارتش تک نفره مخصوصا موتور سیکلت سی جی 125 جلو مدرسه دخترونه باشه حیرت آور میشه
datsun
۲۰ خرداد ۱۴۰۲Single cylinder engine
❤BMW❤
۲۰ خرداد ۱۴۰۲بیامو توی ۶ خطی سلطانه
موتور I6
راستی یه سوال ، چرا موتور ۷ سیلندر نداریم ؟
JAMBO
۲۰ خرداد ۱۴۰۲چون ساختش توجیه نداشته .
ar-ma-n
۲۰ خرداد ۱۴۰۲دقیقا منم سوالم همین برای مثلا بقول شما امکان داره ساخت بشه 7 سیلندر یا برای مثلا امکان داره v14 ساخت بشه یا اصلان ساخت شده و…؟؟؟
ar-ma-n
۲۰ خرداد ۱۴۰۲به به چه مطلب خوبی من همیشه مقاله های که پدال درباره پیشرانه گذاشتین دنبال کردم و خوب و حتا عالی بوده بخصوص معرفی پیشرانه های معروف ولی اگه میشه
اول درباره آرایش پیشرانه ها بگید بعدش درباره پیشرانه های معروف یا اینک حداقل چنتا پیشرانه میشه استفاده کرد به بقول معروف پیشرانه v 12 هم میشناسش آیا امکان داره v14 تولید بشه یا خیر .
داود همای پناه
۲۰ خرداد ۱۴۰۲با سلام منم میخواستم یه نکته بگم. به نظرم پیشرانه های خطی از مدل های Vو W خیلی کم استهلاک تر هستن. و پیشرانه های خطی 6 سیلندر بهتر از نمونه های V هستن. البته موتور 10 سیلندر خطی دوج وایپر چرا اشاره ای بهش نشده؟
^MSP^
۲۱ خرداد ۱۴۰۲چون خورجینیه و خطی نسیت
حسین دهمرد
۲۰ خرداد ۱۴۰۲درود. بنظرم درباره ی پنج سیلندر خطی یه اشتباه کوچیک وجود داره چون پیشرانه هایی که تعداد سیلدر فرد دارن معمولا پیشرانه های خشنی هستن که با تکنولوژی های اضافه مثل وزنه ی تعادل از این خشونت کم میکنن.
محمدحسین
۱۸ مرداد ۱۴۰۲دقیقا
یه بار سوار یه ام وی ام سه سیلندر بودیم موقع استارت اونقدر لرزش داشت من خیال میکردم تراکتوره😂
بعد تو جاده هم یسری ناک های ریز و درشت داشت
وقتی هم که درجا کار میکرد بین اولین احتراق تا آخرین سیکل احتراقی انگار به فاصله ای بود
قشنگ معلوم بود امیر حسین سه ساله از تهران طراحیش کرده😂
سیاه
۱ آذر ۱۴۰۲با سلام و تشکر لطفا محدودیتها و مزیتهای طراحی را بیشتر بفرمایید . گویا در موتورهای 4 سیلندر مطلوبترین حجم هر سیلندر برای احتراق کامل محتویات سیلندر 500 سی سی می باشد . یا نسبت قطر هر پیستون به کورس حرکت پیستون اعداد خاصی باید باشد که خصوصیات بهتری فراهم شود . اگر مقداری به جزییات فنی بیشتر اشاره فرمایید خیلی ارزشمند تر خواهد بود چون جای چنین مطالبی کاملا خالی هست . از تلاش کنونی شما متشکر هستم