اگر به روی سقف شاسیبلندها نگاه کنید برآمدگیهای منظم و موازی هم را خواهید دید. در این مقاله میخواهیم به کاربرد این برآمدگیها بپردازیم.
با تحقیق درباره شاسیبلندها احتمالاً کمی سردرگم خواهید شد و شاید حتی با اطلاعات ضدونقیضی مواجه شوید. برخی افسانههای قدیمی درباره شاسیبلندها از جمله اینکه ایمنتر از خودروهای سواری و عادی هستند ضرورتاً صحیح نبوده و حتی به سختی میتوان تفاوت بین یک شاسیبلند و کراس اور را تشخیص داد. به همین خاطر امکان دارد با سؤالات گوناگونی درباره طراحی و عملکردهای شاسیبلندها روبرو شوید. یکی از سؤالاتی که احتمالاً برای شما نیز پیش آمده است، برآمدگیهای روی سقف شاسیبلندهاست. این برآمدگیها باعث جمع شدن آب باران روی سقف شده و تمیز کردن و پولیش کاری آن را دشوارتر میکنند و حتی برخی افراد ظاهر آنها را نیز دوست ندارند. حتی برخی مالکان فکر میکنند ایکاش راهی برای حذف آنها از روی سقف خودرو وجود داشت اما اینطور نیست!
همچنین بخوانید:
- بزرگترین شاسی بلندهای بازار ایران، از تیگو ۸ و نیسان ترا تا اکستریم VX
- کاربرد واقعی دستگیره سقف خودرو چیست؟
برآمدگیهای موردبحث که مهرههای سفت کننده نیز نامیده میشود مزایای مهمی برای شاسیبلندها دارند و از نظر آیرودینامیک خودرو و انسجام سقف شاسیبلند حائز اهمیت هستند. بدون وجود این برآمدگیها، شاسیبلندها مصرف سوخت بیشتری به ویژه در بزرگراهها خواهند داشت و احتمال آسیب دیدن بدنه و به خصوص سقف آنها بیشتر خواهد بود. باید دانست دلیل اصلی طراحی برآمدگیهای روی سقف شاسیبلندها کمک به دوام بیشتر سقف است. فضای اضافی موجود روی سقف برای حمل وسایل مختلف یکی از جذابیتهای شاسیبلندهاست و بسیاری از افراد از باربندها برای حمل اسباب و وسایل خود استفاده میکنند. از آنجایی که سقف شاسیبلندها ابعاد بزرگی دارند و امکان آسیب دیدن آنها نیز وجود دارد به همین خاطر مهرههای سفت کننده باعث میشوند سقف بادوامتر شده و وزن بیشتری را بدون خم شدن یا فرو رفتگی تحمل کند.
همچنین اگر سقف خراشیده شده یا آسیب ببیند، برآمدگیها باعث پنهان ماندن چنین آسیبهایی خواهند شد. به همین خاطر است که حتی با وجود ظاهر نه چندان جذاب برآمدگیهای موردبحث، خودروسازان چنین طرحی را بکار میگیرند تا دوام و طول عمر بدنه خودرو افزایش یابد. البته جدای از دلایل یاد شده، فاکتور مهمتری هم برای طراحی چنین برآمدگیهایی وجود دارد، چیزی که روی عملکرد کلی یک شاسیبلند تأثیر میگذارد. همانطور که میدانید شاسیبلندها خودروهایی بزرگ و سنگینوزن هستند و سقف نیز بیشترین مساحت را در خودرو به خود اختصاص داده است. به همین دلیل سقف شاسیبلند اهمیت زیادی در بحث آیرودینامیک دارد.
اگر راندمان آیرودینامیکی خودرو در حد مطلوبی نباشد مجبور به تحمل درگ بیشتر خواهد بود که این امر افزایش مصرف سوخت را در پی دارد. فضای سقف خودروهای کوچک تأثیر چشمگیری روی عبور باد از اطراف خود ندارد اما این موضوع درباره شاسیبلندها و خودروهای بزرگ دیگر متفاوت است. همچنین سقف شیبدار خودروهای کوچک به عبور بهتر باد از روی بدنه کمک میکند اما سقف شاسیبلندها تخت و مسطح است تا امکان حمل وسایل گوناگون وجود داشته باشد. همینجاست که نقش برآمدگیهای روی سقف شاسیبلندها برجستهتر میشود. این برآمدگیها نیروی باد را منحرف کرده و به همین خاطر باد کمتری بهصورت مستقیم از بالای سقف عبور میکند. کاهش درگ و نیروی باد به خودروسازان اجازه میدهد تا سقفهایی با ضخامت مناسب و در عین حال مقاوم بسازند.
amirboss
۸ بهمن ۱۴۰۳جدا از بحث آیرودینامیک که فکر نمیکنم تاثیر چندانی داشته باشه تو بحث استحکام ،شکل خاص سقف بیشتر تو ثبات وسایل بار شده روی سقف و جلوگیری از موج برداشتن سقف هست.
