آموزش

مهم‌ترین اشتباهات رانندگان در تابستان

رانندگان از روی عادت یا بی‌توجهی، در فصل تابستان اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند که می‌تواند آسیب‌های بزرگی را به دنبال داشته باشد. با این اشتباهات در ادامه آشنا خواهید شد.

طی فصل تابستان در اکثر نقاط کشورمان شاهد هوای بسیار گرمی هستیم و به همین دلیل، خودرو برای فصل تابستان نیازمند بررسی‌ها و مراقبت‌های خاصی است که توجه به آن‌ها بسیار مهم خواهد بود. همچنین تابستان فصل سفر است و بسیاری از مردم با خودروی شخصی به مسافرت می‌روند و درنتیجه، توجه به نکات رانندگی در این فصل بسیار اهمیت خواهد داشت تا هم خودرو آسیب نبیند و هم بتوانیم سالم و بدون مشکل به مقصد برسیم. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم با مهم‌ترین اشتباهات رانندگان در فصل تابستان آشنا شویم که انجام آن‌ها می‌توان عواقب جبران‌ناپذیری چه برای خودرو و چه سرنشینان به دنبال داشته باشد. با انجام ندادن این اشتباهات می‌توانید جلوی آسیب دیدن خودرو را گرفته و رانندگی ایمن‌تری در فصل تابستان داشته باشید.

همچنین بخوانید: نگهداری از خودرو در تابستان

برداشتن ترموستات

اشتباه بزرگی که بین رانندگان رواج دارد، برداشتن ترموستات خودرو در فصل تابستان است زیرا معتقدند به خاطر گرمی هوا، نیازی به توقف گردش جریان آب در موتور نیست. این موضوع اما کاملاً اشتباه است زیرا سیستم خنک‌کنندهٔ خودرو باید در دمای مشخصی کار خود را انجام دهد و در صورت برداشتن ترموستات، این دما به هم خواهد خورد. اگر دمای موتور کمتر یا بیشتر از حد تعیین‌شده باشد، سیستم خنک‌کننده نمی‌تواند عملکرد بهینه و درستی داشته باشد. همچنین پیشرانه‌های مدرن هم معمولاً در دمای بالایی کار می‌کنند و عملکرد مناسبی دارند؛ بنابراین، اگر ترموستات برداشته شود، موتور به دمای درست نخواهد رسید و این باعث افزایش مصرف سوخت و آلایندگی خواهد شد.

به‌عبارت‌دیگر، برداشتن ترموستات در تابستان باعث می‌شود در شرایطی که هوا خنک‌تر است مثل صبح زود یا شب، موتور سرد بماند و کارایی درستی نداشته باشد. علاوه بر این، برداشتن ترموستات می‌تواند داغ کردن بیش‌ازحد موتور را هم به دنبال داشته باشد زیرا گردش آب در موتور توسط این قطعه کنترل می‌شود و در نبود آن، آب با جریانی بیشتر از حالت معمولی گردش پیدا می‌کند و درنتیجه، رادیاتور نمی‌تواند به‌خوبی عملیات خنک‌کنندگی را انجام دهد.

پایین دادن شیشه‌ها و استفاده نکردن از کولر در بزرگراه

خیلی‌ها به‌منظور کاهش مصرف سوخت، از سیستم تهویه یا همان کولر خودرو استفاده نمی‌کنند اما بررسی‌ها نشان داده‌اند که استفاده از کولر در بزرگراه‌ها باعث کاهش مصرف سوخت خواهد شد زیرا پایین دادن شیشه‌ها در سرعت‌های بالا، وضعیت آیرودینامیکی خودرو را به هم می‌ریزد و با بالا بودن پنجره‌ها و استفاده از کولر، خودرو سوخت کمتری مصرف خواهد کرد. علاوه بر این، گرمای هوا روی راننده هم تأثیر می‌گذارد تا جایی که گفته شده با عبور دمای هوا از ۲۷ درجه سانتی‌گراد، سرعت واکنش راننده ۰.۳ ثانیه کندتر می‌شود. این یعنی رانندگان در هوای گرم واکنش دیرتری نسبت به اتفاقات از خود نشان می‌دهند که احتمال تصادفات را خصوصاً در سرعت‌های بالا افزایش می‌دهد؛ بنابراین، با استفاده از سیستم تهویه و خنک کردن کابین خودرو، رانندگی ایمن‌تری خواهیم داشت.

همچنین بخوانید: دلایل باد گرم کولر ماشین

چک نکردن لاستیک‌ها و فشار باد

با تغییر دمای هوا، فشار باد تایرها هم تغییر می‌کند به‌گونه‌ای که با هر ۱۰ درجه افزایش دما، فشار باد یک psi بیشتر خواهد شد. این یعنی دمای بالاتر هوا در تابستان خطر ترکیدگی لاستیک‌ها را بیشتر خواهد کرد. به همین دلیل، توصیه می‌شود که در فصل تابستان، فشار باد تایرها یک تا سه psi کمتر شود. البته بهتر است برای دانستن فشار درست باد تایرها به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. علاوه بر این، حتماً وضعیت لاستیک‌ها را هم از لحاظ سلامت و عمق آج بررسی کنید زیرا احتمال ترکیدگی لاستیک‌های فرسوده در هوای گرم بیشتر خواهد بود؛ بنابراین، در فصل تابستان حتماً به‌طور منظم باد تایرها و شرایط لاستیک‌ها را چک کنید.

گذاشتن اسپری داخل داشبورد

گذاشتن اسپری داخل داشبورد خودرو در فصل تابستان کار بسیار خطرناکی است زیرا درصورتی‌که خودرو زیر آفتاب پارک شده باشد و دمای داخل کابین آن افزایش پیدا کند، احتمال انفجار اسپری بسیار زیاد خواهد بود که می‌تواند آسیب‌های زیادی را به خودرو وارد کند. احتمالاً تاکنون ویدئوهایی از این اتفاق را دیده‌اید که انفجار یک اسپری حتی کوچک داخل داشبورد می‌تواند چه بلایی سر خودرو بیاورد.

پارک کردن خودرو در آفتاب برای مدت طولانی

زیر نور آفتاب شدید تابستان، داخل خودروی پارک شده با شیشه‌های بسته بشدت داغ خواهد شد و این اتفاق در طولانی‌مدت باعث پوسیدگی و خرابی قطعات پلاستیکی داخل کابین مثل داشبورد می‌شود. همچنین طبق بررسی‌ها، پلاستیک‌های داخل خودرو در صورت داغ شدن، ماده‌ای سمی از خود آزاد می‌کنند که برای انسان بسیار مضر خواهد بود. علاوه بر این، تابش طولانی‌مدت آفتاب می‌تواند قطعات پلاستیکی بیرون خودرو مثل چراغ‌ها را هم خراب کند؛ بنابراین، سعی کنید در توقف‌های طولانی‌مدت، خودرو را در پارکینگ مسقف یا زیر سایه پارک کنید. درصورتی‌که مجبور به پارک کردن خودرو زیر آفتاب هستید هم از آفتاب‌گیر شیشهٔ جلو استفاده کنید زیرا بیشتر گرما از این شیشه وارد کابین می‌شود.

رها کردن کودکان و حیوانات در خودرو

خودرو زیر آفتاب مثل یک گلخانه عمل می‌کند و دمای داخل آن در تابستان در عرض چند دقیقه به‌طور خطرناکی افزایش پیدا خواهد کرد. به‌عنوان‌مثال، وقتی دمای بیرون تنها ۲۲ درجه است، دمای کابین خودروی زیر آفتاب ظرف یک ساعت می‌تواند به ۴۷ درجه برسد؛ بنابراین، هرگز کودکان و حیوانات را حتی برای مدت کوتاهی داخل خودرو رها نکنید. حتی پنج دقیقه ماندن داخل خودروی داغ هم می‌تواند خطرناک باشد.

عدم تعویض روغن

نوع روغنی که در خودرو استفاده می‌شود بسته به دمای هوا متفاوت خواهد بود و به همین دلیل در فصل تابستان حتماً باید روغن موتور را بررسی کرد. در فصل زمستان به دلیل سرمای هوا، معمولاً از روغن رقیق‌تری استفاده می‌شود تا راحت‌تر و بهتر بتواند در هوای سرد به تمام قطعات موتور برسد و آن‌ها را روان‌کاری کند؛ اما اگر همین روغن در تابستان هم داخل موتور باشد، به دلیل گرمی هوا بیش‌ازحد رقیق خواهد شد و نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد؛ بنابراین، در تابستان باید از روغن مناسب و غلیظ‌تر استفاده کرد. همچنین یکی از وظایف روغن علاوه بر روان‌کاری، خنک کردن موتور است و اگر روغن مناسب فصل تابستان نباشد دمای موتور بالا خواهد رفت.