به طور ساده به دلیل ارتفاع بالاتر خودروهای شاسی بلند و همچنین مرکز ثقل بالاتر، سقف این خودرو ها باید یه سری نیروهای پیچشی رو که موقع عبور از سطوح ناهموار به شاسی و بدنه و درنهایت سقف وارد میشه رو دفع کنه.این شکل سقف که به صورت موازی در خودرو های شاسی بلند استفاده میشه یه حالت فنری به سقف میده که بعد از هر کش و قوس سریع به حالت اولیه برمیگرده.
همچنین در صورت واژگونی خودرو، سقف این خودرو ها مقاومت بیشتری از خودشون نشون میدن و امنیت بالاتری هم دارن.
Titanium
۸ بهمن ۱۴۰۳ماشین توی تیتر چیه؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۸ بهمن ۱۴۰۳ماشین در تصویر اصلی یا “کاور”
هیوندای سانتافه جدید هست
Titanium
۸ بهمن ۱۴۰۳ممنون
صدرا رمضانی
۱۳ بهمن ۱۴۰۳اولین عکس
علی
۸ بهمن ۱۴۰۳مطلب کاملأ آموزنده بود !!!
علی طاهری
۹ بهمن ۱۴۰۳منم یاد گرفتم دیگه اینقد خوب بود
سهیل
۸ بهمن ۱۴۰۳چرا هر مقاله ای رو باز میکنیم باید عکس پشت سانتافه باشه؟ طرح عادی سازی هست؟
محمد
۸ بهمن ۱۴۰۳چون ماشین های چینی که پول میدین میگین شاسی بلنده سانتافه نمیشن
Ali.norozi
۸ بهمن ۱۴۰۳اگر آن برآمدگی درسقف شاسی بلند نباشدچون که سقفش بزرگ است درموقع حرکت باد میزنه سقف بالا پایین میشه صدای خیلی بدی تولید میشه درداخل ماشین نمیشه نشست واز طرفی آن آجهای سقف باعث محکم شدنشه
طاهر
۸ بهمن ۱۴۰۳فقط متاسفم برای افرادی که شاسی بلند چینی سوار میشن فکر میکنن واقعا شاسی بلند سوار شدن و در واقع ادای شاسی سوارها رو در میارن
نه عزبزان خودتونو گول نزنین بخدا پراید از اکثر این شاسی های چینی قدرتش بیشتره
شما اگه واقعا میخواین شاسی سوار بشین چند مدل پایین تر سوار شین اما یه ماشین برند سوار بشین
بابا به پیر به پیغمبر پراید صد مرتبه از این چینیها بهتره
حامد
۹ بهمن ۱۴۰۳یاد ضرب المثل : گربه دستش به گوشت نمیرسید،میگفت پیف پیف بو میده.
من شش ساله تیگو 7 دارم خیلی هم راضیم
NISSAN
۹ بهمن ۱۴۰۳قبلش چی داشتی
امیر
۹ بهمن ۱۴۰۳پولش رو نداری زورت میاد واز این حرفها میزنی من دارم سالها هم دارم خیلی بهتر از ماشین های ایرانی هستن
NISSAN
۹ بهمن ۱۴۰۳قبلش چی داشتی
AmirE
۹ بهمن ۱۴۰۳شما ک مثلا خیلی متوجه و فهمیده ای فرق faw و چانگان و جیلی و byd و امثالهم رو با چری و بقیه برند ها سرت میشه؟
خوب مثلا من میخوام شاسی بلند ۲۰۲۴ وارداتی بخرم بزار گزینه ها رو ببینم…
امممم
کرولا کراس و راوفور
خب اینا ک تو ایرانه اگه چشم باز کنی پشتش چینی نوشته. پس اینام بده خوب نیست ضعیفه جنس بده و … (در واقع مونتاژ faw هستن اما به عقل جنابعالی بالاخره چینی ک هستن🤣🤣)
ایرانی هنوز تو جهل خودش غرقه که دوتا دولت کمونیستی تو چن سال این همه جلو افتاده و اینا هنوز تو دوران خدابیامرز شاهن ک تو خاورمیانه تک ماشین میزد. اگه واقا خیلی تو گذشته ای برو همونو با حمایت هات اجرا کن.