خاموش کردن خودرو هنگام جوش آوردن

در فصل تابستان به دلیل گرمی هوا، احتمال جوش آوردن خودرو بیشتر می‌شود و خیلی‌ها هنگام بروز این اتفاق، به‌سرعت خودرو را خاموش می‌کنند. این کار اما کاملاً اشتباه است زیرا در صورت خاموش کردن خودرو، جریان آب داخل رادیاتور متوقف شده و فرایند خنک کاری موتور دیگر انجام نمی‌شود. در این صورت، امکان چسبیدن رینگ پیستون‌ها به دیوارهٔ سیلندر وجود دارد که آسیب‌های جدی به موتور وارد خواهد کرد؛ بنابراین، درصورتی‌که خودرو جوش آورد، ابتدا توقف کنید، کاپوت را بالا بزنید و اندکی آب روی رادیاتور بریزید تا از گرمای آن کاسته شود. مراقب باشید که آب روی بلوک موتور نریزد چون احتمال آسیب دیدن یا ترک برداشتن آن وجود خواهد داشت.

همچنین هنگام جوش آوردن خودرو هرگز در رادیاتور را باز نکنید زیرا در این صورت آب جوش فوران کرده و بسیار خطرناک خواهد بود. برای کاهش دمای موتور در صورت جوش آوردن می‌توانید بخاری را تا آخرین درجه روشن کنید زیرا در این صورت مقداری از گرمای موتور وارد سیستم بخاری و کابین می‌شود و می‌تواند دمای آب را پایین بیاورد. البته اگر سیستم خنک‌کنندهٔ خودرو سالم باشد و عملکرد خود را به‌درستی انجام، حتی در فصل تابستان و تحت‌فشار هم هرگز جوش نخواهد آورد؛ بنابراین، در تابستان به‌طور منظم مایع ‌خنک‌کننده و فن خودرو را بررسی کنید و اگر رادیاتور گرفتگی پیدا کرده آن را سرویس کنید.

عدم استفاده از ضدیخ

خیلی‌ها فکر می‌کنند وظیفهٔ ضدیخ صرفاً جلوگیری از انجماد آب داخل موتور در هوای سرد زمستان است اما این دیدگاه اشتباه است زیرا ضدیخ علاوه بر این مورد، دو وظیفهٔ مهم دیگر هم دارد. یکی از این وظایف، جلوگیری از خوردگی، زنگ‌زدگی و رسوب گرفتن موتور و قطعات سیستم خنک‌کننده است. دیگر کارکرد ضدیخ در خودرو نیز افزایش نقطهٔ جوش آب است که مانع جوش آوردن موتور در فصل تابستان می‌شود تا جایی که از ضدیخ به‌عنوان ضد جوش هم یاد می‌شود؛ بنابراین، این مایع باید هر چهار فصل سال در سیستم خنک‌کننده وجود داشته باشد. همچنین ضدیخ پس از مدتی خاصیت خود را از دست می‌دهد و باید پس از حدود ۸۰ هزار کیلومتر تعویض شود.

شستن خودرو زیر آفتاب

شاید یک روز تابستانی برای شستن خودرو زمان ایده‌آلی به نظر برسد اما در هوای گرم و زیر تابش آفتاب نباید سراغ شستن ماشین رفت. اگر خودرو مدتی زیر آفتاب مانده باشد، با ریختن آب سرد روی آن ممکن است شیشه‌ها ترک بخورند. علاوه بر این، زیر آفتاب مواد شوینده‌ای که روی خودرو ریخته‌اید پیش از اینکه فرصت شستن پیدا کنید سریع خشک خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. Enzo Ferrari 2008

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    من 15سال اشتباه می کردم 😂

    موافقم 21
    مخالفم 2
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      همه‌ی ما اشتباه میکنیم و میکردیم چون عادت کردیم 😂 !

  2. فرهاد

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    پدال جان کاش یه مطلب آموزشی هم در مورد خط کشی جاده و خیابان ها و و خطوط سرعت تهیه کنید ! ( چون واقعا خیلی از هموطنان نیاز دارن ) تو جاده ای که سرعت مجازش ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت هست بعضی حیوانات رو میبینی که با ۸۰ تا لاین سرعتو گرفتن و راه هم نمیدن هر چقدر نور بالا میدی ، بوق بلند میزنی و … اصلا براشون مهم نیست و اتفاقا عصبانی هم میشن !! بعد مشکل اصلی میدونید چیه ؟ اینه که پلیس اینا رو جریمه نمیکنه که از همه خطرناک تر هستن ! به جاش از صبح تا شب پشت دوربین میشینی تا ببینه کی ۵ تا بیش تر از حد مجاز سرعت میره !!