خان داداش
۹ بهمن ۱۴۰۳دوست عزیز ، چ ربطی داره؟؟
من ن شاسی بلند دارم ، ن علاقه ای ب این تیپ خودرو دارم، اما مسلما همه میدونن ک هرچی پول بدن آش میخورن ، همه میدونن نیسان و تویوتا و بی او دبلیو و…بهتر از چینی هاست، اما هرکسی ب جیبش نگاه میکنه و خرج میکنه
پس دلیلی نداره ک ب اونها توهین کنی
این نوع حرف زدن توهین ب شعور و شخصیت خودته
شاهرخ
۱۰ بهمن ۱۴۰۳من پنج ساله سوارم و تو این پنج سال فقط روغن و لنت عوض کردم.روزی حداقل دویست کیلومتر رانندگی میکنم اما آخ نگفته.قبلش پارس داشتم و قبل پارس هم مزدا۶
به نظر من که فرقی با مزدا نداره
رضا
۱۲ بهمن ۱۴۰۳من ده ساله ماشین های چینی سوارم
جک جی 5 و جک اس 5
تا الان که راضیم
سامان
۹ بهمن ۱۴۰۳هیچ فرقی نداره چینی باشه یا برند تو ایران از پراید بالاتر اخر ماشینو کلاسه اون داداشمونم داره حرسشو از موتور سیکلتش خالی میکنه .
کارشناس مکانیک
۹ بهمن ۱۴۰۳برامدگیها را در بحث اوریگامی دنبال کنید. اوریگامی در شکل دادن ورقهای کاغذی و فولادی باعث استحکام و قدرت ورق به هنگام تنشها میشود.
اوریگامی در بحث خودرو سازی ، هوا و فضا و بخصوص ماهوارهها بسیار پرکاربرد است.
کاوشگر- ۱
۹ بهمن ۱۴۰۳در ابتدای متن، اشاره شده به افسانه های قدیمی راجع به شاسی بلندها ! …. در این خصوص باید عرض کنم اولین شاسی بلند تاریخ، بنابر سنگ نوشته ها، مربوط به دوران هخامنشیان و متعلق به داریوش سوم بوده است. این شاسی بلند که ارابه ای با ظرفیت ۴ نفر بوده و پشت اسب بسته میشده، دقیقا همین برآمدگی ها را روی سقف خود داشته است !!. هر چند روایت دیگری ظهور این ارابه های شاسی بلند را به دوران پادشاهی چوانگ یونگ در ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد در چین ربط میدهد. میگویند دانگ فنگ با علامت اختصاری DFM که برخی خودروهایش در ایران نیز وجود دارد ، از نوادگان این پادشاه است. این هم طنزی بود برای مخاطبان فرهیخته سایت وزین پدال که قدری حال و هواتون عوض بشه.
کاظم پیران هریس
۹ بهمن ۱۴۰۳شبیه تداعی مراحل خواب است که قطعی و قابل استناد و حکم نیست رویای صادقانه باشد برای بعد ابعاد استدعای استحکام پرپز پلیسه پیلته پرت پپ ترت یلان حاجب
کاظم پیران هریس
۹ بهمن ۱۴۰۳شبیه تداعی مراحل خواب است که قطعی و قابل استناد و حکم نیست رویای صادقانه باشد برای بعد ابعاد استدعای استحکام پرپز پلیسه پیلته پرت پپ ترت یلان حاجب
. زمان ما کتاب و دفتر و قلم را کش بند میکردند
احمقانی هم بودند که کیف سامسونیت خرشان بود رمزخوان گفتگوی تمدنها تا ملا خاتمی نمرده
ویندوز کتابخانه مرکزی تبریز راه اندازی اش قشنگ است اما نه برای قشنگ خانم شاسی بلند
گرشاسب
۹ بهمن ۱۴۰۳شیشه میکشی؟
تورج
۹ بهمن ۱۴۰۳اینکه بگیم همه ماشینهای وارداتی از چین بی کیفیت هستن از بی اطلاعی گوینده هست .در تقابل با خودروهای ژاپنی اروپایی و…بله.تقریبا کیفیت پایینتری دارند ولی قیمت که عامل اصلی انتخاب اکثریت هست رو نباید فراموش کرد.جهت استفاده بقول کوچه بازار یها کارمندی خودروهای چینی انتخاب ناچارهست ولی برای استفاده حرفهای مثل آفرود .تاکسی وحمل پنل و مسافرتهای دائم چینیها بخصوص در شرایط سخت پایینتر از رقبای برند هست .به نام ماشینی اشاره مستقیم نمیکنم که غرور کسی با داشته اش خدشه بخوره .مردم هم متوجه میشندچاره ندارند.سلیقه خودمونوبه به دیگران دیکته نکنیم .
امیرحسن
۹ بهمن ۱۴۰۳فقط ارزانی و فراوانی های خودرو چینی رو نبینید هزینه های خرابی زود رس بزرگترین مشکله خرابی گیربکس اتومات چینی و سایر قطعات و ترکیدن رادیاتور و… خریدار رو در بلند مدت ورشکسته میکنه و گرنه کسی دشمن هموطنش نیست.
محمد حبیبی پورشالکوهی
۹ بهمن ۱۴۰۳باسلام من چندسال تیگو۵ اکسلنت دارم خیلی هم راضیم..توخودروهای چینی خوب هم پیدامیشه.مثلا هرکسی که چری تیگو۵ یا۷ داره راضیه
محمد حبیبی پورشالکوهی
۹ بهمن ۱۴۰۳بعد۶سال گیربکس مشکل پیداکرد درحالیکه بعضی از ……زودتر غمصور میشن
سیدعادل
۹ بهمن ۱۴۰۳سلام با عنایت به عدم ثبت اطلاعات نیروهای عظیمی از نیروهای شرکتی حجمی طرحی توسط دستگاههای دولتی که نزدیک سه ماه زیر بار این مسأله نمی روند و به گونه ای حق آن نیروها ضایع می نمایند لطفاً از رییس سازمان اداری استخدامی بخواهید در سامانه سایر تمهیداتی اضافه گردد تا نیروهای شرکتی حجمی طرحی و … خودشان اطلاعات مورد نیاز را وارد نمایند.با تشکر
جواد
۹ بهمن ۱۴۰۳خطوت باعث مقاومت بیشتروکم صدایی میشود
مرتضی
۹ بهمن ۱۴۰۳چرا بیخودی به جون هم افتادین بخاطر نسبت سطح به ضخامت ورق هست که بهش شکل میدن برای ایستایی و مقاومت بیشتر یا باید ضخامت ورق زیاد کنن یا شکل بدن مثل سقف شیروانی ساختمانها
الکس
۹ بهمن ۱۴۰۳مطالب فنی که بیان شده درسته اما ای کاش روزی برسه که مسئولان بی مسئولیت قدری هم به فکر مردم عادی بودن . چرا کیفیت بدنه اینقدر ضعیفه چرا مصرف سوخت این همه بالاست ، تا کی باید اقشار ضعیف باید تاوان مافیای ماشین الات آشغال بپردازه . سایپا داره ماشین شبیه ظرف یک بار مصرف فویلی درسته میکنه تحویل میده .چرا باید شاسی خودرو حتی اگر داخل پارکینگ خونه هم باشه خود به خود شکسته بشه ، چون مسئولان دزد هستن . تشکر از حوصله شما .
مهدی فرهادی
۱۰ بهمن ۱۴۰۳من فکر میکنم برآمدگیها فقط بخاطر تقویت ورق سقف شاستی ها هست ..سقف اون نوع ماشینها خب نسبت به ماشینهای کپ و سواری از نظر مساحت بزرگترن..و اگر از ورق ضخیمتر استفاده شه که نمیشه چون باید یکدست باشه واگر از ورق هفت دهم استفاده کنن ..بخاطروسعت مساحت شقف ماشین …..قسمت سقف ضعیف میشه و با یه فشار یا ضربه شکلش عوض میشه..به همین خاطر این خطها یا برآمدگیها رو به اون شکل طراحی کردن که قسمت سقف تقویت شه .ودر این حالت سقف خیلی محکم و استقامت بیشتری داره ...روی قسمت درهای تمام خودروها همین خطها وجود داره حالا به شکلها و طرحهای مختلف و فقط بخاطر تقویت ورق هست ونه هیچ چیز دیگه
مینا
۱۰ بهمن ۱۴۰۳چرا الکی خدارو قسم میخوری شما که هیچی از ماشین چینی نمیدونی؟! یه لاستیک ماشین چینی می ارزه به کل ماشینای ایرانی ،من خودم چندساله ماشین شاسی بلند چینی دارم واقعا هم ازش راضیم ،واینکه حدوداً چند ماه قبل در اثر سرعت خیلی بالا ماشینم تو جاده واژگون شد حدود ۲۰۰ متر طبق نامه راهنمایی رانندگی ماشینم وارو زده و در آخر روی سقف وایساد من کمربندم نبسته بودم بخدا اگه ماشین میلیاردی ایرانی بود میشد قوطی کبریت ،ولی من با اینکه کمربند نبسته بودم بااینکه ماشینم داغون شده ولی من کوچکترین آسیبی ندیدم، بدنه ماشین چینی سه لایه است اینقد ستون هاش محکمه که با اینکه من بعد از اونهمه وارو زدن رو سقف وایساد ماشینم فقط اندازه دوسه تا کف دست یه کوچولو رفته داخل ،حتی سانروف نشکسته فقط از جاش یه قسمتش دراومده،بیشتر جلو ماشینم خراب شده ،اگر ماشین ایرانی بود تکه بزرگم گوشم بود پس الکی تاچیزی نمیدونید در مورد ماشینهای چینی قضاوت نکنید لطفاً…
هموطن
۱۰ بهمن ۱۴۰۳نداشتی ماشین چینی اگه داشتی طرز فکرت این نبود…