    موافقم 69
    مخالفم 6
    1. Cawboy

      ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (124 ديدگاه)

      سه تا موضوع رو اگه پلیس نظارت جدی بکنه این مشکلات تصادف ما خیلی بهتر میشه.
      یکی ماشین هایی که خیلی آروم میرن در جاده های بین شهری باید جریمه بشن که اکثرشان هم وانت ها و پیکان و آردی هستند.من خودم دیدم که در آزاد راه ۳ لاینه ،لاین اول رو این ماشین ها گرفتند دارن ۴۰ تا میرن
      لاین دو تریلی ها و ماشین سنگینا هستند و فقط لاین ۳ برای بقیه خودرو ها باقی مونده و باعث میشه همه از لاین ۳ برن در حالی که اون دو لاین خالی اند.
      یه موضوع دیگه برخورد شدید به چراغ های ناقص و خراب خودرو ها مخصوصاً چراغ های پشت توی شب خیلی خطر آفرینه.و راهنما زدن ۵ ثانیه قبل از تغییر لاین.به جای جریمه سرعت که بازدارنده هم نیست وقتشونو بزارن توی شهر و بزرگراه گشتن و درست کردن این موارد

      موافقم 31
      مخالفم 4
      1. مازیار

        ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (850 ديدگاه)

        تنها عاملی که باعث بهبود رانندگی میشه اعمال جریمه های سنگین و بدون گذشت از طرف پلیسه
        اگه دقت کنیم تو ایران فقط چند فقره جریمه باب هست مثل سرعت و سبقت و پارک و اینها و بندرت پیش میاد که مثلا جریمه دور زدن ممنوع اعمال بشه در حالی که همه تخلفات تجاوز به حقوق دیگران هست حتی ریپلی غیر مرتبط!

        غربی ها که از لحظه بدنیا اومدن قانونمند نبودن و هیچ عاملی به اندازه فشار به جیب موثر نیست

        موافقم 24
        مخالفم 10
    2. Ali

      ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      عزیز شوماخر که احتمالا ۴۰۵ نقره ای داری با فرمون پیکان و نور یخی که حالم میکنی نور بالا میدی و عجله داری برسی که قلیون بکشی نه عمل قلب باز کنی
      و سیس سپاستین فتل هم احتمالا داری

      اون۱۲۰-۱۱۰-۹۵ و … رو برای شما پرفسور به عنوان حداکثر سرعت گذاشتن
      نه که دقیقا همون ۱۲۰ تا رو باید بری
      سرعت مطمئنه سرعتیه که تو بنتونی اون لگنتو جمع کنی
      که واسه لگن داغون شما و مهارت شما همون ۷۰ کف تو آزاد راه هم زیاده
      اونیم که ۸۰ تا میره تو لاین سرعتم خطر آفرینه
      شاید توانایی خودرو و مهارتش همون ۸۰ تا بیشتر نیست ولی همین آدم به مراتب خطراتش بسیار کمتره از دایناسورایی مثل شماست که با مهارت رانندگی پشم میشینی پشت لگن فکر میکنی سلطان جاده ای
      شاهد این ماجرا هم آمار مرگ وحشتناک کشورمون تو تصادفات به خاطر وجود موجوداتی مثل شماست که نه میدونی ماشین چیه نه رانندگی
      بیشتر مرگ ها هم سر سرعت غیر مجازه
      ( که اگه باز متوجه نمیشی مجدد میگم که سرعت غیر مجاز اون ۱۲۰ نیست، اون سرعتیه که لگن قراضت با مهارتت جور باشه )
      بعدم همه جای دنیا دوربین کنترل سرعت غیر مجاز هست چون همه جای دنیا شما با ۶۰ تا تصادف کنی پاره نمیشی ولی با ۱۲۵ تا چرا بلاشک پاره ای

      موافقم 35
      مخالفم 48
      1. Cawboy

        ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (124 ديدگاه)

        هم از نوع حرف زدنت شخصیتت مشخص شد وهم اینکه توستراداموس نیستی و تا آخر عمر بی خاصیتت فکر کنی نمیتونی حدس بزنی من چی سوار میشم.موفق باشی

        موافقم 37
        مخالفم 6
      2. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

        ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (322 ديدگاه)

        واقعا باید از پدال گله کرد که آدمایی مثل ایشون میان وکل جو سایت رو بهم میریزن من ۲۱ سلام بود با ماشینم داشتم توی اتوبانی که زده ۱۲۰ باید سرعت بگیری من هم ۱۲۰ داشتم میرفتم که یک آدمی شبیه تو که سرعت مطمعنه رو رعایت میکنی ! جلو راهم سبز شد نزدیک بود تصادف سختی کنم از دست امثال شما ها بعد وقتی سیس فیلسوف و دانشمند برمیداری سرعت مطمعنه! سرعت مطمعن سرعتی هست که روی تابلو زدن! نه بیشتر نه کمتر یک زمانی افرادی که ادعا سباستین فتل برنمیداری رو جریمه میکردن!!!
        بعد شما ماشینت چیه که فکر میکنی همه لگن سوارن

        موافقم 26
        مخالفم 3
      3. رضا

        ۱ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        شما هم اگر در لاین سبقت باشی و بقول شما حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر باشه ماشین جلوئیت با شصت تا بره با کمال احترام و حوصله پشت سرش با همون شصت تا ادامه میدی ؟ واقعا که……

  3. GMA

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (849 ديدگاه)

    اصلا ملت نمیدونن وظیفه ترموستات چیه!!! وظیفه ترموستات و کلا سیستم خنک کاری خودرو بر خلاف اسمش خنک کردن آب نیست! بلکه ثابت نگه داشتن دمای آب در بهینه ترین حالت برای بهترین شرایط کاری موتور هست.تا در دمای مناسب موتور بالاترین راندمان رو داشته باشه. از طرفب هم گرمای زیاد موتور رو از بین میبره هم کاهش بیش از حد دما موتور رو از حالت بهینه خارج می‌کنه…پس کل سیستم تلاش میکنه تا آب در دمای کاری تعریف شده برای موتور ثابت بمونه. وگرنه کاهش دما بیش از حد معین به چه کار میاد؟
    در کل تشکر از پدال برای این مطلب
    بسیار مطلب درستی هست و کمک میکنه به آگاه سازی و فرهنگ سازی
    کاش بیشتر از این مطالب منتشر می‌کردید
    چیزی که ارزشمند هست همین مطالب آموزشی هست و سبب بالاتر رفتن سطح سایت میشه

    موافقم 6
    مخالفم 4
  4. GMA

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (849 ديدگاه)

    من شخصا بیشتر دنبال چنین مطالب مفیدی هست. خیلی کمک میکنه به یادگیری سپاس از پدال
    متأسفانه بیشتر مخاطبان فعلی سایت به جای اینکه از چنین مطالبی استقبال کنند و چیزی به علمشون اضافه کنند، کمین کردند تا مطلب جدیدی درباره فراخوان فلان شرکت از فلان کشور بیاد بپرن رو سر و کله هم دیگه و باقی ماجرا…. امیدوارم پدال از این وضعیت خارج بشه واقعا تعدادی اینجا رو با مهد کودک اشتباه گرفتند…

    موافقم 5
    مخالفم 1
  5. مسعود

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    پلیس باید راننده هایی که از لامپ های زنون پر نور استفاده میکنن جریمه کنه،فکر طرف مقابل رو نمیکنن،کور میکنه،هیج جا رو به مدت چند ثانیه نمیبینی

    موافقم 13
  6. مصطفی

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    جالبه که در این جور مطالبی توصیه به استفاده از روغن غلیظ در تابستان برای خودرو میشه ولی یکی از همکاران خودم که راننده جاده هم هست برای سمند خود در تابستان به توصیه یک مکانیک مجرب از روغن ۲۰_۵۰ استفاده کرد که بعد از ۱۰۰۰ کیلومتر چراغ چک ماشین روشن شد و بعد از دیاگ به او گفته شد احتمال خیلی قوی مشکل از روغن مصرفی است و این خودرو با ۱۰_۴۰ سازگار است و بخاطر همین غلظت روغن ، نمیدانم کدام سسنور خراب و چراغ چک روشن شده.
    سوال : آیا واقعا استفاده و توصیه به استفاده از روغن غلیظ تر نسبت به توصیه کارخانه کار درستی است ؟؟؟؟
    البته بنده خودم سمند ef7 ندارم و نمیدانم در کاتالوگ آن توصیه به استفاده ار ۲۰-۵۰ شده یا خیر!!!؟؟؟
    ولی خوب زیاد از تعویض روغنی ها شنیدم که نه _ مشکلی ایجاد نمیشود.

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2859 ديدگاه)

      هیچ خودروسازی در جهان، دو مدل روغن برای موتور ماشین معرفی نکرده
      همون که توی دفترچه راهنما نوشته رو استفاده کنید

      موافقم 12
  7. JDM سابق

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (189 ديدگاه)

    مطلب عالی
    اون قسمت ترموستات رو جدی بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا